Träning 2011!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Kontakt:

Re: Träning 2011!

Inlägg av anna »

:D
Bra LindaVega & Tilda! :thumbsup:

Ja, nu tjejer har jag delvis ändrat taktik denna vecka.
Jag har blivit SÅ intresserad av dessa korta ta-helt-slut-pass att jag kommer lägga in 2 sådana/vecka framöver. Spännande att se vad det ger!

Denna vecka blev det 4 träningspass, skulle varit 1 pass igår också, men en äldre släkting har hamnat på lasarettet och behövde besök på f.m, och på e.m hjälpte jag lillasyrran med en fyndmarknad.

Nåväl 4 pass:
Mån Pilatesmix 1 tim
Ons intervall 3 x 4 min på motionscykel
Fre 2 x 4 min intervall på motionscykel
Sön: Poweryoga 50 min.

Intervallpassen inledde och avslutade jag med 5 min uppvärmning/5 min cykling i lugn takt. Och rejäl stretching. Det var jag inte så noga med efter mitt första pass förra veckan, och det fick jag lida för i 2 dagar efter...

Men vad tror ni då om mitt upplägg. Om jag kör (som jag oftast brukar) 5 pass/vecka och har 2 av dem som intervallpass? Troligen cykling, men kanske även löpning.
De andra 3 mal jag på som vanligt med jogging/Pilatesmix/Poweryoga?
Eller ska man bryta helt och BARA köra intervallpass :?:

Jag klarade ju 3 intervaller med cyklingen men jag var slut efteråt att resten av dagen var som i dvala...Så är det inte efter ett joggingpass då jag är PIGG resten av dagen!
När jag däremot bara körde 2 intervallomgångar i fredags var jag pigg resten av dagen.
Så...2, eller 3 intervaller? Är det bättre ju fler man orkar?

En STOR fördel är ju att det går så FORT! Den tiden kan man lätt ta sig!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!
Brukar inte läsa den här tråden, men kikade in och såg att Anna skrev om intervaller. På Olga Rönnbergs hemsida har hon skrivit lite om intervaller http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/2011/1 ... lltraning/
Kör man de tuffare intervallerna skriver hon att man ska köra max 2 ggr/vecka.

\:D/ :heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Tack Sofias mamma :)

Tänkte just skriva att Olga skrev on intervaller igår på bloggen. Jag kör max 2 intervaller i veckan. Anna, jag tycker att du bra kan några av de pass du brukar och sen göra 1-2 intervaller. Och kanske nångång prova ett bodyrock pass :wink: De är ju också mest intervall pass, men inte på samma sätt som springintervaller. Men mycket flås och man får verkligen ge allt man kan. Sen behöver man ju inte göra dem så intensivt som i videorna om man inte vill.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Nat

Inlägg av Nat »

Det var en lång tråd så jag orkar (tyvärr) inte läsa igenom allt.
Undrar dock om någon har lite expertkunskaper gällande lättare problem med benen efter löpträning?

Jag får ganska lätt problem med benhinnor på högra benet som har lättare smärtor på utsidan av båda knäna efter distanslöpträning (mer än 5 km).

Var hos sjukgymnast som rekommenderade löparskor som ej skulle vara uppbyggda då förhöjd hålfot tydligen ökade på smärtan på utsidan av benen. Tycker de nya skorna har hjälpt men inte fullt ut... Mera tips?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tilda: jag surfade in på bodyrocksidan, Många likheter med Olga måste jag säga. Roligt- fick massor av inspiration. Hittade ett pass som jag tänkte köra imorgon och några veckor framåt (1-2 g/v) Finns ju några att växla mellan sedan :D

Körde mina tabataintervaller på crossen ikväll och klarade 2 omgångar \:D/ Men kommer inte försöka göra fler, snarare att höja intensiteten ytterligare under intervalldelen.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej på er! :D

Jag har faktiskt tränat två pass i veckan som gick! :thumbsup:
... men nu är jag förkyld igen! :^o Så vänta er inga storverk från mig den här veckan heller. :cry:

Heja heja, ni andra! :D Verkar spännande med intervallerna. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Sofies mor

Inlägg av Sofies mor »

Hej!
Jag har följt tråden i det tysta, men nu vill jag också vara med. 8)
Jag kom igång så smått i augusti, men ville avvakta och se så det inte rann ut i sanden. Ett par förkylningar har vi nu hunnit igenom, då jag inte kunnat träna på över en vecka, men när alla kryat på sig har jag kommit igång igen.

Så här kommer en rapport från min vecka.

Tis - yoga
Ons - Intervaller av den hemmasnickrade varianten "springa två lyktstolpar fram, gå till nästa"
Tors - lite styrka hemma i vardagsrummet
Fre - kort joggingtur
Sön - lång skogspromenad med barn på armen större delen av vägen

Okej, det här var lite rivstartvecka efter senaste förkylningen, det brukar hamna på kanske två pass per vecka. Min plan är att komma ut och springa en eller två gånger i veckan, och att lära mig lite styrkeövningar som jag kan göra hemma (har kollat in Olgas blogg, men har inga redskap mer än en stor boll), samt yoga en gång i veckan.

//Sofies mor
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Välkommen Sofies mor :D

Min vecka
Tis. Tabataintervaller (klarade två omgångar) Totalt 15 min pass
Ons: Bodyrockpass 20 min (hittade ett som hette what´s my name- jobbigt, innehöll bla en tabataintervall med hopprep)
Fre: Jogga hem från jobbet, 6 km
Sön: styrka nk

Märker att jag måste variera min styrka nk, kroppen har vant sig, får inte ens träningsvärk trots ganska tunga vikter (för mig).
Tänkte fokusera ordentligt på intervaller under november. Varva bodyrock med HIIT och köra ett längre löppass alt pw/veckan. Det sistnämnda för att det rensar skallen så skönt.

Linda
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Har haft en supereffektiv träningsvecka :) Och sån träningsvärk igen pga av bodyrockpassen. Ingen kan säga att hemmaträning inte skulle kunna vara effektivt :)

6 pass:

Ti: bodyrock 18 min
Ons: mammaexpress kettlebell 20 min+ mage
To: kettlebell 14 min+ mage
Fre: Olgas cirkelpass för hela kroppen 15 min (från en gammal mama)
Lö: bodyrock 13 min
Sö: powerwalk 1 timme

Planen var att göra 3 bodyrock pass och 2 mammaexpress pass denna vecka. Men jag fick sån träningsvärk i benen av tisdagens pass så det fick bli ett kettlebell pass för övre kroppen på to och ett cirkelpass på fre som inte tog på benen så mycket.

Jag har på kort tid fått så bra resultat av träningen :) Har gått ner 1-2 kg, fast jag inte försökt. Behöver inte gå ner.Magen är plattare, hela kroppen är mera muskulös. Jag har magrutor! ( i alla fall då jag spänner musklerna :wink: ) Har aldrig tidigare i mitt liv haft
det. Är så nöjd med kroppen just nu. Så nu gäller det att upprätthålla detta.
Har varit ganska noga med maten också. Äter bra och hälsosamt och försöker att inte äta något skräp på vardagarna. På helgerna äter jag nog godis eller annat gott, mne inga stora mängder mera. Förr kunde jag äta en massa godis på fre kväll, ostar och vin på lö och sen fortsatte det ännu på sö. Visst kan jag ännu äta så men små mängder. Har inte lust att äta en massa sött mera. Mår så mycket bättre så här :)

För mig har dessa intervall pass, bodyrock, mammaexpress, kettlebell varit min räddning. De både bränner fett och bygger muskler. Och så är de så korta så man har tid att göra annat än träna länge :D
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Och bra Sofies mor och Linda :)

Linda om du vill få träningsvärk i benen :wink: så prova dessa bodyrock pass: 550 reps fat massacre, Marine corps workout eller Six packs abs 2011 workout. Deras pass har ganska roliga namn :) Men efter dessa har jag kännt av ordentligt i benen. Mycket jumping lunges ( hemska..) och annat trevligt :)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Välkommen Sofies mor, härlig start!

Linda Vega: Jättebra vecka! Intervall med hopprep låter rent vidrigt jobbigt :shock:

Tilda: Det är så befriande med en tjej som faktiskt är jättenöjd med sin kropp! Du sliter hårt så det måste vara härligt med utdelning!

Jag börjar bli riktigt fäst vid dessa intervallpass! Kommer definitivt fortsätta ett tag! Tack för alla tips och inputs! :D

Denna vecka 5 pass:
Mån: joggade 5 km
Tis: motionscykel 50 min
Tors: intervall på motionscykel 2 x 4 min + uppvärmn, situps,armar, totalt 20 min
Lör: intervall enl. ovan
Sön:Poweryoga 45 min

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Visst är det roligt att prova något nytt, anna :)

Och ja, det är rätt skönt att vara nöjd med sig själv. Så där jättejättenöjd vet jag inte om jag nånsin blir, känns att de egna kraven stiger ju mer man utvecklas. Men så här nöjd med mig själv har jag aldig varit. Perfekt ( i mina ögon är Olga och Zuzana, från bodyrock, perfekta) blir jag aldrig. Eller det skulle kräva så mycket. Att vara så noga med maten. Och det vill jag inte. Så jag har börjat inse nu att jag duger nu föt mig själv. Behöver inte bli bättre.

Ha en bra vecka, tjejer :)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Härligt alla :thumbsup:

Kort fråga Tilda: hur äter du efter bodyrockpassen resp efter HIIT?

Linda
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Efter bodyrock och ME passen tar jag en proteindrink och banan ( mixar en halv frusen banan med chokladproteinpulver, kakao och mjölk- jättegott). Efter HIIT väntar jag oftast en timme innan jag äter något. Men inte alltid, ibland äter jag genast efter. Och då blir det middag eller kvarg och bär/frukt. Har förstått att om man vill gå ner i vikt så ska man vänta en timme innan man äter efter HIIT.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej på er! :D

Den här veckan har jag tränat tre gånger. :thumbsup: Skönt!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"