Eller på http://forum.fetbobba.net
som just dragit igång - uppföljaren till gamla avdöda Fettskrämds forum. Vi är några entusiaster från det gamla forumet som startar om med lite nytt stuk. Välkommen in och kika!
Där finns redan lite recept och andra inlägg, och folk som har hållt på med LCHF ett tag i olika stirkt form.
LCHF - PM:a mig om du vet vad LCHF är och undrar varför Fettskrämdforumet försvann.
Klistrar in från Kolhydrater i Fokus. Jag brukar strössla pumpa- och solrosfrön på mina bröd innan jag gräddar. Gör dubbel sats och smeta ut allt i en långpanna (på bakplåtspapper). Lättare att skära efteråt än att dutta med klickar.
/Pea
Polarbröd enl Optimal Ernæring
Receptet kommer från Lavkarboforumet och här är min översättning från norska.
Hårdvispa äggvitorna - ha gärna i lite salt för att få det ordengligt styvt.
Mosa keson och äggulorna tillsammans med en stavmixer eller med en sked. Rör in den rivna osten med en slickepott. Krydda därefter med salt, vit pepper, pizzakrydder mv. etter smak. Vänd så forsiktigt in de vispade äggvitan. Du kan också ha i tex finskuren skinka eller finskuren, stekt bacon i röran om du vill.
Ta fram en plåt med bakplåtspapper. Klicka ut röran med en sked. Jag brukar ha på lite mer pizzakrydda när jag lagt ut smeten på plåten - mest för utseendets skull. Det blir ca 8-10 stycken OE Polarbröd beroende på hur stora du vill ha dem. Kom ihåg att de flyter ut under gräddning. Grädda på ca 175°C i ca 20 minuter, eller tills de har fått en gyllenbrun färg.
Smakar gott med korv, ost, skinka og majonäs mv.
Dessa OE Polarbröd passar också utmärkt att använda som minipizza. Ha då bara på lite pizzasås med lite kolhydrater i, kött, skinka, svamp etc toppat med ost och pizzakryddor. Mycket gott!!
Har du på ost og skinka eller har gjort minipizza smakar det extra bra om du värmer upp de i mikron. Och en sak till - dessa kan också användas som korvbröd. Det är bara att ha på det du önskar. Räksallad med majonäs innehåller inte många kolhydrater...
Jo - och de går att frysa....
OE står för "Optimal Ernæring" som är ett kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz anbefallningar. Boken "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz. (Finns tyvärr inte på svenska men är på rea på norska bokrean just nu..)
Vi (jag och darlingen) har kört lchf sedan igår och har två frågor.
Vi är jättetörstiga hela tiden. Det verkar logiskt va? Så mycket frukt och grönsaker som vi ätit tidigare som innehåller massor av vätska. Bara att fylla på depåerna?
Jag har idag en huvudvärk. Några teorier om varför?
Tack för snabbt svar. Jag trodde nog att det var så. Tvivlar inte på att det går över. Jag jobbar med två tjejer som äter lchf och de mår så bra och är så apsnygga. Och är inte sugna på sött alls. Dit vill jag nå.
Kolhydrater binder vätska och det första man tappar är just vatten.
Sedan kommer man inte att ha lika mycket reserver i kroppen, vilket gör att man blir törstig.
Jag tror också att det handlar om att man rensar kroppen i början och att man spolar ut en del skit, om man säger.
Lycka till! Man mår så bra när man har landat efter en vecka eller två!
Kram
/LO
Lotta, mamma till Vera född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 Ivar född juli 2008 Nattmålskurad december 2008 Nytt fotoalbum