Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
kattklo

Inlägg av kattklo »

HAHAHAHA huggkubben! HAHA.
Jag tror far min undslapp sig nån kommentar oxå, när Allan var påväg rätt så tätt efter Karla. Men den kommentaren har jag glömt. :lol:

Det är ju kroppen, den måste stagas upp mellan gångerna känner jag.
Därav mitt inhopp i träningstråden. :D
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

kattklo skrev: Och nya mamman, girigt att redan längta trean?! Närå, men jag vill ju veta När NÄR NÄR vill du ha den? OM du finge önska?
I morgon. Utan att blinka. :roll:
Helt sjukt. Jag babblade om en 3:a när jag krystade ut Herman (bra förlossning)...
Men vi är inte riktigt överens, Henrik och jag. Ännu. :wink:
Men drömma kan man alltid.

Hinner inte skriva så mycket nu (leker träningsnarkoman denna vecka, Friskis&Svettis är gratis maj ut) , men jag njuter av att läsa allas inlägg! OCh så har vi börjat med smakisar! Stort!

Kramar!
Boris

Inlägg av Boris »

Skoj att ni gillar se lite från Olivias liv, då kommer vi fortsätta länka då o då.
Själv har jag kikat på lite Emma bilder mm, mysiga.

Tessan: Här önskar vi rapport sedan om hur ni gjorde för att komma ur vaggningsträsket. Har nog hamnat där själv... :oops: Utan hjälp av storasyrra. Kan man skylla på katten :?: han kanske har gått o puffat på vagnen när vi ej ser :shock:
Inte nattetid då hon sover hela tiden hon ska men dagslurarna vaknas utan undantag efter 45 min o vaggning krävs annars blir det skrik. Insomningen klarar hon med själv ibland men den där jäkla 45 min skarven :evil: som en klocka.
Prinsessa född 06/04/2008
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:oops: Jag är ju inte riktigt ur dårå...Men mitt hetastie tips som jag hade glömt är dammsugaren! Sätt på den och ställ bredvid vagnen. Du hör inte minsta gruff och hon blir trygg!

Här har vi börjat få lite trassel på morgonen
Tror det beror på lite för lite mat under dagen för redan kl 01.30 vaknar han och vill äta nattamat. Sen vid 05 igen för då tycker han att det är morgon.
Ska sova på soffan inatt och vagna bort 01.30 uppvaket tänkte jag. Han äter knappt någonting då i alla fall, ca 50 ml så det är klart man inte blir mätt på det!!!

Annars är han ju helt cool nuförtiden tycker hans mamma.
Emma som idag blir 3 år :heart: tycker han är sååååååååå vacker mamma....

Kram T
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:oops: Jag är ju inte riktigt ur dårå...Men mitt hetastie tips som jag hade glömt är dammsugaren! Sätt på den och ställ bredvid vagnen. Du hör inte minsta gruff och hon blir trygg!

Här har vi börjat få lite trassel på morgonen
Tror det beror på lite för lite mat under dagen för redan kl 01.30 vaknar han och vill äta nattamat. Sen vid 05 igen för då tycker han att det är morgon.
Ska sova på soffan inatt och vagna bort 01.30 uppvaket tänkte jag. Han äter knappt någonting då i alla fall, ca 50 ml så det är klart man inte blir mätt på det!!!

Annars är han ju helt cool nuförtiden tycker hans mamma.
Emma som idag blir 3 år :heart: tycker han är sååååååååå vacker mamma....

Kram T
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Apropå vagningsträsk och vägar ur det:
Dammsugaren är bra. Men energikrävande. Jag brukar passa på att tvätta samtidigt som Herman ska somna, då drar jag bara fram vagnen till tvättmaskinen. :sleep:
Gäller att tänka effektivt :lol:
Hårtorken har fått rycka in nån gång också. Så blir mamma fin i håret på kuppen. Lyx. :lol:
En annan bra grej är att bjuda hem någon som man vill framstå som väldigt cool inför. Typ gammal pojkvän, en barnfientlig kompis eller en svärmor som man vill visa hur proffsig förälder man är eller vad man nu har till hands. (Istället för alla kossor och det där ni vet...)
Då tvingas man spela mycket coolare än vad man egentligen är och bara "ojsan hoppsan sov så gott nu hejsvejs goddag yxskaft frid och fröjd jättenöjd!!" och låtas som om ingenting har hänt varpå man fixar gott kaffe.
Eller: Viktigt telefonsamtal. Det var genombrottet för Hugo. Jag hade faktiskt inte fattat att han skulle kunna somna om själv, så jag vagnade och buffade och tyckte ändå att livet var ganska strålande (hade inte fattat vad träsk och skarvar var för något på den tiden). Tills en dag då jag satt och gjorde en intervju per telefon och inte kunde rycka in när det började gnölas, så han fick hojta lite. När jag hade intervjuat klart hade ungen somnat om.
Chock! Vilken grej! Och från och med den dagen var livet ÄNNU mera strålande.
Ett annat tips är deckare. Som är sjukt spännande att man inte kan slita sig, utan bara "äsch, ska bara läsa EN sida till..." Rekommenderar Jens Lapidus ny, "Aldrig fucka upp"

Det är väl några av mina tips.

I skrivande stund har Herman sovit 45 min. Han gnölar. Föna håret? Dammsuga? Koncentrera mig på detta JÄTTEVIKTIGA inlägg? Hmmm...
kattklo

Inlägg av kattklo »

nya mamman: vikken arsenal med tips, tack!
En annan grej måste vara att låta någon, som inte VET om någon sömnskarv, passa ungen medan han eller hon sover. Det funkade häromdagen.
Jag var ute på tomten och jobbade, Karla och Allan sov, Karla kommer upp och ut, klockan hinner bli mycket innan jag kommer in.
- Var är Allan då? Frågar jag.
- Sover. Säger min farmor.
Det var ett 3-timmars pass det, på den "struliga" lunchluren. :D

Jag har så smått börjat äta lite nyttigare, mindre socker och sånt. Därmed återupptagit ägg i kosten. Och återigen slutat med dom. :( Han BLEV gråtigare. Han tål det alltsp inte. Hur enkelt mamman än tycker att det är att käka. :?

Tessan: Grattis Emma! :P Ljuvligt med en treåring! När kom trotset? Berätta! Och är det påväg bort eller upp? :lol:
Jag kanske blir helt urusel på att handskas med det, en oro för mig. För några månader sen kunde Karla bita eller nypas på pin kiv så att säga, handen om handen spelade ingen roll hon nöp hårdare.
Det som funkade bäst då var att byta rum, ingen ilska, inga känslor alls, bara ta min tidning och gå och sätta mig nånannanstans.
Sen läste jag i nån trotstråd att det var att skuldbelägga och inte alls att lära ,leda.... ni vet. :roll:

Snart åker min farsa härfrån. Ska bli såååå skönt. Han är duktig på att hjälpa oss, jobba gratis med allt från husskrapning till renovering av badrum men han är oxå jävligt duktig på att göra mig osäker och energilös.

Nu vaknar Allan. 1403. Helt okej. Ut med tutten! :lol:
miniz

Inlägg av miniz »

halloj!

Här har vi ocksa 45 min. skarv problem. Til nu har jag bara buffat eller tagit fram tutten... Men nu ska det jobbas med VIKTIGA saker istället, typ telefonsamtal eller tvättmaskin ol. Tack för alla tips!

Vi har haft lite svammel pa nätterna, med för mycket ätande, men det har jag vagnat bort :D För tva nätter sedan vagnade jag av och pa en timme rundt kl 1-2, sedan var det gjort. Jag hade betsämt att äta kl. 4 är bra, han vaknade 5.30. I natt vaknade han 4.30 för mat! Sa vi far se hur natt tre blir. Det är första gangen jag vagnar, pappan har vagnat de tva andra barnen, men nu tänkte jag att jag är saklig nog, och det var jag :D

Grattis Emma! Hoppas ni far en fin dag.

m.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Å ja:

GRATTIS EMMA!

Födelsedagar är för härliga!

Och grattis Miniz till nätter med bara 1 nattmål!

Kattklo; ja smart är det att låta någon icke-forumista ta hand om godingen. Minns min mamma som fixade dagar på egen hand, inte en enda skarv. Inget vagnande. Inga vargar, inga konstigheter.
Ibland önskar man att man inte hade hängt här så mycket, det är lite som hypokondri på någe vis. Alla symptom ska förklaras och blir ju därmed ett problem. Samtidigt är det ju FANTASTISKT att ha BB och forumet med all den klokskap som det ger.
Ja ja.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Jag har haft ett HALLELUJA MOMENT idag......apropå skarvar.

Idag, den 30 maj 2008, sov Ian över sin första 20-minutersskarv på jag vet inte hur länge. Utan att åka bil över skarven har INGENTING fungerat. Jag har vaggat, vagnat, promenerat, tagit upp i famn, matat och Gud vet allt. Utan resultat. Men i bil över skarven och sen tas in, sittandes kvar i bilstolen, klämmer ungen 3 timmar utan problem. Inte alls särskilt praktiskt som ni förstår. I bilstolen har han antagligen fått en bra ställning för magen med benen något uppdragna. Man vet ju själv hur man kryper ihop när man har ont i magen.

Men idag sov han över skarven i vagnen och jag kan fortfarande inte tro att det är riktigt sant.

Vad hände då? Jo, jag har ätit mjölkproteinfritt nu i fyra dygn och ungen är som förbytt. Jag tror att jag bara hört tre eller fyra fisar idag och sen igår klarar han vakenpass på 1,5-2 timmar utan problem - utan att skrika, gnälla och protestera. Helt förnöjd ligger han på sin filt, på både mage och rygg, och glor på världen, skrattar och pratar. Igår sträckte han sig efter en leksak, med hjälp av ena hande tog han den andra och koncentrerade sig ordentligt på uppgiften tills han lyckades. Glädjetjut följde. Idag har han legat naken på en filt utomhus i en timme, tittat på gräset, himlen, altandäcket, fönstrena, fåglarna och vad det nu kan finnas att titta på.

Jag vill så gärna säga till mig själv att det äntligen har vänt, men jag törs inte hoppas. Inte riktigt än.

/Åsa
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Här skrivs det minsann! Har varit mycket frånvarande en vecka nu då vi har så mycket att fixa med här hemma. Kul att höra att det går åt rätt håll Kantarella! Håller tummarna för att det fortsätter så =)

Vi försöker nu hålla oss till vårt schema...funkar riktigt bra! Förutom om mamma strular till det som igår då vi råkade försova oss till 7.30 (morgon 7), då fortsatte hela dagen hattigt och tjorvigt. Men nu är vi på banan igen, Jimmy ligger ute i vagnen och sover sin första lur. Är så imponerad av honom! Det är så häftigt att se hur tacksamt han tar emot sin sömn. Han har alltid somnat bäst i vagnen eller sängen, det går nästan inte att få honom att somna i famn (har provat ibland då jag varit ute och ränt och inte haft med vagnen) om han inte somnar med maten i mun förstås =) ¨Så i morse när det var dags för lur så tänkte vi ta en promenad, han hade varit gnölig sista halvtimmen och fick underhållas lite för att orka men ingenting var riktigt bra. Så när jag skulle ta ut vagnen ur bilen så lade jag ned honom på mage, i insatsen som stod i bagaget medan jag skulle ta fram chassit, genast spjärnade han emot och skrek till, men så tittade han runt om sig, tystnade och det var ungefär som att han tänkte "aha, är jag i vagnen, men då kan jag ju sova!" så lade han ned huvudet och sov inom en minut! Hann sov som en gris :sleep: då jag satte fast insaten på chassit =)

Håller med om att barnen är olika! Simon var oxå jättelätt men hade (och har!) ett himla humör då han satte den sidan till. Jimmy är hur cool som helst! (kan ju delvis ha att göra med att mamma är tryggare i det hon gör??) Märks knappt av, ligger gärna och länge i babygymmet på mage eller rygg och pratar och skrattar åt nallarna runt om. Allra roligast är förstås att studera storebror när han leker, då skiner han som en sol :heart:

Nu är det matdags för liten !!
Krisse

Inlägg av Krisse »

oh nej, jag var nästan färdig med inlägget och helt plötsligt for en liten arm ut och tryckte på esc knappen :o så då började jag om och sedan hände det igen....... jag får fortsätta efter hennes läggning.
Ja det är väl bara att börja om för en tredje gång.

Det har gått så bra med läggningar tills förra veckan då det blev många frågor innan sömnen infann sig.... och jag vagnade och vagnade.
Nya mamman - tack för tipsen. idag testade jag tvättstugan och så snart maskinen drog igång så blev det tyst i vagnen :lol: så imorgon är det nog dax för hårtorken.
Fast nätterna funkar kanon för oss men jag törs nog inte införa någon 12-timmars natt innan hon har börjat äta lite. Från början var planen att hon kunde äta utpumpad bröstmjölk och tillägg på kvällarna så hon skulle bli riktigt mätt men nähä det var det inte tal om att äta ur nappflaska. Jag har försökt några gånger och tänkte att det ger väl sig men igår kväll blev nog sista gången jag testade. Hon blev så arg när jag gav henne flaska istället för bröstet och lyckades skrika upp sig så det tog ca 10 minuter innan hon blev lugn igen. Puh :shock:
Det får bli smakisar istället och gröt. Fast samma natt så stängde jag bara av larmet vid 4 och somnade om och vaknade 05.45, jätte förvirrad och visste överhuvudtaget inte om jag hade matat henne eller inte. Snabb matning och snabbt tillbaka isäng igen och hon somnade om. Så nästan 10 timmar måste ju betyda att bröstmjölken gör henne ganska mätt ändå, kanske beror det på att jag matar henne konstant under dagen för att hon skall vara nöjd med livet. (ja matvargar härjar fritt i mitt hus :wink: )

Kantarella - jag håller tummarna att hallelulja moment fortsätter.

Man skall ju inte klagar på värmen men vårt hus blir som en bastu och det har varit 28 grader varmt i sovrummet, så Emmy har fått börjat natten ute i sin vagn under en svart filt.

Godnatt på er!
Emmy 080212
Rasmus 091223
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Vårat moment fortsätter, så nu törs jag hoppas på att det håller.
Igår var dock en strulig dag men jag misstänker att lösviktsgodiset jag åt innehöll dold mjölk. Läste en del på nätet igår om komjölksproteinallergi och fick veta att fallgroparna var just godis men också ströbröd (?) samt vissa vegetabilsiska margarin som man ju förstås tror är mjölkfria men inte är det av nån konstig anledning. Han har sovit mellan 6-7 timmar i sträck på natten men det största framsteget är nog ändå att han somnar om direkt efter matning istället för att skrika i 1½ timme innan omsomning. Jag är en helt ny människa även om jag intagit zombiestadiet. För er andra med jämngamla låter inte 6-7 timmar nåt vidare, då era snart är uppe i 10 timmars sammanhängande sömn, men för oss är det rena miraklet. Jag är SÅ lycklig att lilleman är lycklig. Han är vaken som folk och är dessutom nöjd och glad. Pratar öronen av oss och kiknar av skratt när man diskuterar med honom eller killar honom under hakan och armarna. OCH han sover någorlunda som folk även om skarvarna spökar en del fortfarande.

Idag ska vi till BVC och där ska jag ta upp frågan om remiss till barnläkare som förstår sig på de här grejorna. Det finns tydligen både blodprover att ta och pricktest även om det faktum att han blivit så mycket bättre utan mjölkprotein är den starkaste parametern när det kommer till diagnossättning. JAG är i alla fall övertygad.

Krisse: vi har lika varmt hemma. 28 grader i sovrummet till kvällen är ingen ovanlighet men vi införskaffade oss en portabel AC till förra sommaren och med den kyler vi ner rummet till läggdags. Den låter som en tröska och vi kan inte ha den på under natten så värmen stiger snart igen, men den gör att vi ändå får sova i något mer behagliga :roll: 24 grader.

Lingontuva: Vad skönt att schemat börjar sätta sig.

Nu ska jag koka en kopp koffeinfritt kaffe (som faktiskt smakar lika bra som vanligt) med en slurk rismjölk i. Märket Oatley har både glass och vaniljsås i sitt sortiment så jag klarar mig rätt bra utan mjölkprodukter!! :D Å visste ni att After Eight är mjölkfria!?!!!!

/Åsa
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Halloj i värmen!

Jag har fått ont i halsen och är väldigt irriterad över det. Jag vill ju vara ute i solen och busa med ungarna, men nu sitter jag här istället.
Tänkte berätta lite om vårt projekt: magsovningskuren som vi just nu genomför medelst verktyget "Hissen".

Men först vill jag bara göra vågen från Kantarella och Ian! Uj vad härligt det måste kännas att komma ur den onda cirkeln och hitta orsakerna till Ians magknas. Håller tummarna HÅRT!

Krisse: Vi kör inga 12-timmarsnätter här heller. Måste få igång aptiten lite bättre, här äts det som en fågelunge. Och eftersom storebror åt som en häst, tänker jag naturligtvis att det är OMÖJLIGT att sova gott och länge på de futtiga portioner som äts. Matvargar här också, alltså. Men vi kämpar. Gröt, avocado, banan, päron, katrinplommon, aprikosmos har vi provat på. Med varierande aptit.

Lingontuva: Nej, har man väl blivit god vän med sängen (eller vagnen) så är det inget vidare att sova i någon benig famn. Flygresor är enda tillfället jag får njuta av det numer. Och man ska väl vara glad för det. Men jag minns sist vi flög med Hugo, Henrik och jag kivades om vem som skulle få ha honom i famnen. För han är så söt när han sover. Och det är så fantastiskt att på nära håll få se ens barn sova tungt och tryggt. :oops:

Vår magsovningskur då... Herman har blivit så j-a arg varenda gång jag fösökt förmå honom att sova på mage. Ofta kräks han och kraschar rätt i "pizzan", vilken inte är så mysigt, förstås. Så jag har låtit honon sova på sidan och det har ju inte varit några större problem, förutom att han rullar över på rygg och vaknar lite tidigt ibland. Men vänder man bara tillbaka honom, så somnar han om som om ingenting har hänt. Tills i morse. Då förmådde jag inte få honom att somna om när han vaknade 6 (ska egentligen vakna 7). Jag hade ont i halsen, kände mig sur och orkade inte bråka. Så jag tog upp honom, men bestämde mig i samma sekund att nu för det vara SLUT på den här vändningskarusellen.
Så nu har han somnat på mage både fm-lur och lunch-lur, utan större bråk, tack vare verktyget "HISSEN". (vi har nämligen vagnat färdigt i det huset, vagnas görs numer bara i riktiga KRISFALL och när nattmå ska bort, har jag bestämt.) Hissen funkar så här: Man åker upp och ned för hissen, fem våningar, två gånger. Då blir ungen tyst och lugn, och man kan köra in i hallen och låta honom somna i fred och ro. Funkade bra både gångerna.
Ingen återvändo nu, alltså.

Kram på er!
miniz

Inlägg av miniz »

- Nya mamman, vad jag är avis pa ditt nya verktyg. Vi bor i fjärde vaningen, utan hiss...

m.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"