Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh, varför kan de inte bara få vara barn och ha kul. Allt annat i skolan är j-la tillrättalagt...
Håller med fullkomligt *frieda*.
Vi hade ett sådant, myllrande tåg i måndags. Flera små pluttar som skrek på mamma så fort de kom in genom dörren. Vera satte sig på golvet i hela sin skrud - för jobbigt att stå :roll: - varpå kompisen petade henne i sidan och sufflör-viskade att hon minsann visst skulle stå upp. Hon suckade och reste sig :lol:
För övrigt hade hon tre ljus i kronan när hon stod där och två när hon kom hem. De andra var borta... De går ju att skruva ur, så det måste man ju pröva.

Men imorgon ska vi troligen (om Ivar är någorlunda frisk) åka till mitt jobb och titta på Jönköpings Lucia. De är gymnasieelever och brukar vara otroligt duktiga och vackra. Vera älskar att titta på det.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lua

Inlägg av Lua »

På en förskola där jag jobbade råkade en flicka säga fel, när hon skulle säga att hon ville vara "tärna" blev det "tärning" i stället :lol: Och därefter höll hon stenhårt fast vid att hon verkligen menat TÄRNING, så vi gjorde en stor tärningsdräkt i papper åt henne. Det året hade vi också en hare i luciatåget, allt enligt "I ett hus" där haren skuttar fram så fort!

I morgon bitti ska min Alva vara lucia och sjunga solokvist. Jag har fjärilar i magen... Hon har verkligen varit otraditionell alla år hittills. Många har försökt övertala henne att vara lucia men hon har valt helt andra saker, med mera teaterinriktning. I förra årets julspel var hon vetenskapsman och året före det var hon får 8) Här är hon, på den 12:e bilden:

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/a ... Id=4249294

Glad lucia på er alla ödlor :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Idag var Mio lucia :lol:
Det var inte väl organiserat :lol: väldigt trevligt var det i stora kyrkan med massa publik.

http://www.facebook.com/photos.php?id=1 ... 1060030067
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Ewa

Inlägg av Ewa »

Håller också helt med.

Storfisen har älskat lucior sedan första lussetåget han såg och har smygit efter och velat hålla handen och så. Så nu, när han för första gången har chansen till förskolelussetåg ska han självklart vara lucia. Så vi har köpt klänning och krona och han har övat som en tok på de sångerna. Ingen har fällt någon som helst kommentar kring hans luciaval. Idag undrade lillasyster vad kompisen E skulle vara:
–Ska han också va lucia?
–Nej, för hans mamma har inte KÖPT någon luciaklänning åt honom. Och sedan är det så att det inte är så mycket pojkar som ÄR lucia. Men det bryr jag mig inte om. För JAG ska vara lucia :!:
Så klart han ska.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Tack LO! Vad du är gullig som tar tag i mitt skoproblem med länkar och allt. Jag blir helt rörd. :(

Mia, det vet jag väl att DU har ett men ALLA i din family har väl inte horros? Kanske den blivande maken kan få ett då'rå? Men jag tycker K-ina verkar lite mer på hugget just nu, haha! :wink:

Förstår precis *frieda*. Klart det ska drälla av lucior medans de "får". Jaja har varit lucia i vårt hemma-tåg och ska vara stjärngosse på sexårs. För övrigt den enda bland tomtar och peppisar. Inga kommentarer än så länge. Visst är det skönt om det slipper vara minerad mark och prestationstänk när de är små? De lär ju inte slippa framöver....

Kram till er alla! Jannika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jannika skrev: Mia, det vet jag väl att DU har ett men ALLA i din family har väl inte horros?

Puh, vad skönt att du minns :lol: :wink: var nästan rädd att du fått en släng av bröllopsalzheimers 8) :heart:
Men jag tycker K-ina verkar lite mer på hugget just nu, haha!
:-$ sscchh... du vet väl att i de lugnaste vattnen går de giftassugnaste fiskarna :wink:

Apropos luciatåg - vi har precis kommit hem från förskolelucian, och såklart var ALLA tjejer lucior, men det var så härligt för en av pepparkaksgubbarna ställde sig helt frankt framför en av luciorna och SJÖNG så taket lyfte :D Han stal showen från alla små väna lucior, kan man lugnt säga :wink: !
F ö är det ljuvligt att vara på småbarnslucia, då kan verkligen vad som helst hända!

Och här fortsätter det att snöa :shock:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Hå hå :D Tack alla för styrkekramar och "håller-med" 8)
K-ina skrev:Vi hade världens (?) största luciatåg i går kväll på skolan. En lucia, massor av tärnor , 4-5 stjärngossar och typ 100 pepparkaksgubbar och 150 tomtar. Gissa vilka som syntes? Pepparkakor och tomtar fick knöla ihop sig på golvet och det hade räckt om de hade mimat till sången. Axel har gått och övat med kören i veckor och bla lärt sig en del rörelser till sångerna. Jag vet inte om han överhuvudtaget KUNDE röra sig där nere på golvet?! Jag såg honom inte... För att vara egoistisk: Kören som bemödat sig att repa allt borde få plats på scen!!!
Ja men det med, varför anordnar man sådana jättetåg om man inte ens har en scen stor nog att rymma det :roll: :evil:
K-ina skrev:Men det är så det är här i livet. Vissa gör grovjobbet och andra syns! Eller?!!???
Ja och det gäller ju att tukta ungarna tidigt så att de inte får för sig att de är något :roll:

/LO Blir man trött i benen så får man väl sätta sig va :?: :lol: Och ljus i kronan, det är en världslig sak :roll: :lol:

Lua Ja det är klart att det är tärning det var fråga om :wink: :lol:

Tack för länken kiki. Mio ser ut som en blond kopia av mig som barn... Ja nästan. Jag var också glasögonprydd redan i unga år :D

Ewa Han var nog dessutom den allra tjusigaste Lucian i hela tåget, av alla 17 st :wink:

Jannika Tack :heart: Nej slipper undan gör de ju inte så varför tjuvstarta :?:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

miar70 Och jag försöker flirta in min pepparkaksgubbe att han ska lussa för mig i morgon :wink:
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Vi har varit på Lucia i kyrkan. Stora S var med och sjöng. Oj så fint det var, mammas tårar trillade... Skön lagom blandning av traditionella och lite "poppigare" sånger. I morse såg vi på Lucia på tv. Det inspirerade nog Stora S till att vara med i kyrkan idag, hon var lite tveksam innan, för det är lite läskigt att stå framför en massa folk. Efteråt var hon jätteglad och lite speedad, tror hon var nöjd med sig själv! Så härligt! :heart: Och Lilla s har, inspirerad av tv-luciornas "Lusse lelle" gått omkring här hemma och skrålat "Lusse Lindgren, Lusse Lindgren" hela eftermiddagen :lol: Undrar vem Lindgren är? :lol:
:heart: Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Lusse Lindgren
:lol: Ja, eller Ljusklara Hellgren som Vera har sjungit här idag :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Stilla

Inlägg av Stilla »

/LO skrev:Ljusklara Hellgren :lol:
:lol:
:heart: Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Sitter här och pustar en stund. Mina älskade ungar har varit... intensiva idag. Och jag är faktiskt inte så van. De har väl kivats ibland men oftast har allt slutat innan det ens börjat. Idag har de lekt tillsammans hela dagen. Skrattat, busat och BRÅKAT!!! Gaddat ihop sig mot mig och pappa. Ett tag skrattade vi åt absurditeten när de var på varsitt rum och grät, skrek och vrålade efter att jag hade tröttnat och skickat iväg dem från matbordet. Följande dialog utspelade sig:

Gustav (skrikande): Nu är vi på våra rum och SKÄMS!!! :cry: :evil: :shock:

Axel (vrålande): Vi skäms inte alls!!! Det är inte VI som är dumma det är MAMMA! Hon borde sitta på SITT rum och skämmas!!! Man får inte vara DUM mot barn! :twisted: :twisted: :shock: :!: :!:

Mamma (bedjande och full i skratt): Gustav! Kom ner så får vi kramas och prata!

Gustav (snyftande) Ja... Jag kommer och kramas! :!:

Efter en kramstund med Gustav så stillnade gråten och jag insåg att ungen hade blivit ledsen för att jag var arg. Han är inte van! Plötsligt blev han rädd och orolig.

Mamma (tröstande): Man FÅR bli arga på varandra! Sen blir det bra igen... Gå upp till Axel en stund nu han behöver dig!

Gustav (nöjd och mumlande för sig själv): Jag går upp till Axel och säger att man FÅR vara arg! Jag ska krama honom och trösta... :heart:

De har så olika temperament mina två herrar. Axel är lugn och stabil men samtidigt en känslig dysterkvist... Han filosoferar, sjunger, skriver sina dikter mm mm. Jag ser honom framför mig med svart kajalpenna målad runt ögonen. Så småningom när ALLT kommer att vara mot honom... :heart: Förhoppningsvis kommer han att finna tröst just i musiken och poesin.
Gustav... En fight och en kram och sen är det över... Sen går han vidare och allt är glömt. Så enkelt det kan vara egentligen!
Men kanske får jag helt fel!?!!! Vem vet?!
Gustav börjar iallafall närma sig sexårsåldern... Han förändras hela tiden och är verkligen inte lika foglig som han var. Axel kommer få mer och mer motstånd från lillebror för var dag! Han ställer inte upp på allt längre! Smockan hänger i luften ibland! Håll KÄFSEN skrek han rakt ut... :heart: :lol:

Nu går jag och värmer litet glögg - STARKvins! :lol: :lol: :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Jannika

Inlägg av Jannika »

Haha! :lol: Tack för underbar rapport. Kanske skönt med lite fart och fläkt nu i all julefriden, hrm-mrn... :wink:

Kram Jannika
K-ina

Inlägg av K-ina »

Ja det är inte utan! Nog för att jag föredrar frid och lugn i juletid men samtidigt tycker jag faktiskt precis så. Man FÅR vara arg. Man FÅR bråka. Bara man blir vänner igen!!! :heart: LIvet är ju ingen idyll! Ibland grälar man på varandra - that´s it! :!:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Här kastar jag mig tvärt ut i Surödletråden med abrupt ämnesbyte. Jag var på en gynkoll idag eftersom det inte har hänt nått på ett år. Inte ens en tillstymelse till bebis i sikte... Då berättade hon det här.
http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=840177,00.html
Varför har kvinnor med kort menstruationscykel lägre chans att bli gravida vid en provrörsbefruktning?
- Enkelt uttryckt så tar det längre tid för en äggstock med många ägg att ägglossa, och är äggstocken välförsedd med ägg är chansen större att det också finns ägg med god kvalitet. Man brukar säga att "äggstocksreserven" är bra, säger Jan Holte.
Min cykel ligger mellan 21 och 26 dagar. :? Tror ni att jag blev uppmuntrad och positiv? Näe.

Så, lite LOA nu, käraste Ödlor. Mina affrimationer börjar ta slut... :(
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"