Hej
Ja, datorer kan krångla till det ibland - undrar just var ditt inlägg tagit vägen

... Skönt att höra att ni har det bra, iallafall!
Ska se om jag kan hjälpa dig med dina funderingar!
yinyang skrev:Vi köpte en ny barnvagn, en sulky för en vecka sen för att vi inte kan ta med den stora barnvagnen till paris. Eftersom hon kommer få sova i den i paris (sover ju alltid utomhus) så tänkte jag vänja henne vid den redan nu så hon kan sova 2 timmar som hon ska. Det har inte gått så bra. Själva läggningen är aldrig några problem, hon hinner somna innan jag hinner klä på henne
Men sen vaknar hon ALLTID efter 45 minuter, en timma. Då är hon tvärpigg. Hon är nöjd en stund (15 min) men ligger och tittar, småpratar, pratar med fingrarna. Och det går inte att söva om henne. Jag promenerar, ignorerar, vaggar. Inget funkar. Har provat denna vagn 3 ggr med idag och varje gång har jag fått gett henne en 5-minutare runt 15.00 för att hon sen ska orka vara vaken så länge. Hur kan jag göra för att få henne att somna? Hon är ju så van vid att sova i den andre vagnen, det har hon ju gjort sen hon föddes. Den andre vagnen är svart, den här är rosa, kan det ha med det att göra?
Jag törs lova att det INTE beror på att vagnen är rosa, däremot är det kanske trängre och svårare att röra sig i? Jag har själv den erfarenheten att det är svårt att få till mer än 45 minuters sömn (45 minuter är ett naturligt sömnrytmpass, liksom 20 min och 1½ timme, 2 timmar....) så därför har mina barn sovit sina långlurar inne i sängen.
Ett tips kan vara att du tar vagnen och börjar gå efter 30 minuter, och så går du i en halvtimme, så att du sätter vagnen i rörelse över skarven. Så vet jag flera som gjort för att komma förbi den här sömnskarven, och det brukar funka!
OM du inte får till den här luren i sulkyn, så tycker jag du kan erbjuda en tjogominutare eller ytterligare en 45 minuters lur på em, så att hon orkar med! Det finns ingen möjlighet att ta med sig resesäng? En sån är inte så blodigt dyr, och väl värt pengarna!
De senaste tre nätterna har hon vaknat en gång per natt, oftast runt 01.00 men jag har bara behövt ställa mig utanför dörren och ramsa X4 sen tystnar hon.
Det jobbigaste är att hon alltid hinner lägga sig med huvudet vid fotändan och utanför täcket. Eftersom jag har ganska kallt i hennes rum så vill jag inte att hon ska ligga utanför täcket. Därför får jag oftast vänta 10 minuter innan hon somnar in, sen 10 minuter till så att hon är inne i sin djupsömn för att kunna gå in och lägga henne tillrätta
Här tycker jag enklaste lösningen är MER kläder på tösen
Jag har också väldigt svalt på tjejernas rum, och min minsta flicka sover med pyjamasbyxa+tröja och sockor på fötterna, annars är hon som en isbit på morgonen. Och hon ligger alltid som Pippi när jag går in och väcker henne

. Så klä på henne rejäl pyjamas och sockor, så slipper du vänta på att lägga täcke på!
Hur ska hon sova? Vi kommer bo i ett rum. Inne i rummet finns ett litet utrymme där det ska vara en dusch men den funkar inte. Det utrymmet är ganska stort och har dessutom en vägg mellan henne och våran säng. Om jag ska hitta den mörkaste platsen så är det i duschutrymmet. I vårat rum kommer det bli ganska svårt att mörklägga.
Eller ska jag lägga henne nedanför våran säng? Eller i hallen som också är relativt mörkt?
Vad är det som är viktigt att tänka på? Hur ska jag bädda? Hon ställer sig ju alltid upp minst en gång per natt och sen på morgonen, hur ska jag lösa det utan staket?
Som sagt, ni har ingen möjlighet att ta med er en resesäng? Om inte det går, så se till att hon får en egen vrå, så mörkt som det går, avskilt. Istället för ta med lakan till henne (som inte behövs) försök att ta med ett avskärmningstyg, eller så använder ni överkast och dyl och hänger för hennes sovhörna!
Ni kan lägga henne nedanför er säng, mot väggen, och bulla upp med kuddar osv så hon inte rullar in under sängen, men försök att isåfall hänga ett tyg mot er säng, så hon inte ser er och störs!
Annars får ni försöka "staketa" in henne, med det som finns (stolar, bänkar osv - utrymme för fantasi

).
Och så får ni inte glömma av att njuta av er semester!
För två år sen var vi på Mallorca med hela unghögen, och sov huller om buller - vi sov alla middag t ex, och var vaken mycket längre på kvällarna, och vi delade rum, vilket vi aldrig gör hemma, men det funkade jättebra, och när vi kom hem plockade vi bara upp våra "gamla" rutiner och allt var som vanligt igen
Så försök att inte oroa dig, även om det kanske blir lite hipp som happ, med tanke på att hon ska sova borta andra natten. Tänk på vilken glädje det är för farmor och farfar att få rå om henne en hel kväll och natt, och låt dem njuta av det, samtidigt som du och mannen njuter av er egentid! ÄVEN om det blir sovstrul den natten - men det fixar ni till sen, eller hur
Nu vet du hur du ska göra, och för att peppa dig själv extra inför resan tycker jag du ska läsa trden om förhållningssättet igen!
Varma kramar från Mia