Sigges röda tråd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ewa

Inlägg av Ewa »

Aktuell uppdatering i Allergi(t)råden som kan vara av intresse som följer även Siggeraringens klieskapader:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 698#143698
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

tack Ewa! :thumbsup:

/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hjälp jag hinner inte med :!: En kväll åker man iväg och jobbar och då formligen exploderar tråden. :)

Snälla rara TorpSara - du måste nog omvärdera dig själv. Inte är du ett endaste dugg lat inte, tokfia. Tvärtom. Full av energi och kunskap som du gladeligen delar med dig av. Jag bugar och tackar.

Wifsta - tack snälla för salva-tipset men borde inte du hålla på och föda barn nu istället för att hänga här :?: :wink: En stor kram till dig.

Ewa och Fjällmor - er dra jag över samma kam, full av kärlek. Ni har så mycket kunskaper och det glädjer mig att få dela dem och att ni uppdaterar allergitråden så att alla får ta del av den.

Kort rapport om Sigge-lilltroll som mår mycket bättre. Hurra, hurra :!: Nu är det inte speciellt kliigt länge, det röda håller på att blekna och knävecken läker fint.

Jag har ju tyckt att han varit ur form helt och hållet och funderar på om en generell infektion kan vara boven till klådan och det röda. Snorig näsa och lite hosta samt pyttelite feber har han haft av och till under två-tre veckors tid. Sen kom kliigheten och det röda som gjorde att livet i mångt och mycket blev nästintill outhärdligt för honom. Nu skrattar han igen och äter som en lite häst. Tar sig fram på golvet och rullar runt och har skoj.

Därför håller jag mig lugn för att se vad som händer, kommer det nya skov av det röda kliiga eller kommer det ge med sig :!: Fortsätter bada i olja, smörja med Galacto Base och så får vi ha lite is i magen och utvärdera innan vi går vidare i eksem-djungeln.

Tack alla för att ni är så snälla och delar med er av era ovärderliga kunskper. Sigge skickar varsin blöt puss till er alla. :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: :thumbsup:

Krama varandra från mig heeela högen!
/Fjällmor
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

TorpSara skrev:
TorsMamma skrev:Jo lite OT, men kul onödigt vetandes... :roll: :lol:

I USA när man har brännskade offer, så på vissa ställen vet man, att smörjer man de brända områdena med "rent E-vitamin" (i de fall jag känner till köpte man kapslar som man punkterade och smetade på) flera gånger dagligen så får dessa människor nästan inga ÄRR-bildningar på de läkta såren.
Hur gillar du den då? :wink:
Så gör man här med. Det är otroligt fräckt! :D
Det var faktiskt så vi kom i kontakt med Biwelen första gången... Fick rekommenderat att använda deras E-vitaminlotion på en av våra hästar som hade en JÄTTE skada på ena benet där hon varit ihopsydd men lyckats riva bort stygnen. Vi smorde tre-fyra gånger/dag med lotionen och ärrbildningen upphörde.
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja här hemma går allt sin gilla gång, eller kanske inte alls egentligen. Klådan är mycket bättre, vi smörjer och smörjer vilket verkar ge resultat.

För några nätter sen vaknade Sigge och var så ledsen, Pappan gick in för att åtgärda gråten men se det gick inte. Till slut ropade jag att han skulle ta upp ungen och hysta honom till mig. Sagt och gjort, Sigge fick lite tutte. Till saken hör att han under dagen mest kliat sig och inte ätit bra alls. i en sån situation svider det hårt i mammahjärtat och säkert i pappahjärtat också.

Mat och så byte av bajsblöja och så mer mat och så somnade jag :shock: . Japp, så måste det ha gått till för jag vaknade halv sju av en go och glad Sigge som tafsade i mitt hår och när jag slog upp ögonen log han stort. :D Jag smälte, skrattade inombords och tänkte att det är väl inte så tokigt att samsova. :wink:

Att det blir så här gör inget för jag vet att vi lätt klättrar upp på rätta spåret igen utan problem. Och visst blev det så, natten därpå sov han rakt igenom utan problem. :thumbsup: :sleep: Han gillar nämligen att sova gott liksom sin storebror.

Dessvärre verkar det som om det alltid är någonting som måste krångla. Idag har Sigge-busen hög feber och är ur gängorna, orkar knappt skratta. Ätit så där och druckigt alldeles för lite. Får se hur han mår i morgon lillskrutten. Enligt planen ska vi till BVC på läkarbesök och vaccination men någon spruta kan man ju inte ta när man är sjuk och inte vill man ut och fara heller för den delen.

Emil mår bara bra och jag hoppas att han får fortsätta göra det. Nu vill vi vara friska allihopa och njuta av våren som är här nu. När Emil skulle gå ut på förmiddagen var det 21 grader i solen. Trots detta skulle han absolut ha mössa, vantar och täckjacka på sig. :roll: Jag sa att det var verkligen jättevarmt ute men då öppnade han dörren, stack ut handen och sa: KALLT Mamma. Så var det med det. Alla kläder åkte på men när han varit ute en stund åkte de av. :wink:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Det är så befriande vardagligt att läsa om era dagar, Susan!
Känns SÅ nära och genuint. Hoppas verkligen vi kan få till en träff i sommar,
kram Anna (som fortfarande väntar...)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Susanvännen :heart: Nu vill jag dela med mig...

I min bok finns det en sak som inte kan "ramsas bort" och det är extrem klåda. Ibland kan det både behöva duttas och paktas en liten stund...
Men precis som du säger så är allt som vanligt igen sen!

8) :heart:

Klådstillande pussar på Sigge, snöiga kramar på Emil och en storkram runt er båda köksproffs :wink: från mig!

/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Gulliga Fjällan, vi tänker som lika du och jag - klådiga små eller stora ungar får man dutta lite extra med. :heart:

Ja du Wifsta, jag förutsätter att vi ses någonstans någongång och gärna redan till sommaren så vi får beundra nytillskottet i familjen. Spännande med en tvåbent liten avkomma. :wink:

Snor, snor, snor, snor, snor..... Hur mycket snor finns det egentligen i en liten unge som Sigge :?: :shock: Han verkar kunna producera hur mycket som helst. Borde kanske utlysa några liter till försäljning :idea: , eller kanske inte.

Något BVC besök blev det naturligtvis inte idag. Jag ringde och meddelade att Sigge-lilltroll var förkyld och hade feber. Fick en ny läkartid i början på maj, det är någon besiktning av honom som ska utföras enligt deras planering. Bad att få en tidigare tid för att kolla vikten och få vaccinationen. Då frågar sköterskan om vi kan komma in i em för att få det gjort :?: :roll: Hur tänker du då :?: frågade jag. Ja så får ni det gjort sa sköterskan. Men jag ringde ju nu för att tala om att han är sjuk och inte vill du väl vaccinera mitt lilla sjuka barn heller :?: sa jag. Oj då, nej det ville hon ju inte.

Hoppas de snart får ordning på BVC efter privatiseringen. Just nu har de ingen koll på tider eller ungar eller någonting annat heller för den delen.

Pappan fyller år i morgon, fast vi ska fira honom när han kommer hem på torsdag. Emil håller på och förbereder det hela för fulla muggar. Något mer än så kan jag inte skriva för jag vet att Pappan minsann smyger omkring i den här tråden även om han inte gör några större avtryck. :)

Trots Sigges förkylning har vi haft en härlig dag, varit ute i sandlådan, spelat innebandy på altanen, rastat hundar, lagat mat, diskat, tvättat, gosat med valparna som alla öppnat ögonen och är helt bedårande, dammsugit och planerat födelsedagsfirandet av Pappan. Fullt upp alltså.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Oj glömde ju berätta att Sigge-busen sov hela natten lång trots feber och snorig näsa. Jag tror att jag hörde honom två gånger, då ramsade jag och han blev tyst. Sen vaknade jag en gång till av barnknorr och jag ramsade men det visade sig, när jag öppnat öronen ordentligt, att jag ramsat valparna som gnydde och gnällde lite. :oops:

De blivande ägarna till valparna kommer bara kunna använda sig av vår ramsa när de vill att valpen ska sova. SHN-kurade valpar :!: Borde nog ta extra betalt för det. :wink:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

SusanD skrev:De blivande ägarna till valparna kommer bara kunna använda sig av vår ramsa när de vill att valpen ska sova. SHN-kurade valpar :!: Borde nog ta extra betalt för det. :wink:

Kram Susan
:lol:
SJÄLVKLART så innebär SM-valpar ett mervärde! Hänvisa till mig om valpköparna ifrågasätter prissättningen :wink:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

TILL SALU: 20 000 liter snor! :shock: Minst :!:

:) Nja så farligt är det väl inte men jösses vad små ungar kan producera snor. Tack vara Sigges väldiga snorproduktion har jag klarat mig från förkylningen. Det kan ju omöjligt finnas snor så det räcker till mig med. :wink:

Emil är frisk sedan några dagar så nu är han och Pappan på simmis-avslutning. Sigge och jag håller oss hemma för att kurera oss eller rättare sagt Sigge. Någon feber har han inte längre och humöret är på topp även om näsan snorar. Aptiten har varit och är fortfarande mycket god. Sigge klämmer i sig hur mycket mat som helst och sen ytterligare lite till. Begriper inte vart det tar vägen, visst är han lite rund och go men mängderna han kan stoppa i sig är närmast enorma i mina ögon.

Nu när våren är här har vi fullt upp, det är trädgården som ska fixas lite, land som ska grävas upp och ogräs som ska bort. Sigge hjälper väl inte till så mycket just nu, han skyller på sin förkylning, så Emil får jobba desto mer. Igår var han riktigt trött efter att ha tvättat alla utemöbler med svamp och såpa, spolat av dem, fyllt vattenkannan, plockat hundbajs i trädgården, tränat hundarna, planterat om tomaterna, fyllt på jord till potatisarna som ligger i krukor och goar till sig, spelat innebandy på altanen och lekt med Sigge. Inte undra på att han somnade på tre röda när kvällen äntligen kom. :)

Sigge gjorde debut i gåstolen idag. Vi använder när vi är ute på altanen eller trädgården och det är för kallt för bebisar att ligga på marken. Kul tyckte lillebror som glatt hasade omkring på altanen. För övrigt tar han sig fram alldeles förträffligt inomhus, mest genom att åla men även genom krypning korta sträckor. Vissa bitar "bumpar" han fram genom att göra armhävningar, det är även möjligt att ta sig fram på rygg, då sätter han fötterna i marken och trycker ifrån. Alla sätt är bra men ålingen och krypningen är bäst både när det gäller att ta sig fram och med tanke på hjärnans utveckling.

Nu sover Sigge fm-lur i vagnen ute på altanen. Regnet hänger i luften, det är mulet men varmt. Valparna sover i sin låda och valpmamman sover i fåtöljen på en rena tvätten, suck. Nu ska jag vika tvätt innan Sigge-lilltroll ska väckas.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tjopp :!: Där gick tiden lite fort igen, jag hinner inte med. :)

Jag kan i alla fall konstatera att även Sigge är en riktig festprisse. Att Emil är det visste vi ju redan men nu har Sigge visat sina festtakter också och de går inte av för hackor.

Vi firade, som alltid, valborg hos syrran tillsammans med 25 andra vuxna och barn. Nytt för i år var att grannen kom körandes med sin gamla traktor från 1937 och hämtade upp oss. Vi satt på en stor vagn efter traktorn, till och med Sigges vagn fick plats, och så for vi i sakta mak till festplatsen. Kungligt sätt att ta sig fram på tyckte en euforisk Emil, traktor-fan av den högre graden. :wink:

Stor eld, många trevliga vänner och korvgrillning. Så otroligt härligt roligt. Emil såg vi inte mycket av för han roade sig med alla kompisarna i olika åldrar. Sigge vandrade runt från famn till famn och charmade alla. Han gillade verkligen att festa den killen. :) När klockan närmade sig åtta fick Sigge en lite tutt-slurk och sen packade Pappan ner honom i vagnen för att sova natt och sov gjorde han :sleep:
Vi andra spelade brännboll där barnen mötte föräldrarna. Som vanligt var jag med i barnens lag vilket grundar sig i att syrrans barn för många år sedan sa att jag aldrig kommer bli vuxen. Sånt är livet. Emil sprang runt med en egen boll och förvirrade alla inblandade. :D Kul hade han och kul hade vi. Mitt lag vann :!: vilket kanske inte berodde på min insats men skoj var det.

Sigge sov sig igenom hela brännbollsmatchen, han märkte inte ens att vi rullade iväg med honom till en ny hästhage och parkerade honom där. När vi spelat klart gick alla till syrran för att äta glass, dricka te och ha trevligt. Sigge sov vidare i vagnen som vi parkerade utanför huset, han fick sällskap av en annan liten kille som sov i sin vagn.

Emil roade sig för fulla muggar, go och glad fastän klockan passerat sovdags med många timmar. Tröttheten tog till slut ut sin rätt när en liten tjej med sur min sa att han förstörde när hon skulle spela hockeyspel. Då bröt Emil ihop på golvet, så där riktigt enligt regelboken för ihopbrytande. Jag tog upp honom, kramade om och föreslog några olika alternativa aktiviteter. Nej, nej, nej blev svaren på mina förslag. De sågades en efter en. Då kom traktorföraren och frågade Emil om han ville åka traktorvagn hem. Och JA det ville han.

Pappan och Sigge tog en promenad hem medans Emil och jag installerade oss på traktorflaket. Emil satt hos E, en god väns tös som är ca 14 år, insvept i en filt med ett korvbröd i högsta hugg. Det gäller att ha färdkost när man ska göra en lång tur hem över åkrarna. Ja riktigt ända hem kom vi inte utan vi blev kvar hos traktorägaren som glatt guidade oss i stora hallen som är full av traktorer och motorer. Några motorer drog de igång och Emil hade ögon stora som tefat av lycka. När vi inspekterat alla motorerna fick vi skjuts hem, dags att sova. Sigge var inte helt nöjd med livet när vi steg in i huset så jag fick ge honom lite tuttmjölk. Emil ville knappt ta av sig kläderna innan han kröp till sängs men med lite övertalning fick Pappan både av honom kläderna och en kiss på pottan. Sen sov grabbarna till klockan nio dan därpå. Det är jobbigt att vara partykungar. :)

Emil och Sigge har fortsatt i festens tecken. De har varit hemma hos Ewa där de firade hennes goa storkille. Jag jobbade så grabbarna tog med sig Pappan på festen. Kul hade de haft, alla tre. Det hade ätits korv, eller korvbröd för Emils del, krypits i tunnlar, grävts i sanden och hafts kul så det räcker länge. De fick små påsar med sig hem med goa saker och roliga saker. Inget godis, vilket vi är väldigt glada för.

Idag var vi på BVC för veterinär-. förlåt doktorsbesiktningen av Sigge-lilltroll. Emil var med för att se till att allting gick rätt till och som ansvarig för avledande manöver när Sigge skulle få sprutan. Sigge är, liksom Emil, en glad liten människa ända in i benmärgen. Doktorn undersökte och Sigge avfyrade leende efter leende ända tills han fick doktorn på fall och en puss på näsan. Det går liksom inte att motså Sigge när han håller på så där. :heart: Doktorn skrev en remiss till barnkliniken så vi får komma dit och se om de har något vettigt att säga om kliandet. Nu ser han rätt fin ut men det känns som om det är för att vi är på med insmörjning varje dag. Vi kan hålla det i schack men inte bota det. Sigge fick högsta betyg på besiktningen :thumbsup: så nu är det ingen koll igen förräns han blir åtta månader.
När han skulle få sin vaccination ställde sig Emil framför honom och viftade med en leksak. Simultankapacitet har Emil för han tittade mycket noga på när sköterskan stack nålen i lillebrors lår samtidigt som han viftade med leksaken. :) Sigge grät i ca tre sekunder innan han bestämde sig för att det fick vara nog med bölandet. Då sa Emil BJA TITTIS och så fick Sigge en stor kram av storebror. :heart:

Idag gjorde Sigge ett bus :!: Han rymde hemifrån :!: Jo då så var det. Jag hade lagt honom på golvet och han kröp runt och var allmänt glad. Sigge var ute på altanen och körde traktor medans jag diskade frukostdisken. Plötsligt ropar Emil: MAMMA TITTIS UTE, NEJ, NEJ TITTIS IN! Då har Sigge smygkrypigt sig ut över stora tröskeln ut på altanen. Nu får man nog koppla honom om man ska veta var han är. :wink:

Dags att kissa Emil, rasta hundar och sova.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, det var en festglad Sigge-prisse som var här och charmade Mormor i vars knä man satt alldeles förträffligt. Hinderbanan gav man sig också på - kryptunneln var VÄLDIGT rolig med alla olika färger. Och Anton och Calle hejade på på andra sidan. Var så kul, förresten, att se hur samtliga ungar med liv och lust följde guldtråden till skattgömman med kalaspåsar. Väl framme vill alla ha sin påse och undersöka innehållet. Utom de två söta 2-åringarna Emil och Disa som grabbade tag i varsin vattenkanna och satte igång att.... jobba 8) :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:) Jag kan se Emil och Disa framför mig i full färd med att arbeta, göra nytta och på samma gång ha roligt. De är för goa de två. :heart:

Idag har vi haft en underbar dag, så underbar att jag var tvungen att ringa Pappan som befinner sig i huvudstaden för att arbeta. Jag "beklagade" mig att det var såååååååå jobbigt att vara hemma och ta hand om barnen. :wink:

Så här såg vår joooooobbiga dag ut:

Väckning klockan sju, då dracks det välling i soffan medans vi tittade på den fantastiska DVD:n Bilar som vi alla kan utantill vid det här laget. :) Sigge är en hejare på att äta, först klämde han 200 ml välling för att en halvtimme senare formligen vräka i sig en portion gröt och en burk frukteftis. =; Sen var det stopp, då låg han på golvet och det enda han orkade göra var att le och andas. 8) Sån är han. Emil och jag åt också frukost men inte lika mycket som lillebror. :wink:

Klockan nio sov Sigge morgonlur, Emil var i sin säng och hade ensamlek medans jag fodrade och kissade hundar, städade efter valpar, diskade frukostdisken (åh vad jag längtar tills vi får vår diskmaskin) och plockade i ordning lite. Plockade upp Emil och väckte Sigge. Sen gav vi oss iväg upp till mormor allihopa. Sigge satt i sin nya sele, en Patapum, och trivdes med livet. Emil slog sig i slag med extramorfar, tillsammans skötte de om landen som skulle vattnas och lite ogräs skulle plockas. Sigge och jag gick in och konverserade gammelmorfar. De två killarna, det skiljer 90 år på dem, har något väldigt speciellt gemensamt.

Sen hann vi med att titta till alla hästarna lite innan det var dags att hasta hem genom skogen. Sigge fick lunch och så nattade vi honom i vagnen på altanen. Emil lagade tomatsoppa och ungspannkaka som han skulle bjuda moster på. Själv bistod jag bara med rent praktiska saker som är svåra att fixa när man är 2,5 år gammal. :)

När moster anlände åt vi god lunch tillsammans på altanen där Sigge låg och snarkade i sin vagn. Solen sken och det var så skönt så det nästan inte går att beskriva. Emil drog in till sig och somnade som en stock :sleep: medans syrran och jag drack te och möttes i en Maxi-Yatzy match. Jag förlorade :cry: vilket var irriterande men jag överlevde. :)

Väckte barnen och så åt vi mellis på altanen, skönt. Sen roade vi oss i trädgården ända tills det var dags för kvällsmat som Emil lagade. Det är helt sant, jag bara stöttade lite när potatisen skulle skalas och hjälpte till att få upp burken med laxbullar. Medans maten puttrade på spisen diskade jag och Emil sköljde disken. Sigge kröp runt på golvet och gjorde viktiga saker.

Ja sen åt vi då kvällsmat, Emil tog en dusch, Sigge tog ett bad och jag assisterade bägge två. Välling framför Bolibompa, tandborstning, insmörjning av lillebror, storebror kissade och vips var klockan sju. Hystade barnen i säng under skratt och skoj. Två minuter senare var det knäpptyst i rummet, ja om man bortser från snarkningarna då förstås. :sleep: De brås på sin far. :wink:

Nu ska jag rasta lite hundar som nog vill ha kvällsmat också. Sen ska jag gosa med alla valparna som är helt ljuvliga. Måste ta hand om disken och hänga lite tvätt också. Sen kommer Pappan hem i kväll :!: Hurra, hurra vad jag längtar. :heart:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"