Desperat och rådvill! 13-månaders sovstrulare

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Tesen

Inlägg av Tesen »

Fortfarande helt bananas därinne! :(
Maken har inte ens fått chansen att ramsa ännu. Är detta vanligt?? Hon är helt hysterisk lilla älsklingen! Det gör ont i en mammas hjärta att lyssna på det här. Får väl bara stålsätta mig. Gissar att det blir en låååång natt...

Belöningen belöningen, bara att bita ihop och tänka på den! :)

Kram
//Tesen
Mamma till Thea född December-06 och Tove född April-09
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Pepping, pepping :!:

Det TAR tid första kvällen, så här lång tid tar det aldrig igen!!!

Och glöm inte att det är för HENNES skull ni gör detta, tänk vilken gåva - att få sova gott hela natten, snart, snart!!!

Hon är förbryllad och förbannad, med all rätt - nu ska ni visa henne ett nytt sätt, och såklart köper hon inte det rätt av :wink: !

Det här går finemang, om ni bara har målet, hela tiden, för ögonen!

Kram och mera pepp skickar jag nu :heart:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hon är helt tokig därinne. Min man kom ut som hastigast och sa att det är totalt omöjligt. Hon brottas som en världsmästare. Hon brukar ju aldrig sova på magen.

Normalt om hon är strulig brukar vi låta henne ligga på rygg och hålla fast henne med täcket. Skall vi köra ryggläge istället? Och markera och lugna med detta tricks istället för solfjädern? Behöver hjälp!!!

Kram Tesen
//Tesen
Tesen

Inlägg av Tesen »

Kan jag byta av min man en stund därinne eller förvirrar det bara?
//Tesen
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, jag tror nog inte att ni ska vända på rygg. En solfjäder ska vara så fast och stadig att hon inte ska kunna brottas! Hon ska sitta i ett skruvstäd! Annars tar det tre gånger så lång tid för er, och hon kan jaga upp sig mycket mer!
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hur länge ska hon orka därinne? Hon måste vara totalt slut! Tror ni att jag kan gå in och byta av min man en stund eller är det bara förvirrande?

Min lilla älskling! :(

Just nu känns det som om vi bara förvärrar situationen, men SHN är ju en process, och nu måste vi ge klara besked, även om hon har svårt att acceptera det till en början.

Kram och tack för att ni finns som stöd här och svarar så snabbt!

//Tesen
//Tesen
Tesen

Inlägg av Tesen »

Nu tystnade hon, men började på't igen så fort min man gick ut med ramsan. Men hon tystnade faktiskt, han drog ramsan x 8. Sen har han bekräftat x 4 och det har varit lugnt efter det. Kan vi gå in efter 10 min och stoppa om henne? Eller skall vi strunta i det?

Kram Tesen
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så!
Nu har ni klarat det jobbigaste, den första nattningen, och det gick ju :wink: :!:
Visst kan ni gå in och bädda om, mer för er egen skull än för hennes!
Bra jobbat, pusta ut med lite kaffe nu vetja :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tesen

Inlägg av Tesen »

Tack Mia och Sara för fantastiskt stöd!
Tror jag skall lägga över täcket iallafall. Om exakt två min har hon sovit i i10 min. :) Går in då.

Kram!
//Tesen
Tesen

Inlägg av Tesen »

Tror hon somnade av ren utmattning! Min man rapporterar att hon bet efter honom, och slogs trots att han höll så hårt han kunde! Men hon somnade iallafall! :) En eloge till maken som kämpade på...

Kram
//Tesen
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej, fortfarande lugnt från barnrummet :)

En fråga angående dagsluren bara. Hon kommer att sova den i vagnen. Är det ok att vagna lite för att markera (istället för solfjädern eftersom hon ligger på rygg i vagnen) innan man går därifrån med dagramsan? Hur gör jag annars ifall hon inte vill sova?

Kram Tesen
//Tesen
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härligt jobbat båda två! Visst kan du vagna lite som markering!
Du kan inte sova åt henne, ge henne förutsättningarna bara, det kommer antagligen att gå toppen!
Tesen

Inlägg av Tesen »

Ok, rapport från natten.
Brottades som tusan från läggning kl 19 fram till 20:25 ca när hon lugnade sig. Accepterade ramsan på en gång. Den fick sista ordet, det var tyst, sen bekräftelse. Grät lite vid halv tio, min man gick in solfjädrade (tyst) och ut med ramsan. Lite gnäll, ramsade igen sen var det tyst. Bekräftelse. Tyst till 00.50. Lite gråt, maken in & solfjädrar i 6-7min innan det blir lugnt igen. Går ut med ramsan, börjar gråta, men slutar efter x6. Hostar till några gånger efter 01, ramsar lite emellanåt, inga protester. Vaknar till lite runt 04, ligger och pratar lite. Börjar gråta lite ca 04.30, ramsa hjälper ett tag. Börjar gråta ordentligt vid 04.45, in lägger tillrätta. Läggning blir till brottning! Klar 05.20. Ut med ramsan, 3x4, tyst. Men börjar på't igen ganska omgående. Håller på mer eller mindre resten av natten fram till 5 min innan 7. Klockan (inne i hennes rum) ringer prick 07. Båda in och gör glad morgon.

Inte mycket sömn på lilltjejen inatt, men förhoppningsvis börjar beskeden gå in nu. Så småningom skall det iaf bli sova av! :D

Kram på er!

//Tesen
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tycker ni gjorde ett toppenjobb natt ett, hejar på lite här inför natt två :!:
Nyfiken som jag är, undrar jag hur er dag varit och hur det gick med dagluren i vagnen? (lite extra nyfiken eftersom jag alltid haft mina barn i säng under dagslurarna :wink: )
Kram Mia
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej Mia!
Dagen har gått jättebra. Vi gjorde glad morgon, fixade välling och myste. Min man lade sig efter en för honom väldigt lååååång natt :) Jag och Thea lekte och myste. Så gjorde vi iordning lite frukost tillsammans, och åt tillsammans. 8.15 prick ;) Sen var vi ute ett tag, lekte och gungade lite, och det tyckte älsklingen var jätteskoj. När vi var på väg hem så höll hon på att somna hela tiden. Jag fick skaka om henne titt som tätt för att hon skulle hålla sig vaken. Lunch och lek hemma, sen la jag henne prick 12. Hon skrek när jag la henne, så jag vagnade lite tills hon tystnade, så fort hon gjort det gick jag med dagramsa. 4 minuter över 12 sov hon! Utan napp och allt, verkar faktiskt inte som om hon saknar den! Och det är nästan som om hon gnäller mindre, tidigare kunde hon gnälla till lite och peka på nappen. Det känns toppenbra, verkligen som ni säger att det sitter mer i vårt huvud att hon behöver den än i hennes. Hon sov jättegott, trots att grannen höll på att dunka (renoverar så det bullrar som attans hos oss), och jag väckte henne prick 13.30.

Efter daglur och mellanmål hjälptes vi åt att sortera tvätt, och så gick vi ut igen på eftermiddagen, jag gick inom några butiker och sen var vi på lekplats igen och hade skoj. Hon var jättemysig på kvällen, men vi klarade inte att få henne att äta all vällingen. MEn skrattet till go'nattet satt som bara det! Maken lade henne 19, och gick därifrån efter en snabb solfjäder med ramsan. Hon grät och protesterade, han lyssnade av och ramsade med jämna mellanrum. Hon lugnade sig snabbt. Bekräftelse. Sen började hon snacka lite, och han bekräftade igen när hon blev tyst, noga med att ramsan skulle få sista ordet. Sista bekräftelsen kl 19.08! Sen slängde han av några bekräftande ramsor trots att det hade varit tyst ett tag. Vi vill verkligen jobba in den! Men det har iaf varit lugnt sen vi lade henne. :)

Tack för alla goda råd och allt stöd, så skönt att ha nån att "snacka" med! :)

KRam!
//Tesen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "