SM med Samuel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: SM med Samuel

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack! :D

Har tjuvstartat med lite ändringar redan idag. Vi väckte 6.45 och sedan sov han 45 min 8.45-9.30. Så nej, 2,5 klarar han inte på morgonen men 2h räcker ju. Lunchen sköt vi fram till 11. Tycker han åt ännu bättre än vanligt men det tog rätt lång tid och dessutom hade jag ammat en god stund innan. Sedan höll han sig pigg och vaken under lite social delaktighet till 12.15, blev lite grinigt sista minutrarna så jag skyndade att lägga och han somnade 12.20 utan snack!! :shock: :thumbsup: Så utan att utvärdera för tidigt så verkar det ju gå bra det här :lol: . Och nu ger jag honom alltså bara 1,5 h och sedan håller jag honom vaken så länge det går och ger 20 min när han kroknar vid 15.30 eller nåt! Får se hur han klarar det.

Frida, jag ammar varje morgon och sedan som du lite hipp som happ under dagen men ganska ofta vill han inte ha :roll: . Och jag tycker inte heller att det påverkar aptiten, det är ju inte många droppar direkt... :wink:

Tack för tips och hjälp!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Kul att se hur vi tänker och gör olika (även om det är ganska lika jämför med resten av världen ;) ). För mig är måltiderna heliga och i yttersta nödfall får man äta en kvart för tidigt, men inget innan dess för att hålla aptiten på topp. Eftersom jag inte ammar har det aldrig slagit mig att ge en liten slatt här och där som ni gör. Men sömntiderna är jag inte så petig med. :lol:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hur går det för er med schemafunderingarna? :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Jo, vi kör väldigt hipp som happ just nu så det är bra att du frågar!! :wink: Tänker högt:

Natten till i fredags kräktes Samuel men tror ni han skrek på hjälp? Nejdå, han sov som en gris tills jag skulle väcka honom (vi skulle resa iväg trodde vi) och jag hittar honom och sängen helt nerkletad... :shock: Så ingen resa för honom och mig, men återigen blev det bara en spya så jag tror inte det var riktig magsjuka den här gången utan kanske bara feber-reaktion. Hade feber några dagar igen sedan. Men var hyfsat trevlig ändå och nu är han tillbaka. Sjukdomen ledde dock till schemaförändring och går och denna vecka har jag förskjutit schemat framåt. Vi kör nu på 19-07 eftersom jag gärna ville att Samuel skulle få uppleva babyrytmiken på föräldragruppen och det ju ändå blir sommartid på söndag. Så idag har vi rockat loss tillsammans med de andra för första gången! \:D/ :-({|= 8) Det var superkul, framför allt för mamma såklart! :lol:

Dock hade jag tänkt skriva ett inlägg för både igår och idag blev det knas med em-luren, han somnade helt enkelt inte! :shock: Blev grinigt värre och igår fick han en 5-min (gick inte att undvika) vid 17.30 före maten vilket tyvärr inte gjorde honom piggare utan bara väldigt sur när han väcktes... Idag på fm var han därför gaaaalet trött och fick sova 1,5 både första och andra (nåja 1h 15 min) luren (jag hade gett mig den på att vi skulle orka rytmiken) och somnade sedan inte alls mellan 13.30 och 18.50 :shock: . Måste erkänna att jag la honom 3 ggr :!: men han somnade helt enkelt inte. Dock somnade han mycket belåten utan ett pip när jag sa godnatt.

Det här håller inte! [-X Måste bestämma oss för ett nytt schema. Har alltså kört 45-1,5-20 sen sist men med sjukdom blev det ju sisådär. Tänkta schemat var:

7 morgon
9 sova 45
12.15 sova 1,5
någon gång mellan 15.45-16.15 sova 20
19 godnatt

Förmodligen kommer vi ändra tillbaka till 06.30 på söndag men ändå. Har han för mycket sömn med det här schemat? 2h vaken är allt han klarar på morgonen, tror jag. Andra passet är han ofta väldigt pigg och trevlig och skulle nog klara lite längre vaken, men ÄNDÅ så blir ju sista passet nästan omöjligt att orka med humöret i behåll. Men kanske att han klarar 4 h vaken före nattning. Wow! Vilken piggis han har blivit!! :shock: :D

Kanske:

7 morgon
9 sova 45
12.30 sova 2 ( :!: :?: )
18.30 sova natt (kan ju lägga tidigare)

Men :? Det blir ju MER sömn...hjälp. Hur ska jag göra?!

Kram
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Precis det schemat har vi nu. Blev tvungen att ändra eftersom 2 h på morgonen var max. Det funkar super om vi läger 15-30 min tidigare. Dock ligger jag just nu och lyssnar på en liten gnölserenad så jag måste nog dra ner på långluren ändå... 4 h vaken på em har dock inte varit nåt problem :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Lugn och fin - det finns ingen anledning till att sätta igång och ändra schemat efter två dagar! :wink: :D Ibland är det en tand som spökar, en förkylning på gång eller nåt annat "kul". Vad det var märker man oftast efteråt.

Men om problemet kvarstår röstar jag absout på det nedre förslaget! Det är ju nästan lika mycket sömn, men längre mellan lurarna och då får liten lättare att somna.

Vi kör på det övre ungefär, fast av någon anledning har vakenpassen på förmiddagen blivit lite kortare än på eftermiddagen. Jag har inte tänkt så mycket på det förrän nu, men det lär ju göra att sista luren funkar bättre.

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Oj, vad otrelvlig jag "lät" i förra i lägget, jag ber om ursäkt! :shock: :oops:

Hur har det gått?

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

:?: Gjorde du :shock: :?: Det hörde jag inte! :lol:

Jo, det gick ganska bra i början men vi märkte snart att det inte funkar med bara två lurar. Förmiddagarna blev mer och mer gnälliga så nu kör vi 12-45-1,5-20 (sista är förutsättningar, igår sov han t.ex. 10 min) och då finns det lite reservkrafter också ifall någon dag är extra tröttsam, tror jag. Nu har vi 19-07 som natt, fm-lur 9.00 och långlur ca 12.15. De dagar han somnar senare på långluren blir det dock lite svårt att hinna sova på em. Men tanken är att försöka ge honom en liten lur trots att han ibland protesterar kraftigt. För även om han protesterar en kort stund så somnar han oftast och blir såå mycket trevligare efteråt! :P Och nattningarna är ändå korta och bra, bara han inte sover för nära inpå. Men är han bara vaken minst 2,5 före natten så går det fint.

Kram!

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Det låter strålande!! :D :mrgreen:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen! :D

Nu tror jag bestämt att åttamånadersångesten har knackat på dörren (ev. med någon sjuka?) för de senaste dagarna har snutten hängt med MYCKET även dagtid och tummen har varit bästa kompisen i världen. Och hör och häpna: Mamma har fått krama och pussa honom så mycket hon velat!! :shock: :P Tycker också han är mer reserverad (och ibland rent rädd) för främlingar än innan och ibland när han leker nöjt på golvet ger han upp ett GALLSKRIK typ panik, helt utan synbar anledning (fast kanske att jag råkat gå utom synhåll?).

Nu ikväll har han vaknat 3 ggr :!: redan vilket är galet ovanligt. Något skrik halvt i sömnen brukar det kunna vara innan han hittar snutten igen men det här är inte samma sak. Nu senast råkade jag dessutom gå in (trodde han hade spytt eller råkat vända sig) och det blev förstås inte bättre [-X . (Han spydde upp hela middagen igår så jag är lite extra hönsig. Tror dock det berodde på att han fick ngt i halsen). Lite snack utanför dörren lugnade honom dock. Hoppas natten blir lugn.

Om några veckor åker vi på långresa...dålig (fast frivillig) planering såklart men hoppas det värsta har gått över tills dess. OM det nu är den beryktade ångesten? Vad tror ni?

Är det t.ex. ok att utnyttja tillfället till lite extra närhet och kramar? :P Så här gosig har han ju inte varit på flera månader, liksom... :oops: :lol:

Era bästa tips om hur vi hanterar detta tas tacksamt emot, vad det än är!

En helt annan typ av frågor:

Bör jag oroa mig för att han aldrig vänt sig från rygg till mage? För att han inte riktigt får till den korsvisa ålningen än (han kör ofta med båda armarna och ganska slöa fötter liksom, fast jag försöker hjälpa till ibland och så) ? För att vi inte har haft någon vändningscirkus (fast det är ju skönt!) ? För att han inte vill äta själv annat än någon enstaka tugga, eller geggar lite med händerna i maten?

Jag vet att man inte ska jämföra men jag känner också att jag inte har några BB-barn att jämföra med! :shock: Fast när jag skriver det här så känner jag att jag inte är orolig. Han är helt klart inte motoriskt tidig men det var inte hans pappa heller. Och inte jag själv heller tror jag. Men bör jag jobba mer målmedvetet med honom för att hjälpa honom framåt i utvecklingen?

En rolig grej också som var så gullig. Han satt på köksbänken när jag lagade mat och han gosade med snutten i ansiktet. Då tog jag snutten lite i mitt ansikte och sa "åh, mammas snutte" och härmade honom. Han skrattade så han nästan kiknade! Det var så kul att faktiskt kunna skämta med honom och han fattade att det var kul! Blev några upprepningar, lika kul varje gång såklart! :lol: :lol: :lol: :heart: :heart: :heart:

Kram på er!

/Ylva
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Från en nojjig mamma till en annan :wink: - nej, jag hade inte oroat mig för det där. Jag har varken ägnat mig åt lästräning (doman), ålningstränat (korsvis har jag inte en aning om vi har uppnått) eller strävat åt att barnet ska äta själv tidigt. Jag är lat av naturen men samtidigt ambitiös- inte en helt lätt kombination, men man får välja att lägga krutet på vissa saker. Man kan inte ha kontroll över allt.

Det enda jag har tränat är nog att rulla över men det var mest för att han skulle klara det själv på natten och inte väcka mig och gasta: - kom och vänd mig, mamma :lol:

Min son var ändå VÄLDIGT grovmotoriskt tidig, han var dock inte lika utvecklad finmotoriskt. äta själv ville han knappt förrän vid 1,5 år men det passade mig bra för då fick jag i honom mycket mat :wink:.

Vad jag vill ha sagt med det här svamlandet är att barn är tidiga med olika saker så är det något speciellt du vill träna på så gör det annars ta det lugnt och koppla av :mrgreen: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Men vilken gullunge!

Håller med mamaA, ta't lugnt ;) Hur gick natten?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

:D Natten blev sedan helt lugn som vanligt, pyttelite snack nångång på morgonkvisten hörde visst min man, men ingen mer oro. Idag blev han dock rädd för en "främling" men det känns inte så allvarligt, det var nog mer att denna vän till oss trodde att de redan kände varann och kom lite för nära lite för fort. (Självklart känner de varann men det tyckte inte Samuel längre :roll: :wink: ).

Hoppas sömnen blir klockren inatt, idag blev det ingen lur på em och det skulle inte förvåna mig om det var den som spökade igår, att han inte var så dundertrött när han skulle sova... :idea: Det händer oftare och oftare nu att han inte får någon em-lur, när jag tycker han verkar för pigg. Snart är den helt borta och långluren blir 12.30-14.30 typ.

Kram!

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Det är åttamånadersångestens fula tryne som är här!! :evil:

Nu har han vaknat av och till (inte kunnat somna om) i nästan två timmar!! :shock: Han stillnar och försöker somna om men det blir väldigt synd om honom när det inte går... :cry: Jag sitter här i rummet intill och nynnar som husljud.

Vid tredje uppvaket (i en lugn stund) gick jag in och checkade läget (ja, jag vet... [-X ) men tyckte inte det var ngt att åtgärda. Nu senaste 30 min har han mest varit tyst men inte somnat. Gnällt till lite då och då. Det är SLUT PÅ TRAFIKEN för all framtid nu, men när han somnat vill jag gå in och kolla om jag ser några tecken. Fantasin vet ju inga gränser; är han törstig, hungrig, bajsat, spytt (borde jag ju iofs känt på lukten), fastnat i spjälorna (hade han inte när jag var inne), tappat bort snutten osv osv...ni vet. Men då är det så skönt att VETA (tack AW!!!) att det "bara" är åttamånadersångesten.

Nu har det varit tyst ett bra tag så hoppas han lyckas somna nu. Då borde jag väl också koja. Jag är gräsänka för maken är på väg hem i vår nya (beg) Volvo V70! \:D/ Sådärja! EN sak som är "Normalt Svenssonliv" i vår familj! :lol:

Visst kan det väl inte vara något annat än ångest :?:

Kram och godnatt! (hoppas jag) :wink:

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Ylvispylvis,

jag älskar detta uttrycket. (oavsett om det är 8-mån ångest, vilket det är)

Fnurror komma fnurror gå, men tryggheten bestå. :D

Så oavsett varför är det fortfarande HUR vi hanterar dessa man måste tänka på. Drar du in vargen är ju liksom vargen ett faktum oavsett vart i utvecklingen man är, om du är med?

Så min regel är: EN gång ingen gång, då går jag in och kollar om det är stor kris. Andra gången är jag mycket coolare. Tredjegången så är det slut på trafiken. Då sätter jag in mitt åtgärdspaket. Så ha koll på dig själv! Hur är du? Hur reagerar du? Inte fokus på barnet och leta fel! [-X 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"