struliga mornar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

:D HÄRLIGT jobbat!!!

Hoppas kvällens läggning gått bra :!:

:idea: Gå du in och gör på det sätt som känns bekvämt för dig - om du gör något som inte känns bra för dig själv, så känner hon av det! Så vill du göra mysmorgon och det funkar för er så är det det rätta :!:

:idea: Sambofnurror är rätt vanligt... Det bästa är såklart att ni kan prata igenom det här, att du förklar hur viktigt det är att ni är överens och att du också ger honom en chans att ta till sig sova-hela-natten konceptet!
Ett förslag är att du ber honom läsa igenom din tråd! Skriv ut januarikrönikan och läs den ihop, så ska du se att det blir lättare för honom också att förstå! Nu när ni har kvällarna ledig, så passar det ju bra :wink: !

:idea: Det är jättebra att du vill vara förberedd på eventualiteter, här är en tråd om just hopp-ur-sängen:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967

Jag är helt säker på att du fixar det här hur bra som helst, men få INTE panik om det kommer ett litet bakslag! Det är vanligt, men måste inte komma, och då gäller det att du är lugn och säker och besvarar hennes skrik och frågor med ramsa och i nödfall solfjäder! Många barn måste liksom "trilla dit" och verkligen ifrågasätta alltihop, för att kolla att det stämmer, det nya! Jag tycker du har gjort det jättebra, och beviset är ju en liten tjej som sover gott om natten :thumbsup:

Hoppas på en bra natt igen
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Du - jag tror du har jättenytta av den superbraiga tråden om attityden:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det för er yinyang..?

Hoppas allt är fint! (inga nyheter brukar betyda goda nyheter :wink: )

:heart: Mia
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

konstigt... jag skrev ett svar för några dagar sen men det kom tydligen inte med :( Tyckte det var konstigt att jag inte fått något svar från dig :lol:

Nåväl. Jo tack som frågar. Det går faktiskt helt ok, jag blir förvånad hur lätt detta har gått, jag var beredd på en stenhård kamp :) Men helt problemfritt är det fortfarande inte. Här kommer några frågor och kommentarer:

:arrow: De saker hon aldrig strulade med tidigare har nu börjat krångla lite. Ett tag ville hon inte somna vid 19.00. Det verkar ha gått över nu och de sista två nätterna har det gått bra. Middagsvilan har förut sällan varit problem. Nu är de det ofta. Jag är ganska så säker på vad det beror på och här kommer frågan:
Vi köpte en ny barnvagn, en sulky för en vecka sen för att vi inte kan ta med den stora barnvagnen till paris. Eftersom hon kommer få sova i den i paris (sover ju alltid utomhus) så tänkte jag vänja henne vid den redan nu så hon kan sova 2 timmar som hon ska. Det har inte gått så bra. Själva läggningen är aldrig några problem, hon hinner somna innan jag hinner klä på henne :lol:

Men sen vaknar hon ALLTID efter 45 minuter, en timma. Då är hon tvärpigg. Hon är nöjd en stund (15 min) men ligger och tittar, småpratar, pratar med fingrarna. Och det går inte att söva om henne. Jag promenerar, ignorerar, vaggar. Inget funkar. Har provat denna vagn 3 ggr med idag och varje gång har jag fått gett henne en 5-minutare runt 15.00 för att hon sen ska orka vara vaken så länge. Hur kan jag göra för att få henne att somna? Hon är ju så van vid att sova i den andre vagnen, det har hon ju gjort sen hon föddes. Den andre vagnen är svart, den här är rosa, kan det ha med det att göra?

:arrow: De senaste tre nätterna har hon vaknat en gång per natt, oftast runt 01.00 men jag har bara behövt ställa mig utanför dörren och ramsa X4 sen tystnar hon.
Det jobbigaste är att hon alltid hinner lägga sig med huvudet vid fotändan och utanför täcket. Eftersom jag har ganska kallt i hennes rum så vill jag inte att hon ska ligga utanför täcket. Därför får jag oftast vänta 10 minuter innan hon somnar in, sen 10 minuter till så att hon är inne i sin djupsömn för att kunna gå in och lägga henne tillrätta.
Då är vi helt plötsligt inne på 45 minuter innan jag kan somna om igen och det börjar ju bli lite irriterande. Å andra sidan är det inte ens att jämför med hur det var förut så jag skäms nästan av att klaga :oops:

:arrow: Sen den stora frågan om Paris. Vi åker ju nu på onsdag och jag är ganska vilsen i många frågor där:

1. Hur ska hon sova? Vi kommer bo i ett rum. Inne i rummet finns ett litet utrymme där det ska vara en dusch men den funkar inte. Det utrymmet är ganska stort och har dessutom en vägg mellan henne och våran säng. Om jag ska hitta den mörkaste platsen så är det i duschutrymmet. I vårat rum kommer det bli ganska svårt att mörklägga.

Eller ska jag lägga henne nedanför våran säng? Eller i hallen som också är relativt mörkt?

Vad är det som är viktigt att tänka på? Hur ska jag bädda? Hon ställer sig ju alltid upp minst en gång per natt och sen på morgonen, hur ska jag lösa det utan staket?

Är det viktigt att ta med lakan från hennes säng hemifrån så att hon känner igen lukten? Vi kommer ha mycket packning och därför måste vi tänka på alla saker vi packar ner men om detta är viktigt får vi prioitera det.

Vi kommer bo hos sambons föräldrar och de har köpt en biljett till oss för att gå på en trubadur-kväll. Detta kommer ske redan andra natten och de ska vara barnvakt. Detta känns inte alls bra men de har redan bokat och köpt biljetten utan att diskutera med oss först :x Så redan andra natten kommer hon få ändra sovplats och sova på övervåningen hos dem. Egentligen har jag ingen fråga vad det gäller detta. Det är inte så mycket att göra om tyvärr, hon kommer få sova nedanför deras säng och att mörklägga helt kommer inte gå. Jag får en klump i halsen bara av att tänka på det. Stackars liten, vad förvirrad hon kommer vara. :cry:

:arrow: Sen tänkte jag låta henne sova utomhus med babyvakt (ett privat utrymme som bara vi ser) och jag känner på mig att dagslurarna kommer krångla ordentligt där nere. Om hon nu sover 45 minuter åt gången, ska jag ta upp henne då när hon vaknar och sen låta henne få en 5-minutare på eftermiddagen? Eller ska jag dela upp dessa 2 timmar nu när det kommer bli ganska jobbigt för henne och hon kommer behöva sömnen. Ska jag ta en timma på förmiddagen och en timma på eftermiddagen?
mamma till min älskade dotter född 070112 och en till född 21 juni 2008
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :!:
Ja, datorer kan krångla till det ibland - undrar just var ditt inlägg tagit vägen :roll: ... Skönt att höra att ni har det bra, iallafall!
Ska se om jag kan hjälpa dig med dina funderingar!
yinyang skrev:Vi köpte en ny barnvagn, en sulky för en vecka sen för att vi inte kan ta med den stora barnvagnen till paris. Eftersom hon kommer få sova i den i paris (sover ju alltid utomhus) så tänkte jag vänja henne vid den redan nu så hon kan sova 2 timmar som hon ska. Det har inte gått så bra. Själva läggningen är aldrig några problem, hon hinner somna innan jag hinner klä på henne :lol:

Men sen vaknar hon ALLTID efter 45 minuter, en timma. Då är hon tvärpigg. Hon är nöjd en stund (15 min) men ligger och tittar, småpratar, pratar med fingrarna. Och det går inte att söva om henne. Jag promenerar, ignorerar, vaggar. Inget funkar. Har provat denna vagn 3 ggr med idag och varje gång har jag fått gett henne en 5-minutare runt 15.00 för att hon sen ska orka vara vaken så länge. Hur kan jag göra för att få henne att somna? Hon är ju så van vid att sova i den andre vagnen, det har hon ju gjort sen hon föddes. Den andre vagnen är svart, den här är rosa, kan det ha med det att göra?
Jag törs lova att det INTE beror på att vagnen är rosa, däremot är det kanske trängre och svårare att röra sig i? Jag har själv den erfarenheten att det är svårt att få till mer än 45 minuters sömn (45 minuter är ett naturligt sömnrytmpass, liksom 20 min och 1½ timme, 2 timmar....) så därför har mina barn sovit sina långlurar inne i sängen.
Ett tips kan vara att du tar vagnen och börjar gå efter 30 minuter, och så går du i en halvtimme, så att du sätter vagnen i rörelse över skarven. Så vet jag flera som gjort för att komma förbi den här sömnskarven, och det brukar funka!
OM du inte får till den här luren i sulkyn, så tycker jag du kan erbjuda en tjogominutare eller ytterligare en 45 minuters lur på em, så att hon orkar med! Det finns ingen möjlighet att ta med sig resesäng? En sån är inte så blodigt dyr, och väl värt pengarna!

De senaste tre nätterna har hon vaknat en gång per natt, oftast runt 01.00 men jag har bara behövt ställa mig utanför dörren och ramsa X4 sen tystnar hon.
Det jobbigaste är att hon alltid hinner lägga sig med huvudet vid fotändan och utanför täcket. Eftersom jag har ganska kallt i hennes rum så vill jag inte att hon ska ligga utanför täcket. Därför får jag oftast vänta 10 minuter innan hon somnar in, sen 10 minuter till så att hon är inne i sin djupsömn för att kunna gå in och lägga henne tillrätta
Här tycker jag enklaste lösningen är MER kläder på tösen :!: :D
Jag har också väldigt svalt på tjejernas rum, och min minsta flicka sover med pyjamasbyxa+tröja och sockor på fötterna, annars är hon som en isbit på morgonen. Och hon ligger alltid som Pippi när jag går in och väcker henne :wink: . Så klä på henne rejäl pyjamas och sockor, så slipper du vänta på att lägga täcke på!
Hur ska hon sova? Vi kommer bo i ett rum. Inne i rummet finns ett litet utrymme där det ska vara en dusch men den funkar inte. Det utrymmet är ganska stort och har dessutom en vägg mellan henne och våran säng. Om jag ska hitta den mörkaste platsen så är det i duschutrymmet. I vårat rum kommer det bli ganska svårt att mörklägga.

Eller ska jag lägga henne nedanför våran säng? Eller i hallen som också är relativt mörkt?

Vad är det som är viktigt att tänka på? Hur ska jag bädda? Hon ställer sig ju alltid upp minst en gång per natt och sen på morgonen, hur ska jag lösa det utan staket?
Som sagt, ni har ingen möjlighet att ta med er en resesäng? Om inte det går, så se till att hon får en egen vrå, så mörkt som det går, avskilt. Istället för ta med lakan till henne (som inte behövs) försök att ta med ett avskärmningstyg, eller så använder ni överkast och dyl och hänger för hennes sovhörna!
Ni kan lägga henne nedanför er säng, mot väggen, och bulla upp med kuddar osv så hon inte rullar in under sängen, men försök att isåfall hänga ett tyg mot er säng, så hon inte ser er och störs!
Annars får ni försöka "staketa" in henne, med det som finns (stolar, bänkar osv - utrymme för fantasi :lol: ).

Och så får ni inte glömma av att njuta av er semester!
För två år sen var vi på Mallorca med hela unghögen, och sov huller om buller - vi sov alla middag t ex, och var vaken mycket längre på kvällarna, och vi delade rum, vilket vi aldrig gör hemma, men det funkade jättebra, och när vi kom hem plockade vi bara upp våra "gamla" rutiner och allt var som vanligt igen :!:
Så försök att inte oroa dig, även om det kanske blir lite hipp som happ, med tanke på att hon ska sova borta andra natten. Tänk på vilken glädje det är för farmor och farfar att få rå om henne en hel kväll och natt, och låt dem njuta av det, samtidigt som du och mannen njuter av er egentid! ÄVEN om det blir sovstrul den natten - men det fixar ni till sen, eller hur :wink: :?:

Nu vet du hur du ska göra, och för att peppa dig själv extra inför resan tycker jag du ska läsa trden om förhållningssättet igen!

Varma kramar från Mia
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

Tack för svaret, det var inte lite långt brev jag hade skrivit :oops:

En resesäng skulle vara toppen. Tyvärr får vi inte med den på planet. Vi ligger redan 5 kilo övre gränsen som jag måste minska på :shock:

att klä på henne mer kläder på natten låter vettigt. Det ska jag göra i Paris. Här hemma vet jag inte om det funkar. Hon sover ju hela natten fram till morgonen under täcket för det mesta, blir det inte väldigt varmt då? Ska jag ändra till något tunt sommartäcke att ha över henne istället?

DÅ tar jag inte med något lakan, vad bra! Avskärmningstyg finns det gott om där nere så då blir det en mindre packning iaf :D

Om hon nu skulle vakna på natten och vi börjar med ramsan, vad gör jag då om hon börjar resa sig upp och gå runt i rummet? Ska jag då gå in och lägga henne? Hon kommer ju antadligen bara fortsätta gå runt i rummet så fort jag stänger dörren?

Det kändes skönt med reaktionen att de skulle vara barnvakt redan andra natten. Jag var bered på en tillsägelse där :oops: Det får gå som det går och sover hon inte så gör hon inte det. Det jag brukar tjata om är att jag ske ge henne tillfälle att sova ifall hon vill. Vill hon inte så är det inte så mycket att göra åt.- Inte där nere iaf :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

yinyang skrev:Om hon nu skulle vakna på natten och vi börjar med ramsan, vad gör jag då om hon börjar resa sig upp och gå runt i rummet? Ska jag då gå in och lägga henne? Hon kommer ju antadligen bara fortsätta gå runt i rummet så fort jag stänger dörren?
Ja, du går in och lägger ner henne, solfjädrar kort som markering och går ut med ramsan!
Och in igen och gör samma procedur om hon reser sig igen! OM du skulle stanna kvar, så kommer hon att förvänta sig att du ska vara kvar om hon vaknar igen under natten, och DEN vanan vill vi inte befästa, eller hur?

:heart: Mia
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

nu är vi hemkommna från paris och jag tänkte lämna en liten rapport :)

Allt har gått över förväntan bra. Jag hade bäddat upp åt henne i garderoben där hon fick sitt eget lilla krypin. Hon sov väldigt bra, vaknade upp en gång och då hade hon trasslat sig ur sängen och sov på kalla stenggolvet :( Så jag fick gå in och lägga henne tillrätta.

Farfar var barnvakt en natt och han säger att allt gick bra. Han ville så gärna vara barnvakt och jag tror inte han skulle berätta för oss om det hade gått dåligt men Matilda verkade nöjd och glad när vi kom hem så det kan inte ha varit så farligt :)

Tiderna var det väldigt svårt att hålla men det gick nog bra ändå. Det fanns ju ingenstan att värma maten och därför höll de andra sig hemmá för det mesta (de bor ju där nere) och sambon och jag åkte iväg ensamma. Det var egentligen bara en kväll där kvällsmaten ´blev en timme sen men det gick bra :)

Och nu är vi hemma igen. Inatt var det som vanligt, hon sov hela natten och vaknade 06.15. Då tog jag upp henne. Klockan som vi använde förut har hon haft sönder, ska jag byta ut den mot en annan som kommer ringa annorlunda? Eller ska jag strunta i klockan?

En sak jag funderade på där nere var hu man skulle göra med måltiden om den blev försenad. Hon äter ju kvällsmaten kl 17.30 men blir den 45 minuter sen och hon inte äter förens 18.15 ska jag ge henne mat och sen välling 18.45 iaf?

Jag är hur som helst jättenöjd med hela resan, det har gått så himla smidigt, hon kunde tom somna i pappans knä på flyget och vaknade efter vi landat :) Så gulligt :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Men heeej yinyang och vilken TREVILG reserapport!!!

Hoppas ni haft bättre väder än vad vi har haft här :roll: :!:

Om din väckarklocksfundering: jag tycker ABSOLUT ni ska köpa en ny, hur de låter har underordnad betydelse, huvudsaken att det är något som signalerar god morgon!
Tösen ska sova och slappna av i vetskapen om att ni (och väckarklockan!) bevakar hennes intressen och talar om när det är dags att vakna, så att hon slipper tänka på det! Om klockan säger pip, pip eller kuckeliku eller tut, tut spelar ingen roll alls!

Du kan ge välling nära inpå middagen, men kanske dricker hon inte lika mycket då. Min lillskrutta har välling hon med, mest för myset, tror jag - oftast dricker hon inte mer än 80-100 ml på kvällen!

Som sagt, härligt att resan gick bra, man ska inte låta barnen begränsa ens liv, utan de ska berika det!

Kram Mia
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

vad bra! Jag tänkte nämligen införa att låta telefonen ringa på ringning men satt då och funderade på hur jag skulle göra när jag skaffar barnvakt. De kan ju gärna inte låna min mobil :( Men då löser det sig, de kan ta sin egen mobil och hitta på en egen signal :)

Vad det gäller eftermiddagsluren så har jag knappt aldrig hunnit väcka henne inom 2 timmar. Jag lägger henne 11.00 och hon ska vakna 13.00. Hon vaknar alltid själv runt 13.00, 13.05. Så där har jag inte hunnit sätta mina gränser och visat att jag kommer och hämtar henne när hon sovit klart. Kommer detta bli problem i framtiden?

Vi har verkligen vant oss familjen vid att få sova om nätterna. Hela livet blir helt plötsligt underbart att leva, efter att ha gått i koma i 14 månader. Jag blir så förvånad hur lätt detta har gått!!! Nu är det bara att vänta in nästa pärs med nästa unge som kommer i augusti :) DÅ är det bara att börja om igen.

En fundering jag har funderat på: Matilda älskar att leka i sin säng, hon klättrar gärna in och ut i den under dagarna och sitter och leker däri en stund. Är detta något att rekomendera eller ska jag ta sängen som en plats man endast sover i och inte får leka i? Hon har än så länge inte ens försökt att klättra ur sängen på natten men hittintills har hon ju sovit på natten :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Ska se om jag kan hjälpa till att räta ut några frågetecken :wink: :
yinyang skrev:Vad det gäller eftermiddagsluren så har jag knappt aldrig hunnit väcka henne inom 2 timmar. Jag lägger henne 11.00 och hon ska vakna 13.00. Hon vaknar alltid själv runt 13.00, 13.05. Så där har jag inte hunnit sätta mina gränser och visat att jag kommer och hämtar henne när hon sovit klart. Kommer detta bli problem i framtiden?
Jag tycker du kan väckan henne fem minuter innan hon "ska" vakna, bara så att det är DU som tar ledningen! Och om du inte hinner väcka innan hon själv vaknar, så agera som om det var du som väckte henne!
Det behöver inte alls bli nåt problem om du låter henne sova tills hon själv vaknar, men risken är att hon vaknar tidigare och tidigare! Så du har massor igen om du lär henne att det är Du som ska väcka!

Nu är det bara att vänta in nästa pärs med nästa unge som kommer i augusti DÅ är det bara att börja om igen.
Nehej du, inte nån pärs ska det bli då, inte! När nästa barn kommer så använder du dig av stndardmodellen från dag ett, då slipper du kura och får god sömn och trevliga vanor från start! Då kommer du att orka njuta och du kommer att få sova som folk redan från början!
Har du köpt Barnaboken än?
Där har du allt, från graviditet till en nästan-vuxen sextonåring, och Standardmodellen så väl beskriven! Annars finns standardmodellen som ett kompendium här på forumet också, så du kan läsa på där!
Här är länk:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

En fundering jag har funderat på: Matilda älskar att leka i sin säng, hon klättrar gärna in och ut i den under dagarna och sitter och leker däri en stund. Är detta något att rekomendera eller ska jag ta sängen som en plats man endast sover i och inte får leka i?
Den här funderingen hittar du också svar på i Barnaboken, och där heter svaret "ensamlek"!
Många AW-barn leker ensamlek varje dag, en schemalagd stund sängen där det leks med noga utvalda leksaker, en viss bestämd tid! Och precis som med sömnen så handlar det om att du som förälder tar ledningen, och bestämmer både när leken börjar och slutar! Man kan välja om man vill ha ensamlek på morgonen (så gör de flesta) eller under annan tid på dagen. Man brukar börja med 10 minuter, och bryta när det är roligt och barnet är nöjt! Meningen är att barnet ska få sitta i lugn och ro, med musik eller saga på cd:n, och få leka med sina saker i egen takt!
Man utökar tiden vartefter, och en del har 1½-2 timmars ensamlek per dag!
En härlig stund för både barnet och föräldrarna!

Här är en tråd om tips till ensamleken:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11480
och här är en bra ensamlekstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... t=ensamlek

Kram Mia
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

Vad bra att du tog upp angående barnaboken, jag undrar just om den.
Jag har lånat barnaboken på biblioteket. Den jag har är skriven 1983, har Anna gjort någon uppdatering av boken eller är det den som finns?

Det står väldigt bra saker i den. Jag har läst på om ensamleken i deras säng men det jag saknar är hur jag ska gå till väga för att införa det. Det är så skönt med sova hela natten boken, där står det så väl utfört att nästan allt är med. Vad det gäller ensamleken är jag lite osäker på hur jag ska införa... Jag såg att du länkat några tips angående detta och ska läsa igenom det när jag inte har en klängande unge runt mina ben :lol:

Jag har läst detta någonstans men jag har nog glömt hur jag ska göra med en sak; Nästa vecka ska jag iväg på ett möte kl 19.00 och måste ta med henne dit. Hon brukar ju normalt sett sova då, hur ska jag göra här för att det ska gå smidigast? Ska jag ta med vagnen och lägga henne i den 19.00 sen flytta över henne till sin säng när vi kommer hem? Några tips? Välling i vagnen eller i mitt knä bland massa folk?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Jag har också den "gamla" barnaboken, men även den som är nyare, tryckt 2004, och det är lite skillnad, så jag tycker nog du ska investera i en alldeles egen "bibel" :wink: . Jag tittar i min minst varje vecka, och har gjort så de senaste sexton åren, så den gamla, gröna är mycket välläst med eltejpslagad rygg!
Barnaboken kommer du att ha glädje av i alla år, ända upp i tonåren!

Vad gäller kvällsmöte: endera kan du göra som du tänkt, att mata henne där och låta henne somna i vagnen och flytta över henne när du kommer hem, eller så kan du låta henne vara vaken lite längre den kvällen (barn som sover bra har en "reserv" att ta av, och klarar av att ha lite mer vakentid någon enstaka gång!).
Det beror såklart på hur länge mötet håller på också :wink: :!:

Ps: adlibris har Barnaboken till bra pris:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9163842025
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

jag har precis köpt boken genom aldibris :) Den har fått många bra recensioner :) !!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

yinyang skrev:jag har precis köpt boken genom aldibris :) Den har fått många bra recensioner :) !!
Du kommer inte att ångra dig, yinyang!
:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "