Dags att börja kura?
liten rapport från natten än så länge:
00.22 vaknar, får beskedet
påminner utanför x6
påminner utanför x6 tystnar lite men fortsätter sen skrika
påminner igen x6
bekräftar x4 i en tyst paus
bekräftar igen x4
gnyr,låter trött
bekräftar igen x4
smågnyr
bekräftar igen x4
somnade om på 13 min
2.30 vaknade, fick beskedet
muttrar tyst
bekräftar x4
muttrar. blir tyst
bekräftar x4
muttrar
bekräftar x4
somar om på 2 min
3.19 vaknar, fick beskedet
muttrar - blir tyst
bekräftar x4 men hon börjar gnälla igen under ramsan
påminner x6 ingen respons
påminner x6 nu skriker hon upp sig
tystnar
bekräftar x4
mumlar, tystnar
bekräftar x4
mumlar, tystnar
bekräftar x4
gnyr, tystnar
bekräftar x4
mumlar, tystnar
bekräftar x4
somnade om på 11 min
4.25 vaknar, får beskedet (nu brukar hon vanligtvis äta....)
gnäll-gråt
påminner x6 - ingen skillnad
påminner x8 skriker upp sig
tystnar lite
bekräftar x4
lugnar ner sig men gnäll-gråter
påminner x6, tystnar lite men fortsätter sen
påminner x4
påminner x6
tystnar
bekräftar x6 gnäller under ramsan
bekräftar x6 tystnar
bekräftar x4
skriker, låter ledsen
4.38 ger beskedet på nytt - lugnar sig snabbt men skriker snabbt upp sig när jag ramsar ut
bekräftar x4 gnäll
bekräftar x4 gnäll
bekräftar x4
gör lite husljud
somade om p å15 min
00.22 vaknar, får beskedet
påminner utanför x6
påminner utanför x6 tystnar lite men fortsätter sen skrika
påminner igen x6
bekräftar x4 i en tyst paus
bekräftar igen x4
gnyr,låter trött
bekräftar igen x4
smågnyr
bekräftar igen x4
somnade om på 13 min
2.30 vaknade, fick beskedet
muttrar tyst
bekräftar x4
muttrar. blir tyst
bekräftar x4
muttrar
bekräftar x4
somar om på 2 min
3.19 vaknar, fick beskedet
muttrar - blir tyst
bekräftar x4 men hon börjar gnälla igen under ramsan
påminner x6 ingen respons
påminner x6 nu skriker hon upp sig
tystnar
bekräftar x4
mumlar, tystnar
bekräftar x4
mumlar, tystnar
bekräftar x4
gnyr, tystnar
bekräftar x4
mumlar, tystnar
bekräftar x4
somnade om på 11 min
4.25 vaknar, får beskedet (nu brukar hon vanligtvis äta....)
gnäll-gråt
påminner x6 - ingen skillnad
påminner x8 skriker upp sig
tystnar lite
bekräftar x4
lugnar ner sig men gnäll-gråter
påminner x6, tystnar lite men fortsätter sen
påminner x4
påminner x6
tystnar
bekräftar x6 tystnar
bekräftar x4
skriker, låter ledsen
4.38 ger beskedet på nytt - lugnar sig snabbt men skriker snabbt upp sig när jag ramsar ut
bekräftar x4 gnäll
bekräftar x4 gnäll
bekräftar x4
gör lite husljud
somade om p å15 min
fortsättning...
6.40 vaknade hon igen, gav beskedet hon tystnade
bekräftade x 4
hon börjar jollra, först glatt sen lite surare
6.45 gör glad morgon lite förtidigt (eg 7.30)
borde nog avvaktat men jag ville inte att hon skulle bli sur igen--- ska dra ut på det mer imorgon.
några reflektioner?
tkr nog att natten gått bra, kanske har jag bekräftat lite mkt?
nu tar mannen över så jag får sova lite.... tar gärna emot tips inför natt 2 !!
kramar _lill
6.40 vaknade hon igen, gav beskedet hon tystnade
bekräftade x 4
hon börjar jollra, först glatt sen lite surare
6.45 gör glad morgon lite förtidigt (eg 7.30)
borde nog avvaktat men jag ville inte att hon skulle bli sur igen--- ska dra ut på det mer imorgon.
några reflektioner?
tkr nog att natten gått bra, kanske har jag bekräftat lite mkt?
nu tar mannen över så jag får sova lite.... tar gärna emot tips inför natt 2 !!
kramar _lill
God morgon
Ser ju ut som att det går jättebra!
Nej jag tycker inte du bekräftat för mycket. Bekräftelsen är jätteviktig för att hon ska kunna lära sig ramsan. I början kan man tycka att den stör genom att trigga igång igen, men det kan inte hjälpas, då är det bara att ha tålamod.
Så fort hon är tyst så ska hon ha en bekräftelse! Och som sagt om hon sedan är tyst efter det så har du ju fått sista ordet och då är det bra. Annars ser du till att du får det.
Bra att du planerar att försöka hålla tiden bättre när morgonen börjar. Helst bara en kvart innan utsatt tid, och allra helst på utsatt tid. Speciellt såhär i början så att hon får en chans att lära sig schemat.
Andra natten är det buffning bara vid kris. Det är nu du ska sätta ramsan. Du börjar alltså med att ramsa när hon frågar. Och du ska ha sista ordet med mjuk bekräftelse
.
Kram Bea
Kram Bea
Ser ju ut som att det går jättebra!
Nej jag tycker inte du bekräftat för mycket. Bekräftelsen är jätteviktig för att hon ska kunna lära sig ramsan. I början kan man tycka att den stör genom att trigga igång igen, men det kan inte hjälpas, då är det bara att ha tålamod.
Bra att du planerar att försöka hålla tiden bättre när morgonen börjar. Helst bara en kvart innan utsatt tid, och allra helst på utsatt tid. Speciellt såhär i början så att hon får en chans att lära sig schemat.
Andra natten är det buffning bara vid kris. Det är nu du ska sätta ramsan. Du börjar alltså med att ramsa när hon frågar. Och du ska ha sista ordet med mjuk bekräftelse
Kram Bea
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Dag 1
Dagen har nog varit jobbigare än natten (jag sov så det var min kära make som fick sköta jobbet
). Det trodde jag INTE. Men på nåt sätt är det jobbigare att hålla en supertrött bebis vaken än att försöka få den att sova. Logiskt iofs 
7.30 ammade jag enligt schemat. vad mysigt det var nu när man inte kände sig som en jättenapp hela natten
9.00 gröt + katrinplommonpure enl schema. äter upp men inte med sin vanliga sptit.
förmiddagsluren 9.30 t 10.15 gick inte bra. sov inget, min man gav beskedet, vagnade osv. hon börjar skrika så fort han slutar vagna. tror detta beror på att hon är van vid att vagnas till sömns dagtid.
11.45 lunch, åt lite grönsakspuré och lite mer katrinplomonpuré. inte sin vanliga aptit. trött.
12.30-14 långluren. somnar så fort hon läggs i vagnen i princip. marginalkvarten används då pappa känner att iris behöver det.
15.00 amning - åt läääänge. hungrig
eftermiddagsluren blev likadan som förmiddagsluren. mamma och pappa förvirrade nog ytterligare eftersom pappa blev osäker och mamma inte kunde låta bli att hoppa in.
vi låter henne ta en power-nap på 5 min. ok?
om några minuter är det gröt-dags... hoppas på en smidigare nattning ikväll!!
Dagen har nog varit jobbigare än natten (jag sov så det var min kära make som fick sköta jobbet
7.30 ammade jag enligt schemat. vad mysigt det var nu när man inte kände sig som en jättenapp hela natten
9.00 gröt + katrinplommonpure enl schema. äter upp men inte med sin vanliga sptit.
förmiddagsluren 9.30 t 10.15 gick inte bra. sov inget, min man gav beskedet, vagnade osv. hon börjar skrika så fort han slutar vagna. tror detta beror på att hon är van vid att vagnas till sömns dagtid.
11.45 lunch, åt lite grönsakspuré och lite mer katrinplomonpuré. inte sin vanliga aptit. trött.
12.30-14 långluren. somnar så fort hon läggs i vagnen i princip. marginalkvarten används då pappa känner att iris behöver det.
15.00 amning - åt läääänge. hungrig
eftermiddagsluren blev likadan som förmiddagsluren. mamma och pappa förvirrade nog ytterligare eftersom pappa blev osäker och mamma inte kunde låta bli att hoppa in.
vi låter henne ta en power-nap på 5 min. ok?
om några minuter är det gröt-dags... hoppas på en smidigare nattning ikväll!!
Känner igen det där med vagningen. Klart de vill bli vagnade när de är vana vid det, så var det här med. Hon skrek precis som att hon blev förbannad på mig "Varför slutar du?"
Men det är bara att hålla upp attityden och vara självklar i handlingarna. Ni fixar det här fint! Snart tar hon ramsan och det känns jättehäftigt att kunna kommunicera så istället för att stå och vagna och vagna till sömns
.
Och målet i sikte! Snart är ni där jag är nu. En ramsa ut och sen
. Underbart!
Kram Bea
Men det är bara att hålla upp attityden och vara självklar i handlingarna. Ni fixar det här fint! Snart tar hon ramsan och det känns jättehäftigt att kunna kommunicera så istället för att stå och vagna och vagna till sömns
Och målet i sikte! Snart är ni där jag är nu. En ramsa ut och sen
Kram Bea
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Idag tog läggningen knappt 25 min - i jämförelse med 1 h igår! Och då tyckte vi ändå att en timme var ovanligt snabbt
Det häftiga var att precis innan jag bekräftade sista gången lät hennes gnäll precis som en fråga faktiskt. Jaja jag vet att alla ni redan visste att det är så men det var roligt att upptäcka det själv 8)
Bea: en ramsa! det låter otroligt! sover hon sen hela natten? Även om man läser om det så känns det ouppnåeligt, men oj vad underbart!
Helena: klart vi ska greja det! jag följer din tråd
lycka till i natt!
kramar
Det häftiga var att precis innan jag bekräftade sista gången lät hennes gnäll precis som en fråga faktiskt. Jaja jag vet att alla ni redan visste att det är så men det var roligt att upptäcka det själv 8)
Bea: en ramsa! det låter otroligt! sover hon sen hela natten? Även om man läser om det så känns det ouppnåeligt, men oj vad underbart!
Helena: klart vi ska greja det! jag följer din tråd
kramar
Visst är det härligt när man börjar förstå det hela och hör "frågorna" och inte bara ett skrik? När man lär sig tolka sitt barn på ett helt nytt sätt. 8)
Japp, en ramsa ut sen plockar jag med disken och det är helt tyst därinne. Sedan sover hon till 07 i morgon då jag kommer in till henne och väcker, och det första jag ser är ett leende.
Kram Bea
Japp, en ramsa ut sen plockar jag med disken och det är helt tyst därinne. Sedan sover hon till 07 i morgon då jag kommer in till henne och väcker, och det första jag ser är ett leende.
Kram Bea
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Natt 2
Otroligt!!
Lilla Iris har slagit sömnrekord!! Hon somnade strax innan 20 och sov till 5 = 9 h i sträck!! Så länge har hon aldrig sovit i hela sitt lilla liv. Jag tror det mesta hon sovit i sträck tidigare är 6-7 h och det är lääääänge sen.
Runt 5 vaknade hon till 2 ggr men då tog det henne bara 10 resp 2 min att somna om. Jag ramsade utanför dörren men gick aldrig in.
Nu väntar jag på att det ska bli dags att göra glad morgon, sen får mannen ta över och sen får jag sooooova
kramar
Otroligt!!
Lilla Iris har slagit sömnrekord!! Hon somnade strax innan 20 och sov till 5 = 9 h i sträck!! Så länge har hon aldrig sovit i hela sitt lilla liv. Jag tror det mesta hon sovit i sträck tidigare är 6-7 h och det är lääääänge sen.
Runt 5 vaknade hon till 2 ggr men då tog det henne bara 10 resp 2 min att somna om. Jag ramsade utanför dörren men gick aldrig in.
Nu väntar jag på att det ska bli dags att göra glad morgon, sen får mannen ta över och sen får jag sooooova
kramar