Hur kan man bara vara så stökig?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Hege

Inlägg av Hege »

/LO, nu är jag nyfiken på hur det har gått för dig! Är köksbordet fortsatt shinat innan du går och lägger dig?
Har du kanske infört en ny rutin, i tillägg?

Var god rapportera!

Kram, Hege
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nja - klart oftare än förut och varje gång jag tänker på det. Det konstiga - eller om det nu är konstigt - är att jag inte alltid tänker på det.

Men jag har inte infört något mer. Däremot känner jag mig mer strukturerad. Inte mycket, men lite. Det som är kvar sen tidigare och som jag inte ens tänker på att jag gör längre är att jag plockar ur diskmaskinen. I princip så fort den är klar.
Tidigare har jag bara tyckt att det varit jobbigt, väntat så länge som möjligt, vilket resulterat i att den blir full igen med allt som staplats på diskbänken.

Så köket ser faktiskt ok ut rätt ofta måste jag säga. Så hyfsat nöjd är jag ändå.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

PS.
Tack för du frågar, Hege :heart:
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Tack Hege!
Du har i alla fall fått igång mig så smått :wink: Bara genom att läsa det som står i denna tråd, och i den andra tråden Flylady, har jag börjat se till att diskhon är tom varje kväll :D
Har också börjat tänka i tidstermer, och TVINGA mig själv att vara kvar i samma moment och att inte sköljas med av annat som kommer i vägen. Den biten är SVÅR då jag fäktar vilt hela dagarna mellan olika projekt, men jag jobbar med det :wink:

Började läsa på deras hemsida, och det är ju MASSIVT med material (och engelska är man ju inte så van att läsa) och mycket att sätta sig in i, jag får ta det i små steg... :wink: Fast jag undrar, när de skriver om den första riktigt grova rengörningen av diskhon och säger att man ska fylla hon med hett vatten och "household bleach" vad menar de då? Klorin?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Hege

Inlägg av Hege »

Hej /LO

Jag märkte också det där med att bli mer strukturerad. Det var som ett slags uppvaknande, att man började se att saker hang i hop, och det kom inte längre som någon överraskning att diskhon var full, tvättkorgen svämmade över och dammråttorna dansade inte bara i hörnen, men mitt på golvet!

Nu ser jag stöket "på vägen", alltså innan det blir överfullt, och jag är i högsta hugg. Jag tar det innan det hinner bli berg av det.

Och jag känner hur skönt det är att ha det där lilla övertaket. Steget före.

39 år skulle man alltså hinna bli innan poletten trillade ner... :oops:

anna, jag tror amerikanerna kanske menar klorin. Jag använde bara gröna sidan av hushållssvampen. Och kokande vatten för rören.

Kram!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej på er!
Jag är stolt :!: :D Jag är nöjd med mig själv :!:
I fyra dagar - längre än i hela mitt liv tidigare - har jag hållt undan i framför allt köket. Diskat när jag är klar, torkat av IVars plats direkt när han har ätit, plockat undan ALLT på bordet efter maten etc. Och torkat diskbänk och bord.
Jag är nöjd över resultatet :!: Mycket nöjd. MEN :idea: Det är inte ett dugg enklare. Det vill jag med bestämdhet säga. Det är lika mycket jobb. Det är jobb hela tiden istället för någon gång varannan dag. Och i nuläget måste jag tänka aktivt på att det ska göras för det görs definitivt inte själv än.

Men det är i alla fall skönare att komma in i köket varje gång. Jag skulle inte få panik om det ringer på dörren.
Mitt mål är att det håller i så länge som jag är hemma - 3,5 vecka till. Sedan ska mannen ta över. Har jag kommit så långt så att det hela tiden är ordning när han kommer hem, så tror jag faktiskt att han också kommer att ha det, när han är hemma.

Vill bara berätta hur det gick till. Jag har läst lite på Fly Lady. SIdan är otroligt rörig och jag fattar inte mycket. Vi har pratat om att vi skulle gå med jag och maken - vill verkligen ha med honom i detta.
Han kollade runt lite också och sa att han inte trodde det var något för mig. För mitt problem var att jag inte plockade undan direkt.
JAHA :roll: som om det var något nytt, som om jag inte visste det. Jag vill bryta mönstret och göra annat.
Jag blev skitsur och ledsen. Dels för att han tryckte på en öm punkt och dels för att han i princip ratade FlyLady som program (utan att veta så mycket om det).
Han började prata om sina "problem också" (för gudarna ska veta att jag inte är ensam om att röra till det i huset). Han glömmer saker framme och kan inte se dem sen, även om han kliver över dem.
Jag fattar inte riktigt vad skillnaden är mot det jag gör, men han såg tydligen någon sådan.

Nåväl. Det han sa OCH att jag läst lite på FlyLady att det inte är någon idé att gnälla över att det är som det är om man inte gör något åt det OCH att jag faktiskt vill göra något så har jag alltså hållit ordning i köket i fyra dagar! :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Vad roligt Lotta!! :thumbsup:
Jag känner också att jag har köket som prio ett på något vis. Det känns bättre när diskhon är ren och fin o.s.v. Jag använde faktiskt Turtle vax i min ho häromdagen, för det stod något om carpolish på Flylady-sidan. Och SÅ fint det blev! :D
Jag tycker också flylady-sidan är rörig, även fast man översätter så är det lite hoppigt åt alla håll. Jag skulle vilja ha mailen till mig som små påminnelser, men förstår inte hur man gör... :oops: Ska det vara nödvändigt att skapa ett google-konto? Varför kan man inte bara fylla i sin e-post adress? Jag begriper inte, och Per har lovat hjälpa mig. Nångång. Har bett så många gånger nu att jag ger upp. :cry:

Har också lite problem med Per faktiskt! Han TROR inte på mig! :evil: Jag har varit en stökig/rörig person i 40 år, varför skulle ett program i datorn kunna hjälpa mig? För att det säger till mig vad jag ska göra! Det kan väl jag också göra i så fall om du nu har så svårt att strukturera Det skulle mer kännas som kritik!
Han är hysteriskt ordningssam. Inget får ligga framme och skräpa, allt ska röjas ihop o.s.v. (så han ratar också Flylady utan att veta något om det) De enda rum han inte lägger sig i är mitt kontor, och min verkstad. Och mitt kontor ser ut därefter :oops:
Men verkstaden tog jag en topp-till-tå städning på igår, jösses vad fint det blev!! :D
Funderar på det där med zonerna...I och med att vi har så många rum, vore det nog bättre att ta små-plocket i alla rum alltid, samt lägga ett rum om dagen på agendan tills man kommit runt. Därefter dela upp det i 4 zoner. Sedan behöver ju inte rummen i källaren, samt vindsrummen städas ordentligt lika ofta som övriga huset, så då kunde de vänta lite mellan zon-städningarna, och jag kunde koncentrera mig på de 2 bo-planen i 4 zoner. :-k Jag vet inte, men det är min plan.

kram anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jo, det är ju så att det känns som kritik. I mitt fall - eller makens - så var det inte det, eftersom han är likadan som jag. Men ändå tog jag det som kritik.

Jag är inte säker på att FlyLady skulle hjälpa mig heller. För jag kan mycket väl ge upp mitt i och då har man tusen mail som man inte har läst och orkar inte med. Men just nu känns det som att jag verkligen vill göra något åt saker och ting. Vill inte bo i ett kaos längre. Vill inte vara helt slut efter röjning inför varannan tisdag för att det ska städas då (kommer ju hit en och städar)

Min skämspryl just nu är golven. Ivar ålar och blir riktigt svart om magen. Här dammsugs och torkas golv varannan vecka, däremellan sopas det i princip varje dag. Men det hjälper inte.
Någon som vet vad man kan göra? Skura varje dag vill jag inte. Men man kanske skulle ta fram moppen och göra det ändå. Ha den framme och moppa några minuter varje dag. Ett tag i alla fall...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hur går det /LO :?:

Jag måste säga att det här FUNKAR på mig :o Ingen är häpnare än jag själv :o :lol:
(Per tror väl fortfarande inte att det ska fungera i längden, men det är upp till honom :wink: )

Jag får mina mail. Jag gör det som står, och plötsligt går jag nästan omedvetet och plockar. Innan var det en belastning och en ångest, nu går det mer automatiskt och BLIR inte "katastrofområden" på samma sätt, det ser hela tiden o.k ut :o :thumbsup:

Jag har de senaste veckorna valt att köra hela veckans flightplan på måndag eftemiddagar då jag är hemma. Jag jobbar igenom punkt för punkt, får mycket gjort och är STOLT :!: :D
Så kan man kolla i mailen, jaha, vad var det idag, jaså DET, det är ju redan gjort :wink: Tillfredställelse :!:

Problemet jag har kvar är mitt kontor...Jag kan inte FATTA hur jag ska kunna få någon ordning och struktur där NÅN GÅNG i hela mitt liv :shock: :oops:

kram anna
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Hur har jag missat den här tråden? Jag är en riktig slarvmajja som HATAR slarv :shock: Jobbig situation :lol: Jag är urusel på att hålla undan efter mig men blir helt lyrisk när det är ordning och reda i huset! Så jag jobbar med det, försöker bli bättre och har nog kommit en bit på väg i alla fall när det gäller köket! Det är det där med diskmaskin...som är så trist att tömma så det brukar sonen och maken få göra när han kommer från jobbet. Men eftersom den varit otömd hela dagen så har ju all dagens disk samlats på bänken vilket gör att det är kaos! Så nu försöker jag ta mig i kragen och tömma maskinen på morgonen och VIPS! Så är förstås köket i mycket bättre ordning.

Var in på den där flylady-sidan nån gång men engelskan fick mig att skynda ut igen. Det blev för jobbigt :D

En orsak till att det lätt blir rörigt hos oss är bristen på förvaringsutrymmen och garderober :cry: Hallutbyggnad planeras och källaren är under renovering och där blir det mycket förvaring men det tar sån tiiiiiid! Under tiden drömmer jag (ursäkta uttrycket) våta drömmar om garderobssystem :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Lingontuva! :D
Markera texten du vill läsa, kopiera. Gå in på¨google -translate.
Klistra in texten där.
Översätt engelska-svenska!
Lite rörig blir texten, men det går att förstå.

Alla mail som kommer (för jag har registrerat mig) ögnar jag lite i.
Många kan man ju sålla bort för det är folks lovord över deras städprodukter, träningsutmaningar, recept och annat - och så fokuserar jag på veckans flightplan och diverse tips. Det finns även en städ-fé som mailar till barnen då och då :wink: Typ: Idag är det dags att dra fram saker som ligger under sängen! Titta noga på dem, spara eller slänga?

kram anna
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Ahaa! Tack för tipset, då ska jag göra ett nytt försök :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Lilla Ida har i helgen lärt mig något fantastiskt!! :heart: Tänk att en 6 åring begriper mer än en 41-åring!!

Jag har ju sakta men säkert börjat ta kommandot över ordningen i huset, men mitt kontor, och i synnerhet mitt skrivbord är en katastrof!!

Ida gick och pysslade, jag lagade mat. När jag kom in i kontoret hade hon plockat bort alla högar på skrivbordet!! :shock:
Först blev jag helt kall i kroppen, för hur det är, så vet man ändå ungefär hur man har det i röran... :shock:
Jag frågade vart hon gjort av alltihop, och hon pekade på ett litet bord i hörnet. Kvar på skrivbordet låg det arbete jag höll på med just nu.
Och så förklarade hon "mamma, man kanske inte behöver ha allt framme, det kanske räcker att ha det framme som man jobbar med just NU"

Hur kunde hon bli så klok?? Det pinsamma är att jag faktiskt inte tänkt på det själv... :oops: :roll: Jag har haft en hög med "viktigt". En hög med "bra att ha nära" En hög rakt ovanpå dessa med saker jag gör just nu, samt en eller ett par till såna högar precis bredvid...

Det som utlöste hennes städning var förmodligen att hon pysslade på golvet på mitt kontor medan jag jobbade. När hon pysslat färdigt sa hon "Nej, nu är jag klar, nu ska jag städa upp" "Vad bra", sa jag, "Det är så jobbigt att ha det så här på sitt kontor, och är det då massa pysselsaker OCKSÅ, känns det nästan som jag ska kvävas, eller drunkna"

Tur att hon inte frågade innan om hon skulle hjälpa till att städa mitt skrivbord, för då hade jag förmodligen sagt nej, och hävdat att jag behövde ha det så för att hitta! :o
Vilken KÄNSLA det är att komma in på kontoret, skrivbordet har faktiskt en arbetsyta nu!! :D :D :D

kram anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ida :heart: Vilken tjej!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"