Sitter här och pustar en stund. Mina älskade ungar har varit... intensiva idag. Och jag är faktiskt inte så van. De har väl kivats ibland men oftast har allt slutat innan det ens börjat. Idag har de lekt tillsammans hela dagen. Skrattat, busat och BRÅKAT!!! Gaddat ihop sig mot mig och pappa. Ett tag skrattade vi åt absurditeten när de var på varsitt rum och grät, skrek och vrålade efter att jag hade tröttnat och skickat iväg dem från matbordet. Följande dialog utspelade sig:
Gustav (skrikande): Nu är vi på våra rum och SKÄMS!!!
Axel (vrålande): Vi skäms inte alls!!! Det är inte VI som är dumma det är MAMMA! Hon borde sitta på SITT rum och skämmas!!! Man får inte vara DUM mot barn!
Mamma (bedjande och full i skratt): Gustav! Kom ner så får vi kramas och prata!
Gustav (snyftande) Ja... Jag kommer och kramas!
Efter en kramstund med Gustav så stillnade gråten och jag insåg att ungen hade blivit ledsen för att jag var arg. Han är inte van! Plötsligt blev han rädd och orolig.
Mamma (tröstande): Man FÅR bli arga på varandra! Sen blir det bra igen... Gå upp till Axel en stund nu han behöver dig!
Gustav (nöjd och mumlande för sig själv): Jag går upp till Axel och säger att man FÅR vara arg! Jag ska krama honom och trösta...
De har så olika temperament mina två herrar. Axel är lugn och stabil men samtidigt en känslig dysterkvist... Han filosoferar, sjunger, skriver sina dikter mm mm. Jag ser honom framför mig med svart kajalpenna målad runt ögonen. Så småningom när ALLT kommer att vara mot honom...

Förhoppningsvis kommer han att finna tröst just i musiken och poesin.
Gustav... En fight och en kram och sen är det över... Sen går han vidare och allt är glömt. Så enkelt det kan vara egentligen!
Men kanske får jag helt fel!?!!! Vem vet?!
Gustav börjar iallafall närma sig sexårsåldern... Han förändras hela tiden och är verkligen inte lika foglig som han var. Axel kommer få mer och mer motstånd från lillebror för var dag! Han ställer inte upp på allt längre! Smockan hänger i luften ibland! Håll KÄFSEN skrek han rakt ut...
Nu går jag och värmer litet glögg - STARKvins!