Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Emma80

Inlägg av Emma80 »

4 veckor idag :heart: ! Imorgon är det dags för pappa M att börja jobba! Ska bli spännande att se hur det går. Morgonen är jag nästan mest fundersam över för jag brukar vara rejält trött då. M börjar jobba redan kl 7 så det blir full rulle från start för min del. Elias somnar vid 21-21.30, äter kl 1 och 4 och det går snabbt och smidigt och han somnar om fort. Sen vaknar han alltid 5.30 och är pigg och inte sugen på att somna om. På dagarna sover han mycket, men sällan hela 2 h. Oftare 1,5 och då kan man få vara där med nappen några gånger. Men jag tycker det fungerar bra på det stora hela så jag väntar lite med att strama upp det mer.

Nu ska vi snart åka till min bror och äta pumpapaj =P~ .
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jag igen :D ! Jag är så förälskad i min bebis, han är så vansinnigt go. Vi hade några krokiga veckor i början men nu tycker jag mig mer och mer förstå mig på honom. Och vilken skillnad nu när man har mer "koll" och kan tyda honom bättre än storebror, det är ett sant nöje att ta hand om honom och se till att han får vad han behöver. Det är så tacksamt för man får ju genast veta om man gör rätt eller ej. Fler bebisar åt folket :!:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh vad skönt att läsa Emma!
Själv fick jag mest prestationsångest när jag trodde att jag visste hur det skulle vara :roll: Men nu är jag också totalt förälskad i min tjockis :D

Jag måste bara berätta om min sovkille :lol: I fredags var vi på Barnens hus i Tidaholm. Där fanns ingen hiss och rätt ont om stora golvytor, så vagn var inte att tänka på. Så vi hade bärsele.
Där sov han ju inga tvåtimmarspass direkt. Snarare 45-minuter i stöten i några omgångar.
När vi kom till farfar så var han rätt trött (Ivar alltså ;) ). Så 16.30 la vi honom i spjälisen i källaren (i tvättstugan). Då brukar han få en 20- eller 45-minutare normalt sett när han sovit två långa pass på dagen, men vi tänkte att nu fick han sova. Kl 19.30 la vi Vera och då vände jag IVar i sängen för att byta blöja, tog upp honom och matade en flaska ersättning, la ner honom igen och han gjorde nog inte ens ett grymtande 8) och sov vidare.
VAknade sedan, precis som han brukar, kl 3.30. Sedan vaknade han till en extra gång och fick en extraslurk (som han borde fått efter amningen kl 3.30, men ibland är man efterklok). Sedan vaknade han inge på morgonen kl 7. :D Tillbaka på banan igen och fick sova gott i vagnen utomhus i den kalla klara uteluften.

Jag börjar fundera på att styra upp ett schema till honom nu. Det kommer troligen bli ungefär som JennyMarias. SOm det är nu sover han gärna 1,5 timme på förmiddagen och sedan 2 timmar mellan 13-15 och en kortis någon timme innan läggdags, men jag måste anpassa till hämtningar och lämningar som är 9 och 14.
Så jag funderar på Sova 45 minuter i bilen kl 9-9.45 och sedan 2 timmar 11.30-13.30 och 45 minuter till 16-16.45. Men jag undrar om han orkar hålla sig vaken till 19... SOm det är nu sover han ofta Två långa pass och en kortlur betydligt närmare sovdags... Men han växer ju han också, så visst går det.

Men schemat skulle i så fall vara:
7 - mat
9-9.45 sova
10 - mat
11.30-13.30 sova
13.30 mat innan hämtning
16-16.45 Sova
17 - mat
18 - nattning och påfyllning
19 - sova
ca 4 nattmål ett tag till

Synpunkter?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

LO/:
Att Benjamin skulle ta sig upp till sittande om några veckor känns väldigt avlägset! Han har blivit väldigt duktig på att ligga med huvudet uppe och för det mesta är han stadig när jag bär honom i famnen. Men när han sitter i mitt knä har han svårt att hålla huvudet uppe - särskilt när han är trött :D

Benjamin vägde 3,8 kg och var 49 cm när han föddes. Har inte koll på hur stor han är nu, men han ligger på mittenkurvan för pojkar. Jag blev igångsatt två veckor före beräknat och jag är glad att han inte fick några extra veckor på sig för att växa till :D .

Tycker att ditt schema ser bra ut. Om han är väldigt trött på eftermiddagen kan du kanske ha en längre eftermiddagslur och korta förmiddags- eller middagssömnen?! Jag tycker att det var svårt att få till ett schema när man ska ta hänsyn till dagistider. Men nu har vi ett schema som funkar bra.
Jag är så förälskad i min bebis, han är så vansinnigt go.
Visst är det så att man helt plötsligt vaknar en morgon och inser att den där lilla, totalt försvarslösa varelsen faktiskt är en människa som jag är handlöst förälskad i :heart: :D . Jag vet inte om det blir några fler barn för min del och jag börjar inse att jag verkligen kommer att sakna den villkorslösa kärleken, totala tilliten och det tandlösa leendet resten av livet. Det är ju bara nu precis i början som det är just så. Sen har ju alla åldrar sina kvaliteter och jag kommer säkert att känna precis likadant med varenda fas Benjamin går igenom. :wink:
    Vi har varit på landet i helgen och alla tider har varit lite upp och ner. Det har varit en jättebra helg för hela familjen, men jag märkte på Benjamin att han var lättad över att komma hem. Här vet han vad som gäller.

Just nu har vi det lite jobbigt med amningen. Benjamin har blivit så extremt lättdistraherad när han äter. Svårt att få till ett ordentligt mål utan att han skriker och är arg/frustrerad. Det blir lätt så att han äter så att värsta hungern stillas, sen vill han bara umgås och vara med. Om jag försöker lägga honom till bröstet igen blir han jättearg. När det sedan går att få honom att äta igen är han så hungrig att han skriker för det. Inget kul....Någon av er som har ett bra tips?
    En solstråle okt-05
    En älskad lillebror 08-07-14
    /LO
    Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tips, jag ska sova snart ;) , Mörker, kanske. ELler en filt över huvudet på honom. Så att han inte ser så mycket runtom.

/LO
    Lotta, mamma till
    Nytt fotoalbum
    Marisch65
    Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Hej hopp!

Jaha... idag har vi varit på vår första BVC-koll. Lilleman har gått upp bra (300g) så han får tillräckligt med mat iaf. Igår upptäckte jag en "knöl" på hans vänstra axel och jag frågade på BVC om det oxå. Hon sa att det är nyckelbenet och som antagligen knäcktes vid förlossningen. Undrar hur han kunnat gå igenom två läkarundersökningar utan att nån upptäckt det :?: :shock: Det kan ju då förklara varför han varit så lättirriterad vid hantering och varför han inte lyfter armen själv. Han håller den helst utmed sidan. BVC skulle iaf ringa till barnkliniken och rådfråga någon läkare. Får väl höra vad de säger. Någon med erfarenhet kring nåt liknande :?: :?:

Annars verkar allt bra. Han är en nöjd liten kille med väldigt god aptit. :D :heart:

Kramar Mari
    Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
    Elle

Inlägg av Elle »

*smyger in*

UNDERBAR läsning Émma :heart: NJUT av dina juveler! Jag menade det jag sa, det är bara att lyfta luren om jag kan hjälpa dig med något.

Stora kramar
    :heart: Elle

*smyger ut*
    :heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
    :heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
    /LO
    Kontakt:

Inlägg av /LO »

Schemat sprack direkt :lol: (Nej jag har inte för avsikt att följa det slaviskt, bara ha ett mål för ögonen som passar Ivar och familjen)

Kl 15 var han så trött så det inte gick att hålla honom vaken. Han vrålade och hängde med huvudet med stängda ögon trots att jag höll honom upprätt. Han fick sova :sleep: Men han sov å andra sidan bara 1,5 timme på dagen.
    Det är svårt att få ihop det med familjens övriga tider.

Så det kanske snarare lutar åt Sova 9.15-10, 12-13.30 och 15-16.30 (eller en halvtimme senare när han vänjer sig vid att han får sova då, vi får se)
    Det passar oss bra!
    Enda nackdelen är att om vi ska åka och handla så gör vi alltid det så att vi hämtar maken vid 16-16.30 någon gång. Men det löser sig alltid. :D

Härligt med välmående prins Mari. Men som sagt att de kan missa ett brutet ben :evil: HM... :roll: Stackare :cry:

/LO
    Lotta, mamma till
    Nytt fotoalbum
    Emma80

Inlägg av Emma80 »

:heart: Elle - du har PM :heart:
    Mari - huvva! Vilken historia :shock: . Stackars liten, bra att du uppäckte det.
    /LO - kul att läsa om schematankar. Vi är ju där snabbare än man kan ana. Tycker det känns så skönt den här gången när man vågar ta mer egna initiativ och anpassa vardagen efter barnet, men ha all kunskap man samlat på sig som stöd för sina beslut.

Andra dagen ensam med pojkarna avklarad och det går strålande! På morgonen är det lite körigt men Micke hinner med att ge Emil välling och byta blöja innan han går. Jag ger lillen mat och ser till att jag ser någorlunda fräsch ut (på något fåfängt vis är det som att jag vill visa folk att jag inte är ett vrak för det är vad folk förväntar sig av någon med två små hemma). Sedan sover lillen, då hinner jag och Emil med 1,5 h utepass. Lagom till vi svänger in på gatan vaknar lillen och vill ha mat. Fixar mat till båda och hann baka bröd med Emil innan han skulle sova. Lilleman som skulle ha vakentid tyckte att bakmaskinen lät så mysig så han somnade direkt [-X :sleep: :D . Brödet jäser, Emil sover och jag och Elias får en stund tillsammans. Världens kontakt,rakt in i ögonen och ett brett leende från honom, man smälter :-({|= . När Emil vaknar sover brorsan fortfarande så vi hinner ut en liten stund till. Sen in för mellis och amning/flaska. Så fort vi hinner tar jag med Emil och dammsuger och hänger tvätt. När Micke kom hem tog han ut Emil och medan lillebror sov lagade jag middag.

Mindre nöjd med att det strular med amningen, tar sån tid att pumpa ur och ge flaska vid varje mål. Han ammar en gång, sedan är det tvärstopp, bara flaska som gäller och fort ska det gå! Är glad över att han tar flaska men jag skulle helst ge det bara på kvällen med ersättning. Vi ger förresten NAN2 redan nu, vet inte om det är dumt men jag inbillar mig att han blir mättare. Han verkar inte sova så djupt heller, vaknar ofta inom en timme och jagar snabbt upp sig men det räcker med att jag stoppar in nappen eller vagnar en kortis så somnar han om. Men han är i alla fall utan mat i två timmar oftast och det är jag mycket nöjd med, vill inte ha ett snuttande liv.

Lång rapport och kanske helt ointressant men det var roligt att skriva av sig :D .
    Kram Emma
    Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej på er!

Härlig läsning Emma :!: Jag tycker bara att det är kul och intressant att läsa om hur ni har det, jag får en inblick i hur man kan pussla ihop en vardag m två små.
    Ang att vara fåfäng så läääängtar jag efter att kunna ha på mig vanliga kläder. Just nu är det inget annat än mina gravidkläder som passar och det känns ju lagom kul :roll: får inte ens på mig min förlovningsring än, men snart så. Jag har ingen viktstress men det känns onödigt för mig att föna håret el sminka mig när mina kläder inte känns bra och ingen vinterjacka utom Danis passar :lol: som är typ 100 stl för stor.

Lilla Havana är jätte förkyld, snarkar som en karl och kunde inte äta nu på kvällen. Jag har sugit ut hur mycket snor som helst men jag tror att hon är ganska svullen också :? .
    Hon var dessutom vaken i 3h nu på kvällen vilket är ett mirakel eftersom man brukar få kämpa m att hålla henne vaken i 1.5h. Hon kände säkert av min stress och vågade inte somna och jag stod där som ett :?:
    Inte så lyckat, nya tag imorgon.

Mari: Ush vad läsigt att ingen upptäckte det! Hoppas det inte är någon fara.

Kram på er
    Mamma till
    Hjärtis april 07
    Lill-hjärtis oktober 08
    Marisch65
    Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Hej hopp!

Kan rapportera att Isac inte verkar ha så värst ont i axeln längre. Tydligen läker det ihop väldigt fort när man är så liten. Skönt att kunna hantera honom utan att han skriker, han verkar på det hela taget lugnare. Amningen funkar kanon... :D Det har bara flutit på från början och Isac är verkligen på bettet och tar för sej. Två nätter i rad har han skippat nattmålet... :shock: ... redan :!: :?: Men det är ju inte så säkert att det kommer att fortsätta så, han e ju så liten än. Men det var skönt att få sova ut faktiskt. Kände att jag låg efter en hel del i sömn.

Johanna w: Usch, stackars liten. Inte roligt att vara förkyld när man är så liten ju. Hoppas hon kryar på sig snart.

Kram Mari
    Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
    Emma80

Inlägg av Emma80 »

Så var första ensamveckan hemma avklarad. Det har gått riktigt bra! Men nu under helgen när vi varit två och ändå stressat lite så förstår jag hur mycket det egentligen är att göra under veckorna. På något sätt kör jag bara på och då går det. Men det är verkligen fullt upp! Jag får ny energi av att ha en plan för saker och ting, nu t ex har jag sneglat på SM-kompendiets tider och ska försöka ge mig på dem. Inte följa slaviskt, men snegla åt. Han sover fortfarande för lite, har inte räknat men på kvällarna är det trassligt och han blir övertrött och får svårt att somna. Tiderna i det schemat skulle passa oss perfekt så idag har jag kört igång med lite vagning. I natt somnade han 23 och vaknade sedan kl 5, åt och somnade om. Vaknade sedan som alltid kl 5.30 men då hade jag satt som mål att han skulle sova vidare till tidigast 7.30 så jag har sedan dess vagnat kort vid första pip. Hittills går det bra :D . Skulle passa oss väldigt bra att få en stund med Emil själva på morgonen, sedan går lillebror upp och äter, är vaken en timme och sover då vi går ut. men som sagt, jag är mycket medveten om att det inte går att spikta något så här tidigt. Tyvärr, för jag älskar mitt schema :roll: :D .

Igår hände något konstigt. Min svanskota fick sig en törn även denna gång under förlossningen. Har haft ont sen dess. Men igår när jag satt på ett hårt badrumsgolv mot bättre vetande så bara knäppte det till i svansen. Efter det kändes det mycket bättre, som att den hade snäppt tillbaka av sig själv. Men sen fick jag ont igen :( så det var bara inbillning.

I morse fick Emil överlämna ett paket på Fars dag, en mössa till pappa :heart: :thumbsup: .

Hoppas ni andra har en skön helg!
    Kram Emma
    Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej!

Här rullar det på och lillan blir en månad imorgon :D . Känns som att tiden går såååå mycket fortare denna gången, kanske för att jag vet att den är kort och kanske för att jag vågar njuta mer denna gång :!:

Emma: Jag har också kikat på det schemat. Tycker det verkar kanon. Havana har rätt antal sov timmar men fördelar dom lite annorlunda och gärna lite hattigt. Men jag läste (tror det var i Nancys tråd men är ej säker) att Torsmamma skrev att det är bättre att ha något att sträva mot, istället för från! Det tycker jag var himla klokt så det kan vi ju göra. Även om vi inte spikar ett schema så kan vi ha de tiderna som mål!

Lo: Ang. olika kurvor på killar och tjejer så är det väl så att killar har en något tyngre födelsevikt. Kanske är det därför deras kurva har en högre medelvikt än tjejernas? Vet inte, bara en tanke....

Hoppas ni alla har en mysig söndag m familjen och deras pappor.
    Kram!
    Mamma till
    Hjärtis april 07
    Lill-hjärtis oktober 08
    /LO
    Kontakt:

Inlägg av /LO »

En sån liten sovis du har, Mari :D Härligt!

Härligt att veckan gått bra Emma, jag tycker faktiskt att vardagarna är sköna, för då har man ju liksom koll på vad som ska hända. Helgerna kan bli lite hur som helst.
    Men det har jag fatkiskt bestämt mig för denna gången att det är ok, om jag märker att Ivar fixar det.
    Det är så lätt att bli jättestressad av att schemat inte hålls till 100. Idag blev det lång lur på förmiddagen, lång lur i bilen hem och kort lur på eftermiddagen. Han var supertrött, så han fick sova kl 18.30 nu ikväll. Och visst märks det att pluttbebisar blir trötta av storkalas (och vem blir inte det :roll: ). (Kusinen fyllde 7 år och det var fullt hus :D )

Idag fick han smaka på avokado. Det är ju ingen tvekan om att han älskar mat :lol: mums sa han och smaskade och njöt :heart:
    Så idag har jag laddat i skåpen. NAN2, gröt och några burkar smakmat. Hittills har jag gjort själv, men nu tänkte jag vara lite lat 8)

Funderar lite högt på hur länge man ger ersättning? Ammar gör man ju ett tag. Vera fick nog mjölk till varje mål till hon var 6 månader och sedan lite då och då ett par månader till. Är det ungefär samma med ersättning? Någon?

Måste få beklaga mig lite också. Jag vet att det inte är menat på fullt allvar men viss missunsamhet finns det ju ändå, eller?
    En släkting till kusinen som vi var hos (vi har träffats många gånger, så visst pratar vi...) kom fram till mig när jag bar på Ivar. Hon tyckte att han gott kunde sova mellan sina föräldrar och vakna och skrika lite så vi fick lite att bita i, nu när vi hade det så lätt med Vera.
    Jag blev skitledsen, reagerar som barnen gör, fnissade lite för att jag inte kunde tro att hon menade vad hon sa.
    Jag FATTAR INTE hur man tänker när man säger så... Jag tycker en motsvarande fras skulle vara att "Ja, ni har ju haft det rätt gott ställt rätt länge, så jag hoppas finanskrisen drabbar er lite så att ni får känna hur det är i verkligheten".
    Äh, jag fattar inte varför jag bryr mig. Brukar verkligen inte reagera på sånt, men nu vet jag att Ivar inte är så lugn som Vera var. Med henne hade jag ingen koll på SM och Anna Wahlgren, men hon sov gott och åt bra ändå. Ivar är betydligt mer tuttig, vaknar oftare, gråter högre. Men jag vet hur jag/vi ska hantera det och då blir han ju lugn. Men dom ser ju bara de lugna barnen...

Sorry, nu ska jag inte gnälla mer ;)

/LO
    Lotta, mamma till
    Nytt fotoalbum
    /LO
    Kontakt:

Inlägg av /LO »

Glömde Johanna... Jo, jag har sett att kruvorna börjar på olika ställen, men ÄR det så att pojkar har högre födelsevikt? Jag är skeptisk... Men någonstans måste ju siffrorna komma ifrån, så kanske.

/LO
    Lotta, mamma till
    Nytt fotoalbum
    Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"