Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Spännande Krumel med tidningen! Tjo ho. Länka måste du sen!!! :D :!:

Friidrottsdagen blev lyckad. När jag for till jobbet i arla stund regnade det, har ca 3 mil till jobbet, men väl på plats så var vädret under kontroll!
Elever o lärare hade en bra dag o det flöt på. Kollegor kom o tackade för en bra och välplanerad dag, så det var ju skoj.
Vissa elever tror att om de inte hoppar 1.40 i höjd så får de inte VG i idrott. Men, säger jag, det hänger inte på hur högt du hoppar, utan ditt engagemang till förbättring, din vilja, lust och motivationen till att må bra, utvecklas osv. Närvaro, aktivt deltagande och att man gör så gott man kan är A och O i idrott o hälsa. Släpp prestationen. En del hajar o en del tror fortfarande att det är mätbara resultat det hänger på...när jag själv gick på högstadiet fick jag en 3:a i idrott, idag hade jag nog fått MVG om man jämför, men då sa min lärare att 4:orna var slut. Vilket jävla svar. Idag kan alla få MVG i en klass. Jag vill att mina elever ska ha roligt på idrotten, få prova på olika saker, testa och prova nåt nytt. Inte känna en massa krav och ångest. Då har jag misslyckats, om eleverna har ont i magen. Ofta har vi det bra på gympan, ganska lättsamt. Och de får vara med o påverka mkt. Det känns bra. Jag brukar säga, säg vad ni tycker är bra, vad vill ni ha med, så jag inte styr allt. Det är er tid! :!:

Efter friidrottsdagen gick jag på ett Friskispass. Nu har jag badat o känner mig helt sluuuuuuuuuuuuuuuuut.
I morrn är det yoga. På söndag får det nog bli vilodag. För ja just det ja, tjolahopp, i morrn är det fest. Det hade jag nästan förträngt. Hur ska jag orka? :?

Trevlig helg!
Kram kram! :wink:
Sussi

Inlägg av Sussi »

Här skrivs det så det ryker :lol: Har knappt varit inne på forumet, läser lite, skriver ännu mindre... Har haft en del "att stå i". Tråkiga saker som tjafs i skolan med 10-åringen, som tar mycket av min energi. Roliga saker som att handla kläder och annat till bröllopet som vi ska på i morgon :D Min lillebror, som inte är så liten längre ;), ska gifta sig i morgon! Det ska bli sååå himla kul! Jag har köpt ny klänning, och maken har köpt kostym för första gången på åratal :) Jag har precis sytt upp byxorna åt honom, pillrigt men det blev fint!

I morgon mitt på dagen ska jag åka och lämna de tre yngsta till barnvakten. Sen har vi ett par timmar på oss att vila och göra oss i ordning innan storsönerna kommer och hämtar oss.

Hoppas alla får en jättebra helg, vad ni än ska göra! :heart:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Gotlandsmamma: låter som ett bra förhållningssätt till eleverna :D . Egentligen var det inte bara själva gympan som var jobbig när jag gick i skolan. Det var när en del killar skrek åt en att man var dålig när man tex inte kunde spela basket och läraren inte sa något. Ex "men ta bollen då, ååååå vad dålig du är". De skrek ju inte bara på mig men jag har funderat på det nu i vuxen ålder och jag ingriper så fort jag hör något barn säga något sånt. Och så alla gånger när man skulle välja lag själv, jag blev alltid vald vid de sista, och en tjej blev alltid sist vald :( ...I högstadiet och gymnasiet var det mycket prat i omklädningsrummet om hur man såg ut, vilka underkläder man hade osv så då var det därför man inte ville vara med :roll: . Ja du...skönt att man är vuxen och har bättre självförtroende nu. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Sussi: Ha så trevligt på bröllopet! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, jag bara tassar in och smygläser lite :oops: , tänkte inte göra några större avtryck men så ser jag ju några fantastiska rader som Kiki skrivit. Jösses människa, du är för go du och så snäll sen då.
kiki skrev: Uppe på operation möttes vi av sjönsjungande narkossköterska (måste ha varit SusanD syster) hon var helt fantastisk med Mio och hon somnade in skönt.
Efter den här veckan där jag har tagit första pris i att vara världens sämsta mamma med en stubin kort som något omätbart så var det härlig läsning. Sög i mig och njöt.

Nu smyger jag ut igen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Heeeeej! :D

Det är lördag! Jag har familjen på Öland och väntar på att KajsaIE ska komma. Det ni!!! Min kära forumvän och jag ska jobba med våra föreläsningar som snart går av stapeln. Så nu är det städa och fixa god mat som gäller under dagen.

Så tyst det var i morse! :shock: Jag har precis gått ur sängen måste jag erkänna :oops:. Kroppen (och själen) skriker efter egentid och återhämtning. Bäst att passa på. Så ljuvligt att bara ligga och dega och höra INGENTING. Förfärligt att det är sån bristvara med tystnad.

Fast lite synd är det att inte man är på Öland på skördefest och träffar lilla syskonbarnet Svea. Maken till SM-unge får man leta efter kan jag tala om! Lillebror sa igår att man lätt kunde ha ett antal till när det går så här lätt. Underbart!

Och ni då vänner? Vad har ni för er en helg som denna? Vi kacklar visst lite mindre, men ärligt talat, kanske lite mer lagom... :wink: :lol:

Kramar! :heart:
P.S Kajsa och jag tassar säkert in under helgen och avlägger rapport.
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Vi har njutit av underbart väder, tog en cykeltur hela familjen (ja, Lilla s fick åka i barnstol förstås) till badstranden som ligger öde nu, och där kunde vi fika och åka rutschkana (barnen) kolla fåglar (mannen) och fotografera (jag) och njuuuuta av sol och svag vind, helt underbart skönt och avkopplande.

Har nyligen genomlidit höstförkylning nr två, väldigt lindrig, men känner det som om den tänker börja om. :x Vad har ni för uppfattning om det, för mig känns det som om förkylningar som man lyckas mota bort med en eller annan huskur bara kommer tillbaka igen och igen tills de slutligen bryter ut med full kraft innan de går över. Är det som jag inbillar mig eller? Jag har verkligen inte tid att vara förkyld! Hoppas dagen cykling och friska luft har vädrat ut bassiluskerna... :wink:

:D Fortsatt trevlig helg på er!
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, jag är då ganska skeptisk till huskurer och sånt, Stilla... Skulle gärna önska att det hade bra effekt men.... nja....
Senast redigerad av Gäst den sön 15 mar 2009, 11:29, redigerad totalt 1 gånger.
Stilla

Inlägg av Stilla »

Tinis skrev:Ja, jag är då ganska skeptisk till huskurer och sånt, Stilla... Skulle gärna önska att det hade bra effekt men.... nja....
Nej ibland har det ingen effekt alls. Men ... ibland är det verkligen som om förkylningar kommer av sig, vad det sen beror på... och ibland börjar de om och om ... eller är det nya småförkylningar hela tiden? Avskyr att vara förkyld!
Stilla
Krümel

Inlägg av Krümel »

Jag tror på mycket C-vitamin vid förkylningar jag. Och så att undvika onyttig mat. Jag märker att jag mycket lättare blir förkyld om jag är bortrest och äter dåligt tex. Men då brukar jag ta en 2000 mg Ester-C och det känns som om det hjälper! :wink: :D

Låter som en härlig dag, Stilla! Här har det också varit fint och jag har verkligen njutit av dagen. Det var så skönt att vara hemma igen också efter den här veckan som varit rätt intensiv.

Jag väntar på rapport, Tinis! Låter ju hur intressant som helst!

Idag var vi en sväng till Falun och kollade några affärer. JAg och Lovisa var till några dit man inte kan ta in Hannes... Det går liksom inte att räkna med att han ska sitta still i vagnen och det tycker jag är rätt okej faktiskt. Sen åt vi på ett café och det var helt ok. Det var hur länge sen som helst sen vi bara var på stan och åt ute hela familjen, faktiskt. Sen var vi hemma och fixade lite mest hela dagen.

Själv har jag inte varit hemma en kväll den här veckan pga besök från Australien och resa till Bryssel/Antwerpen. Det var kul men rätt intensivt och jag är glad att nästa vecka är lugnare. Det är ju gott att äta ute men inte så bra för mitt midjemått. Och vet ni, när jag är iväg med jobbet är jag så gott som alltid enda kvinnan. Lite trist. Jag och 30 gubbar liksom. Men så är det alltid så jag är ju van.

En kille i Antwerpen som jag har rätt mycket kontakt på jobbet med ska få sitt första barn i februari. Vi pratade rätt mycket nu när jag var där och även om jag redan visste det så är det ju rätt chockerande att de tycker det är helt normalt att lämna sitt barn till barnomsorgen vid 3 månader. :shock: Nu skulle det kanske inte bli så eftersom frun var lärare och kunde få lov, men ändå! Om man ammar har man tydligen rätt att få vara hemma längre. Snacka om press, om det nu är det man vill. Nej, jag är verkligen tacksam att vi har så pass bra regler som vi ändå har, här i Sverige. Allt är relativt liksom.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej hej! :D

Här är KajsaIE och Tinis! Det är en helt underbar dag och vi har precis kommit ur sängen. Det blev ganska sent och ganska mycket vin igår kväll (nåja, dela en flaska räcker för att trötta småbarnsmammorna ska fnissa och bli trötta dagen efter :roll: )

Idag ska vi hålla våra föredrag för varandra coh ge feedback och förbättringsförslag. Nästan värre än inför "riktig" publik.... snacka om proffsåhörare!

"Hur långt är ditt?" frågade Kajsa över telefon igår.
"Tja, 3-4 sidor har jag nog skrivit" sa jag. "Vänta jag måste kolla efter"
"13 sidor!!!!!"

Typiskt mig. Så kommer nog stora sågen fram :shock: :lol:

Kramar från två glada forumvänner!
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej alla kackelvänner!

Igår kom jag hem från Tinis. Livet känns orättvist att vi bor så långt ifrån varann :cry:

Vi har haft en intensiv helg kan man säga. Men ack så underbar! :heart: Vi övade på våra föredrag, vilket va mycket nyttigt, speciellt för mig som aldrig har gjort ngt liknande. :roll: Söndan tog dock musten ur oss, så igår var vi inte alls effektiva, utan vi umgicks bara och kacklade. JAg fick lova förföra lilla Signe ganska rejält innan hon godkände mig. Första dan var hon verkligen livrädd för mig. Gullunge :heart: Men jag tror faktiskt att vi blev kompisar till slut och vi tom hoppade och skuttade ihop :lol:

Ikväll måste vi hålla tummarna för dig Tinis som ska hålla sin föredrag. JAg vet dock att det kommer gå hur bra som helst, psst! :-$ :wink: :D

Kram till er alla!

Kajsa
blomman

Inlägg av blomman »

Tinis skrev:Har precis skickat ett sms som inte var av det vardagliga slaget till min älskade man :oops: :wink: . Haha! Det är mitt nya jag! Spränga gränser, göra sånt jag normalt inte gör. Gör ni sånt???
Gränser, vad är det? :wink:
Jag gör sånt, och mer därtill.. fast det här är fel forum att prata om sånt tror jag.. :roll: :wink:

Krümel, ska ni bli kändisar?! Kul! Ser fram emot läsning!

Gotlandsmamma, det låter som om du försöker få alla att gilla gympan. Mer såna lärare! :thumbsup:
Jag har bra erfarenheter av gympan, fram tills gymnasiet vill säga. Men den läraren var riktigt knepig. Han hatade (jo, verkligen hatade) min kompis, och sa rätt ut till mig att om jag fortsatte vara kompis med honom så kunde jag räkna med samma betyg som honom.. dvs IG. Så jag gick inte på EN enda gympalektion efter det.. jag skulle ju få Ig ändå. Dessutom gick jag naturbruk så jag rörde mig ju otroligt mycket ändå, red och mockade, mjölkade och körde traktor..
Men nu som vuxen fattar jag hur sjukt oproffessionell den läraren var. Vi tog upp det med rektorn men läraren förnekade ju allt inför honom.

Alla ni som skriver utstrålar så mycket glädje, det är en mysig tråd det här!

Kram på er!
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
kul att läsa vad ni skrivit även om det inte är lika mycket som det har brukat vara!

Blomman, vilket helknäpp lärare. Tur att inte gympa behövde räknas med i betygsmedlet iallafall.

Tinis och KajsaIE: Vad spännande det låter med föredrag. Vilka satt/kommer att sitta i publiken? Jag vill höra mer detaljer ju!

Och, tja, lite halvkändis för en dag i Dalarna är jag väl nu. Bilagan Affärer kom ut idag i Dalarnas Tidningar och det är en megastor bild av mig på framsidan. :shock: Den är väl helt ok men jag ser ju så rynkig ut! Texten har jag ju redan läst så det blev ingen överraskning. Sen är det en till stor bild inne i tidningen på mig, Hannes och Lovisa. Hannes gör en lustig min men är söt ändå och Lovisa är också söt. Mitt leende ser lite ansträngt ut tycker jag men det får duga. Har inte hittat någon länk tyvärr. Får se om det kommer.

Kram på er
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Blomman, nu blev jag nyfiken. Vad GÖR du då? Med anledning av gränser och så.. Du kan väl hinta lite? :wink:

Krümel: Snälla, lova att du försöker med kackelträff igen. Känns så otacksamt att vår respons var så dålig. Men det var helt enkelt omöjligt i oktober.

KajsaIE: Kära rara vännen min. Saknar dig här. Blev ännu lite mera kär :wink:.Och Signe grät som en stucken gris när moster var barnvakt idag, så att du faktiskt fick närma dig henne efter 2 dagar var ett bra framsteg! Snart gör vi RESAN eller hur?! :wink:
Senast redigerad av Gäst den sön 15 mar 2009, 11:30, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"