Vardag med Ivar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hallå på er.
Jag kollade för skoj skull mina egna längd- och viktkurvor från när jag var liten. Tror inte att jag var pyttig på något sätt utan ganska normal, mitt på kurvan (om det nu fanns kurvor då).
Jag var 73 cm och vägde 9,5 kg när jag var 1 år... Ivar 6,5 månad är 70,5 cm och väger 9,2 kg :D Han är en stor kille ;)

Ätandet går sådär. Frustrerad och arg lite för ofta. Maken började idag med att ge honom mat på skeden så att han få stoppa in själv. Också peta med fingrar i gröten och stoppa i munnen. Han har kladdat ett tag, men inte stoppat fingrarna i munnen (vilket han alltid gör annars, så det är lite märkligt). Jag har också haft småbitar av framför allt macka som han får peta med. Ibland gör det skillnad ibland inte.

Vi har ändrat hans sovtider. Jag hade tänkt vänta en vecka, men så satt vi på frukost idag och tittade på världens piggaste som egentligen skulle sova. Dessutom har han vaknat mitt i natten och varit vaken kanske 45 minuter två nätter i rad. (GUUUD vad trött man blir när man är van vid att sova :sleep: )

Jag hade schemat klart i huvet, så vi körde:
07 - Vakna och äta ersättning
8.30 Äta macka med oss till frukost
10-12 Sova två timmar
12.15 Äta gröt
15-15.45 Sova 45 minuter
16 Äta middag
18.15 Äta gröt

19 Sova natt

Det skiljer bara 15 minuter från förra schemat då vi hade två 45-minutare och 1,5 timmes långlur. Han sov hela två timmar utan att knysta det minsta.

Nu är det sportlov. Vi har åkt tefat och snowracer idag. Maken kommer jobba hemma två eller tre förmiddagar nästa vecka, så han kan vara med oss sedan.
På tisdag ska vi till kyrkans barntimma som ordnar pyssel, korvgrillning och våfflor. Annars har vi inget direkt planerat. Hoppas det går att vara ute och göra saker den mesta tiden i alla fall.

Måste också skriva att jag sprang på min rumskompis på BB i torsdags. Så kul att se henne. Hon är ung och kändes orolig och så trött efter förlossningen. Försökte vara en lugnande hand att hålla i och nu hade allt gått så bra så bra :D

Har också uppdaterat med lite bilder på hemsidan. Jag har skapat ett album som heter Senaste bilderna. Där lägger jag de senaste, mest aktuella bilderna. De kommer att plockas bort efterhand det kommer nya.

Jaha, nu tror jag inte att jag har mer att komma med för denna gången. Kärleken mellan syskonen är makalös att se. :heart:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Ååå vilka sötisar du har :heart:

Och vilken bamse kille :D riktigt robust är han.
Jag måste också säga att jag har suttit och bläddrat lite i de sidor då ni gjorde 12h natt för herr I, nu när det börjar närma sig för oss. Ja eller om någon månad eller så :wink: Men hur som, så har du skrivit det så bra och så utförligt.
Kanon läsning för alla som ska plocka bort sista nattmålet och införa ramsan som huvudverktyg.
Tack för att du delar med dig!

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack Johanna. Inte minst är det kul att ha själv, eftersom man redan har glömt ;)

Men nu är jag trött. Inatt var han vaken igen, nästan en timme :evil: Och det var som maken sa, om han ändå vore ledsen så man behövde göra något... Jag ramsar en pangramsa, sedan får han vara. Vera vaknar inte, men verkar ändå störd, för hon är tröttare än vanligt på morgonen.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

/LO skrev:Jag var 73 cm och vägde 9,5 kg när jag var 1 år... Ivar 6,5 månad är 70,5 cm och väger 9,2 kg :D Han är en stor kille ;)
Jag var ju tvungen att kolla Tintins siffror eftersom jag vet att hon också var/är lång och stor... 051216 var hon 69cm lång och 9200g tung - dvs. 5 månader och 1 dag gammal *S*
Så vi har två tungviktare här tror jag minsann, kanske ska Ivar bli lika lång som Tintin...

Fina bilder förresten!
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Oj, vad Ivar växer :D . Min kille som är född på samma dag väger inte ens över 8 kg.
Frustrationen vid matbordet har vi här också. Tror att det delvis beror på maten - för lite bitar/för mycket bitar/trist smak..... Men sen är det även mycket "kan själv". Och det är ju lite svårt när motoriken inte är så utvecklad :wink: . Majskrokar är det som funkar bäst här. Har du testat det?

Jennymaria
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:D Jo visst är de olika, barnen.

Majskrokar funkar, men går åt fort
På en dag lärde han sig att peta i sig mackbitar - leverpastejmacka skuren i ca 1x1 cm. Gott är det också :P
Så jag gör några såna tiill varje måltid.

Maken kommenterade idag att han kanske får för lite mat... Vi får se. Mer mat, så kanske vi sliipper uppvak.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Inatt har Ivar sovit :sleep:
Igår fick han minsann äta 8)
Ersättning 250 ml (minst, för jag gjorde en extra slatt)
Macka med leverpastej och en äggula när vi åt frukost
Gröt på 1 dl havregryn + smör och äppelmos efter långvilan
Middag en stor barnmatsburk med hemlagad mat och en macka med smör
Gröt som ovan och lite ersättning precis innan sov.

Han gnölade till när Vera var på toa vid 6-tiden, men vaknade inte.

Ivar den store sa att han behövde mer mat!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

/LO skrev:Ivar den store sa att han behövde mer mat!
:D :D :D

Den där modellen känner jag igen :wink: Myyycket mat blir det!

:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Och idag har han kräkts massor :( Eller inte massor, men en hel del.
Jag gav välling, som jag gjorde själv - ersättning och havremust (Gyllenhammars). Det kanske var i grövsta laget för hans mage. Men han åt hela dagen som han skulle, så jag tror inte han är sjuk.

Gröt och lite mer ersättning än igår på kvällen, så vi tror att han klarar natten 8)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Hur mår Ivar idag? Kanske får vänta lite längre med det hemlagade vällingen om denna var lite för tuff. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ivar sitter :D
Inte jättestadigt, men ändå helt själv. Det har gått på en helg. Det går fortfarande inte att lämna honom sittande, för han trillar ju handlöst bakåt eller åt sidan. Men snart så :thumbsup:

Idag har han ännu en lite magåkomma. Kräks lite och bajsar löst. Är inte speciellt matglad heller. Hoppas han inte är sjuk. Men det tror jag inte. Får se hur han är efter långluren.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vad kul att han redan sitter, dock är jag inte förvånad- det är ju en stabil liten herre vad jag förstått :lol:

Ush för magsjuka- hoppas han blev bättre!

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nej, jag tror inte att det var magsjuka. En lite känslig mage, möjligen. Kanske tänder eller annat. Han var för pigg och matglad (även om han inte åt så mycket som vanligt).
Nu är han pigg och glad igen.

Igår stod han i krypställning för första gången. Jag skulle ju gärna se att han ålar lite först, men än så länge trycker han sig bara bakåt med armarna.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hallå :D
Nu har han haft magsjuka på riktigt och jag också - förra veckan. Men det har vi lämtat bakom oss och nu äter han massor och sitter gärna med oss och plockar i sig mat mest hela tiden :D

Schemat har väl inte ändrats sedan sist, men jag skriver det ändå, för nyfikna och för egen del:
07 God Morgon och ersättning i vår säng
07.30-8.15 Ensamlek på lekmatta i vardagsrummet
8.30 Frukostmacka tillsammans med mig och Vera
9 Lämna Vera hos dagmamma
10-12 Sova långlur
12.15 Äta mat - försöker verkligen laga mat, för slarvar jag så får han utslag på kinderna och halsen. Tror mest att det är morot han inte tål, men jag vet inte helt säkert.
14 Hämta Vera
15-15.45 Eftermiddagslur
16.00 Gröt med smör och fruktpuré
17~ Middag tillsammans med övriga familjen - petar i sig lite av varje
18.30 Kvällsförberedelse och ersättning (en liten slurk) precis innan läggdags
19.00

Han är 8 månader på lördag min lille store kille. :heart:
IDag har vi varit på BVC och vägt och mätt. 9,70 kg och 72,5 cm. Så det går ingen nöd på honom.
Han sitter, men faller ibland handlöst baklänges, så det går inte att lämna honom (amningskudden bakom funkar). Äter plockmat med glädje. Har precis börjat få en sked med mat på att stoppa i munnen, men oftast kommer fel ände in i munnen :D Han står i krypställning, men kommer inte framåt. Ålar gör han inte heller, men jag tror att han är för tung. Tårna spjärnar och spjärnar, men det går inte framåt. Och så skjuter han sig bakåt med händerna.

Igår lämnade jag över lite urväxta kläder till grannen. Så frågade jag henne idag om hon inte hade en för stor overall liggande (hon har en storebror i huset). Det fanns och den passade Ivar. Hans gick nämligen inte att ha längre. Tårna krullade sig i fötterna på overallen, upptäckte jag idag :oops:

Nu ska jag kolla på slutet av hockeymatchen :? :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"