Nyfödd –hjälp, vad gör jag för fel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

:oops: Torsmamma du har helt rätt - innnan du hann svara hade jag tagit upp henne och gett henne mera flaska - 55 ml!!! drack hon, så hungrig det var hon!

Nu sover hon igen, förhoppningsvis som en stock;-)) Är själv väldigt trött, så jag hoppas faksiskt att hon sover 5 timmar nu, men från i morgon tar jag upp henne vis 23-tiden och ammar i mörkret som du förslår!

Förstår fortfarande inte hur jag läser barnaboken. Kan svära på att det står att man skall lägga de vakna när de är 3 veckor och buffa dem i allafall på dagen. Men jag kan nog inte läsa i mitt tillstånd...

:?: när och hur skall man då börja lägga de utan att amma dem i sömn???

Tack
Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

hej Rebekka4!

Vilka kanonsvar du får av Torsmamma :heart: . Som svar på din fråga så förlängs vakentiden till 2 h efter smekmånaden. Matmålet är då fortfarande 1,5h och du får då en halvtimme vakentid innan den lilla läggs i vagnen för att sova. Då kan du vagna henne lugn men det är bra om hon får somna in i stillastående vagn. Lycka till nu på landet. Ska bli spännande och läsa hur det gått för er (vet att det kommer gå bra) :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Hej allihopa,
:)

Valde att åka till stan ett par dagar - åker tillbaks igen i morgon, så nu passar jag på:

Här går det bättre! Forfarande lite stressigt att min mjölk inte riktigt vill, men det får jag acceptera. Ammar så mycket jag kan iallafall.

:?: Buffningne skall jag alltså vänta med??? Tills när?

:?: VIKTIGT: När "törs" jag vagna med tron om att hon är mätt?? I morse vagnade jag när hon bara hade sovit 2 timmar i morse mer efter det som jag tyckte var ett skrovmål. Det gav os 45 minuters sömn mera. Men med hennes "rytm" där hon gärna sover från 7-24 och sen vaknar vid 3-4 igen, när är det jag skall vagna... Har ju väckt henne och ammat 23, men då får hon inte nog till att sova hela natten, så det känns fel att vagna vid 3 när hon vaknar igen, för då är hon väldigt hungrig... Förslag till "schema", någon.

:?: Ida - du förslår att man vagna redan när man lägger henne... Är det bättre än att ta upp och fylla på med mjölk?

:?: Tycker att hon är svår att hålla vaken när hon äter efter hon har sovit. Jobbar en del på att hålla henne vaken så vi kan genomföra SM. Men all den störda sömn verkar göra att hon är mera lättstörd närhon väl borde sova... Hur fixar jag detta?

Tack för alla dina råd Torsmamma, men särskillt rådet om att väcka henne och amma i mörker vid 23-tiden. Tog bara 40 min. och sen sov hon til 3.

Detta är en vetenskap... :wink:

Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Ulrika,

Att vara 1 mån och sova 23-03 är inte illa tycker jag. Fyller du på med pumpad BM eller ersättning något nu?

Alltså detta med buffning och vagning, man måste inte vänta med någon av dem de är "samma" verktyg. Det är bara så att det oftast är lättare att vagna, de tystnar fortare osv... Man buffar och vagnar inte till sömns utan man har det för att lunga ett skrikigt barn.

Ja, jag tycker du kan vagna henne till ro när du lagt henne i vagnen. Se till att hon är mätt en bra stund innan. Lägg i vagnen och vagna lugn. Ge förutsättningarna för att hon skall kunna somna in själv så mycket som möjligt. Gör sen gärna rejäla husljud som hon kan somna till. Ha gärna husljud runt om kring då kommer hon snabbt att vänja sig att sova i alla typer av ljud. Så inte smyga, tassa runt osv.... då skapar du bara "nya" frågor som behöver besvaras. Utan ring gärna ett samtal när hon skall sova, då har du inte för mycket överkoncentration på henne och hon får gratis husljud. Slå på TVn om du vill för extra husljud när samtalet är klart, kanske P2 på radion eller så.
Vaknar hon inom 30 min, ja då kan du ta upp och fylla på, men inte amma "till sömns" som det blir om du tar upp och fyller på vid minsta knyst innan hon somnar för luren, om man säger. :wink:

Hon kommer att vara lättare och lättare att hålla vaken efter 1,5 tim i början kanske det bara är 5 min extra. Sen 20 min vid en annan vakentid. Så försök in i det sista.

Scheman har vi ju inte till så här små, utan man kör med rytmen 1,5-2,5 första månaden och sen strävar man mot rytmen 2-2 andra månaden. När de sen fyller 2 mån, ja då kan man "spika" ett schema man inte avviker från.

Läs gärna SM tråden en gång till. :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

SM i levande livet..
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7785

Har du läst om "marie och samuel" någon gång?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=334
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

:?: Och en annan sak - borde jag börja lägga schema för hela dagen???

:?: Hon är vaken mycket längre än 2 timmar och sover också längre än 2 timmar -när hon väl somnar... Anledningen till at hon är vaken är att hon ammar så länge...och sen, ja sen är hon väl trött och sover därför gärna 3 timmar... Borde kanske väcka henne????

Och så hittar hon fortfarande på att vakna inom en kvart efter jag har lagt henne ÄVEN om jag trycker att hon borde vara mätt - är det kanske då jag skall vagna? Tar ofta upp henne och ger påtår både 2 och 3 gånger... Vilket naturligvis är stressande för alla...

Usch nu blev det så många olika frågor så jag hoppas någon kan genomskåda att svara på alla mina förvirrade frågor. Behöver verkligen er hjälp och vägledning i detta....

tack igen, igen
Ulrika

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej rebekka4!

Skönt att höra att det går bättre för er :heart:

Än så länge är lillan för lite för att få ett schema, men du ska försöka eftersträva att hålla 2h vaket 2h sova rytm under dagen. Men det är bara som riktlinjer. Ibland kommer vakentiden bli kortare typ 1,5h och sovtiden 2,5h och det är helt okej. Jag skulle inte låta henne sova mer än 2,5h absolut max 3h i sträck eftersom du ska få in fyra stora måltider under dagen plus 23 och 04 målet :wink:

Ger du fortfarande tillägg efter ammning? Om du gör det så skulle jag inte ta upp och amma henne under sömnpasset. Du kan då vara säker på att hon fått i sig tillräkligt eftersom du trugat och trugat. Och hon har spottat ut flaskan flera gånger. Ser nästan äcklad ut när du erbjuder de sista dropparna om du förstår vad jag menar :wink:

En annan tanke som slog mig är om du använder amningsnapp? Min erfarenhet är att jag får mindre mjölk av den eftersom utdrivningsreflexen blir sämre när bröstet inte har direktkontakt med barnets mun :roll:

Nu är lilltösen tillräckligt stor för att läggas vaken i vagnen. Du ska alltså inte amma henne till sömns. Pröva att lägga henne, avvakta och se hur hon reagerar. Om hon stressar upp sig så vagna henne lugn och avsluta med några skaktag i handtaget, innan hon hinner somna. Avvakta, om hon blir orolig gör du samma procedur igen tills hon somar gott. men se till att hon somnar själv. Om du kan få henne att somna själv kommer hon inte att vakna lika lätt i skarvarna. Om hon vaknar i en skarv skulle jag nu vagna henne lugn igen. Låt henne nu får 2h sömn och hjälp henne om det behövs.

Hoppas några av svaren är till hjälp. Och glöm nu inte att njuta av den lilla också. Stirra dig inte blind på tider och ml bröstmjölk. Den här tiden är så kort och kommer inte tillbaka igen. Sänk kraven och var snäll mot dig själv också. Jag tycker du är en utmärkt mamma till dina små :heart:

Kramar :heart:
Ida

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack tack tack Ida.

Så skönt med hjälp och vägledning - för jag har inte förstått hur man gör allt detta ser jag nu :oops:

Men, konklussion:

Lägga när hon fortafarnde är vaken! Och vagna om det behövs.Gud vad skönt det låter håller på att bli tokig av att amma til sömns!

:?: Om hon vaknar inom en kvart skall jag då ta upp och fylla på?? Det har tidigare varit åsikten här på forumet att hon bara vaknar så fort om hon inte har fått nog mat.

:?: Slopa att ta upp efter fyra timmars sömn och amma i mörkret förslår du Ida. Varför?

:?: Förstår fortfarnde inte vilket mål jeg skal vanga bort på natten för att få 7 timmars natt.... För hon vaknar ju inte 23 och 04, men 24 och 03 eller 04. Men 24 har hon som oftast sovit sedan kl 19... Alltså 5 timmar...

Och ja - jag ger fortfarnade flaska efter amning.Tyvärr.

Max 3 timmars sömn på dagen - sikta efter 2!!!

Och glömmer nästan helt att njuta... Det får jag erkänna. Känner mig inte som världens bästa mamma...

ulrika

rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Nu är det jag igen - i barnaboken ser det ut som om man bara skall vagna tills barnet slutar skrika. Min lilla slutar skrika nästan omelddelbart, men somnar inte. Skall jag vagna tills hon somnar??? Eller hålla paus och vagna igen om hon gråter???

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej rebekka4!

Vad bra att du ställer alla dina frågor nu innan du återvänder till landet :lol:

Jag tycker visst att du är en bra mamma som vill ditt lilla barns bästa, nämligen att hon ska få den välbehövliga sammanhängande sömnen och mat, mat och mera mat. Det är ju just det du gör, toppen :thumbsup: :heart:

Först och främst vill jag säga att jag tror du missat att Torsmamma svarade dig imorse. I hennes supersvar :heart: (som vanligt) hittar du mycket matnyttigt som kan hjälp dig med några av dina frågor. Jag svara på de frågor som du inte hittar där. Hoppas det är okej :roll: :wink:

Nu tror jag du fattat galoppen med vagningen. Du har själv skrivit svaret på din fråga. Du ska bara vagna tills hon är tyst. Låt henne sedan vara. Gå och diska, prata i telefonen eller vad som helts. För nu sover hon ju, eller hur :wink: Om hon börjar skrika är du där och vagna tills hon tystnar men inte somnar. Avsluta med lite skak i handtaget i sidled. Var noga att hon somnar i stillastående vagn. :sleep:

Angående påfyllning under lurens första 30 min har jag gjort under smekmånaden. Sedan när jag är säker på att barnet verkligen är mätt har jag vagnat även i början av luren, men du känner ditt barn bäst så gör det som passar er :wink:

Angående nattamning så låter det som om ni har en bra natt tycker jag om hon sover mellan 19.00-24.00 och därefter till 04.00. Du kan gott låta det vara så ett par veckor till. Självklart sker den amningen i mörker och så lugnt som möjligt och direkt ner i vagnen/sängen. Så du behöver inte vagna bort något mål just nu.

Jag tycker det är bra att du ger flaska efter amningen. Se det inte som ett nederlag. Det viktigaste är ju att lillan får så mycket mat hon bara kan få ner. Vi vill ju inte ha ett halvsvultet barn eller hur? :wink:

Om jag var du skulle jag glädja mig åt att jag faktiskt kan amma mitt barn så mycket som du gör. Varje dag som det går är ju bra. Sedan tilläggsmatar du ju bara lite för att hon ska bli riktigt mätt och kunna sova gott, kanon tycker jag :thumbsup:

Finns här ikväll om det är något mer. Njut nu :heart:

kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Hej igen Ida,
Du har helt rätt - hade missat torsmammas svar. Förlåt. Min hjärna funkar inte så bra... Och det var som du skriver ett jättebra svar.

Tror att jag har forstått galoppen nu - MEN. Jag lägger henne vaken, ser om hon kan somna själv, vagnar om hon skriker tills hon är tyst, slutar vagna och går ut. Gör andra ljud i huset - och om hon redan skriker igen då, hur länge väntar jag innan jag vagnar igen????? Svårt att prata i telefon om hon gormar, om man säger så...?

Tror att det var allt... Återkommer säkert :oops:

Har just fått veta att de kommer sätta upp byggnadsställningar utanför sovrummet nästa vecka - och hamra på resten av sommaren.... Så hon kommer få lära sig att sova middag i oväsen. Frågan är bara när jag då skall sova... :x

Ulrika

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Japp helt rätt angående vagningen. Om hon börjar skrika ska du vara där på en gång och vagna henne lugn. Om du har rätt vagningsteknik så ska det räcka med 3-4 tag och sedan lite skak i handtaget och så iväg. Så den du pratar med i telefonen kanske får vänta ett par gånger :wink: Det jag menade var att överkoncentration på barnet är inte så bra. Låt henne vara ifred vid insomningen och gör något annat, men naturligtvis ska du finnas där på en gång om hon skriker, för det ska hon inte behöva göra. Det ska vara skönt och trevligt att somna :wink:

Det kommer gå utmärkt med snickare utanför huset. När mina älsta barn var små höll vi på att bygga på vårt hus. De sov som små grisar trotts bormaskiner och sågar. :sleep: Så det kommer din lilla göra också :wink:

Du får gärna återkomma, vi finns ju här för att hjälpa och stötta :heart:

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack Ida...

Hon är nog hungrig... För vagnandet funkar inte rigtigt... Hon hade en jättebra nat,sov 20.30-01.45. Långt ammningspass till kl 03.10, sov en timma, vaknade och låg och "klagade", men somnade om själv utan vagning. Sov till 05.10 då hon ammades och fick flaska. Men så spårade det visst ur...

Ville INTE sova. Åt och åt och somade till :?: Skall jag väcka henne innan jag lägger ner henne om honverkligen sover, nej väl :?:

Jag bestämde att detvar morgon 06.15 och så var hon medvid frukost med resten av familjen. Ammade igen vid 07.00. Hon somnade igen vid bröstet, la henne, men hon vaknade inom en kvart och höll på att äta upp sin hand... Tog upp och ammade, samma historia igen. Då vagnade jag. Hon slutar så fort jag vagnar, men gråter så fort jag slutar - och äter upp handen...

Så nu har jag haft uppe och ammat henne igen - hon äter och somnar vid bröstet. Nu har jag lagt henne igen...

:?: Hur ved jag när jag skall vagna och när jag skall ge påtår??? Om hon vaknar inom en kvart har det sagts tidigare här på forumet?

:?: Hur länge skall man vagna? 15 min.? 45 min.?

Ja du - känner mig lite trög, eller så är det bara för att det uppstår nya utmaningar hela tiden?

Ulrika

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vad skönt att natten gått så bra. Hoppas du själv kunde sova också. :wink:

Nu låter det som om du varken får hackat eller malet på dagen. Hon snuttar ganska ofta och sover en kvart, snuttar sover en kvart. För att få ordning på det här skulle jag helt enkelt bestämma att nu är målen 1,5 h. Jag skulle fylla på med flaska det sista jag gör inom den här tiden. Om hon då somnar skulle jag faktiskt väcka henne så att hon åtminstone är medveten om att hon läggs i vagnen (Det bästa är ju om ni även får in umgänge i 30 min, men det kanske dröjer en stund till). :wink:

Därefter skulle jag se till att hon sover 2h. När hon är så här liten kan du vagna henne till sömns precis nu när vi ska försöka få henne att äta riktiga måltider och inte snutta. Så fort hon börjar vakna så vagna henne igen ända tills de två timmarna här gått. Detta gäller alltså precis nu den närmaste veckan. :sleep:

När hon sovit sina 2-2,5h skulle jag ta upp henne och väcka henne försiktigt. Och starta ett nytt mål på 1,5h, vad säger du om det här? :heart:

Det här med att hon försöker suga på sina fingrar kanske inte har med mat att göra utan sugbehovet. Kanske du kan hjälpa henne att få tag på sina fingrar? Snart lär hon sig det själv. Endel använder napp ett par månader, men jag personligen tycker det är bättre att de tar tummen. Den stör inte och de kan hitta den själv :roll: :wink:

Kramar :heart:
Ida

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Nej nu vaknade hon IGEN för 10 minuter sen!!!

Äter handen och vill inte gå med på att vagnas - är jag dum, eller är hon bara inte mätt??? Så måste det väl va...

Nu får hon en flaska... Tyvärr kommer en från BC och kontrollväger om mindre än en timma... Så om hon somnar skall hon upp igen.

Men SM spårade ur helt här, måste jag ju erkänna... En gång ingen gång?

Ulrika

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"