Visst är det lätt, det känns som om människan är lite av en "rutin/mönster"skapande varelse. Och det är lätt att man fastnar i sitt kurande och inte kurar riktigt klart.majbrittsanna skrev:Hej igen![]()
![]()
Oj såna bra "mönster"-läggningar. Känner oss redan mer peppade efter att ha läst och begrundat dessa, och diskuterat. Vi är helt överens om att det vi går bet på nu är våra egna förväntningar om vad som skall ske vid läggning och vår attityd. Här måste vi skärpa oss BIG TIME. Det är så jäkla lätt (för oss iallafall) att hamna i att söka bekräftelse hos barnet på att man gör "rätt". "Snälla lilla gumman sov nu, SNÄLLA". Usch
![]()
Okej skall läsa dom där länkarna igen och sen lite i SHN-boken känner jag.
Gällande träning så går det framåt! Gällande mat så gör vi vad vi kan, mer kan liksom inte göras just nu och det får vi väl ta konsekvenserna av då. Ger middagen i två omgångar, den första kom upp men nästa fick hon behålla.
En sista (för denna gången![]()
) fråga.. är det någon förutom vi som har svårt med att trött liten unge gråter istället för skrattar när man ska "skratta till gonattet". När Loa är trött blir det lätt att hon antingen gråter och skrattar samtidigt.. eller bara gråter, när vi håller på och tjoar som mest..??
TACK SNÄLLA KLOKA TORS MAMMA
Kan ni kanske köra skratt till go natt lite tidigare, innan kvällsslurken. Det kan t.o.m vara så att hon hinner bli övertrött och behöver läggas allt från 15 min tidigare osv.. Detta kan jag tyvärr inte säga åt er, då endast ni är där för att avgöra läget.
MEN, fick jag fram lite skratt genom tårar hade jag tagit det. Det kommer att ge med sig när hon blir piggare. Jag (än idag) tvångskillar min kille så han tvingas skratta oavsett hur trött han är, ibland blir han jättearg på mig när han är trött. Då gör jag det igen. För det är skoj att leva!
Men tänk mest så här, MINST ett rejält gott skratt skall man ha på en dag som annars har varit ganska trist, rutinmässig och kanske tråkig. Men att få sig då ett gott skratt innan natten, det sover man gott på.
En liten grej....
Säg att du själv har haft en dålig dag, jobbig och stressig. Du längtar till sängen för att bara få sova. Kanske blir morgondagen bättre? Du sover, men inte den godaste sömnen du kan tänka dig och när du vaknar vill du egentligen inte gå upp alls. Visst?
MEN!
Säg att du haft en ganska bra dag, inte så mycket gapskratt men mysig, trevlig och angenäm på alla vis, du vet också att ikväll skall du ut med väninnorna på stand up komedi! Det ser du fram emot.
Du går dit, skrattar som aldrig förr. Skrattar mera och tänker att om jag skrattar mera nu så har jag träningsvärk i kinder och mage. Orkar inte skratta mer. Skrattar ändå mer. Skrattar mest och känner nu för att be om nåd!
Du kommer så hem och skall gå och lägga dig. Du tänker på den trevliga kvällen med kompisar, och skämt. Du somnar glad, drömmer glatt och tycker livet är rätt så bra endå.
Alltså, hur du nu gör för att vilja ge ditt barn just denna känslan är upp till er, men man skall lägga sig GLAD! Det är KUL att leva!
Så när,hur,om, varför osv.. ni skrattar måste ni lösa för er familj, men tänk på ovan hur ni når dit.
Tack för vackra ord!