Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

TinasDag: Läste ditt inlägg och jag tror helt klart på att korta ner middagsluren till 1,5 tim. :wink: De kan sova som grisar på dagen men ändå ha för mycket sömn. Det är så lätt att tänka "han vaknar ju inte i luren på dagen så därför måste han ju behöva så lång". :roll:

NINA: Vad roligt att få läsa om din tös. :D Elsas schema kommer här:

07.00 Morgon
07.30 Frukost
11.30 Lunch
12.00 Sova 1,5 tim
14.15 Mellis
17.30 Middag
18.30 Nattslurk
19.00 Sova 12 tim

Vår fnurra är ett minne blott och i ensamleken ringer hon i telefonen och fnissar för sig själv. Livet leker igen. :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
NlNA

Inlägg av NlNA »

Tack Bluna för schemat :!: :heart:

Var inne på din hemsida och kollade :D . Gud vad fin den var, så mycket du har lagt ner på den :!: Verkligen bra gjort och så roligt att få se hur ni har det.
Vad roligt det var att få se filmerna med Elsa när hon hjälpte till med packningen och potatisen :!: Ankungen gav mig en massa skratt :lol: .

Ha det och godnatt :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack NINA! :D :D :heart:

Jag tycker det är kul att hålla på och ännu roligare när någon tittar in också. :wink:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej!
Nina, Dags schema (efter dagens justeringar :wink: ) ser ut som följer:
07 väckning + amning
08.30 gröt
11.30 lunch
12.00-13.30 sova
14.30 mellis
17.30 middag
18.30 nattslurk
19 sova natt

Sen kan jag lugnt säga att Dag inte anamat "försiktigt"/"Klappa fint". Ibland tror jag att "NU, nu har han fattat" men sen dänger han nåt i golvet/river av flikarna i boken (hjälp vad tejpad DEN är nu :roll: ) och så inser jag att så icke är fallet. Än, i alla fall :wink: Vi jobbar för fullt med Dags bitande och där är det VÄLDIGT lätt hänt att det slinker in ett "NEJ" fastän jag vet att jag inte skall säga så. Det är svårt att omprogramera sig 8) Tids nog tänker jag .....fast ibland tänker man ju "vad händer om han fortfarande bits när det är dags för dagis....?" PANG! Ful mammavarg 8)

Jag testade faktiskt din "mystid" i soffan med tösen Nina när Dag blev dyngtrött vid fyratiden. Funkade kalas :thumbsup: Tack för det tipset!

Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
LaQ

Inlägg av LaQ »

En snabb notis här mitt i pausen på Stjärnor på is. :P

Vi har väldigt lika schema som er andra!

07.00 Morgon
07.30 Frukost Välling
07.50-09.20 Ensamlek
Utevistelse minst 1 h
11.30 Lunch
Social delaktighet
12.30 Sova 1,5 h
14.15 Mellis Välling + ev lite frukt
Social delaktighet
Utevistelse 1-2 h
17.30 Middag
Bad
18.40 Nattslurk Välling
Skratt och bus
19.00 Sova 12 h

Blir helt imponerad av era små som kan sitta still i knät i soffan och mysa. Shit pomfritt säger jag bara! Har en älskling som absoluuut inte vill vara still sådär. Möjligen kan det gå att sitta och läsa en bok några minuter. Han har inte tiiiiiid och kan inte vara stiiiiill!

Idag har vi haft en pissdag om man får lov att gnälla lite. Känns som att hela familjen vaknat på fel sida. :roll: Junior är gnällig och klängig. Vill inte krypa på egen hand speciellt mycket utomhus, vilket han kunnat göra hur länge som helst förut. Det är kallt nu och han har svårt att röra sig riktigt i sin overall, de tjocka vantarna är jobbiga, kan vill kunna gå men kan inte. Baah! Jag gissar att det handlar om mycket frustration här. Han är nöjd korta stunder när man håller honom i händerna så att han får gå eller roar honom på annat sätt genom att hjälpa honom uppför trappan till rutschkanan (där han tidigare klättrat själv), gungar, busar, klappar hundarna osv.

Inomhus är han inte längre så nöjd att roa sig själv. Jo med sina böcker stundvis. Han kräver social delaktighet hela tiden för att vara nöjd. Eller att man sitter och läser bok med honom, där han får bläddra och pladdra.

Uppvak på långluren där han skriker mer om jag ramsar. Jag tycker detta är döjobbigt och stressar upp mig. Allt blir bara fel. Han lugnar sig självmant och somnar om inom några minuter. Men ändå. Det känns inte kul.

Ikväll vaknade han också efter en halvtimme vilket han inte gjort på ett tag nu på sistone. Pappa tog den ramsningen och det var inte lätt det heller vill jag lova!

Ramsan tar på natten om han vaknar rätt vad det är när han inte "brukar" eller "borde". Men i andra sådana här "vanliga" lägen där han "brukar" vakna, funkar den sådär...

Nätterna har funkat himla bra på sistone. Stensovit till klockan ringt.

Var är min glada och självständiga kille?

Som tur är funkar ensamleken bra fortfarande. Han sover inte längre nån 5-minutare där. Kan uppleva, precis som ni, att han är trött på eftermiddagen. Särskilt när man kommer in från utevistelsen innan det är middag. Sista timmen före middagen så att säga. Då funkar det med bokläsning eller social delaktighet. Han är inte nöjd att sitta i knät bara för att så att säga.

Någon som känner igen det här med sin drygt 11-månaders? :?
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

LaQ, gnäll på bara, jag förstår precis hur du känner det! Precis så där "gnälligt" har vi det och har haft de senaste 1-2 månaderna! Nu är det ju lite bättre eftersom grabben börjat gå och DET är såååååå spännande tycker han själv. Konstigt nog tycker han om att sitta och läsa i soffan (böcker=det bästa som finns tycker Dag 8) ) men annars har han definitivt INTE tid att kramas/hjälpa mamma vika tvätt osv. Måste gå, gå, gå, gå....osv. Ute kunde han förut krypa runt hur länge som helst men nu med vantar/overall/klumpiga kängor så kan man varken krypa eller gå. Mamma måste roa hela tiden. Suck. Jag som gillade att sitta vid sandlådan med kaffemuggen i lung och ro och småprata med andra mammor. Vi har dessutom en helt livsfarlig rutschkana i områdets sandlåda som inte kan tacklas av barn under 3 år själva. Knappt skolbarnen klarar den om det är halt och dom är lite för ivriga. (Vilka barn är inte det :? )
Tror att 1-åringen har så otroligt mycket att upptäcka/lära att dom blir frustrerade så fort saker inte sker precis som dom vill & precis så fort som dom vill. Att sen dessutom inte ha talet att uttrycka sig med gör nog saken än värre? Vad tror ni?
NlNA

Inlägg av NlNA »

Tack för schemaförslag alla :!:

:arrow: LaQ: Hur fungerar långpasset för er :?: Sover Junior för det mesta 1,5 timme eller är det mycket skarvande vid 45 minuter :?:
Har tänkt att ta bort 20 minuterspasset på fm och bara låta henne sova ett långpass nu.
Det skiljer ju bara några dagar på våra små och enligt "schemat" ska dom ju ha 14 timmar sömn fram tills de är 1 år och då blir ju långpasset 2 timmar om jag har räknat rätt :?
Hur länge har du använt 5 minutaren vid ensamlek :?:
Klarar han sig på bara 1,5 timme eller låter du honom sova 2 timmar om han sover över tiden :?:

Anledningen till att jag vill börja med ett sovpass är att det är så svårt att tajma in att väcka henne på 20 minutaren för det verkar vara ett onaturligt sovpass för henne :roll: . Men om jag måste komplettera det med att sova hela den sammanhängande sömnen på 2 timmar istället så kan det bli ännu tuffare då tösen helst sover 1,5 timme (eller bara 45 minuter i värsta fall). Någon enstaka gång händer det att hon sover 2 timmar men mycket sällan :roll: .

:arrow: Ni andra:
När började ni med bara ett sovpass :?: Var det 1,5 timme eller 2 timmar som gällde då :?:

LaQ:
Uppvak på långluren där han skriker mer om jag ramsar. Jag tycker detta är döjobbigt och stressar upp mig. Allt blir bara fel. Han lugnar sig självmant och somnar om inom några minuter. Men ändå. Det känns inte kul.
Är du säker på att du måste ramsa :?:
Jag har haft stora problem med skarvande på långluren för tösen och jag ramsade alltid förr vid första pip för att upplysa henne om att det fortfarande var sovtid och det resulterade alltid att hon skrek upp sig :twisted: och blev skitförbannad :!:
Numer ramsar vi aldrig när hon skarvar eftersom hon till 99% bara är arg för att hon vaknade när hon helst ville sova mer :roll: . Oftast ligger hon och sköter sitt och pratar numer och om hon skulle bli arg eller ledsen efter en halvtimme då, först då, tar vi till ramsan :wink: . Däremellan gör vi husljud istället så att hon hör oss och vet att vi är i närheten :) .
Du säger själv att han somnar om efter några minuter, så testa och se om han kan klara hela uppvaket själv utan din hjälp :) . Bara ett tips :heart:

Nej, nu måste jag ta hand om en "skit"-unge på väg till kaminen efter en mindre lyckad ensamlek 8) .
Idag blir det första test med det nya schemat - håll tummarna :D :thumbsup:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Nina, vi började med ett sovpass när Dag var knappt 11 månader eftersom han hade svårt att somna vid fm luren. Inte tillräckligt trött helt enkelt. Eftersom jag gärna såg att han sov 2h (lite mer "mammatid" då :oops: ) så fick han göra det men nu drar vi ned till 1,5h eftersom han strular med vargtimman och experterna tror att det är just den extra halvtimman sömn som ställer till det för oss. Så kan det vara. Han skall ju trots allt inte ha 14h sömn längre...
Lycka till!
LaQ

Inlägg av LaQ »

TinasDag: Tack för ditt svar, det muntrade upp mig lite! Idag har vi tagit en promenad med Junior i vagn istället på nån timme. Det har fungerat jättebra. Det känns lite trist att låta honom sitta där hela tiden men just nu är han mer nöjd med det så man får kanske ha det så en period? Jag får så dåligt samvete om han inte får röra sig fritt ute, om han inte är ute i friska luften tillräckligt många timmar om dagen, om han inte får tillräckligt mycket social delaktighet varje dag osv. :?

NINA: Ska svara på dina frågor här. Jag uppskattar att ventilera med dig eftersom du verkar ha haft samma problem med långluren.

Vi har haft långluren 1,5 h ganska länge. Ett tag hade vi ju fm-luren 45 min också. Den var också i samband med ensamleken. Sen har den minskats ner. Dvs det har tagit längre tid för honom att somna. Då har jag klockat 20-minutare och så har vi haft det ett bra tag. Sen har det tagit ännu längre tid för honom att somna. Ibland har han då fått en 5-minutare innan ensamlektiden är slut. På så vis har den luren liksom fallit bort av sig själv senaste veckan typ. Imorse tog han sig dock en 5-minutare och då väckte vi och så var ensamleken slut ungefär 10 min tidigare än vanlgit. Långluren och natten har haft sina timmar bestående.

Eftersom långluren är den som strulat hela tiden har jag velat ha den 1,5 h istället för 2 h. Har känts lugnast för mig eftersom jag haft så svårt att slappna av. :roll:

Skarvar han så gör han det efter 30-45 min. Sedan får jag i stort sett alltid väcka när luren är slut (efter 1,5 h sammanlagt). Jag är ganska noga med att hålla schematiderna så han "får" inte sova 2 h.

När han vaknar så ligger han och gapar. Husljud verkar hjälpa föga. Iaf inte om jag går i trappan nedanför hans rum eller grejar i köket utanför hans rum. Det gör snarare saken värre. Ibland har jag bara suttit kvar framför tvn nere i vardagsrummet och gjort ingenting, höjt tvn lite. Då har han gnölat till lite och somnat om. Även om han gapar mer så somnar han alltid om efter några minuter och lugnar sig själv.

Tycker bara det känns lite trist att ha det så, så har vi haft det mer eller mindre alltid. Det är så att jag längtar till han blir äldre och inte behöver sova på dagen alls. :?

MITT största problem är att jag har så svårt att avgöra om han är ledsen eller arg. DET gör mig så stressad. Hade jag vetat att "han är bara arg" då hade jag kunnat låta honom vara det.
~ På äventyr ~
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

LaQ skrev:TinasDag: Tack för ditt svar, det muntrade upp mig lite! Idag har vi tagit en promenad med Junior i vagn istället på nån timme. Det har fungerat jättebra. Det känns lite trist att låta honom sitta där hela tiden men just nu är han mer nöjd med det så man får kanske ha det så en period? Jag får så dåligt samvete om han inte får röra sig fritt ute, om han inte är ute i friska luften tillräckligt många timmar om dagen, om han inte får tillräckligt mycket social delaktighet varje dag osv.
Tänk vad mycket vi bär på i onödan, saker som vi tror att vi är HELT ENSAMMA om att känna. Idag till ex., när maken försvann på träningspass mm, tog jag sonen till områdets lekplats eftersom jag verkligen hade dåligt samvete över hur utevistelsen krympt den senaste tiden... Precis som jag trodde var där öde. Sanden frusen dessutom. Jag satte sonen i gungan och larvade mig för att få honom att skratta. Ja, ett par minuter gick väl. Sen ville han ned. Och började gråta. Inget var kul. Vi satt så tillsammans en stund men jag insg det lönlösa i att vara kvar när HAN verkligen inte ville. Vi hängde upp lite utebelysning istället. Fast det tyckte han var minst lika tråkigt. Så han grät lite till. Då giock vi till affären och handlade mat och sen in och stekte köttbullar. DÅ var han helt nöjd med att rusa runt själv :shock: :roll:
Så har vi haft det ett tag nu och eftersom Dag är nöjd i vagnen på promenad med hundarna har jag hållit mig till det. Lekplatsen går an om det är andra där men här verkar folk faktiskt ha gått i ide för vintern. Vad GÖR andra barnfamiljer dagarna i ända????? Går dom aldrig ut? Jag & Dag vill ha nån att leka med :(
Jag får så dåligt samvete över att jag inte lyckas få Dag att inse det spännande med att gå runt kavarteret som Anna så fint beskrivit i olika inlägg. Dag tycker inte alls det är kul, undrar mest vad jag sysslar med :shock: . Vad gör jag för fel.
Ja, LaQ, du ser ju att vi är fler som plågas av det där dåliga samvetet.... :roll:

Bluna, jag läste din tråd om "Barnmisshandel" under svåraste, svårt och jag kan bara säga AMEN! Jag var verkligen jätteledsen över det som skrevs där (familjeliv-tråden) och kände faktiskt att jag inte ville ha med internet att göra alls ett tag. Dock tror jag som så många andra svarade i din tråd att det är bra med dom som orkar ge sakligt svar på tal, vi är ju trots allt några som hittat hit tack vare ( :shock: ) familjeliv...Men precis som du känner jag att nån annan får ta det, jag klarar inte att inte bli personligt engegerad. Stor kram till Dig :heart:

Stora kramar från en mamma som känner sig lite övergiven idag... :( :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Åh tack för ännu ett svar Tina!

Jaaa det där med vad andra barnfamiljer gööör hela dagarna har vi också undrat både en och fjorton gånger. Det är ju aldrig nån ute! I närheten av där vi bor finns massor med leklplatser. Sällan är det någon annan än vi där. Knappt ens dagmammorna med sina barn, trots att de bor precis vid lekplatsen. På helgerna när det är jättefint väder, vad gör folk då? Det känns som att vi jämt är ute ensamma. Promenerar man förbi nån förskola är det oftast lite barn ute och då kan Junior tjura för att han inte får stanna och leka när han ser de andra barnen och lekplatsen. Han tycker det är kul!

Ibland kan jag få lite social abstinens på veckorna. Pappan kommer inte hem förrän vid 18 på kvällen och åker hemifrån innan jag och Junior gått upp. På kvällarna är jag svårt sällskapssjuk. Pappan som suttit på ett kontor bland folk hela dagen är inte lika sällskapssjuk. 8) Ibland går jag och Junior till ÖF för att träffa nån annan iaf. Jag tycker det är synd att man inte kan vara utomhus istället. Alltså ha ÖF-verksamhet fast utomhus.

NINA: I detta nu sover Junior långlur och vaknade i skarven vid 45 min. Vi gjorde ingenting! Satt kvar i soffan och såg på tv med normal volym. Han gapar lite men lugnar sig själv och efter 5 min är det helt tyst. Ska jag tolka detta som att han är sur och klarar uppvaken själv?
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Oj vad ni skrivit! :D

Vi har varit ute och åkt pulka som tokar i helgen, hur kul som helst! :lol:

Ååå jag känner också igen gnälligheten. NU har Elsa äntligen upptäckt "Annas kvartersrunda"! Men det har varit MYCKET gnäll här med. Men jag har varit lika envis tillbaka :oops: , "nu är vi ute och ska vara ute i åtminstone 45 min PÅ MARKEN". Hon har gnällt, jag har satt henne i mitt knä, eller bredvid mig och "inte gjort någonting" eller pratat och hållt med att det är bra tråkigt vissa dagar och tvistat pinnar som jag gett till henne som hon fick bita på. :roll: Uppfattar det också som att det är väldigt få människor ute, speciellt vid dåligt väder, kan räcka med lite molninghet. :shock: Men nu när det i varje fall är liiite mindre gnäll så går vi och tittar på gräset, sandlådan, kollar på brevbäraren när posten kommer, går runt huset och kollar på städaren när han städar trappuppgången osv. 8)

Jag tror mycket av gnälligheten har med gåendet att göra, jag tycker hon är mycket nöjdare nu när hon behärskar gåendet. I varje fall inne, ute måste jag hålla henne i en hand fortfarande. När hon är inne så kan hon ha ett jäkla humör fröken, när hon blir arg. Oj oj, skriker som ett larm. :shock:

Jag kan också känna att hon ibland får för lite social delaktighet, utevistelse osv. Men tänk då på hur många som bara sätter barnen framför sina leksaker så fort de ska göra något viktigt. :shock: Jag tror det är rätt många som gör så, som tycker barnet mest är i vägen och det går fortare att göra saker själv. :roll: Det finns nog de som inte vill gå ut alls ( uppenbarligen finns de för var är alla? ).

Menar inte att låta klämkäck men vi ÄR bra mammor! :heart: Som överhuvudtaget reflekterar över hur vi uppfostrar våra små. :!:

TinasDag: Ja, usch blev bara så ledsen över allt jag läste. Har ju svarat förut på sånna trådar, försökt sakligt och vänligt förklara, men det är ju som att prata med en vägg. :( De har ju inte alls läst allt så de drar sina egna slutsatser och så blir det helt fel. Som att social delaktighet betyder barnarbete. Att känna att "de klarar sig sämre utan mig" är allt för stor börda att lägga på ett barn. Att ha schemalagd lek är att tvinga barnen att leka på bestämd tid. Att tvinga dem att sova och tjata med en ramsa och gå därifrån och ignorera och "slippa höra". Ja...man blir ledsen... :cry: Men tack för kramen, den värmde! :heart:

LaQ: Låter jobbigt med långluren. :? Vi hade en del problem med den i början, men nu sitter den bra. Jag känner igen det där med att inte kunna slappna av, veta att "snart kanske hon vaknar". Jag brukade titta på klockan och tänka att snart kommer skarven... :roll: Överkoncentration, min lättaste fallgrop tror jag. :x

NINA: Vi började med ett sovpass efter ett år. Gav förutsättningar för 2 timmar, vaknade hon innan så låtsades jag väcka då. Men 1,5 timmar ska hon sova och gör också. 2 timmarsluren blev som en övergång, efter någon vecka började jag väcka efter 1,5 istället och det funkade bra.

Nej nu är det dags att sova för mig med. :sleep:

Kram till alla fina mammor här, ni gör så mycket bra för era små barnaboksbarn, glöm inte det. :wink: :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Bluna; TACK :heart: :heart: :heart:
Man behöver lite uppskattning ibland 8)

Idag har vi varit på barnmedicin (igen) för igår kom snuvan tillbaka :shock: 1,5 mån har han varit krasslig nu lillemannen. När vi väl kom dit och jag dragit hela sjukdomsförloppetr och hans konstant förhöjda temp så tittade läkaren undrande på mig och ifrågasatte varför jag tog tempen på honom? :shock: :-k 8-[ Jaaa, sa jag, hans almäntillstånd är påverkat och han är varm...? Och förhöjd temp i 1,5 mån TROTS penicilinkur mot streptokocker är väl inte helt normalt. Eller? Jag är så trött på att bli behandlad som en pjoskig hönsmamma :evil: ! Själv tyckte jag att vi verkligen dragit på att besöka läkaren igen! Är det inte det dom är till för? Att komma till när man är orolöiga för barnens hälsa? Som det är blir man ju bemött som om man STÖR dom i deras viktiga arbete! Sabla människor!!!
Så, nu har jag gnällt klart :wink:

CRP'n visade i alla fall inget den här gången så det är väl bara att fortsätta isoleringen här hemma i hopp om att denna snuvomgång går över :roll:
Stora kramar :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

TinasDag: Men? Varför ska man inte ta tempen??? :? Hur ska man då veta om man har 37 eller 40? Det är väl ändå lite skillnad för har man vanlig temp så kan man ju gå ut och busa på som vanligt, men har man feber så mår kroppen bäst av att ta det lite lugnare. Konstiga läkare...stress-samhälle. :x

Hoppas det blir bättre snart. :heart:

Här har snön yrt hela förmiddagen så vi blev inne och gjorde nytta istället. Får se om det fortsätter så kanske vi blir inne hela dagen. :| Har planerat städning av både badrum och kök, matlagning och lite annat så fullt upp har vi i varje fall. :roll:

Sambon och jag har fått in en rutin på måndagskvällarna. Fruktsallad och titta på "Färjan"... :lol:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Tina! Men stackars Dag! Vilka korkade läkare... Märkligt...

Vi har varit riktigt "duktiga" och varit ute 1½ timme tros flera minusgrade och lite snöyra. Junior har åkt vagn helt nöjd och hundarna och jag har promenerat. När vi kom hem tänkte jag att vi skulle gå in för det började snöa mer men istället släppte jag ner honom på trappen här hemma och han kröp runt och kollade farstukvisten, cyklarna, blomkrukan, ljuslyktan, brevlådan mm. :D

Här sovs det tydligen gott idag på långluren. Bluna, visst sitter man och glor på klockan och pustar ut lite när skarven är förbi. :roll:

Jag har funderat lite... Ibland på kvällen/natten kan man höra hur han bökar lite och gnyr till nån gång. Han verkar vakna till men somnar om själv helt utan bekymmer. Då borde han kunna sova tryggt och veta att vi vaktar. Så jag har bestämt mig för att tänka att uppvaken på långluren beror på att han är arg/sur, inte ledsen.

Förutom gå-frustration så är det nog fråga om två saker till. Det ena att han vill kunna ta på sig täcket själv i sängen, vilket han lyckas med ett par gånger men tydligen inte alltid. Jag har faktiskt börjat stänga fönstret i hans rum på nätterna nu men vädrar några ggr per dag. Min sambo är sur för att jag öppnar och vädrar men vi måste ha friiiisk luuuuft juuu! Haha!

Sen har han precis börjat kontrollera skeden och kunna äta själv med sked. Han kan till och med ta en matbit med fingrarna, lägga på skeden, ta skeden i handen och stoppa skeden med maten i munnen. Liiite omständligt sätt att äta förstås. Som tur är funkar det hyfsat att hjälpa till att mata nu.

Han har börjat få lite mer hemlagad vanlig mat. Ris är en hit! Det har han ätit till lunch idag. Med fingrarna. 8) Tur att man har två hungriga hundar som städar upp efteråt. Igår åt han torsk med äggsås. Torsken, lite äggbitar, nåra potatisbitar och ärtor som plockmat. Sen mosad potatis med mixad äggsås att bli matad med till det. Finemang!

Har ni börjat ge era små vanlig mjölk som måltidsdryck? Junior fick prova det för första gången igår och verkade tycka det var OK. Han har inte reagerat nåt på det. Han har ju ätit grädde i maten länge så jag tänker att det borde vara ungefär samma? Försökte ett tag att få honom att dricka ersättning till måltidsdryck men han tvärvägrade, fick bara rysningar och vågade inte dricka ur pipmuggen alls ett tag efter det. Inte ens vatten, eftersom han trodde att det var ersättning i.
~ På äventyr ~
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"