4,5 mån flicka, ohållbar situation

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luvisen

Re: 4,5 mån flicka, ohållbar situation

Inlägg av Luvisen »

Jo men just söta majbrittsanna. Man kan tassa in vid minsta pip, vända diskret och sedan ljudlöst ut. Ingen ramsa. Ungefär som hon fixade det helt självt. :lol: :wink: Vad tror du om det?

Skickar mera värme! :heart: :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej :D mm... det enda som känns lite riskabelt är risken att hamna i ett mönster. Min dam är ett enormt vanedjur.. och hennes föräldrar har hittills varit rätt grymma på att försätta liten i dåliga vanor. Bara det som jag INTE vill göra en gång till. Vaknar hon bara nån gång per natt så tror jag som du.. men vaknar hon till flera ggr per natt.. då vet jag ej om jag vågar springa in hela tiden om än så diskret. Tänk om hon då hamnar i "ligger här och väntar tills mamma kommer". Får se hur natten och därmed taktiken blir...

Tack för värme :heart:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Åhhh jag vet PRECIS vad du menar Anna! Jag är också livrädd att hamna i ett nytt träsk. I natt vaknade han en gång i timmen och hittills i kväll verkar det inte bli mycket bättre. :( Det enda man kan göra är väl att öva öva öva ÖVA på dagarna så att de lär sig så fort som möjligt. I morgon ska vi banne mig öva minst 4 x5 min varje vakenpass! :!: :!: :!:

Inte ligger han kvar på "rätt" ställe i sängen heller. Jag hittar honom nästan alltid mitt i sängen med huvudet ner mot fotänden, på rygg... Inte så lätt att "smygvända" honom då eftersom jag gärna vill stoppa om med täcket också - som ligger UNDER honom!!! #-o

Vad härligt att ni fått fina läggningar nu iaf! Jätteglad för er skull! :heart:

Kramar
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, har ni BÅDA läst denna? Lite pepping! :D

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 49#p263449
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Fast har de body och en tunn bomullsbyxa så behöver de inge täcke. De sover så de små. På det viset kommer du hitta människan i flera år... :lol: Inget att göra åt liksom. De är varmblodiga turligt nog! :P Min son sover alltid utan täcke och på fel ände på tvären. Jag tycker det ser himla jobbigt ut men jag ska ju inte lägga mig i hans sovande... :roll: :lol:

Träsk kan det förstås bli men då bryter man av det tvärt- som att dra bort ett otäckt plåster när de små liven vet hur de ska göra! :P Så tänker jag, och så har jag gjort. De lär sig det där med enträgen träning typ på en vecka så snart är det över- även om det inte känns så.

Kram till er båda! /Luvisen
SM rookie
majbrittsanna

Tack snälla snälla ni för att ni finns här och råder och stöttar. Det är verkligen underbart :heart:

Katten! Hej, min käraste kompanjon. Fy bubblan för uppvak varje timma, hoppas att natten blev bättre än kvällen. Vi får helt enkelt tro på vad som sägs, det här är över om max några veckor! Ja.. man är livrädd för träsk. Det är så himla jobbigt psykiskt. Men som Luvisen säger - de är ju brytbara. Vi hamnade ju i ett fett vällingträsk här hemma men det bröt jag (Loa) på 1-2 nätter. Längre tog det faktiskt ej med Luvisens plåstertaktik :D Kämpa kämpa, idag skall här också övas vändningar även om snutti blir skitförbannad hela tiden.

Natten blev varken hackat eller malet känner jag :? Jag gjorde inget bra jobb. Loa somnade som en liten dröm, hörde henne sedan ett par ggr under kvällen. Innan jag la mig gick jag in och vände. Sedan vaknade hon 04. Och då gjorde jag inte som Luvisen sa #-o utan lät henne försöka själv. Gick åt h-vete. Slutade med två vändningar och dammsugaren (tog tot 1 h). Våra grannar måste hata oss. Väckte sedan 06.30.

Blir inte klok på vargtimman nu med denna vändningscirkus. Har läst länken igen (tack Tors mamma!). Men känner mig rätt förvirrad. Pangramsa funkar ju ej om man ska smyga in och vända direkt. Så den skippar man då eller? Känner att jag nog måste sätta min kl runt 04 om jag ska hinna in innan L vaknar till för mycket för har hon gjort det så är det klippt med att hjälpa henne, hon vänder bara runt igen direkt och så är cirkusen igång :? Måste bestämma mig för en strategi idg och sedan HÅLLA den.
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Ja jisses tacka gudarna för detta forum. :shock: :heart: Om det inte fanns så skulle man vara ÄNNU mer vilse i pannkakan. :lol:

Våran natt blev faktiskt bättre. En vändning igår ca 15 min efter nattning. Några minuter senare gastade han igen men jag gav honom ett par minuter och han somnade faktiskt själv. Gick in efter 20 min och då sov han i sin knäppa ställning... :D
Något gny under kvällen men inget bestående. Natten blev lugn förutom en vändning kl 04:45. Sedan var det tyst till väckning 06:30. \:D/

Tack snälla Torsmamma för länken, den var kanonbra! Många tips och peppning som får min Attityd att stabiliseras lite. ;)

Luvisen: tack för ditt inlägg. Du har så rätt - jag gissar att min skrutt också kommer fortsätta sova i denna knasiga ställning. Och som du skriver: vem är jag att lägga mig i? Har klistrat in ditt inlägg i min egen tråd (så jag får det lite mer samlat), har du möjlighet att bolla lite med mig där?

Tack rara medmammor! :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Härligt att höra Katten! Måste bara fråga - när du vände 04.45 gjorde du det "vid första pipet" då??
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Vi sover ju på olika våningsplan och har babyvakt så jag hör inte småljud han gör utan det måste vara liiite högre. Det tog nog någon minut innan jag gick in och vände honom. (Eller snarare lade tillrätta - jag lyfte tillbaka honom till "rätt" plats då han låg vänd 180 grader på täcket.) Det var han nöjd med, han borrade ner ansiktet i madrassen och liksom grymtade så som han gör när han gosar in sig. :heart:
Så snabbt ut utan ramsa.

Funderar på om jag ska fortsätta lyfta tillrätta eller om jag ska nöja mig med att tippa över honom på mage och kanske lägga över en tunn filt istället för täcket? :-k

kramar!
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

varför inte? God idé! :thumbsup: Min gosse har två tunna filtar förutom sitt istoppstäcke. Då finns det alltid ngn flik tillhands om det känns som små isbitar. :wink:

Kramar på er goa kämparmammor!/Luvisen
SM rookie
majbrittsanna

Hello :D Helt hög på dessa nya läggningar.. även om det är lite tidigt att ropa hej ännu men kan liksom inte hålla mig för jag studsar runt i lägenheten av glädje efter dessa förnöjsamma små läggningar. Hon VILL lägga... är så lugn och nöjd och fin och glad. Jag vet att jag börjar bli tjatig men jag kan verkligen inte beskriva hur underbart detta är efter hur vi har haft det \:D/ :heart: :-({|=

Nå.... strategi för natten är: vända vid första pipet (som jag hör.. :? ). Godtas inte det så får hon fixa omsomnandet själv ev. mha ramsa om det verkligen behövs. Hoppas på vinnande koncept, ffa hoppas jag att hon kan godta min vändning så som era andras små skruttar verkar göra!
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Inte blir det tjatigt, bara härligt att höra hur fint ni har det! :D NJUT, det här är ni värda så som ni har kämpat! :heart:
Och TÄNK vad härligt när cirkusen har lämnat stan också. :lol:
Kram!!!
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Bravo! =D> =D> =D> =D> =D> =D> /Luvisen
SM rookie
majbrittsanna

Tack för påhejjningar :oops: :)

Ja oj vad man längtar tills den här cirkusen är över. Loa vaknade vid 23 första gången, vände då direkt. Sen vaknade hon en gång i timman fram till kl 03 :( varje gång låg hon på rygg. Urk. Vände endast en gång per vakenpass samt några gånger efter att hon hade somnat. Ramsade endast en gång.. hon var aldrig jätteupprörd, pappa sov brevid mig genom alltihop :shock: :evil: :roll: Jaja det var la lika bra det. Ett jäkla spring var det. Känns inte speciellt kul det här....... Sen låg hon och snackade i 45 min innan det var dags för morgon. Blä säger jag bara.
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Godmorgon! Åh vilken tuff natt ni fick, stackare. Försök trösta dig med att inom ett par veckor är det över.! :wink: Vi får öva som galningar på dagarna så går det fortare.

Tänkte ge dig tips på hur vi övar här hemma. För det mesta övar i dubbelsängen men även i soffan och ibland på golvet (just nu känns det dock viktigast att han får kläm på hur man vänder sig på mjukt underlag så vi får ordning på sömnen igen).

Steg 1. Lagom mjuk madrass som ändå är hyfsat stabil, inget täcke utan kör direkt på madrassen. Jag sitter bredvid O så att det blir lite nerförsbacke för honom=lättare. Tar hans fot och för den över hans andra fot, håller kvar så, så att han själv kan slutföra vändningen. Vartefter han börjar få kläm på hur han ska hålla foten håller jag lösare och lösare, jag vill ju att han ska hitta balansen själv.
Steg 2. När han klarar att själv vända sig i lite nerförsbacke är det dags för nästa steg; plan madrass.
Steg 3. När han klarar plan madrass börjar vi öva vändningar i knölig säng, dvs ligga på ett täcke som man sjunker ner lite i. Här befinner vi oss idag.
Steg 4. Nästa steg tänker jag blir att vända sig i ÄNNU knöligare säng, kanske med en kudde som är ivägen, lite uppförsbacke osv.

Hoppas detta kan ge dig inspiration! :)

Kramar
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"