22m som vaknar 3-4ggr om natten

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Åh vilken härlig läsning :) jag blir så glad för alla inblandades skull. Och vilken fantastisk coaching Kantarella, du är toppen du.

Tänkte bara på en ytte-pytte liten sak som jag kanske har missuppfattat, vill bara kolla. Jag förstod det som att ni tänkte slopa solfjädern helt vid läggningen, är det så :?: Om det är så ni tänkt tycker jag ni kan tänka om lite och behålla solfjädern vid läggningen som en sista markering innan ni ramsar er ut från rummet. Men gör den väldigt kort och distinkt, bara ett kort, kort avslut.

Ser fram emot att läsa vidare om era äventyr i sömnens underbara land.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
dädi

Inlägg av dädi »

Hej SusanD,
Tack för ditt inlägg och tillrättande. Du har rätt, jag tänkte slopa hela solfjädern för trodde det skulle vara så. Hade missuppfattat själv det hela. Men nu är det mamman som lagt honom och gett instinktvis solfjädern i några sekunder innan gått ut ramsande så det har ju blivit rätt ändå. Måste erkänna att jag försökte få henne att slopa den men hon vägrade! :oops:

Med dagsluren idag blev det så att han sov i 5-10min utan skrik. Han ligger kvar på mage och letar efter en bra ställning
och börjar babbla för sig själv tills han somnar. Hur det gick på kvällen vet jag faktiskt inte för sov själv då...(jobbar natt den här veckan). Men jag antar det har gått lika bra eftersom jag inte hört ngt.

Tack o hej
Pappa till bollknasen Felix, född mars 2005. kurad januari 2007
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härligt :!: Envisa mammor kan vara bra ibland :) . Det gäller att ha en tydlig nattningsrutin som går ganska snabbt, ingen långbänk här inte. Även när de är så stora som bollknasen Felix :) så lägger man dem tillrätta och gör en snabb solfjäder över ryggen och avslutar med ett litet distinkt tryck. Det blir en tydlig signal att nu är det dags att sova gott hela natten.

Självklart kommer sonen hinna ändra ställning innan ni ramsat er ur rummet men det är ju upp till honom hur han vill ligga och ibland måste man böka runt ett bra tag innan man hittar en riktigt skön sovställning.

Ni gör ett toppenbra jobb och ska vara riktigt, riktigt stolta över er själva och lilla sonen.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
dädi

Inlägg av dädi »

Hej igen

Ville bara meddela att här sovs det fortfarande bra, toppenbra faktiskt :D
Vi kan inte fatta det riktigt än att det är bara att lägga killen i sängen o han säger inget utan börjar sova med en gång! Liksom helt coolt 8) ligger bara där... och är nöjd! Vi går in ibland o försäkrar oss att han andas fortfarande. Det är så svårt att tro det hela :shock: han har inte sovit en hel natt på hela sitt lilla liv o nu så sover han som en liten gris :o utan några som helst problem. Ibland så vaknar lite tidigt men somnar om igen med ramsan eller tillrättaläggande ifall bajs i blöjan. Det är bara ofattbart. Jag är nästan rädd att jag vaknar ur drömmen en dag...

Det enda jag undrar över är ifall det är normalt att han är lite trött fast han sover mer än nånsin? Jag menar han har blivit ganska gnällig dom senaste 2 dagarna på så sätt som han vore väldigt trött... Och han vill till sängs redan vid 7 (vi lägger honom halv åtta) när det tidigare var mellan 20.30-21.30.

Vad tror ni, är det en del av processen eller behöver han mer sömn än dom 13,5 han sover nu?
Pappa till bollknasen Felix, född mars 2005. kurad januari 2007
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

dädi skrev:Hej igen

Det enda jag undrar över är ifall det är normalt att han är lite trött fast han sover mer än nånsin? Jag menar han har blivit ganska gnällig dom senaste 2 dagarna på så sätt som han vore väldigt trött... Och han vill till sängs redan vid 7 (vi lägger honom halv åtta) när det tidigare var mellan 20.30-21.30.

Vad tror ni, är det en del av processen eller behöver han mer sömn än dom 13,5 han sover nu?
Hej Dädi!
Han sover bara igen, nu när han har möjlighet. Ni kan ju lägga på en kvart i varje ända av luren om det verkar behövas, och en kvart tidigare läggning. :)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härligt, härligt :) .

Sömn föder sömn heter det ju och tänk så sant det är. Ju mer och godare man sover ju mer vill man sova. En stor sovskul ska tas igen och då krävs lite extra sömn. Jag tycker behovet går lite upp och ner vad det gäller sömnen nu när de små börjar bli lite större.

Är man trött och grinig så går det alldeles utmärkt att lägga en halvtimme tidigare på kvällen utan att det påverkar morgonen. Liten kan ju inte klockan än så det är bara att köra samma nattningsprogram men en halvtimme tidigare. Det får vi själva göra då och då om dagens övningar krävt extra mycket energi. :)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "