Funderar på att kura min dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Klart att det kommer att gå bra, så väl förberedd som du är! :lol: Tänk på att nervositet och oro är motsattsen till säkerhet och trygghet, så skjut den vargen, bums! :wink:

Läsvärt:http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Du har fattat dagslurarna rätt!

Schemat ser fint ut, men nånstans vill jag instiktivt dra bak lunch luren till 12, så det är 2,5 h mellan alla lurar, och då kan du även flytta melliset till 14 och middag till 17 och kanske öka på kvällsslurken ytterligare MEN det du har valt funkar givetvis lika bra säkert! :lol:

Lycka till ikväll, det här kommer att gå som en dans på rosor...

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Idacha

Inlägg av Idacha »

Tack för ditt snabba svar!!

Jag är riktigt taggad inför kvällen nu. Vill nästan att det ska bli kväll på en gång :D

Prövade att lägga lilltjejen i magläge nu på morgonluren i vagnen och det gick finfint. Dessutom verkar hon vara inne i en sån där behaglig period just nu att det känns verkligen perfekt att starta kuren i kväll.

Får se om jag flyttar som du sa i schemat... Nu har vi ju jobbat in det här, men det kan vara en idé ändå. Ska prata med pappan och höra vad han tycker.

Tack för lyckönskningen!!
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Kikar bara in och önskar lycka till i kväll. :D
Jag är riktigt taggad inför kvällen nu. Vill nästan att det ska bli kväll på en gång
Helt rätt inställning :thumbsup:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Det blir spännande med rapport! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Idacha

Inlägg av Idacha »

Så, nu är första läggningen genomförd. En släng av den förädiska OSÄKERHETEN slog till, men det gick ändå ganska bra tror jag. Fick ta boken och läsa lite medan jag lyssnade till skriken för att peppe upp mig :)

Första rapporten:
Skrattet till go´nattet tillsammans med mamma och pappa.
Lade henne kl. 19:00. Hon skrattade inte men var nöjd. Släckt lampan och lade tillrätta med en ramsa. Började buffa. Hon började visa missnöje nästan direkt. Kl. 19:22 tystnade hon, jag solfjädrade och ramsade ut *4. Hon skrek upp sig direkt. Ramsade *4. Ramsade igen*4. Skrek bara mer.

Gick in igen 19:26 (hon hade vänt sig till rygg). Lade tillrätta och buffade. Solfjädrade och ramsade ut *4 19:34. Skriker direkt. Ramsar *8. Avvaktar. Ramsar *8. Skriker bara upp sig. Går in 19:40 (Har vänt sig till rygg igen). Lägger tillrätta och buffar. Solfjädrar och ramsar ut *4. Skriker direkt. (Usch, känns jobbigt) Går iväg och gör husljud (här glömde jag att kolla klockan ett tag). Hon skriker. Låter ilsk varför jag inte ramsar. Hon tystnar. Jag bekräftar *4. Hon skriker. Avvaktar. Tystnad. Bekräftar *4. Skrik, tyst, bekräftelse *4. Skrik, snyft, tyst, bekräftelse *4. Somnar 19:55. Känns som hon somnar av utmattning, men jag fick i alla fall sista ordet :? :)

Undrar om hon ligger på rygg?! Vill inte störa så hon får sova så om hon vill...

Några kommentarer på min läggning?? Lagom mycket trafik? Tyckte det kändes okej..
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vad bra ni jobbade nu på kvällen. Det jag tänkte på är att just natt 1 så får du buffa rätt mycket i början. Ännu förstår hon ju inte ramsan som verktyg utan den sätts genom att följa henne in i sömnen. Kanske lite luddigt det där, men just nu första halvan av natten ska du inte avvakta för mycket utan det är buff vid första pip. När hon är tyst och stilla men inte sovandes så går du med ramsan. Lyssna av ett litet tag. Om hon tystnar av sig själv ge bekräftelsen. Vid liten protest ge en igen. Om hon skriker upp sig in och buffa/solfjädra igen. Vid slutet av natten kan ramsan börja användas så smått som verktyg för att under natt två ta över mer och mer. Hoppas du förstår det där. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Idacha

Inlägg av Idacha »

Tack för ditt svar Ida. Okej, mer fokus på buff alltså. Hon har vaknat en gång till, vid halv elva. Gick bara in och lade tillrätta, buffade och ramsade ut. Hon gnydde lite och sen bekräftade jag och hon somnade om. Får se hur nästa uppvak blir.. Hon är ju van att ammas så snart börjar hon nog bli hungrig. Tur att min sambo fortfarande är vaken och kan ge lite stöttning. :)
Lucas 20120222
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

AnnaS-78 skrev:Jag känner så här, vad har jag gjort mot mitt barn! Alla var irriterade, jag sambon och inte minst lilla Ebba herself.

Rapport 7 dagar senare
Lilla Ebba sover åtta till halv åtta!!! :D Dagslurarna fungerar klockrent och det är såååååååååå skönt. Äntligen egentid och vilken lycklig unge Ebba har blivit.
:D Kära du - TACK för underbar rapport, som jag tar mig friheten att citera på "Livet efter kuren - en uppmuntran".

Skrev ett långt inlägg till dig som poff :roll: försvann i rymden.

Vill nu bara (återigen) uttrycka min glädje över att det finns ännu en liten älskling som får sin goda sömn, som är en LYCKLIG liten människa som har föräldrar som njuter - så som :heart: små barn ska njutas - och njuta själva :heart:

Du / ni har gjort ett strålande jobb och gett - och ger - lilla Ebba en gåva för livet, en omätbar.

Det svåra är det enkla.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Idacha

Inlägg av Idacha »

Här löper natten på..

Hon vaknade första gången 22:30. Går in och lägger tillrätta (ryggläge igen) och buffar kort. Ramsar ut *4. Tyst. Bekräftar *4. Sover 22:35.

Vaknar andra gången 23:35. Går in och lägger tillrätta. Buffar. Solfjädrar och ramsar ut *4. Skriker direkt. Avvaktar. Påminner. Avvaktar. Går in igen.

Ovanstående upprepar sig flertalet gånger under ca 25 min. Inser att hon börjar skrika så fort jag slutar att buffa varför jag bestämmer mig för att bara solfjädra till ro. Går in och gör detta 00:00. Vid lugn går jag ut med ramsa*4. Påminner efter skrik *4. Tystnar (lyssnade hon på ramsan tro, eller var hon bara trött??) Bekräftar *4. Snyftar (är hon ledsen nu? känns ju inge bra, eller så är det bara lite snoris efter skrikandet..?), tystnar. Bekräftar *4. Somnar 00:10.

Några kommentarer från någon nattugla?? :)
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Hmmm.. här smög det sig in ett inlägg från Anna som jag inte tror var menat till mig. Well, well hoppas hon upptäcker det :) :o
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Har en liten fråga: När jag läser runt här på forumet verkar det som att många sover även under första kurnatten.. Har jag missuppfattat; men är det inte så att man måste sitta och hålla sig vaken de första två nätterna? Vi har ordnat så att jag ska vara vaken de första två nätterna och min sambo ta dagarna.. Jag är långt ifrån en nattuggla, men den av oss två som är mest påläst om kuren varför jag får ta nätterna. Får jag sova lite eller ska jag fortsätta vara vaken?? :?
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Hon vaknade nu igen, 03:27. Jag som nästan somnat till sittandes i tv-soffan :oops: rusar in och börjar buffa. Inser mitt i buffandet att jag kanske skulle ha provat en påminnelse först. Ramsar i alla fall ut när hon känns lugn. Hon skriker till direkt (men absolut inget dunderskrik utan mer undrande). Påminner *4. Avvaktar och lyssnar. Ställer fler frågor och jag påminner *4 samtidigt som jag börjar plocka ur diskmaskinen (köket är bara två meter från hennes dörr). Sötnosen börjar skrika upp sig. Går in och lägger tillrätta samt solfjädrar till ro. Går ut med ramsa *4, kl. 03:34.

Hon ligger och knorrar, men skriker inte. Jag avvaktar. 03:37 är det tyst och jag bekräftar *4. Knorrar svagt, så jag bekräftar igen försäkerhetsskull. Sover 03:39 igen.

Shit, jag tror redan att hon lyssnar till ramsan. Så häftigt!! Jag kommunicerar med min dotter. Vilken känsla. Mitt i tröttheten, tittandes på Discoverys Overhaulin får jag ett enormt lyckorus :lol: \:D/

Vilken fantastisk dotter jag har :heart:
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Här kommer en sammanfattande rapport från natt ett:

19:00 Läggning efter skrattet till go´nattet. Buffar.
19:22 Tyst. Ramsar ut*4. Skriker direkt. Ramsar*4. Ramsar*4. Skriker upp sig.
19:25 Går in igen. Hon ligger på rygg. Lägger tillrätta och buffar. Solfjädrar och ramsar ut. Skriker. Ramsar *8. Avvaktar. Ramsar *8. Skriker upp sig.

19:40 Går in igen. Ligger på rygg. Lägger tillrätt och buffar. Solfjädrar och ramsar ut. Skriker direkt (får en släng av osäkerhet och glömmer hålla koll på klockan). Gör husljud. Hon skriker. Jag avvaktar. Hon är ilsk. Sen tystnar hon plötsligt. Bekräftar *4. Hon skriker. Avvaktar. Tystnar. Bekräftar *4. Skrik, tyst, bekräftelse. Skrik, snyft, tyst, bekräftelse. Somnar 19:55.

22:30 Vaknar. Går in och lägger tillrätta. Buffar kort. Ramsar ut *4. Bekräftar *4. Sover 22:35.

23:35 (ammas vanligtvis denna tid) Går in och lägger tillrätta. Buffar. Ramsar ut. Skriker direkt.
Ovanstående upprepar sig flera gånger om under ca 25 min. Inser att hon börjar skrika så fort jag slutar buffa varför jag bestämmer mig för att bara solfjädra.
00:00 Går in och solfjädrar till ro. Går ut med ramsan. Påminner *4 efter skrik. Tystnar. Bekräftar *4. Snyftar, tyst. Bekräftar igen. Somnar 00:10.

03:27 Vaknar. Rusar in och buffar. Ramsar ut. Hon skriker direkt (men inget dunderskrik). Påminner *4. Avvaktar och lyssnar. Börjar plockar ur diskmaskinen. Påminner igen. Avvaktar. Skriker upp sig. Går in och lägger tillrätta samt solfjädrar.
03:34 Går ut med ramsa. Hon ligger och knorrar. Avvaktar.
03:37 Tyst. Bekräftar. Knorrar och sen tyst. Bekräftar igen.
03:39 Sover.

04:15 Vaknar. Påminner. Avvaktar och lyssnar. Låter ledsen. Går in och solfjädrar kort. Ramsar ut. Fortsätter plockar ur diskmaskinen. Påminner *4. Knorrar lite. Tyst. Bekräftar.
04:18 Sover.

06:10 Vaknar. Påminner med pangramsa. Skriker. Går in och solfjädrar. Skriker. Buffar. Ramsar ut. Skriker. Påminner.
06:15 Tyst. Bekräftar. Börjar prata med sig själv :lol: Avvaktar. Nöjt barn verktygas inte?!
06:25 Gnäller ledset. Ramsar två omgångar. Tystnar. Börjar prata igen efter en liten stund. Avvaktar.
06:30 Gnäller ledset igen. Påminner i två omgångar. Gör husljud. Tystnar. Gnäller och pratar om vartannat.
06:50 Bestämmer för att göra något tidig morgon, då gnällandet börjar öka.

Blir ledsen när hon ser oss först, men lyckas få till ett leende innan vi plockar upp henne.

Nu sover hon första passet i vagnen. Somnade efter tio minuter. Men vagnade möjligtvis lite för länge. Gav i alla fall en bekräftelse.

Är överhuvudtaget nöjd över förväntan efter den natt. Hon var ju superduktig :heart: \:D/
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Men vilken kanon-första-natt ni haft. Härligt att ramsan börjar ta redan nu. Ett skolexemplar skulle jag vilja säga. Inför nästa natt så ska läggningen gå till som under natt ett men sedan ska du ramsa i första hand. Du och dottern har jobbat utomordentligt bra. :thumbsup:

Angående att sova första nätterna så enligt boken så ska man vara vaken. Men jag vet endel som ligger och slumrar utanför dörren om det är omständigheter runtomkring som att de tex. inte får avlastning första dagarna.

Ida

www.sovgott.net
Idacha

Inlägg av Idacha »

Okej. Kanske kan slumra lite inatt då. Det är bara att hålla tummarna för att denna natt går lika bra :lol: \:D/ :sleep:
Lucas 20120222
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"