4,5 mån flicka, ohållbar situation

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: 4,5 mån flicka, ohållbar situation

Inlägg av TorsMamma »

majbrittsanna skrev:Hej igen :oops: :D

Oj såna bra "mönster"-läggningar. Känner oss redan mer peppade efter att ha läst och begrundat dessa, och diskuterat. Vi är helt överens om att det vi går bet på nu är våra egna förväntningar om vad som skall ske vid läggning och vår attityd. Här måste vi skärpa oss BIG TIME. Det är så jäkla lätt (för oss iallafall :oops: ) att hamna i att söka bekräftelse hos barnet på att man gör "rätt". "Snälla lilla gumman sov nu, SNÄLLA". Usch :!:

Okej skall läsa dom där länkarna igen och sen lite i SHN-boken känner jag.

Gällande träning så går det framåt! Gällande mat så gör vi vad vi kan, mer kan liksom inte göras just nu och det får vi väl ta konsekvenserna av då. Ger middagen i två omgångar, den första kom upp men nästa fick hon behålla.

En sista (för denna gången :oops: :roll: ) fråga.. är det någon förutom vi som har svårt med att trött liten unge gråter istället för skrattar när man ska "skratta till gonattet". När Loa är trött blir det lätt att hon antingen gråter och skrattar samtidigt.. eller bara gråter, när vi håller på och tjoar som mest..??

TACK SNÄLLA KLOKA TORS MAMMA
Visst är det lätt, det känns som om människan är lite av en "rutin/mönster"skapande varelse. Och det är lätt att man fastnar i sitt kurande och inte kurar riktigt klart. :roll:

Kan ni kanske köra skratt till go natt lite tidigare, innan kvällsslurken. Det kan t.o.m vara så att hon hinner bli övertrött och behöver läggas allt från 15 min tidigare osv.. Detta kan jag tyvärr inte säga åt er, då endast ni är där för att avgöra läget.

MEN, fick jag fram lite skratt genom tårar hade jag tagit det. Det kommer att ge med sig när hon blir piggare. Jag (än idag) tvångskillar min kille så han tvingas skratta oavsett hur trött han är, ibland blir han jättearg på mig när han är trött. Då gör jag det igen. För det är skoj att leva! :D

Men tänk mest så här, MINST ett rejält gott skratt skall man ha på en dag som annars har varit ganska trist, rutinmässig och kanske tråkig. Men att få sig då ett gott skratt innan natten, det sover man gott på.

En liten grej....
Säg att du själv har haft en dålig dag, jobbig och stressig. Du längtar till sängen för att bara få sova. Kanske blir morgondagen bättre? Du sover, men inte den godaste sömnen du kan tänka dig och när du vaknar vill du egentligen inte gå upp alls. Visst?
MEN!
Säg att du haft en ganska bra dag, inte så mycket gapskratt men mysig, trevlig och angenäm på alla vis, du vet också att ikväll skall du ut med väninnorna på stand up komedi! Det ser du fram emot.
Du går dit, skrattar som aldrig förr. Skrattar mera och tänker att om jag skrattar mera nu så har jag träningsvärk i kinder och mage. Orkar inte skratta mer. Skrattar ändå mer. Skrattar mest och känner nu för att be om nåd!
Du kommer så hem och skall gå och lägga dig. Du tänker på den trevliga kvällen med kompisar, och skämt. Du somnar glad, drömmer glatt och tycker livet är rätt så bra endå.

Alltså, hur du nu gör för att vilja ge ditt barn just denna känslan är upp till er, men man skall lägga sig GLAD! Det är KUL att leva!

Så när,hur,om, varför osv.. ni skrattar måste ni lösa för er familj, men tänk på ovan hur ni når dit. :heart:

Tack för vackra ord! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Majbrittsanna! :D

Det här kanske är off och inte aktuellt för er, men jag ville bara berätta att min dotter hade riktigt ilskna läggningar från ca 5 mån till 8 mån. :cry: Hon sov hela nätterna, och dagslurarna utan problem, men att lägga henne till natten var en ren prövning (för henne, förstås, men också för oss). :roll: Då hade jag ett schema som innebar läggning kl 21, och det hela löste sig plötsligt när vår BVC-sköterska sa: "kl nio kanske inte är hennes tid? Lägg henne kl åtta istället och se vad som händer." Och se, det passade damen. Läggningarna blev helt problemfria över en natt. :shock:

Mina slutsatser så här i backspegeln är följande:
:idea: att jag nog inte hade spanat in hennes dygnsrytm så värst bra när jag lade schemat - det gick visst ett sömntåg kl åtta, men vid nio hade det definitivt gått förbi och det blev en extremt frustrerad väntan på nästa tåg....
:idea: att hon nog också behövde lite mer sömn än jag hade räknat med (alltså blev övertrött :mrgreen:). Jag minns tyvärr inte längre hur jag justerade schemat när jag flyttade läggtiden, men jag gissar att hon hade en del sömn att ta igen så förmodligen lade jag bara tidigare utan vidare. Och så kom justeringarna i efterhand.

Jag vet inte om detta kan ge några fingervisningar hos er, men det kändes ändå värt att berätta om. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Ni är verkligen underbara. Ni vet det va? Insatsen ni gör för oss.. och såklart främst för de små små barnen :heart:

Tack Chokladkaninen för att du berättade! Vi lägger ju kl 19 nu. Det är mer regel än undantag att jag tycker hon är övertrött då (därav skratt-problemen!), även om hon sovit en halvtimma 16.15-16.45, samt sovit sina lurar finfint. Vi lägger alltid mellan 18.45-19. Detta får mig att fundera lite på om vi skall backa hela schemat en halvtimma, och säga godnatt kl 18.30...........?? Hmm.. ja det tål verkligen att tänkas på!

Hittills har den nya glada och avslappnande attityden vid läggning känts fin, och denna gången skall denna banne mig hållas i topp!!
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
majbrittsanna

Hello people :D

Har en fråga om MAT. Läggningarna håller vi på att jobba med, hur det går återkommer jag med..håller er på halster lite :roll: :wink:

Jo.. den berömda 6-månadersaptiten har min lilla dam inte riktigt hajjat att det nu är dags för.

Tänkte be om input och idéer på hur vi kan göra för att få denna lilla tjej att käka mer för just nu äter hon verkligen på gränsen för en 12 h-natt. Just nu är hon ointresserad av all mat som erbjuds förutom morgonvällingen. Kanske har detta att göra med refluxen.. hon har nu ätit Nexium i två veckor vilket gjort nästan underverk på humöret. UNDERBART att se sin lilla tjej GLAD om dagarna. Som jag undrat varför hon varit så missnöjd.............

Vargtimmen tampas vi ju med fortfarande och jag tror inte den kommer ge sig om vi inte får i mer mat dagtid. Jag tror att hon många gånger är för hungrig för att somna om ordentligt.

Matschema

7.00 Välling (Här går alltid 250 ml i dock ej i ett svep utan i omgångar under max 30 min. 3 msk katrinplommon
11.00 Lunch: banangröt och fruktpuré och lite katyrinplommon ytterligare (Idag lyckades jag med nästan en portion utan spya.. men det är sällan det går, mer ofta en halv portion)
14.15 Välling (För ca 1 månad slukades denna flaska på 250 ml men sedan refluxen förvärrades för jag truga som en galning till och från i 45 min, får oftast i mellan 150-200 ml)
17.15 Middag (kött/fisk-puréer samt efterrätt) Skulle uppskatta att här går i ... ja gud det är så svårt att säga 1 dl kanske 1,5 dl om hon inte spyr.
18.15 Vällingslurk, varierar mellan 20-80 ml (Läggning är numera :wink: kl 18.30)

De senaste dagarna har vi tyvärr kommit in i ett "kräk-flow" som jag hoppas bröts idag för idag har hon ej spytt. Igår fick vi i henne så lite. Vaknade kl 00.30. Vid 04 hade hon fortfarande inte lyckats somna in ordentligt, trots tappra försök. Tog upp henne (såklart tyst i mörkret i hennes rum). Gav välling som hon drack 200 ml av, la ner och på detta somnades det, vaknade 06.45.

Som sagt.. det är vanslkigt att truga och pusha med maten pga att hon har så himla lätt för att spy...

Men jag känner att matschemat kanske ej är optimalt... dock vet jag ej riktigt vad vi ska göra åt det...

Om ni kloka har råd så är jag som vanligt er evigt tacksam :heart:
majbrittsanna

PS Magläge och ålningsträning kör vi som aldrig förr. Vi är uppe i 5minX 10. Så man tycker ju hon borde ha aptit.....
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Åh vad skönt att "medusinen" verkar fungera och att Loa blivit gladare! =D> :heart: nu är ni på rätt väg ska du se, hux flux har ni hela nätter! :thumbsup:

Jag är ingen världsmästare på det här med mat - jag ber ju själv proffsen om hjälp ;) - men jag tror att jag har läst någonstans att man rekommenderar max 3 måltider/dygn baserade på gröt och välling? I så fall skulle du kunna byta ut lunchmålet mot ett riktigt purémål och ha gröten istället för välling kl 14:15? Då får hon 2 mål lagad mat och 3 mål välling/gröt. Hon kanske får bättre mättnadskänsla då?

Kramar! :heart:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

har inte läst alla inlägg sedan sist, men måste fråga. Varför åter hon Nexium?

Det brukar man ge till folk utan bra magsyror, dvs magkatarr eller magsår... om hon har reflux finns det väl inte annat att göra än att ge mer fast mat och invänta tiden som gör att lilla magmunnen mognar.

Själv fick jag nästan teet i halsen när jag läste att "man", antar att BVC eller annan läkare ordinerat Nexium :?: [-X

Vi hade kaskader här, och en dam som inte alls följde den kolossala 6-månaders aptiten många andra gör. Vi gav istället bara riktig mat då, förutom vällingen till kvällsslurken. Så här gav vi mat:

Gröt på 1 dl vatten till frukost med k-plommonpuré, små smörgåsbitar med mycket smör på. 1x1 cm
Frukost nr 2, 50 ml välling (mest som påfyllnad före fm-luren)
Lunch, matpuré, ca 190 g (jag gjorde egna grönsakspureer som jag frös in i istärningsblock och plockade fram, sötpotatis, blomkål&palsternacka mm)
Mellis, gröt på 1 dl vatten och fruktpuré
Middag, vår middag mixad till puré + vatten
Kvällsfyllnad: välling till någon bok att titta i i famnen. Eller så sjöng vi för henne.

Ester har aldrig varit särskilt stor i aptiten, och också kräkts mycket. Det blev mycket bättre när vi gick över till enbart fast mat och sedan även runt året, och upphörde helt när hon var ca 15 månader. Efter året kräktes hon enbart om hon skrek mycket. De få gånger hon nu gjorde det...

//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
majbrittsanna

Hej och tack för era svar :heart:

Anna09: Nexium får hon pga refluxsjukdom. Reflux, pga omogen övre magmun, är ju något annat, som alla bäbisar i större eller mindre utsträckning, därav att bäbisar småspyr. Men vår flicka har kräkts mycket, gråtit vid kräkningar, varit allmänt missnöjd JÄMT trots att jag följt alla AW råd, superledsen vid planläge såväl rygg som magläge. Sedan Nexiumet fick effekt är allt detta borta. Teorin är då att hon varit sårig och inflammerad i nedre delen av matstrupen (och ev även tolvfingertarmen?), att detta nu börjat läka pga att Nexiumet gör magsaften mindre sur (kan också vara så att barn med refluxsjukdom, och vuxna, har surare magsaft än andra varför angränsande vävnad utsätts för större påfrestning). För att bekräfta denna teori svart på vitt krävs en gastroskopi vilket jag ej vill utsätta henne för i första taget. Så teet kan du svälja :wink: Som princip håller jag helt med dig om att man skall vara ytterst betänksam vid läkemedelsanvändning på barn. Men i vårt fall har vi gjort bedömningen att nyttan överväger riskerna. Alternativet hade varit lidande i x antal månader och kraftigt hämmad motorisk (och av det även kognitiv) utveckling.

Ska fundera på era råd, tack för dem! Grejjen för oss är att det hon kräks upp är just den fasta födan, ju slätare desto mindre kräkrisk men fortfarande är det den riktiga maten som triggar det hela. Välling kräks hon inte. Även tidigare mellanmål mosad banan och avokado har vi övergett just nu eftersom dom kommer i retur och drar med sig annat :roll:

Ja jag måste tänka lite och göra nya matlagningsförsök idag....
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

då är jag med på olika typer av reflux. Tack för info och för ditt fina svar. Ni jobbar på fint och att kanske då göra släta puréer av riktig mat vore bra för lilla magen.

Hoppas jag inte trampade på någon tå med mitt inlägg, jag är ingen expert, utan vill som ni, att barn skall slippa mediciner så långt det går. Men att hon nu utvecklas och finner glädje i livet är ju jättebra. =D> :D

//Anna
majbrittsanna

Hej :D Ingen fara, inga ömma tår trampades 8) :) Dock ratades min lax, ärtor, ris, citronpeppar, rosmarin-kreation igår! Fasen. Åt själv upp den, var ju god ju! Men svårt att få till den där helt lena konsistensen med stavmixern.. Nå.. idag nytt försök: bovetegröt!

Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

håll det enkelt, typ två,tre ingredienser. Du kan steka eller koka laxen och sedan frysa in den. Ta ut den fryst och riv på den finaste sidan av rivjärnet till önskad mängd, frys in resten direkt igen. En laxfile täcker till tre-fyra måltider. Blanda i en slät puré av t ex sötpotatis, en klick smör - thats it. Supergott!

Jag stekte även kycklingfilé, fläskfilé och frös in för att sedan riva till flera måltider, att blanda i olika pureer - super tyckte jag.

Kör på och håll det enkelt. :wink:
//Anna
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej majbrittsanna <3

Hur går det för er? Här hemma är dagslurarna kaos just nu, tror det är mitt fel med all trafik... :oops:
Tänkte fråga ifall du har köpt en bumbo ännu? Lite nyfiken vad du tycker om den...

Kramar!
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej på er :D

Anna09: Hmm okej tack.. ska testa din enklare variant. Det låter supersmidigt att steka, frysa, riva och sen köra ihop med ex. sötpotatis. Skall fixa nya ingredienser idag. Och sen få den lilla grisen att äta det oxå!

Katten: Urk och fy va jobbigt med de struliga dagslurarna. Jag vet hur jobbigt det är... du vet ju hur vi haft det med läggningarna. Och på det förkylningen.. tänker verkligen på er skall du veta! Vi har det humörsmässigt TOPPEN om man jämför med hur vi haft det tidigare.. snuttan är GLAD, underbart är det, behöver inte längre ha den gnagande oron som man har om man har en ledsen liten bäbis. Men..... annat som strular såklart :x :) Maten... har jäkligt svårt att få i henne tillräckligt på dagen och det påverkar nattsömnen. Nåt uppvak varje natt som måste ramsas, andra klarar hon själv. Och vargtimmen går lite fram och tillbaka, beroende på hur mycket hon ätit. Det är lite pressande..man vet att om man misslyckas med maten så får man en sopig natt på det.. inte så kul :( Okej .. till saken.. :roll: Bumbon funkar fint! Den är stabil.. Loa är väldigt energisk och sträcker sig efter saker som en galning men Bumbon står stadigt. Sen skulle jag inte lämna henne ensam i den uppe på bänken.. men det är ju ändå inte poängen.. hon sitter där när vi lagar mat, diskar och sånt så man har ju hela tiden uppsikt.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

ville bara tipsa om Bumbon... har du en sån där bricka man sätter fast? Superbra att dels ge plockmat till måltiderna och även redskap och annat att urforska när mamma lagar mat. :wink:

Jag tackade mig själv för att vi hade den på, för vips en dag kröp Ester ur den när hon sträckte sig för långt fram. :shock: :?

:thumbsup:
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"