4,5 mån flicka, ohållbar situation

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

VIssa kör mozart efter pangramsan och anpassar volymen efter frågorna, sänker när juvelerna lugnar sig och stänger av vid tystnad.

Men "testa" inte, fundera och inför i så fall bara. 8) :wink:

Stöta och blöta är ju det detta är till för! :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Tack Anna09 för ditt svar! Ja än så länge har vi ju kört pangramsa och musik, kommer nog fortsätta med det nån morgon till åtminstone, tills jag bestämt mig och är redo att införa :wink:

Natten förflöt väl sisådär, två uppvak som vi ramsade och sen vaknade en arg tjej kl 06.30. Eller hon blev arg iallafall av att det int evar morgon :? :roll:

Dagen har bjudit på både ris och ros. Loa vaknade en halvtimma tidigt på middagsluren vilket är MYCKET ovanligt. Hon kunde inte somna om och blev rätt ledsen så jag nyttjade marginalen och tog upp lite tidigare..

Dock vågar jag mig tillstå att läggningarna börjar bli liiiite bättre. Här pyntat hennes säng så den snart ser ut som en tysk julgran :? Ikväll fick vi en helt tyst läggning igen :heart: Går inte att beskriva hur underbart det är att slippa lyssna till gråtande tjej i sängen..... Alla läggningar är verkligen inte bra ännu, flera fortfarande riktigt dåliga.... men jag tycker mig ändå se ett trendbrott [-o<

Kram från en mamma som försöker hålla hoppet uppe!
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

halloj i vintermörkret! Här kommer man intassande för att se hur det går för er! Och jag blir så himla glad när jag läser att ni börjat få fina läggningar! :heart:
"Tysk julgran", hehehehe. Det är rätt! :thumbsup: Sängen ska vara ett kul ställe, och det låter som att ni har fått till det nu! ;) Du ska se att fler och fler av läggningarna kommer bli lugna framöver. En del tysta, en del med nynnande och mummel och joller - och det är ju inte heller så tokigt!

Här hemma hade vi inte direkt en tyst läggning ikväll, utan det blev 20 minuters SÅNG istället, hahaha. Han är så söt när han ligger därinne och nynnar och mumlar för sig själv tills han somnar. :heart:

Jag har fått råd av Bianca ang vargtimmarna (som du ju läste) så nu är det lite ny taktik som gäller här hemma. Ska dra ner på ramsorna, skippa musiken och se ifall han kanske fixar vargtimmarna själv då. Lite nervös är jag allt...

Kram! :heart:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Wiiiiiiiiihaaaaaa :lol: Ännu en lugn och fin läggning.. jag blir så otroligt glad av det!! \:D/ \:D/

Vargtimmen gör dock ingen lika glad :roll: I natt sov Loa från 19-06.10. Sen började hon gny och prata för att gradvis varva upp.. till slut stortjöt hon!! Vad sjutton ska jag göra när det blir så här???? Känner att jag kan inte ignorera det.. hon blir liksom helt förtvivlad. Pangramsa, musik, allehanda husljud inkl. dammsugning hade i morse ingen nämnbar effekt. Solfjädra??
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det bästa brukar vara att bestämma sig för en strategi och följa den under någon vecka. Sök på tidiga mornar så kommer du få massa inspiration.

Angående att gå in och solfjädra så brukar barnen bli superarga på morgonsidan när du sedan går ut. Så det allra bästa är att lugna från utsidan.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Güttenmorgen! :D

Hur går det för er med vaaaargtimmarna? Hoppas det går framåt.
Mitt tips är en pangramsa och klassisk musik. Inget mer. Om hon tystnar och är tyst en längre stund för att sedan börja igen så skulle jag tolka det som att hon har sovit en stund - och ge en ny pangramsa.

Idag hoppas jag göra klart mörkläggningen, återkommer med rapport! :thumbsup:

Kraaaam
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Gomorron :D

Jaa... vargtimmarna är bättre på så sätt att hon vaknar senare, idag 6.20. Vad värre är är att hon blir så j-a förbannad. Skitförbannad. Ja vi kör på pangramsa och musik samt dammsugare vid kris. Tack Ida för rådet ang. solfjäder, den kommer jag garanterat undvika för min tjej behöver inte bli ännu mer ilsk.

Vi har haft 4 nätter i rad nu utan uppvak/ramsningar. Det är SJUKT skönt. Gör att man vågar slappna av liiiite iaf. Hoppas hoppas det börjar sätta sig med nätterna nu.

Har dock rejäla problem med sista luren kl 16.30. Hon har så himla svårt att somna här. Om vi är inne vill säga. Ute i vagnen vill hon gärna somna redan vid 16. Och hon behöver verkligen sova här.. för sista vakenpasset är hon så trött, efter kl 18 blir hon riktigt trött.. Har kört med mosad banan strax efter 16 men det hjälper inte alls. Oftast tar det henne 20-30 arga minuter innan hon till slut däckar. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det här :? .

Kram alla snälla :heart:
ilindstrom

Re: 4,5 mån flicka, ohållbar situation

Inlägg av ilindstrom »

Hoppas de sista nätterna gott bra. Angående sista luren kanske det kan var okej att ta den under promenad ett tag framöver? Det är ju bara under ett par månader som den behövs. Den luren har jag haft under promenad. Jag har klockat när barnet somnat och tagit upp efter 20 minuter. Funkat bra tycker jag.

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
majbrittsanna

Hej Ida!

Ja jag håller med dig, får jag det inte att fungera så kör jag den luren ute på promenad. Det är liksom inte värt att det förstör kvällen och även nattningen med en övertrött tjej. De sista dagarna har varit lite upp och ner, Loa har fått diagnos reflux. Vi sökte till slut läkare då hon kräkts mycket i 2 veckor, varit extremt svårt att ge henne mat, varit mycket ledsen och så har hon tappat i vikt. Så from igår får hon Zantac morgon och kväll. Jag hoppas att det kan hjälpa så att hon äntligen kan få må lite bra...
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra att Loa kan få hjälp. Hoppas medicinen hjälper.

kram
Ida

www.sovgott.net
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Lilla pluttan... Hoppas hon mår bättre med medicinerna.
Kramar!
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Tack :heart: Ja det här varit lite mycket strul nu :roll:

Kram
majbrittsanna

Hej på er mitt i julhelgen.............

Vi har problem och skulle verkligen behöva hjälp.. om möjligt av någon som har erfarenhet av små med reflux-sjukdom. Loa ligger just nu och skriker sig gul och blå efter att vi lagt henne för natten :cry:

Zantac som vi kört i 5 dagar har bara gjort Loa sämre (nåja, det är ju omöjligt att veta om det är den som är boven i dramat men bättre har det ju inte blivit). Så vi har satt ut den nu. From imorgon skall vi prova Nexium.. någon som har erfarenhet av det?

Från att ha börjat få ordning på våra läggninngar har dom nu, på några dagar, spårat ur TOTALT. Vi vet varken ut eller in just nu men vi tycker inte det verkar bero på "säng-skräck". Hon börjar inte gråta när man lägger henne i sängen .. då ler hon ofta och ser ut att liksom gossa in sig. Hon ligger även och myser i sängen när vi väcker henne efter att hon sovit. Men nån minut efter att vi lagt henne drar det igång. Från att ha somnat på 5 min max 10 min på kvällen.. tog det igår 3 h :!: :!: innan hon slutligen kom till ro. Hur fasen skall vi göra?? Har hon ont? Omöjligt att veta? Hur kan vi hjälpa henne??

Vi har slutat ge henne välling som kvällsslurk eftersom denna lätt far "upp och ned". Nattning är kl 19, kl 17.15 får hon middag och sedan mosad banan kl 18.30 istället för välling. Detta började vi med igår men har ju inte alls sett någon positiv effekt. Under dagen får hon mat senast en timma innan lur. Jag är rådvill Höjd huvudända hade vi igår men tog bort under den (långa) kvällen eftersom det inte hjälpte. Även läggning vid dagslurar har blivit mkt sämre.. minst dåligt funkar morgonluren.

Är det någon som vet någon råd eller som ha erfarenhet av liknande??
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nu är jag inte proffs på Reflux eller har testat medicinerna som du skriver om. Men jag har läst en hel del och stöttat ganska många.

Barn som har rejäl reflux får en irriterad (minst sagt) magmun och detta tar sina modiga dagar innan det lägger sig, så jag tror inte man skall stirra sig blind på just 1 natt, 1 läggning osv... Mediciner måste få några dagar på sig att fungera och att magmunnen får läka ut ordentligt.

Någa vanliga tips som jag är säker på att ni redan vet men tar dem igen för säkerhetsskull.

:arrow: Höjd huvudända, MINST 7 cm under benen, det skall luta ordentligt.
:arrow: Magläge (med larm som vanligt) Skall vara det bästa mot just reflux har jag läst.
:arrow: Rejält med tid mellan måltiderna så man inte småäter hela tiden. 3,5-4 tim (förrutom kvällsslurken som kan komma så tätt som 1 timme så klart)
:arrow: Fast föda detta åker inte lika lätt upp och ner genom den något "outvecklade" magmunnen. Men se till att hon verkligen blir MÄTT! Banan är ju jättebra.
:arrow: Äta sittandes ordentligt, inte ligga och amma eller flaskas utan så upprätt som möjligt.
:arrow: Satsa på rapar, massor, dessa barn behöver rapas lite mer och bättre än andra.

Sen tar det TID, det tar tid för magmunnen att läka, för koppen att veta att det är ok osv.., Så visst tålamod behöver man också. Har man haft en dag med mycket uppstötningar så är magmunnen irreterad, det känns. Då tar det DAGAR för den att läka igen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
majbrittsanna

Hej!

Tack för svar. Som du säger har jag läst mig till det du skriver här och där de senaste dagarna, men skönt att få det bekräftat och sammanställt. Tack :heart: Tack o lov har vi hittills klarat nätterna med ett par uppvak och ramsor (även om insomningen tar en evinnerlig tid...).. så hon får ändå en hel del sömn som hon ju såväl behöver. Hoppas vid gud att det fortsätter! Man märker på henne på kvällarna när hon har svårt att somna.. att hon vill inget hellre.. hon är så trött.

Som VANLIGT gäller alltså detta tålamod som ju INTE är min gren. Men vad har man för val :shock: Idag har det gått bra men det är ofta svårt att få henne att äta rejält.. jag tror det gör ont för henne, hon gråter. Men det är ju bara att avleda så gott det går och försöka.

Tack igen för ditt svar!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"