Livet efter kuren – inlägg.
Jag har blivit ombedd att skriva om vårt liv efter SHNkuren. Jag vill klarlägga en sak innan jag fortsätter skriva.
1)Det är ingen kur, utan ett ställningstagande till ett varaktigt liv med sömn och harmoni.
Men, det är visst en kur, en kur för sömnlösa små barn, tänker ni kanske lite upprört.
Jo, det kan jag hålla med om, men kuren upphör aldrig, den går bara in i ett annat stadium.

För innan man kurar sätter man ju en mall för hur tillvaron skall vara under lång tid. Mattider, sovtider och förhållningsätt inför olika fnurror som uppkommer, både tidiga och sena genom barnets olika skeden i livet.
Mitt inlägg är inte bara roseninlindat eller ett inlägg som enbart innehåller 12 timmars nätter utan några avbrott. För det har vi vid olika tillfällen, vi har fortfarande uppvak i vargtimma, ibland ruskigt arga och orättvisa läggningar på kvällen, vi kan ha mardrömmar både på daglur och under natten. Men vi har alltid minst elva timmars natt (utom nu vid 8-mån-ångest då den endast är tio…) och möjligtvis dagläggningar på tio-tolv minuter, oftast snabbare (även nu).
Jag köpte både BB och SHN-boken redan före Esters ankomst, för jag ville redan när jag såg att SHN fanns, att vi skulle tillhöra de föräldrar som visst kan sova på natten. För mig har aldrig småbarnsliv varit lika med sömnbrist. Det var inget jag tänkte leva med, så egoistisk

var jag.
Så när Ester var 4.5 månader satte vi en dag och började plugga, plugga och plugga. Då hade vi endast ett kvällsmål att kura bort. Vårt övriga schema var liknande det vi utgick ifrån när vi kurade. Så vi satte ett schema som vi ville hålla på lååång sikt, flera år med enbart små anpassningar. Både för vår och hennes skull.
Det var überjobbiga kurdygn

, tro inget annat. Men vi gjorde framsteg hela tiden med olika moment av schemat, allt föll inte på plats på en given signal. Alla delar skulle ifrågasättas och då var det upp till oss att gräva i verktygslådan efter lugnande svar. 8)
Ester har inte sovit en enda natt hos mamma och pappa, någonsin. Hon har sovit 6 timmar hos oss totalt på 8 månader och det var under hennes första två månader. Hon skulle tycka det vore jättekonstigt tror jag att hamna där, jag vet inte hur jag skulle hantera ifall hon vaknade hos oss.
Vi känner oss nu helt trygga i vårt schema, vi finns här med en bra attityd när Ester går igenom något jobbigt och har frågor att ställa. När frågorna kommer har vi verktygen att hantera dem på så att hon får bra svar. Vårt SHN-tänk fick vi när vi började läsa boken och det kommer hänga med oss genom hela Esters uppväxt, för jag tror att det tänket kommer behövas för en lång tid framöver.
Och de stora belöningarna i livet kräver sin insats, och när man gör den insatsen själv finns inget som kan få en att känna en sådan tillfredsställelse som när man lyckas. Och vad gör en förälder mer tillfredsställd än när ett lyckligt och harmoniskt barn aldrig behöver oroa sig för basbehoven sömn, mat, fasta rutiner och föräldrar som kan ge lugnande svar närhelst frågor kan dyka upp?
När detta finns har alla gränslös förmåga att ösa kärlek över varandra.
Tack Anna Wahlgren för att du delar med dig av all din visdom, vi är många som har så mycket att tacka dig för – det vet du från mig sedan tidigare. Jag gör vad jag kan för att sprida dina budskap.
Sist men inte minst:

Tack TorsMamma för att Du finns!