Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, Kakis Kalasis! :heart: :D

Vännen där, vad livet varit tufft med dig. Så, nu är det dags för njutning och gos och ny liten familjemedlem. Död och liv. Gråt och skratt. Jag är sååå glad att du är tillbaka, med en liten hon-smula och allt...

Inte behöver du läsa ikapp. Här händer inget speciellt, mer än att KajsaIE ska ha en 3:a, Gottis blivit träningsgalen, Kiki drömtydare och Bluna vuxen. Och så har vi Krümel som vi äntligen vet hur hon ser ut och Stilla som börjat lätta lite på sina hemligheter. Ms Sophie äter endel tårta, Ottilia har ny tjänst och hinner inte kackla längre (knappt sy ens). Vem mer? Kommer inte på vilka som brukar härja här mer.... 8) ....Jag själv? Äsch, har tjänsteldigt, driver eget och älskar livet just nu! :D

Nu hinner jag inte kackla jättemycket idag. Svärisarna är på ingång för maken och jag ska till Stockholm i morgon och vara superromantiska. VAD ska vi hitta på? 8)

Kramar!
Stilla

Inlägg av Stilla »

kiki skrev: Min mammografi är den man blir kallad till, det ska bli spännande och se hur dom ska kunna klämma in dom här små brösten i apparaten :wink:
Kunde de med mina, så! Himlans vad de klämde åt! Men jag tyckte inte det gjorde ont. Fast jag var glad att det inte var den "ömma" tiden i månaden om man säger så... Den mycket vänliga sköterskan sa, att skulle man råka bli kallad just den tiden så var det bara att byta tid, inga problem. Skönt med förstående sjukvårdspersonal.

Hej Kalaskakan! Hoppas du bara får glada besked på din utredning! Huga för cancer och cancergener! En bekants barn, 5 år, som fick magsjuka sa till sina magsjuke-stressade föräldrar "jag tycker cancer är en värre sjukdom". Hm. Jag som har kräksjukefobi fick mig en tankeställare. :roll: Typ.

Trevlig, frisk och glad helg alla!
:heart: Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

En bekants barn, 5 år, som fick magsjuka sa till sina magsjuke-stressade föräldrar "jag tycker cancer är en värre sjukdom".
Haha, det är humor! :lol: :roll:

Det värsta är att fobier är just så ologiska. Rädslan är så oproportionerligt så det finns inte. Och man inte inte skärpa sig heller. Fast man KAN jobba med det! :wink: :D
Stilla

Inlägg av Stilla »

Tinis skrev:Det värsta är att fobier är just så ologiska. Rädslan är så oproportionerligt så det finns inte. Och man inte inte skärpa sig heller. Fast man KAN jobba med det! :wink: :D
Ja, hur var det nu med det, Tinis? Nyfiken...
Stilla
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sicket uselt språk det blev där... ursäkta! :roll: :lol:

Ok, jag tar det här då:

Jo, min vändning kom när jag insåg att det var stor skillnad mellan att vara rädd för att må illa och att verkligen må illa. Det kan tyckas uppenbart, men det var det inte för mig. Och självklart upptäckte jag det först när jag fick min första ordentliga kräkomgång på 12 år. Det verkar vara så för alla oss spyfobiker att vi inte har kräkts på många år och därför har byggt upp en stor rädsla kring hur det ska kännas, målat upp skräckscenarier osv. När det väl händer, när man inte har något val, så är det ganska självklart: Man kräks. Man klarar det. Man är ok. Det som däremot INTE är ok (eller inte var det för mig i alla fall) är ångesten som föregår det hela, eller föregår inte något alls utan bara finns där hela säsongen och lägger en jobbig vaksamhet över allt.

Så när jag lärde mig att det KÄNNS annorlunda att vara rädd och verkligen må illa och fick erfarenheten att visst, det är inte trevligt att spy men det är i alla fall över på någon dag, så kunde jag attackera själva rädslan istället för kräkgrejen. Jag slutade upp med allt sk säkerhetsbeteende som går ut på att man matar sin fobi, håller på med undvikanden osv. Jag bestämde mig för att vara den som tog hand om barnens kräk t ex och lärde mig så att se det hela lite mer naturligt. För det ÄR ju naturligt!

Ok, det är fortfarande endel jobbiga känslor kring det hela, men jag kände nu för en vecka sedan (när både barnen kräktes massor, men vi vuxna klarade oss) att jag klarade av att acceptera läget. Jag trodde verkligen att jag skulle bli sjuk och en kväll satt jag med min spann och var spänd. Men så kände jag plötsligt att jag kunde acceptera känslan: Ok, jag kommer spy och det är inte trevligt, men det är ok. Jag ska i alla fall inte ha ångest 2 timmar innan. Men jag spydde ju inte! Istället blev jag så avslappnad att jag somnade på soffan och sedan gick och kröp ner bredvid maken.

Botad? Näää, men väldigt mycket bättre! :wink: :lol:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

:D Å, vad det är ljuvligt när gossarna springer in till sina sängar efter kvällsbadet, och tycker att det är så SKÖNT att krypa ner o lägga sig, de småpratar en stund med varann för att somna in, gott...o här sitter man o hör dem, mmm...älsklingarna små!

Vi var på Willys o handlade igår, o när vi kom till mjölavdelningen säger Caesar till mig; mamma, vi ska ha ekologiskt mjöl väl?
Sen kommer vi till korven som han så gärna ville ha (vi äter aldrig korv), finns det ekologisk korv mamma, sist var det tuggummina vid kassan, var de oxå ekologiska mamma... :roll: :D

Jahapp. Vilken dag på jobbet. Snö innebär trubbel på skolor. Bråk mellan elever som kastar o blir aggressiva. Usch. Konflikter o tråkigheter. Jag känner mig lite utmattad idag...så mitt tålamod brast här hemma när kidsen sitter vid bordet o har jätteroligt...jo, de lägger i stenar (som jag lagt i en ljustjolagrej) i vasen med tulpaner o blommorna går av...och vatten överallt...i stället för att vara lugn och säga, ojdå...hmmmm...jag fick säga till C att ojdå, vad tokigt det blev, att mamma blev sån...o lägga band på mig själv o tänka klokt. Halleluja. Vissa stunder vill man bara gå o gömma sig, för att man inte orkar med sig själv. Jag vill inte umgås med mig själv - jobbig tanke.

Kalaskakan, jag har ju efterlyst dig! Vad skönt att höra från dig. Du har haft en tuff tid tjejen. Härligt att du kommer hit o umgås med oss, här får vi peppa varann när det känns jobbigt ju.

Hoppas ni får en härligt romantisk helg Tinis!
Själv vill jag faktiskt bara vara själv i helgen o är glad över att maken jobbar. Ibland går det upp o ibland ner...ja, ni vet...
:? :roll:
Trevlig helg! :wink:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:lol: Den som säger att älska är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt bajsnödig är vad jag kommer att tänka på när det kommer till att kräkas. Kräkas, tycker jag, är det bästaste som finns när man mår illa.
Sniglar däremot är hemska hemska djur som gör sitt bästa för att skrämma skiten ur mig varje vår/sommar/höst. DÄR är min fobi!

Go'kväll darlings!
Härligt att se er igen måste jag säga. Jag vet att jag inte behöver vare sig förkalra mig eller be om ursäkt så jag låter bli, men jag önskar att jag hade haft energi till att sitta här och umgås med er under tiden jag har varit borta. Så, nu fick jag det sagt!

Helgen går åt till Klimp, maken jobbar natt både idag och imorn. Klimp är inne i den charmigaste åldern nånsin tycker jag, att Småfolk kan vara så fulla av humor :o Vars får de allt ifrån??

Tinis *s* tack för den underbara sammanfattningen, tycker att den var superrolig!
Kiki drömtydare, då kan Kiki få en försökskanin :wink:
Gottis träningsgalen - snälla smitta mig med det sen bejb, jag sitter numera och porrsurfar på träningssajter och planerar för efter-förlossningen. Gode gud i himmelen vad det skall bli underbart att få tbx min arma kropp.
Och du Tinis, så glad jag är för din skull att du driver eget :heart: Det var länge sen jag var in till din sida, måste lägga den under mina favoriter igen (ny dator) och lyxläsa. Uppdatera mig på vad som händer på din front. Åååh så länge sen vi sågs ju!!
Men hemligheter, Stilla? Nu MÅSTE jag ju läsa bakåt...

Kiki herreje du har ju fullt upp! Jag vet inte vad som händer efter den 22a men jag tror inte att jag kommer att orka att gå tbx till jobbet. Sammandragningarna har INTE gett med sig, jag har iofs inte fått ta det lugnt heller, så jag tror att de sjukskriver mig tiden ut helt enkelt. Nästa vecka kanske vi pyser ner till Gbg, jag leker faktiskt med tanken att själv stanna hemma så får maken och Klimp egen kvalitetstid tillsammans på resande fot. Men vi håller det öppet ok? 26e träff, jobbar jag inte och inget annat kommer i vägen så skall jag se till att träffa er!
Gotlandsmamma

:D Kanske lite träningsgalen, men bara lite...jag mår så BRA när jag tränar. O:) Och det är så skönt att komma iväg o få lite egentid. Sitter jag hemma klättrar jag på väggarna!

8.30 i morse var jag på Body pump. Och det är dax att lägga på mer vikter, attans vad musklerna växer. Ska göra mig lite omelett o sen promenera in till stan o shoppa nån ny tröja. Förnya garderoben lite.

Kram! :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:shock: Gottis, Bodypump 08:30?? :shock: Jisses jag blir så imponerad! Dessutom klickade jag mig just till din blogg, du är ju megasnygg Snäckan. Så där fräsch skall jag OCKSÅ se ut om.. *räknar räknar räknar* 3 månader 8)
Och så måste jag säga att dina småkillar är väldans söta.. alldeles Lintottiga ju.

Själv är jag mörkhåring, svartbrunt hår och Klimp har kommit till att bli en blond liten en, jag brukar säga att han är min lilla gringo :heart: Vem hade kunnat ana att jag skulle få en blondis.

Just nu sitter jag och slappar, skall kolla igenom trådarna här sen sist. Var nere i centrumet och shoppade lite med Klimp, en bok om bebis i magen och en alldeles egen sminkborste till honom! Och fingergärg så att han kan kladda med det i eftermiddag.
Livet känns rätt ok idag faktiskt :thumbsup:

Hoppas ni andra har det toppen!!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:shock: Gottis, Bodypump 08:30?? :shock: Jisses jag blir så imponerad! Dessutom klickade jag mig just till din blogg, du är ju megasnygg Snäckan. Så där fräsch skall jag OCKSÅ se ut om.. *räknar räknar räknar* 3 månader 8)
Och så måste jag säga att dina småkillar är väldans söta.. alldeles Lintottiga ju.

Själv är jag mörkhåring, svartbrunt hår och Klimp har kommit till att bli en blond liten en, jag brukar säga att han är min lilla gringo :heart: Vem hade kunnat ana att jag skulle få en blondis.

Just nu sitter jag och slappar, skall kolla igenom trådarna här sen sist. Var nere i centrumet och shoppade lite med Klimp, en bok om bebis i magen och en alldeles egen sminkborste till honom! Och fingergärg så att han kan kladda med det i eftermiddag.
Livet känns rätt ok idag faktiskt :thumbsup:

Hoppas ni andra har det toppen!!
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Tack för dina tankar om kräkfobi, Tinis! Jag tar med mig dem till fobitråden på klagomuren, så behöver jag inte förorena mer här! :lol:
Stilla
Stilla

Inlägg av Stilla »

Kalaskakan skrev: Tinis *s* tack för den underbara sammanfattningen, tycker att den var superrolig!
------
Men hemligheter, Stilla? Nu MÅSTE jag ju läsa bakåt...
Äsch då, inte har jag några hemligheter, jag är bara lite blyg... 8-[ :lol:
Stilla
Gotlandsmamma

Den där promenaden in till stan på sex km känns nu...herregud vad jag är trött i kroppen. Skyll mig själv ju!
Efter middag, så fick jag lägga mig raklång i barnens lekrum på en säng, o de lekte med lego...kändes som att någon slagit mig med ett slagträ...

Ska dra mig ner till mögelkällaren o glo på dumburken!

På fredag åker jag o barnen till Karlstad. Underbart! Mommo hämtar på tågstationen säger Caesar! Nej, morfar säger Josef!

Inhandlade ett par jeans på Lindex, underkläder, och en bok till barnen, favoriten Barbapapa!

Kramis! :wink:

Tack för komplimangen Kalasis! :oops:
Gotlandsmamma

God kväll!

Här har vi fått en liten Josef som kommit på, att han kan klättra ur sin säng, helt själv!
Första morgonen, 5 min innan väckarklockan ringer, hoppar han ur, o då blev jag så förvånad o överraskad, så jag visste inte vad jag skulle göra...lät det vara, liksom dag 2, samma tid, dag 3 20 min innan klockan, då reagerade jag med en gång när han kom in i vårt rum, jag gick in med honom i hans säng o sa go natt, gick ut o han låg kvar tills klockan ringde, idag kom han in 10 min, pappan hoppade upp o gick in med honom...han har även gjort så här dagtid...fast då i början av vilan...inget onödigt prat, utan försöker bara vara saklig...o gör sen väldans glad morgon.
Tror att grabben behover RÖRA på sig ännu mer utomhus, klättra o busa tokmycket. Också mer social delaktighet, men här hemma bråkas det om vem som ska röra i grytan vid matlagningen!! Caesar roffar åt sig allt, vill göra allt, o fördelar jag sysslorna blir C arg...

På fredag åker vi till Karlstad o mormor o mormor o Mollie-hunden, som J ska klappa fint, säger han. Det ska bli mysigt att resa tåg o båt själv, spännande! Lite utmaning!

Hoppas att ni alla mår fint!

Kram kram :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sorry, jag har fastnat i Slasktratten :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"