Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Oj så längesedan jag varit på forumet nu! Är inte alls med i matchen då jag planerar bröllop för fullt, bara 5 dagar kvar nu :D

Lite uppdatering om hur det går för oss kanske? Dagarna fungerar riktigt bra även om J gärna tar varenda marginalkvart han får för att sova lite extra. Sen har han en ful ovana att vakna redan vid 2 men ett par vagntag så sover han vidare till ca 3 innan maten. Sover sedan och väcks vid 7. Däremot fungerar amningen sämre och sämre :( Han äter lugnt i 1-2 minuter sen börjar han korva, tjorva, skrika, suga tag, släppa, böka....ja ni förstår. Byter bröst och då är det lugnt 1-2 minuter igen...Kan jag ha för lite? Tycker själv det verkar finnas men men. S ammade jag i 5 månader sedan tvärvägrade han och det tyckte jag var ok. Men sluta efter 3 månader kändes väl så tidigt? Han får en flaska till nattslurk och jag funderar på om den gör honom lite "flasklat"?

Blev kidnappad för möhippa i fredags och N skulle vara själv en längre tid med barnen för första gången. Tjejerna hade faktiskt sagt att jag skulle ha med lilleman men N tvärvägrade och sa att han skulle ta honom - tack för det säger jag :D Men då jag kom hem på natten hann jag bara sova 45 minuter innan det var dags för nattmål. Då tyckte J det var jättekonstigt att få flaska på natten? Vadårå man brukar ju få tisse då ju? Så det slutade med att han låg och jollrade och skrattade i TVÅ TIMMAR!!!! (jag som har problem att hålla honom vaken två timmar på dagen!) Lagom lycklig mamma tittade på och pappa toksnarkade. Hann sen sova 1 timme innan storebror vaknade, och sen ytterligare en timme innan det var dags att vakna....lagom sliten var jag!

Dags för sängen nu!
Krisse

Inlägg av Krisse »

hej

Lingontuva: oj, oj oj - bara 5 dagar kvar :D hoppas du hinner sova ikapp lite. :wink: Oh vad skoj med bröllop, jag gifte mig för 2 år sedan, dagen var fantastisk men det gick så otroligt fort så se till att njuta av varje sekund och lova att berätta hur allting var.
Ang. amning så får du väl känna efter vad du tror, du kanske kan amma på morgonen när man brukar ha ganska bra med mjölk och sedan köra ersättning. Jag har ju bara ett barn så inte så mycket erfarenhet.

Ang. 12 timmars natten så hade jag tänkt att vänta i 2 veckor till då vi skall bort på midsommar till kompisar och sedan till fjällen med svärföräldrarna.
Dock visade det sig i natt att Emmy inte tänkte vänta :o
Kl. halv fyra vaknade hon och jag tyckte det var lite tidigt för nattmålet så jag vagnade tillbaka henne till sömns och sedan sov både hon och jag gott. Jag vaknade vid 06 :shock: och visste inte om jag hade varit uppe eller ej.
Sedan låg jag på nålar i en timme, hoppades att hon inte skulle vakan. Vid sju gick jag upp och åt frukost och vid 07.58 (kunde inte vänta de sista minuterna :wink: ) och väckte henne. Helt fantastiskt. Nu är alla mina matvargar borta.
Så idag har jag gjort iordning hennes nya rum med mörka gardiner och läst på ordentligt för det är ju bara att fortsätta nu när hon har visat att hon minsann också kan sova. Jag skall nog sova på en madrass utanför hennes rum. Här skall vagnas och ramsan skall sättas.....wish me luck :)
Det är ju bara 5 dagar tills vi skall bort och där kan hon ju inte ha ett eget rum men förhoppningsvis funkar det ändå.

Det ända som oroar mig nu är skrattet innan läggnigen. Jag kan inte få henne att skratta hur mycket jag än försöker. Jag tror jag har testat allt. Små leenden bjuder hon på men det är allt.
Vad gör ni för att få era barn att skratta?

hej så länge.
Emmy 080212
Rasmus 091223
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Lingontuva - lycka till med bröllopet! Spännande!

Krisse - å wow, säger jag bara! Jar inte vågat eller råkat prova ännu. Men funderar starkt på att köra före midsommar!

Lycka till med fortsättningen! Angående skrattet kan jag hälsa att Hugo var en svårskrattad typ. Han tyckte inte alls vi var särskilt roliga är vi höll på och pruttade och bubblade på hans mage, flöt flygplan och kastade honom upp i luften. Ingen humor alls... Inte så att han visade det i alla fall, förrän han var bortåt ett halvår. Men han sov ändå, han. Herman är världens lolla, han skrattar så fort man tittar på honom. Och han kan ändå knixa på nätterna. Poängen: oroa dig inte. Nu har hon visat att hon kan och vill sova gott om nätterna. Humorn kommer snart ikapp!

:lol:

Kram!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Oh var roligt Lingontuva, tänker på dig ska du veta :-)

Krisse, fasiken va roligt med 12-timmarsnatt!!!

Här har vi börjat få lite lite yttepyttestrul med daglurar, tror minsann herren vill sova mindre på dagarna, han blir ju snart 3 månader så det är inte konstigt.
Jag är fortfarande största mesen på jorden gällande hans insomning så numer stoppar jag in Ipoden i öronen när jag lägger honom :oops: och så sover han på ca 5 minuter.. Kan fortfarande vara förbannad till tårna för att hans snälla mamma inte är så snäll längre...

Nu planeras det för fullt inför välling och smakisar. Han har börjat strula rejält vid flaskan. Jag får ofta inte i honom mer än 50 ml per matning vilket gör att jag får hållla på ca 4 omgångar av mat inom en timme för att han ska äta ca 170ml, ibland upp till 200 så här är vi absolut inte uppe i några 1 l/dygn men sover gör han ju rätt bra ändå så jag tror inte han far illa av det. Han är helt enkelt inte så förtjust i ersättning tror jag.
Har beslutat att vi kör nattmål en månad till, sen när det är dags för 12-timmars slopar vi det kl 04. Så bortskämd från Emma eftersom hon älskade att sova natt så hade jag en liten matning i sömnen kl 22 som sen försvann vid 3 månader. Då hade jag natt 20-06 som jag bara förlängde en timme åt vardera håll när hon blev 4 månader utan ett knyst.
He he, de är olika helt enkelt.
Börjat tänka på hur olika jag mådde under graviditeterna. Med Emma mådde jag som en prinsessa, var lugn och gick hem en månad innan beräknad födsel. Denna gång var jag rejält stressad hela graviditeten, sista två månaderna var hysteriska då vi gjorde om på jobbet, jag var den ende med lite erfarenhet som skulle lämna över till 2 blåbär och lära upp från grunden med datasystem och andra trevligheter. Gick hem 2 veckor innan beräknat och han kom en vecka tidigt.
Tror absolut att det har påverkat honom i och med att han har varit mycket MER av allt.
Bråkigare vid matning, svårare att söva osv.
Sen har ju en kär vän talat om för mig att karlar är emligare redan från födseln :lol: :lol:

Ja ja, nu längtar jag verkligen till på fredag så jag får prova välling och se hur det går, blir 50% välling och 50% ersättning till att börja med.
Gud så spännande :mrgreen: \:D/

Kramar
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tessan, vi har lämnat ersättningen bakom oss och det gjorde hela skillnaden!
Herman var ju inte big eater han heller, men vällingen NJUTER han av på ett helt annat sätt. Sluter ögonen och äter i långa, giriga tag. När han väl äter, det vill säga. För sedan en vecka har han haft 3 vällingmål, varav ett med fruktpuré som förrätt plus ett ett mål gröt på kvällen. Till nattmålet har han fått ersättning. Men det blir på tok för mycket mat, har han meddelat och helt enkelt hoppat över minst ett av dagens mål, vanligen förmiddag eller eftermiddag, för att åå kvällen äta ok, men med liiiten aptit. Nattmålet måste helt enkelt bort. Det finns ju ingen anledning att tvinga i ungen 5 mål, är han max vill ha 4.

Så nu så:

Vi är på gång, vi är laddade, vi är tända... Första natten avklarad utan dramatik. Hungrig och glad son väcktes och åt som en häst i morse. Och jag kan inte sluta pussa på honom! Han är så söt! Han vill så väl. Han är så fin på alla sätt och vis.

Så genom att bre ut mig om mitt och vårt, ville jag alltså egentligen säga: GO FOR VÄLLING! :lol: :lol:

Krisse, hur går det för er?
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

glömde: Kräkandet, Tessan. Blir bättre med välling i magen. I alla fall här. :wink:
Och det längtar nog du efter, om jag förstått rätt?
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

still no internet i min dator... :roll:

Måste bara skvallra att jag ska få njuta Tessan och hennes små godingar i sommar - gissa om jag är tokglad!!!???

:heart: :-({|= \:D/

/Fjällmor
Krisse

Inlägg av Krisse »

Halloj på er!

Jag vet inte vad som har hänt :shock:
I två nätter har jag lagt henne som vanligt med ramsan, hon har gnölat runt i ca 5 min och sedan somnat i eget rum. Så innan jag har gått och lagt mig så har jag verkligen peppat mig själv och tränat ramsan, förberedd med en madrass utanför rummet om det skulle bli mycket spring.
Så jag la mig som vanligt vid 11 och låg sedan på helspänn halva natten. Vaknade ca 2 ggr/timme :roll:
Det var dödstyst innifrån Emmys rum. Vid 6 väckte jag min man och frågade:
Visst hör vi henne om hon skulle vakna? han var måttligt förtjust att bli väckt.... -Gå in och kolla då sa han och vände sig om och sov vidare. Jag trippar in i Emmys rum och där sovs det :sleep: :sleep: :sleep:
Vid sju äter jag frukost och vid åtta får jag väcka min vackra prinsessa :D

Det var ju två nätter varje fall (det kommer säkert andra nätter). men jag är nästan lite besviken för jag ville ju träna in ramsan på henne :lol: . Jag tror det är kvällsgröten som har nockat henne.

Däremot har dagslurarna krånglat lite, men man kan ju inte får allt serverat på fat :wink:

Hur går det för er andra?
Emmy 080212
Rasmus 091223
miniz

Inlägg av miniz »

Lingontuva- Lycka till!

Här är det lugna gatan. Max har hittat tummen och trivs sa med det. Han far risvälling till kvällen och sover 9 timmar efter det. Far en liten slurk vid 6 pa morron och vaknar sedan kl 7.30 - 8. Har inte bestämt mig för när 12 timmars natten ska införas, men inget brattom ännu. Kanske fixar han biffen själv... Om inte blir det nog till veckan.

Dagarna är fyllda med gymnastiska övningar, han är helt klart bestämd pa att ta sig fram. Kör ned huvudet, upp med rumpan och FRAM. Igar fick han en liten fläskläpp, golvet är ju hart... Och han har fatt sin första tand! Wow. Tiden gar och snart har vi ett krypbarn...

Krisse- \:D/ Ta i mot och njut som hon gör! Skrattet kommer, Max skrattar inte sa mycket, men har ofta ett saligt leende pa läpparna. Han tycker det är roligt att vara i famnen och hoppa framför spegeln, da säger han hehe hehe.

:D
Kram pa er!
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Krisse: Osportsligt, säger jag bara... :roll: Med en sån där sömntuta, alltså...
Jaja, bara att gratulera och applådera!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Häj!
Guu jag saknar er i min torparstandard där hemma. Är nu hos svärföräldrarna och försöker läsa ikapp.
Välling! Vilken sort kör n i? Vid vikken ålder började ni/tänker ni börja??

Vi längtar oxå efter rejälare grejjor och kör strax igång. Precis som med karla märker jag en ökad hunger just nu. vid 3-4 månader. glupande. påfyllning går ner. herren vill äta allt tidigare om natten. helst gå upp klockan 6.

Vi har olika åsikter om vagningnens varande eller ickevarnade här hemma...grr...

Vi har oxå en dotter som kärt sig ordet INTE och gnäller 24-7. För oss att ta itu med. Jag vet. Men jag är så trött. Så in i bängens trött.

Kram och glad midsommar
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej vänner :-)
Idag har vi haft smakispremiär :lol:
Jösses, nu förstår jag varför någon varit arg vid flaskan. Herrn vill ju ha mat!!!
Han fick 2 tsk katrinplommon och kunde nog fått sig mycket mer om inte mamman tyckte det räckte!
Sen började vi med risvälling i morse. 50% välling och 50% ersättning. Funkade kanon, inget magknip ännu heller :D

Så glad är jag.
Nu kör vi 19-07, sova 45 på fm, 2 mitt på dagen och 45 på em. Funkar jättebra och han har två morgnar sovit själv till 7 så kanske kanske kommer han själv sova, annars blir det vagnhjälp :-)
Oftast vill han äta mellan 03.30-04 oberoende av hur mycket nattslurk som gått ner, väldigt skönt eftersom jag då kan släppa den vargen till kvällen. Ibland äter han 20 ml, ibland 80 och kanske lite mittemellan en annan! På natten skiljer det precis lika så det funkar fint känns det som.

Idag ska vi till hembygdsgården och fira lite midsommar, Thomas vägrar dansa grodorna så det blir väl jag som får göra det med Emma. Gör inget..

Grill ikväll och kanske ett eller tre par glas vin.

Kramar så länge
/Tessan

Ewa

Inlägg av Ewa »

Nu måste jag bara smyga in en smula...
Tessan skrev: Idag har vi haft smakispremiär :lol:
Jösses, nu förstår jag varför någon varit arg vid flaskan. Herrn vill ju ha mat!!!
Han fick 2 tsk katrinplommon och kunde nog fått sig mycket mer om inte mamman tyckte det räckte!
Sen började vi med risvälling i morse. 50% välling och 50% ersättning. Funkade kanon, inget magknip ännu heller :D
:lol: :lol: :lol:
Jo du, och inte är han ensam, just. Det skulle kunna vara Disas första smakis du just beskrivit. Eller Tors - som ju också skrek efter maten vid den här tiden. Så mamma kan gärna sluta med snålransonerna - låt honom slurpa på, vet jag =P~ Disa var uppe i motsvarande liten burk puré på några få dagar bara. Fanns liksom ingen botten. Härligt är det med matglada typer som blir så lyckliga när annat än blask serveras :lol:

Kram och glad midsommar på er allesamman!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

...Abbe vill också börja med smakis... :roll:

Han kastar sig över skeden med magdroppar och AD-droppar :shock:, och slickar i sig med stor förtjusning. Men nästan 7 veckor, då är man lite väl liten va? Abbe, du får vänta en vecka eller två till :cool:. Eller kanske tre...
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Kattklo:
Vi serverar nu dagligen på menyn:
50% ersättning och 50% risvälling till alla mål
Katrinplommonpuré till 10 och 17-målen
Ska imorgon börja med mild havregröt till 17-målet blandat med katrinplommon.
Nästa vecka blir det nog lite potatis och annat trevligt om det fungerar bra. Just nu är jag lite nojjig för att hans mage ska bli för hård, därför kör vi bara med katrinplommon första dagarna..

Hallå där, INTE.. :lol:
Känns igen. Förtrotsen som är på ingång eller?
Men hur går det för er med flaska? Kan ni ge flaska om natten så du får sova någon natt?

Ewa:
Tack tack. Jag lassade in mer till middagen och allt gick ner som jag serverade. Fniss, roligt att se.
Tänk att man glömmer så fort. Läste i min bok om Emma och hon var fullkomligt ointresserad första gångerna jag försökte. Så olika de är!!

JennyH:
Ja du får nog ge dig till tåls i alla fall ett par veckor till. Eller har jag fel? Någon annan som kanske vet?

Kram Tessan

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"