Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av TorsMamma »

=D> :lol: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege

Inlägg av Hege »

Jag är ett enda stort :D här jag sitter.
Underbart!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Torsmamma och Hege- :wink:

Idag gick Bebis balansgång på en bräda i parken som var 20 cm över marken med lite hjälp fr mig. Andra vändan tittade han på min hand och sa "Näe, näe" Samtidigt som han skakade på huvudet. Sedan gick han själv flera meter utan att vingla! :P Jag var såå stolt samtidigt som jag hela tiden hade hjärtat i halsgropen- tänk om han stukar lilla foten... Typisk mamma-oro. :lol:

:D :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> =D> =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege

Inlägg av Hege »

=D> =D> =D>

Jag tycker Victoria borde få höra om Doman... :D
Hur ska vi göra för att lyckas med det?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:-k Man kan väl iaf skriva till henne? Fast det är ju inte säkert hon läser det förstås...

Jag önskar jag mådde bättre så jag kunde dokumentera våra små framsteg med bilder/videos i en blogg...Kanske jag kan fixa det med nästa bebis som kommer i februari som visuell inspiration...?
SM rookie
Hege

Inlägg av Hege »

Meeeeen!!! Vad är det jag har missat!!??!!
Grattis och hurra! :D :D :D

Och nu som du är så förberedd, och verkligen börja direkt när du kommer hem från BB. (Eller direkt efter förlossningen. Mage mot mage med sin mamma kan den nyfödda själv ta sig till bröstet, om man bara låter det få ta sin tid. En av de sakerna jag verkligen önskar jag hade vetat när mina två föddes. Det skal visst vara av det häftigaste man kan uppleva.)

Givetvis ser vi fram mot rapporter i februari! You go girl!! :wink:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:D :D Du- Hege- det ska bli sjukt spännande!! Då kommer rapporter vill jag lova! Tänker inte linda lilla människan eller ha en massa filtar på- här ska ålas/krypas! :P Värmer upp hemmet istället. :wink:
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup:

haja vilket försprång barnet kommer att ha och få!?!?! :shock: :mrgreen:
Tor 2006

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:mrgreen:
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ok. Dags för uppdatering.

Vi har haft svackor i programmen pga min graviditet med tillhörande kaskad kräkningar. Men det går inte att stoppa Bebispojken. Han forts frammåt. Doman rekommenderar ju i sådana här lägen att man lägger programmen åt sidan men Bebispojken letar tills han hittar kort och böcker som jag gömt. Samt att han numera kan hämta datorn under soffan, öppna och insistera på sina program. :heart:

Så jag gör så gott jag kan.

Jag köpte fandexcards fr Gentle revolution- kan rekommendera! :D De är mkt större än jag trodde. Dock är själva hela pkt alldeles för stort för en liten människa. Jag gjorde då så här.

Köpte en med hundar och en med kompositörer.

Jag klippte ut 10 hundansikten och 10 kompositörs porträtt så han lätt kan hålla buntarna i sin hand. Bebispojken vill själv hålla upp korten, det var därför. Om jag visar dem för honom sticker han iväg genast. Inte alls lika roligt alltså.

Så han håller upp ett "kort" i taget och får höra mig säga vem/vad det är. Kul och snabbt. Man får vara rejält snabb på att fiska undan "korten" vid tillfälle så att de inte bara ligger framme. Numera blir han väldigt glad när han ser olika hundar på gatan. ;)

Kompositörerna gillar han också. När vi var inne i en butik spelade de Vivaldi så vi lyssnade noga och jag sa: "Vivaldis musik!". Då skrattade Bebispojken. :D Beethovens femma är också mkt poppis. Då ska det springas och snurras till samt dirigeras. Bebispojken gör det verkligen bra tycker jag. Han använder båda händerna och kör takt med ena och styrka/stil med andra. :wink: Dock får ingen annan dirigera eller dansa... :?

Jag har länge velat visa kroppens muskler för Bebispojken men har inte hittat ngt jag tyckte var tillräckligt bra. Inte ens planschen på Gentle Rev tyckte jag dög...MEN! Så hittade jag denna:

http://anatomiskatlas.1177.se/

Den kikar vi på 2 till 3 ggr /dag lite snabbt. Det gillar Bebispojken massvis. Jag rekommenderar! :P

Sedan har vi haft premiär för vår första POI-bok. Den handlar om gorillan. :wink:

Hittade fin fina bilder på djur här:

http://www.nationalgeographic.com/coloringbook/archive/

Printade ut gorillan och färglade bilden med kritor. Sedan skrev jag 10 fakta om Den Östliga låglandsgorillan (visste inte det fanns olika sorters gorillor...). Det tog tid att verkligen hålla sig till fakta! :shock: Tänk att det är så mkt som man säger till barn utan att tänka sig för som faktiskt bara är åsikter...inte fakta... :x

Denna bok har ju bara EN bild och sedan stor text i samma utformning som läsprogrammet. Denna skulle nog många tro inte skulle vara av intresse för små barn...eller barn överhuvudtaget... MEN Doman har rätt igen. Bebispojken Älskar sin nya bok. Nu kan jag gorillan utantill. :lol: Dags för att läsa om hjärtat nu.

Matten har varit svår för mamsen. :roll: Det här ju i vanlig ordning min käpphäst. Vi har gjort bråk men siffrors personlighet är tydligen tråkigt... ](*,) Vi får gå vidare med ngt annat. Misstänker att algebra kommer vara kul... Dock vill jag gärna ha en whiteboard för att skriva problem på...samt nya intressanta ekvationer... :wink: Äkta hälften kommer sig dock aldrig för att gå och köpa tavlan...! :x Löften löften... :roll: Själv är jag lite invalido så ngn shopping klarar jag inte av.

Bebispojken tycker iaf om att räkna. Han räknar kastanjer på marken, prickar på de "gamla" prickkort och apelsiner. ( köpte en hel kartong med apelsiner nämligen)

Han gillar att räkna främst på engelska ( :-s , detta har han lärt sig själv, jag har inget gjort...) men kan även svenska. Så här låter det för den intresserade:

etta-tå-te-fira-fem-sätta-siou-åtta-nina-ti

on-too-three-four-five-six-sss-eight-nine-ten

Tyckte själv att three verkade svårt men det var tydligen inga problem. Han gillar verkligen engelska. Vi talar både och här hemma men jag trodde inte att han skulle bli så förtjust. Är det ngn grej att en del barn diggar ett främmande språk?

Japanska gillar han också. Jag kan ingen men Bebispojken råkade finna det på youtube och nu måste han bara lyssna på det då och då. :lol:

Alphabetet är också ngt som Bebispojken verkligen älskar för tillf. Jag har inte lärt honom det. Han har gjort det själv. Han har fått bokstäver av pappsen som han ordnar och ordnar. Även här är det engelska som gäller. Han kan nu hela alfabetet på engelska utom L. Detta kan han rabla eller sjunga i en mindre evighet. Tänker att han kan få pyssla med det om han vill.

Nu hittade han på youtube en "tutorial" om hur man skriver stora bokstäver- det vill han göra. Han ser så viktig ut där han sitter och tittar, upprepar högt bokstaven och sedan tar bläckpennan och "skriver" bokstaven på ett papper han har brevid sig.

Än så länge gör han M hjälpligt. 8) Siffror försöker han också med. Igår blev det nästan en åtta. :D

Ribbstol har vi nu äntligen inskaffat men den är ännu inte uppsatt...kanske till helgen? [-o< Bebispojken kan inte vänta, han försöker klättra ändå.

Bebispojken springer stolpigt så därför övade vi ålning i sommras. Verkligen bra faktiskt! Men sen kom gravidmagen i vägen och nu har han slutat åla...Han springer stolpigt igen... :roll: Kan man locka dem till ålning på ngt annat vis tro? (än att åla själv alltså...)

Vänster och höger plansch har vi nu också övat lite när andan faller på.

Balansplankan jag tillverkade går Bebispojekn på ngn gg i veckan. Nu med båda fötterna. :D :thumbsup:

Bebispojken har haft ett ögat som "fastnat" ibland i en position men sedan jag börjat med balansträning händer det alltmer sällan! :P Jippi!
SM rookie
helamig

Inlägg av helamig »

Så underbart roligt för er Luvisen! :lol: :heart:

Får ont i magen av allt jag skulle vilja göra men inte riktigt förmår. Vi kör prickar iaf och T har börjat räkna. Kan 1-8. Roligt! Jag har börjat skriva ord lite grann. Men så svårt att få plats på A4. Får nog klippa till bättre bitar.

KRAM från mig
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:heart: :heart:
Wow. Heldige lykkelige Bebis! Du er helt utrolig, Luvisen!

Har lenge tenkt jeg skulle oppdaterte min tråd jeg også, men tiden strekker ikke helt til. Vi leser og regner på her også - og lager materiell, dessverre bare når jeg må...
> og < er antageligvis tråkigt for lillesøster. Ingen stor respons der. Dette er første gang jeg har lagt kortene på gulvet slik. Det er ok i seg visst, men ingen højdare som ekvasjoner foreks. Jeg skal lese lenger opp i tråden her og se om jeg får noen tips! Kanskje det er på tide med tall!

Klem
og måtte du bli bedre snart!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

hela mig skrev:
Får ont i magen av allt jag skulle vilja göra men inte riktigt förmår.

Sådär har jag också känt i perioder. Tillsist gjorde jag så att jag skrev i almanackan vad jag vill få gjort på 2 veckor. Och då började jag begränsa mig och mkt av den stress jag hade lade sig. :D :idea:

Jag tycker det verkar som ni börjat jättefint därborta. Tids nog kan du lägga till div annat du själv tycker är kul. :wink:

Kram tebax! :P
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vad söt du är AMAMA. :heart: :D
Det er ok i seg visst, men ingen højdare som ekvasjoner foreks. Jeg skal lese lenger opp i tråden her og se om jeg får noen tips! Kanskje det er på tide med tall!

Jag tänker att denna typ av utlärande är lite som en process. Man lär sig läsa av vad just ens eget barn tycker är spännande och på vilket sätt. Sen är det bara att anpassa. Frammåt kommer man iaf! :D

Sedan är det så att jag märkte på Bebis och jag har läst att för många barn så kommer en svacka då det inte är så pigga på just matte men det går över. Tålamod och lite envishet så kommer mer entusiasm och riktigt stora framsteg kommer en bra bit fram. Ngt år eller så.

Kram!
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "