Välkomna till Nancyfamiljen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ElinN

Inlägg av ElinN »

Instämmer med Johanna! 8) :wink: Härligt att ha dig tillbaka Nancy!

Jag har redan citerat ditt förra inlägg i Lilla Mias tråd här på SoS! :D

Hur är det med lilla stora Lani nu då? Är hon fortfarande deluxe-tröttis?

KRAM :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Nancy och härligt med den visdom du har, du är underbar! :heart:

Jo, jag har själv försökt att kolla vad olika saker kan vara när man har problem. Vi vet ju exempelvis att problem med en lur betyder inte att det är just den luren som måste kortas utan det räcker ju oftast med ATT man kortar schemat så sätter sig lurarna sen. 8)

Kram och grattis till det nya livet ni skall få. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

kärlek! :heart:

/Fjällmor
Nancy

Inlägg av Nancy »

ElinN: Tack för din hälsning :heart: (skamligt sent svar från mig). Lani växte (nästan) ikapp sig schemamässigt nångång runt 5 mån och nu vid 7,5 mån ligger hon bara lite över standardschemat. Hon sover fortfarande tre lurar fördelat på 11,5 + 45 + 2 tim + 20 min. Hon är en riktig liten förmiddagströttis och någon av de två första lurarna brukar alltid dras ut på en smula.

TorsMamma: Ja visst är det häftigt hur man gång på gång upptäcker hur helheten är så mycket större än delarna :thumbsup:

Fjällmor: :heart: :heart: :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Grattis Nancy till "lilla L" :heart:
Mamma till Adrian, född 3 april 2007
och Gustav, född 30 juli 2008
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack Enigmia :heart:

:idea: Jag tror att jag skall söka jobb som orakel... Om jag inte tar fel har jag även tidigare skrutit hejdlöst med mina talanger inom detta område O:)

Ända sedan Lani var yttepytte har jag bestämt hävdat att hon skulle börja krypa när hon var 7,5 mån. Leia kröp när hon var 12 mån och Lussi vid 6 mån.

Nu är Lani ganska exakt 7,5 mån och igår började hon krypa :wink: :shock: :lol:

Jag har skrivit i tråden om att hon hela tiden kräkts så mycket och fått betryggande svar om att det växer bort. Jodå, ni hade rätt så jag får nog ordna nån liten praoverksamhet för orakelwannabees :wink: Numera kräks hon inte ens varje dag utan kanske var tredje och då bara pyttelite.

:? Annars är vi riktigt ordentligt förkylda hela högen och värst drabbad är Lani. Hon har varit mer eller mindre konstant förkyld sedan slutet av februari och jag tycker att den lilla gosan skulle kunna få slippa rinnande, öm näsa ett tag :( :heart:

Nancy
Elle

Inlägg av Elle »

Klart att du ska söka jobb som orakel :wink: !

\:D/ GRATTIS Lani :heart: till att du lärt dig att krypa \:D/

Hoppas att ni kryar på er snart!

GLAD PÅSK!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nancy

Re: Välkomna till Nancyfamiljen

Inlägg av Nancy »

:heart: Lani närmar sig 9 månader. Eller nästan i alla fall, 10 dagar kvar. Dags för lite uppdatering tycker mamman och i linje med det jag skrev inledningsvis:
Nancy skrev::idea: Med denna tråd vill jag blanda dagboksskriverier med funderingar kring Lani och att bedriva SM tredje gången gillt samtidigt som storasyskonen fortfarande är ganska små de med.
Sömn

Lanigosan med de underbart snälla ögonen sover fortfarande 3 pass/dag men det börjar allt svajja betänkligt på sista luren. Lussi sov 3 pass/dag till 9,5 mån men vi får se om Lani för detsamma. Tveksamt.

Lite om 8-månadersångest

Lani har varit mer märkt av åttamånadersångest än Lussi (där den passerade tämligen obemärkt) men nu håller den på att klinga av. Lani har varit rädd för främmande ansikten och fått ledsna utbrott mitt i måltider.

Det har också hänt att Lani omedelbart efter läggning ställt sig upp i sängen och vrålat ilsket och ledset på samma gång: "Snällaste mamma, lämnar du mig nu din dummer, va, skall jag bara stå här då tycker du, buuuuu :cry: :evil: ". Och mamma provade nån dag eller två att dutta lite extra och det hjälpte ju... not. Istället frågade jag Leia om hon kunde sjunga en sång för Lani när jag gått ut. Leia tyckte att hon ju kunde ta ”en, och två och tre indianer…” och det lät ju utmärkt. Lani vrålade på, jag ramsade ut och sen tystnade Lani innan Leia ens hunnit till ”…fem och sex indianer” :-({|= :sleep:

Mat

Storasyster Leia åt glatt både gröt, välling, och allehanda puré redan från matintroduktion. Lani är snart 9 månader och har väl knappt nånsin smakat någon ishavs- eller slottsgryta. Välling, välling, åter välling och nu med trevliga inslag av leverpastej, blodpudding, pommes frites och skogaholmslimpa. Men det ordnar sig nog.

Utveckling

Självbevarelsedrift är kanske inget ord man förknippar med Lani. Kan man göra något så gör man det och kan man inte gör man ändå. Sista veckorna har det hänt massor och hon kryper, ställer sig upp, går utefter möbler, vinkar och klappar händerna. Inte nödvändigtvis allt på en gång dock.

Syskonrelationer

Lani har trots sin karriär som tröttis alltid varit väldigt social och pratat/jollrat mycket redan från start. Nu när hon är mer rörlig öppnar sig en ny värld i och med syskon som införlivar henne i leken. Är man 22 mån som Lussi finns det mycket kul man kan ha Lani till. Sitta eller ligga på henne kanske. Eller peta på henne med olika leksaker. Eller bända loss hennes händer när hon står upp i sängen så hon trillar baklänges. Den sistnämnda leken höll de på med i flera dagar innan dumma mamma begrep :roll: Jag hade ju bara bett Lussi väcka Lani och sen nöjt lyssnat på hur de båda skrattade tillsammans.

Fast till Lussis försvar måste jag säga att hon är mycket stolt över sin lillasyster och jag har aldrig sett henne arg eller svartsjuk gentemot Lani.

:idea: Dagens syskontips:

Det är så himla frestande att låta ens vuxna "redig-mun" pladdra på om allt man ser och noterar: ”Oj vad Lani låter med skallran, ni hör väl knappt vad de säger på tv:n”. ”Lussi, stå inte mitt framför tv:n för då ser inte vi andra ju”, ”Leia, det där är ju Lussis hakklapp och Lussis stol”.

Om ingen klagar – säg inget :!: Knip igen, håll snattran, tyst =;

:heart: Stor kram från Nancy (och en extra till Elle :heart:)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt med en liten update Nancy! :D :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

....och jag läser just nu på i din tråd för vi ska gå från lyxtillståndet två föräldrar hemma med två barn till en förälder hemma med två barn. Då behövs lite inspiration! :D

kram! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

ElinN: Tack :heart:

chokladkaninen: Här har Dora - utforskaren (Nickelodeon) räddat många situationer. Har en hel hög inspelat så Lussi (också -07) får sitt lystmäte. Vi funderar på att skicka henne till avvänjningsklinik snart. Skämt åsido, du fixar detta jättebra :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag måste bara flika in angående Dora.. Klimp som inte är så verbal än får ändå fram slutmelodin i Dora, han dansar dessutom exakt likadant som Dora och Boots, så där med knäna böjda och armarna farandes :lol:

Så Nancy, Klimp joinar Lussi på till den där kliniken sen!

Och Chokobejb; det kommer att gå alla tiders att vara solo med dina två Fisar. Skulle det inte göra det så får du starta en tråd och vi andra skall leda dig *fniss... sagt med glimten i ögat!* :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hahaha... :lol:
Nancy skrev: chokladkaninen: Här har Dora - utforskaren (Nickelodeon) räddat många situationer. Har en hel hög inspelat så Lussi (också -07) får sitt lystmäte. Vi funderar på att skicka henne till avvänjningsklinik snart. Skämt åsido, du fixar detta jättebra :heart:
Kalaskakan skrev: Och Chokobejb; det kommer att gå alla tiders att vara solo med dina två Fisar. Skulle det inte göra det så får du starta en tråd och vi andra skall leda dig *fniss... sagt med glimten i ögat!* :heart:
Jag håller precis på att starta en rådfrågningstråd.... :wink: fast jag lägger den nog på Barnafostran istället för jag misstänker att den kommer att handla mer om Storasyster än om Bebbo.

Vi är inte bekanta med Dora (än), däremot bodde vi i USA förra året och följde Sesame Street med stort intresse vareviga morgon. Så Elmo är Storasysters bag of chips, helt klart. 8) Men det lär väl finnas avvänjningskliniker för honom också?

Men nu till det fantastiska: Det är inte JAG som ska vara hemmavarande förälder! Det är barnens far! (För själv har jag varit hemma i över två år nu, och LÄNGTAR verkligen efter att få göra något lite vuxet ett tag också.) Och han är inte sån Barnaboksnörd som jag, men jag tror att han har greppat tänket i stort. Och om inte annat så lär han ju upptäcka att han behöver läsa på efter ett par dagar.... :roll: Så snälla allihop, håll nu tummarna för Pappa Chokladkanin och hans två små telningar.

:oops: Förlåt trådkapningen, Nancy! :heart: Stor kram!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kalaskakan: Då låter vi våra små avvänjas ihop :wink:

chokladkaninen: Vet du, precis efter att jag postat mitt svar till dig tänkte jag tanken "det kanske är hennes man som skall vara hemma". Klart vi håller tummarna för pappa chokladkanin :thumbsup: Jag minns att då min man skulle vara hemma med Leia var han toknervös först men efter en vecka hade han vuxit flera meter. Minst.

Nancy
Elle

Re: Välkomna till Nancyfamiljen

Inlägg av Elle »

Stora tjejen :heart: , snart 9 månader :D TACK för att du berättar om hennes utveckling, det är så härligt att läsa!
Nancy skrev: Om ingen klagar – säg inget :!: Knip igen, håll snattran, tyst =;
:thumbsup:

TACK för kramen, den värmde :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"