Är det ok att skrika??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Annag

Inlägg av Annag »

Jovisst har du rätt, men jag tycker inte att jag skall ha hårdliften för han sover ju inte bara i vagnen utan han vill ju sitta upp och titta när han är vaken. Åkpåsen håller ju honom varm. Vad har du för förslag som jag skulle kunna göra :?: Han sover ju bra i vagnen när vi är på promenad och när vi är hemma sover han i spjälsängen. Det tar bara lite längre tid att somna i sängen. Men idag gick det ganska smidigt. När han skall lägga sig på kvällen gråtar han aldrig numera. :D Och på dagarna är han gladare än gladast. Han var väldigt glad innan också men nu är det en mer energisk glad pojke jag har fått. :D

Så snälla ge mig lite förslag med vagnen.

Kram, Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Då så :wink: Då letar vi inte problem där inga finns :lol:

Vill man att lilla barnet ska sova på mage, som han fått korn på är så skönt, är det bara inte riktigt bekvämt med sovpåse, menar jag. Eller tjock overall, för den delen.

Sover han fint på rygg i påse är det ju bara att njuta :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Annag

Inlägg av Annag »

varenda lur har han bråkat idag. Förutom när vi gick på promenad. Han skall absolut inte sova. I morse grät han från och till i en timma. Sedan tog jag upp honom glatt och frågade om han sovit gott, när det var dags för honom att vakna :wink: Den tredje luren fick jag lägga honom i vagnen. Men om jag vänjer honom vid att sova sina lurar i vagnen hur skall jag då få honom att sova lurar i sängen. Jag har varit jätte bestämd med jag får honom inte att sova i sängen idag. Jag vet inte riktigt vad det är med honom. Det gick ganska bra ett tag. Hans första tand sprack igenom här om dagen och jag vet inte hur mycket det stör. :?
Natten går fortfarande bra! :D

Kram, Anna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Annag skrev: Men om jag vänjer honom vid att sova sina lurar i vagnen hur skall jag då få honom att sova lurar i sängen.
:D Gläd dig åt nätterna och fortsätt se framåt. Ha inte för bråttom. Det viktiga nu är inte att han genast ska lära sig sova i sängen på dagarna. Det viktiga är att du håller tiderna och ger honom de bästa förutsättningarna att sova. Är det då vagnen, låt det vara vagnen :!:

När sömnen sitter och han blivit sin egen lilla klocka, kan du lägga honom var som helst.

Mer tålamod alltså :!: Rom byggdes inte på en dag, vet du :wink: Men kolla vad starkt och fint det blev och så länge det stod... och står än :lol:
Annag

Inlägg av Annag »

Hur jag än jobbar och sliter så vaknar han ändå efter 20-30 min varje gång han tar en lur. De skall vara på 45 och 90 min. Enda gången han sover längre är om vi är ute på promenad och jag inte stannar utan går hela tiden. Stannar jag under "fel tid" så vaknar han. Tycker du att jag skall gå på promenad alla hans lurar så att han sover den tid han ska :?: Då kanske han får in rutinen och sover de tiderna utan promenad efter en tid. Skriker hysteriskt om jag lägger honom på mage under promenad, men inte om han ligger på rygg som han är van vid. Tror du att om han nu vänjer sig vid detta att han sedan kan sova på mage i sängen :?: Hur lång tid tror du att det kommer att ta innan han får in rutinen att sova de tiderna :?:

Natten är fortfarande bra, men nu har han blivit förkyld. Igår natt vaknade han en del, men somnade om med lite hjälp.

Tackar, Anna
Annag

Inlägg av Annag »

är det ok för honom att sova mer än sina 14,5 timmar när han är sjuk :?:

jag tror nog att jag har en av de ovanliga ½ timmes sovarna. på dagen vaknar han efter en ½ timme varje gång.

hur skall jag göra när jag vagnar :?: Jag vagnar tills han är tyst sedan ramsar eller :?: :!: :?: solfjäder :?: dagen går fortfarande inte så bra och nu är han ju sjuk och väldigt trött.

kram, Anna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Annag skrev:Hur jag än jobbar och sliter så vaknar han ändå efter 20-30 min varje gång han tar en lur.

Skriker hysteriskt om jag lägger honom på mage under promenad, men inte om han ligger på rygg som han är van vid.
:D Jobbar och sliter :?: Med vadå :?: Han vaknar efter 20-30 min "hur du än jobbar och sliter" :?: :!: Vad sliter du med :?:

Vad jag förstår sover han i 20-30 min och sedan vaknar han till, vilket är en klassiker. Det gäller att hjälpa honom över sömnskarven. Till det finns olika verktyg.

Och så skriker han "hysteriskt" om du lägger honom på mage, "men inte om han ligger på rygg som han är van vid". Varför lägger du honom då på mage? För att jag har sagt det :?: :!:

Kära rara. Sluta gnälla. TÄNK. Lyssna till ditt barn och lyssna till dig själv. Med lite mer förtroende. För er båda.

:heart:

PS Ja, naturligtvis kan du låta honom sova lite - eller mycket - längre, när han är sjuk. Marginalkvarten åt båda hållen t ex lägger på en hel halvtimme på varje lur. Räcker inte det, så är det bara att låta barnet ta sig den sömn han behöver för att bli frisk, och sedan återgå till ordningen.

PS 2 Förlåt att jag låter brysk :oops: :shock: Jag vill få dig att anlägga en lite sakligare attityd. Skjuta orosvargarna. Tänka på at du har sjutton bebisar i rummet intill som verkligen vrålar ("hysteriskt") och behöver hjälp NU.

Låt inte din ängslan överskugga glädjen över ditt lilla barn :!:

:heart: Små barn ska njutas - och njuta själva :heart:
Annag

Inlägg av Annag »

Jag är ingen jäkla hönsmamma om du tror det. Visst lyssnar jag på mitt barn, men ibland kan man behöva lite stöd. Jag har aldrig gjort sova-hela-natten kuren förut, men klarade det på 4 dagar. Somnar själv, somnar om själv och vaknar 12 tim senare. Det är som sagt bara dagarna som strular lite. Han somnar inte av sig själv och vaknar vid fel tillfälle. Jag håller tiderna slaviskt! Men det är inte alltid så lätt :!:

Om det nu finns verktyg för att få honom att komma över det att vakna efter 20-30 min, så får du gärna berätta :?: :!:

Kram, Anna

Ledsen att jag blev lite arg :(
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, höns sa jag inte. Gnäll sa jag :wink:

Så där ja, nu får vi väl anses ha grälat klart :?:

:lol: :lol:

Verktygen finns i verktygslådan. De är till för att lugna barnet med där det ligger.

Barnet ska alltså ha förutsättningarna att sova (vidare). En förutsättning för att man ska kunna sova / somna om är att man är tyst och inte skriker. En annan att man ligger ner. En tredje att man är avslappnad och lugn.

Det är detta man kan åstadkomma med verktygen.

Resten får man överlåta åt barnet.
Annag

Inlägg av Annag »

Han somnar själv i sin säng nu efter att ha provat vagnen där han somnade endast om jag vagnade honom till sömns. Det var också väldigt spännande saker att titta på över kanten på vagnen.
Så han somnar i sängen under lurarna om vi då inte är på promenad. Jag kan inte få honom att sova längre än 30 min. Han vaknar prick efter 30 min varje gång. När vi går på promenad så kan han vakna till även då efter 30 min. Jag har försökt med verktygen, men det funkar inte. Om detta inte är en normal sömnrutin för honom varför vaknar han då???
Jag försöker hålla tiden så gått det går. Om jag har bestämmt att han skall sova 45 min x 3 och han bara sover 30 min de första lurarna skall jag då låta honom sova 1,5 tim sista luren för att få in all sömn?

Han sover fortfarande bra på natten (7 till mellan 6-7 på morgonen, han störs av att min man som går upp till jobbet) Så nu har han fått in vanan att vakna vid ca. 6:15

Ha en bra dag!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Annag!

Hur gör du när du lägger honom och vid ev uppvak? Var sover han sina lurar? Det är bra att vara konsekvent med var han sover lurarna tills de satt sig ordentligt.

Om du bestämt att han ska sova 3x 45 min så är det så. Om han sedan inte får exakt de minutrarna dagssömn under en dag så är det ingen fara. Om han verkar trött till kvällen så kan du lägga upp till en halvtimme tidigare utan att det påverkar nattsömnen. Marginalkvartarna ska du inte använda på 45 min-luren till mer sömn utan endast vid behov till tidigare läggning.

Angående hans tidiga uppvak, gå via search så hittar du fler trådar som berör detta och hur man kan få bukt på uppvaken.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Annag

Inlägg av Annag »

ok, trodde att jag skulle liksom lägga till så han får sina min. sömn om dygnet.

Han sover i sängen den första luren. Lägger honom buffar och ramsar ut (dagramsa) Somnar själv med lite protest. Vaknar efter 30-35 min.

Andra luren brukar bli promenad. Även då kan han vaknar efter 30 min.

tredje luren blir oftast i sängen eller vagnen beroende på vad vi gör.

Hur länge tar det innan det sitter, för jag har inte vidare lust att stänga in mig totalt. Då blir jag tokig.

Anna
Annag

Inlägg av Annag »

Detta går inte!!! Han sover inte mer än 30 min.

Kanske jag skulle kunna ändra schemat ??? tror du att han sover endast 30 min för att han inte behöver mer?? Skall jag testa isället för 3x45 min sova två gånger om dagen?? Eller kanske 2x20 och 1,5, hur det nu skulle gå?!!Snälla har du lite råd. Jag har kollat på mängder av trådar inkl schematråden, men hittar inte något som passar mig. Han är väldigt lättväckt och har varit det sedan han föddes. Jag är likadan.

Jättetacksam för hjälp!

Anna
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Hur längesedan var det ni gjorde kuren? För oss tog det en månad(inkl kurdagarna) innan alla dagslurar satt ordentligt. Ha tålamod, kuren är en process som måste få ta tid. NJUT, av era underbara nätter och använd krafterna till att få sonen att sova över skarvarna. När han sover i spjälsängen, var beredd vid 30 min och ge en ramsa direkt vid minsta pip som förmedlar "det är inte dags att vakna än, sov lugnt vidare, mamma har koll på klockan". Om han sover i vagnen, skaka kort i handtaget vid första pip som markering.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Annag

Inlägg av Annag »

Hej Elle

Gjorde kuren för en månad sedan. Natten satte sig snabbt, men inte dagen. Ramsan tar inte like bra, plus att det inte är mörkt så min lilla curious george vill titta på allt och fattar att andra är vakna men han skall sova.

När han vaknar så är han oftast helt klarvaken. Han kan vakna i vagnen också och jag fortsätter att gå men han somnar inte om. (har väl hänt någongång). Jag funderar på om jag kanske skall schema ändra så att han sover 20min, 90min, 20min. Jag tror att han måste sova tre ggr för han klarar inte att vara vaken mer än 2 max tre timmar. Han blir jätte trött och gnällig efter tre timmar. Vad tror du om det??

Tack för svaret. Jag skall kämpa vidare!

Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"