Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Kul att du är tillbaka blivandemamma! :thumbsup:

Ska snart laga lite käk till barnen men tänkte skriva ner några rader, för jag är en ganska frustrerad mor just nu.
Det här med mornarna med Josef tar knäcken på mig. VARFÖR ska han vakna 06 när väckarklockan ringer 07. Jag har tjatat om detta 10000 ggr, men det blir ju aldrig bättre.
Testat med mörkläggning, mer mat, mer skratt, mer utevistelse...osv, men än dock ska killen vakna 06. Här har vi ramsat, avvaktat...allt, men inget hjälper. Och han ligger INTE och pillar sig i naveln och njuter av tillvaro i säng nej, utan SKRIKER.
Jag har inte testat Mozart så jag får göra det i morrn. Sätter jag på musiken direkt när han vaknar till? Hur länge ska den vara på? Om han vaknar igen - musik igen??? :?: :?: :?:
3 mån ca efter att vi började med väckarklocka o ramsa, men polletten ramlar inte ner. Snacka om trög gosse.
Tacksam för feedback, för Josef gnäller dagarna i genom nu och hans mamma är så in i bängen trött o inte får man speciellt mycket avlastning heller, som jag berättat innan. Jag är trött på att gnälla. Jag VILL vara en glad och positiv mamma ju. Åååå.

KRAM!
Gotlandsmamma

Min make, numer känd som lat arab (!!!), skulle gå en utbildning 2 mars på 14 dgr. Hans fru var lite nojig över detta och tyckte inte detta var så kul; att vara själv i 2 veckor. Men till slut tänkte jag; det blir nog en bra och spännande period. Jag kommer lära mig massor och bli en starkare person.
Så kommer han hem i torsdags med ett brev, att han INTE får gå utbildningen pga kostnadsskäl. Det är bara trams, han ringde och fick inget bra svar. Kanske de tror att han är taliban och ska göra en massa fuffens. Men han är en himla laglig och trogen polis och kille!
Så nu är karln hemma och lite stött...småirriterad över faktum. Tycker lite synd om sig själv. Och jag vet inte om det är en glad eller dålig nyhet...känner liksom ingenting, varken ris eller ros! Hm... :shock: :shock:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej alla kära forumvänner! :heart: :D

Måste först bara säga: Man behöver VERKLIGEN inte läsa ifatt för att vara med. Då kommer vi liksom att bli utbrända hela högen! :wink: :lol:

Vi har som sagt varit på långhelg i Dalarna. Och prickade in värsta högtrycket med strålande sol och några (eller ganska många faktiskt) minusgrader. Dessutom goda vänner, en hög härliga ungar (som har lekt skidlift i trappan i stugan med hjälp av galgar...underbara! :lol: ), vedeldad bastu, melodifestival och KAJSAIE med väldans söta och rara bihang.
KajsaIE skrev:
Jag har fått träffa Tinis Jag har fått träffa Tinis Jag har fått träffa Tinis
Å vet Ni...Hon är liiiika trevlig och glad i verkligheten MINST!!!!

Tinis: Hoppas ni var nöjda med helgen och kom hem med en hel bil!!!
Och tack för idag, det va såååå roligt !!!
:oops: :D :heart: Ååååh, nöjet var helt på min sida. Bara den estniska kakan var ju värd endel!!! Vi fick ju så lite tid bara! Massa kyla, gnälliga bebisar, kissiga storpojkar, trasiga bilar och annat kom liksom lite i vägen :roll: :lol:. Jodå, vi kom hem smidigt och säkert (och 14000 kr fattigare för lagad motor :shock: :shock: :shock: ). Ni har väl läst att KajsaIE översätter SHN-boken till estniska?! Djupt impad... :D

Och vet ni, min lilla gullunge agerade SHN-ambassadör igen. Trots en jobbig kruppnattt och rejäl förkylning. Det är helt underbart att kunna lägga sin lillunge kl 19 utan ett endaste pip, veta att hon har det bra och sover så gott och sen ha kväll med storbarn, vänner, bastu, mat och vin. Och den här gången ballade jag inte ur trots åhörare. En av kvällarna vaknade damen efter en timma och ojade sig lite. Och jag laddade attityden och fick på en rejäl ramsa som fick sov på ungen på stört. Vännerna var klart impade! :D
Kiki skrev:KajsaIE, Jag är grön av avund, jag som inte ens fått se en bild
Kalaskakan skrev:Buhuuu *GRÖN* av avund, jag vill OCKSÅ träffa Tinis, nu tänker jag tjura bara för det!
:oops: :D :heart: Nämen era raringar! Såååå spännande är jag inte, jag lovar... :roll: (fråga maken, haha! :lol: )
Kalaskakan skrev:Nuuu är vi tillbaka hemma. Efter 2v borta, hemma hos svärmor är ordningen återställd.
Haha! Vad spännande Kalaskakan! Du som antydde att din svärmor var av ett annat, lite ädlare slag... :wink:
Kalaskakan skrev:Så jag fick äran att stoppa den rätt långt ner i halsen på åsiktsfulla svärmor.
Vilken?????? :shock: :mrgreen:
Kalaskakan skrev:Maken som nu går föräldraledig sammanfattade det med "Jag har ju tagit över ett fungerande tåg". Det var betyg nog. (
Mmmm, just det! Jag hade ju laddat lite för att läxa upp din make, KajsaIE :wink:., men han var ju alldeles för trevlig för det och supergo med barnen! (För er som inte vet så sover han bort tiderna som KajsaIE har spikat... :shock: :lol:).
Blivandemamma skrev:Ett och annat skratt lockas fram här! *fniss* jag vill ju också få tid att hänga här lite mer, men har verkligen hamnat på efterkälken så nu får jag göra ett seriöst försök!
Hej på dig! Vi har saknat dig! :D Hoppas du mår lite bättre! Och du, du behöver inte "hänga med". Hoppa in och skriv när du har lust och ork. Här kryssar vi friskt mellan ämnena som du sett.... :lol:
Gotlandsmamma skrev:Det här med mornarna med Josef tar knäcken på mig. VARFÖR ska han vakna 06 när väckarklockan ringer 07. Jag har tjatat om detta 10000 ggr, men det blir ju aldrig bättre.
Hmmm...kanske dags att kolla på totala dygnssömnen, Gotlandsmamma? Hur sover han på dagen? Dags att dra ner middagsluren? Annars, har du testat att inte bara avvakta utan verkligen göra INGENTING tills klockan ringer? Och att göra så i måååånga morgnar i rad....

Kram på er alla!
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej igen på er!

Tinis: näää, jag vet! man behöver ju inte läsa allt för å få va med, men jag ville. Å det var härligt att ha en sån där slapp förmiddag och surfa lite 8)
Gud va ni verkar ha haft härligt ändå, fast det där med bilen va ju ett jäkla skit! Att det skall vara så dyrt med bilar också. Vad är grejen liksom` :roll: :roll: Duktig där med attityden när du var borta. Ju mer attityd, desto bättre sovande HELT klart.

Och där tror jag liiite av problemet KAN sitta, Gotlandsmamman. Att man överfokuserar (har för mig att Tinis precis som jag varit i det träsket :wink: ) så jag hade gjort som Tinis, inte gjort ett skit :lol: 8) :lol: lämna över sovandet till honom, han vet vad som gäller. För att själv kunna sova kan man ta öronproppar. Han behöver ju inte ha cirkus för hela familjen sådär på morgonkulan liksom. Det finns ju alla förutsättningar för honom att sova, med mörk gardin och väckarklocka som berättar när han skall upp och allt. Så gossen skall få NADA underhållning och inga nerver eller oroliga vibbar från modern som VEEEET att han kommer vakna den här morgonen också. Och fullständigt döööör över det ( :lol: 8) lyssna till ironin i min röst :wink: ) så bestäm dig för att släppa det, går ingen nöd på pojken. Nu pluggar du igen och sover, va så snäll! :lol: :lol: :lol:
Å du, det där med lat arab hoppas jag att du inte tog som en förolämpning för så var det verkligen inte! :oops:

Vi har haft en rätt soft dag här, skulle så mycket men blev ingenting. Nästan. Jag är ju sjuk och bör göra ingenting iallafall någon gång ibland :roll: ta igen mig liksom. Inge bra på det. Vilade dock en stund när maken och Arvid gick promenad. Men då blev naturligtvis min mobil nedringd... :roll: :evil: när det typ inte ringt på den på hela helgen, funderade jag inte ens på att stänga av den. Så istället gav jag till slut upp och gick upp igen. Lagade marinerad kycklingfilé och designade :lol: :shock: ihop jättegoda potatisbullar till, med vitlök, morötter och kålrot i. Och gjorde en god sallad och bröd till. Mums med söndagsmiddag. :D På tal om mat, var det inte JennyH som tipsade om majsröran? Skall göra den någon dag, verkade himla gott. Kollar ofta på den sidan efter matinspiration, Leila har supergoda recept tycker jag :) Var det förresten du som tipsade om kikärtsröra i en annan tråd förresten :!: :?: Hur som helst har jag gjort den flera gånger nu och är helt galen i den! Min mage blir rätt förbannad när jag äter den men uuuuj vad gott! :lol: :lol:

I morgon kommer min bästa kompis (som även är Arvids gudmor) och fikar. Brukar ha så himla mysigt. Skall nog ta och göra engelse scones som hon älskar. Så tjötar vi halva dan, är alltid helt slut när hon gott, men sååå mysigt!

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Gotlandsmamma

Vilka härliga inlägg! Man blir glad av er läsning, det värmer liksom så där gött.
Ätit god wok o druckit ett glas vin, min kära mor är här på visit, stackarn står i köket, mannen lagade förvisso maten men smet ner till brasan väldigt snabbt. Nej då, jag tog det inte som en förolämpning ang maken som är lat. Men jag kan säga så här, han är lat på vissa kanter...ibland finns det hur mkt energi som helst, helst på jobbet!

Jag har öronproppar och de senaste veckorna har vi låtit Josef vara, inte gjort så mkt av att han vaknar innan 07, EN gång ramsade jag, men han vill bestämt vakna innan. Så ni tycker inte att jag ska sätta på Mozart då?
Förut kunde han vakna vid 06, pipa till och somna om, men nu är han vaken...
Kanske man bryr sig för mkt om det där...det som är trist är att det påverkar honom så mkt, han blir såå gnällig.
På dagen sover båda barnen mellan 12.00 - 13.30, dvs 1.5 tim, då väcker jag dem. Totalt 13.5 tim/dygn.

Nu ska jag gå och äta chokladmousse med de andra!
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Men så bra att du inte tog illa upp Gotlandsmamman. Jag kan va lite väl babblig ibland utan att tänka på att saker och ting kan misstolkas! :roll: det var i samma ton som du svor över honom, som jag sa så. För visst är det så att allt inte är svart eller vitt. Ibland tycker jag att maken är största latgrisen som finns. Och då är han ju ALLTID sådär jobbig :evil: :evil: och hujedamej om jag skall behöva leva med honom! Jag tror jag skiljer mig :lol: 8) :shock: 8-[ Men egentligen är han juvlig för det mesta :heart: :heart: men jag tror det där med engagemanget för barnen, kan vara lite svårt för makarna att förstå. Dels är de faktiskt trötta de med, när det är helg/ledigt. ÄVEN om de såklart vill umgås med sitt/sina barn! Men orken finns ju kanske inte allt att va hurtig och leka, engagera och entuiasmera de små. Det kan man ju faktiskt förstå. Dels tror jag att det handlar om manligt och kvinnligt om man får vara så dömmande (såklart inte alla män/kvinnor men låt oss va rejält generaliserade då!). Min man har svårt, rent praktiskt tror jag, att styra ihop till exempel damsugning och Arvids delaktighet. Det är enklare att han säger "Anna, kan du ta honom lite, han är bara på damsugaren och jag blir inte klar". Typ. Så säger jag "Jamen låt honom vara med. Han vill ju kolla och hjälpa till." Så suckas det. Han har ett mål :arrow: damsuga. Skall ske effektivt :!: Då går det inte att Arvid är med!.... TYCKER han. Så då gäller det att va konstruktiv som kvinna och flika in med tankar, så han förstår vad det handlar om. För han ser inte delaktigheten. Bara damsugningen som ett utförande... Är jag luddig :?: :roll: Så upplever jag det här hemma ialla fall. Inte att han egentligen inte orkar, utan att han inte
kan vad det innebär att ta med Arvid i vardagen...

Var är Tinis ikväll då? Packar upp och tvättar kanske?

Mysigt med mammabesök förresten, Gotlandsmamman!
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor

MÄH! Ni har väl inte slöat till nu, tjejer?! Lagom tills jag parkerat mig i tråden, vavavava?! :lol: :lol: 8)
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Slöat till??? näääää, bara vårdat vårt äktenskap (och packat upp :roll: -9)

Och här skulle man precis njuta en god kopp kaffe..... och VAFALLS! Ingen mjölk!? :shock:. Så nu har jag precis skickat Henning till affären. Jag är jättenervös!!! vi har bara 200 meter sådär men han ska korsa en bilväg. Och hur går det där inne??? Är jag galen???

Men åh, vad ögonen lyste på honom. Rapport kommer!
kiki

Inlägg av kiki »

:lol:
Du är inte galen Tinis, bara en ovanligt kärleksfull och förståndig mor... Och om man så vill kan man tänka att "gud" såg till att mjölken var slut, så att mamman ska förstå att ögonstenen är en stor kille nu :heart:

Igår i en tennishall med tillhörande café gick Mio med bestämda steg fram till tjejen i kassan och beställde mer kaffe till mamman, helt på eget initiativ och dessutom gjorde hon sig förstådd, utan att kunna säga ett enda ord. :heart:

kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ang tidiga mornar. Tänk på att det gryr tidigare nu. 07 har solen gått upp, nästan. MÖRKLÄGG! De ska sova becksvart. Det brukar ge resultat. Här har vi märkt att t.o.m bara grådager ställer till det.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Goa Kiki! :heart: :D

Det gick ju hur bra som helst! Så stolt son. Så stolt mor. Och ekologisk också, som vi alltid köper!!! Älskade unge :heart:

Men folk undrade säkert. Det är ju inga 4-åringar som går själva till affären! Ser ni några????

Henning berättade att en tant hade stannat och frågat om han visste var han bodde. "Jaaaa, där rakt fram" hade han svarat. Hon trodde nog han var på rymmen eller så :lol:

Men bilvägen är läskig. Det är övergångsställe förstås, men ändå. Där kommer jag nog ha lite koll nästa gång, för jag hann tänka många rädda tankar om galningar som kör för fort och så...
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: :lol: :lol:
Jag visste det :thumbsup:
:heart:

kramis
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ang tidiga mornar. Tänk på att det gryr tidigare nu. 07 har solen gått upp,
HURRAAAAA för ljuset! I like!!!! :lol: Men som sagt, inte bra för små morgonstrulare.... det skriver jag också under på. Mörkläggning är A och O!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej alla godingar i min favvotråd :D

Jag älskar att smygläsa och fnittra åt den här tråden, ni är så underhållande och ärliga och härliga :heart:
Jag har länkat hit från ett annat forum, hoppas det gick bra!

Kram på er alla :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på dig själv, du favvo-Mia! :D

Länka på du bara! Varifrån? :lol:

Kram till allas vår sjukling! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"