Förberedelser inför kurning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Inte alls bra! :( Jag har avbrutit. HOn blev mer och mer ledsen vid läggning. 4:e kvällen skrek hon och grät i 50 min, sen orkade jag inte mer och tog upp henne. Till saken hör att jag känner att jag inte fått så mycket stöd av min sambo. Stämningen mellan oss har inte varit så bra och det har säkert den lilla kännt av. Just nu känns det som om separation mellan mig och sambon är nära. Så jag har ingen ork att fortsätta, tyvärr. Nätterna har varit kanon, hon har sovit fram till vargtimmarna, men läggningarna har varit grymma. Jag har helt enkelt inte rätt attityd just nu.
I går kväll gjorde jag som jag tidigare gjort vid läggning. Jag ammade, la ner henne i sängen och gav napp och snutte. Gick sedan ut och hon sa inte ett ljud, somnade direkt. Hon var iof väldigt trött eftersom em-luren gick åt skogen. Sen sov hon iaf till 3.20 på natten och då ammade jag och hon somnade om. Det känns som ett enorm misslyckande att gå tillbaka till napp och amning på natten, men just nu får det bli så.
Vi får väl se vad som händer här hemma. Under tiden ska jag läsa SHN-boken fram och tillbaka så att jag är 110% säker tills det är dags att ta tag i saken.

// Helen :cry:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det var ett klokt beslut! Du vet ju var vi finns, och du vet ju vad som fattas er.
Välkommen tillbaka, och hoppas att ni där hemma hittar ett bra sätt att komma vidare!
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Välkommen tillbaka, och hoppas att ni där hemma hittar ett bra sätt att komma vidare!
Tack så mycket! Jag vill verkligen tacka för att ni har tagit er tid att läsa och komma med bra råd! :heart:

Mvh
Helen
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Tillbaka igen med lite frågor. :oops: Jag hoppas att någon har ork att hjälpa mig, när jag är så här velig.
Sambon och jag har kommit överens om att vi måste lösa detta med hennes sömn, det här går inte längre, jag kan inte tänka klart och bryter snart ihop. Jag har sovit på soffan i en vecka (aj, min rygg..) och inte kunnat slappna av och somna fastän jag har fått möjligheten. Hela min "lediga" tid ägnar jag mig åt forumet och SHN-boken. Jag kan inte tänka på något annat.

Så, när vi nu börjar med kuren igen, ska vi börja om från natt 1 då? Alltså gå in och buffa/solfjädra vid minsta pip?

Kan vi byta ramsa nu? Känner att AW's ramsa flyter bättre än den vi hade. Eller förvillar vi henne då?

Mvh
Helen
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Välkommen tillbaka! :lol:

Ja vi gör så att vi trycker på reset knappen, och börjar om med kur natt 1, och självklart kan du byta ramsan, egentligen är det inte orden som spelar roll utan det du vill uttrycka med ramsan, det är röst läge och tryggheten du förmedlar genom den!

Vi finns här!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Första natten efter jag hade avbrutit kuren gick rätt så bra, trots napp och amning 2ggr, men 2:a och 3:e var fruktansvärda! Jag var uppe och ammade 4-6 gånger mellan 22.30 och 6.45. Ena morgonen gick vi upp för dagen 5.45 :shock: och i går morse 6.45. Jag var så trött i går och ville inte vänta en dag till med att börja om med kuren! Jag insåg ju att den faktiskt funkar och de struliga läggningarna hade enbart med min attityd att göra. Så jag tokpluggade igår. Gick upp och la mig för att vila, när sambon kom för att "kolla till" mig stirrade han på mig. Där satt jag i sängen med laptopen i knät (kollade forumet), en bärbar dvd med SHN-filmen och boken brevid. :D
Inför kvällen var Attityden på plats! Kände mig inte ett dugg tveksam till om det skulle funka, mer lite orolig att jag pga tröttheten inte skulle orka hela natten. Men det fick gå!

Jag är så nöjd med "första" natten! Läggningen tog 15 min, hon svarade på både buff och ramsa direkt. Sambon sa att det var mer tryck i ramsan nu och det kände jag själv också. Hon har vaknat 2 gånger i natt. Första gången tog det en halvtimme och andra gången vid halv 4 tog det hela 1½ timme, men det kändes inte så jobbigt, hon var jättetrött och skrek inte hela tiden utan tystnade kort hela tiden. Hon svarade bra på påminnelsen flera gånger.
I slutet kändes det som om jag störde henne med buff och ramsa så jag väntade ut henne och tillslut somnade hon själv, skrek aldrig upp sig så att jag behövde ingripa.

Har egentligen inga frågor, vill bara uttrycka min glädje (vill skutta omkring i lägenheten istället för att gå :wink: ) och tacksamhet att ni finns! :heart: Utan all hjälp här skulle det inte gått så bra! Och givetvis stor tacksamhet till Anna Wahlgren som står bakom hela kuren! :heart:

Nu är jag laddad till tusen inför natt 2 och ska jobba mer på ramsan, och husljud i vargtimmen. Kommer det bakslag så står jag beredd! :D

Mvh
Helen 8)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Go girl! :D
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Natt 2 har gått bra, tycker jag, hon har vaknat många gånger men oftast somnat om själv.

Nattningen tog 20 min. Sen vaknar hon till snabbt 3 gånger innan kl är 24, somnar om själv.
02.36 Skriker till men somnar om direkt.
Kvart över 3 vaknar hon och är vaken i 35 min. Under den tiden tystnar hon mellan varven och skriker inte upp sig förrutom två gånger, då jag ramsar x4.
Kvart över 5 är det dags igen och då får jag gå in och lägga tillrätta och ramsar mig ut direkt. Hon gnölar lite, småpratar och tystnar omvartannat. Jag somnar till själv och glömmer bekräftelseramsan :oops:
Jag tror att hon vaknar till ett par gånger till men hon somnar snabbt om själv. Jag var dödstrött och slumrade till hela tiden..
6.57 väcker jag henne och gör glad morgon!

Så fort jag känner mig trött och sliten så tänker jag på att snart får jag sova en hel natt, snaart! :D

//Helen
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra det går för er. :thumbsup: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Ja, det känns som om det går bra det här! :D

Nattningen natt 3 tog 25 min. Det känns ju lite frutstrerande dock att nattningen ökar lite för varje kväll, men det tar ju ändå inte så lång tid så det känns ok.

Hon har vaknat ett par gånger under kvällen jättekort men somnat om själv. Men vaknade även denna natt vid 3 och jag är alltså fortfarande vaken nu kl 04.15. Har precis bekräftat en andra gång. Hon lät till nu igen jättekort och sen tyst. Hon verkar sova oroligt. Ska testa att gå och lägga mig nu. :sleep:

//Helen
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Ja, det känns som om det går bra det här! :D

Nattningen natt 3 tog 25 min. Det känns ju lite frutstrerande dock att nattningen ökar lite för varje kväll, men det tar ju ändå inte så lång tid så det känns ok.

Hon har vaknat ett par gånger under kvällen jättekort men somnat om själv. Men vaknade även denna natt vid 3 och jag är alltså fortfarande vaken nu kl 04.15. Har precis bekräftat en andra gång. Hon lät till nu igen jättekort och sen tyst. Hon verkar sova oroligt. Ska testa att gå och lägga mig nu. :sleep:

//Helen
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vad bra att hon somnar om sjäv under kvällen utan er inblandning!

Stressa in upp över att läggningen fortfarande tar lite tid, var cool! 8)

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Helt underbart! I kväll somnade hon på 2 minuter!! :D

Hon har sovit oroligt idag på dan och jag har fått vagna en hel del. Så jag hoppas att natten blir bättre! Men det tror jag! :D

Känner mig så glad att jag inte gav upp helt utan tog nya tag!

//Helen
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra tjejen! Det är ju ofta så, att även om kuren är svår, är ju livet den förutan ibland ohållbar. Det kan vara bra att bli påmind om. :D
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Så sant! Jag behövde tydligen göra ett avbrott och gå tillbaka till det gamla för att inse det. Är väl lite extra trög :wink:

Nu ska jag gå och lägga mig och [-o< om att detta är hennes första 12-timmarsnatt :sleep: :D

//Helen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"