Bebis 2008?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
ela
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 11:05
Ort: göteborg

Inlägg av ela »

vad skönt o höra att jag inte e den enda med dessa tankar. :oops:
jag hoppas bara att man kommer bli omtyckt när d kommer t kritan
för att få en stämpel som "jobbig" svärmor lr så hade ju varit förfärligt.
bara tanken får mej till att rysa.

men min nuvarande svärmor e helt ok.
får se om d blir några förändringar när bebben tittar ut. :?
tänker på hur delaktiga min familj är o har varit,
på mina villkordå dvs, och att d e en sådan tillgång.

min dåvarande svärmor e en helt annan femma :evil:
men hon är ju ändå barnens farmor o vidare så har jag ingen
kontakt med henne nu heller på gott o ont.
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har en fd svärmor, som jag hade riktigt stora problem med. Hon var fruktansvärd.
Några förfärliga anektoter kommer här: (så här ska jag inte göra :!: )
:arrow: Svärföräldrarna hälsade på under BB vistelsen. Barnet skrek, och jag som förstföderska var lite ovan att lägga till bröstet.
Svärmor lyfter upp min tröja, varpå hon tar fram mitt bröst. Av chocken och allt tumult gör jag ingenting. men min intrigitet tar enorm skada på hennes intrång.
:arrow: Hon har med sig besökare till våran lägenhet, och visar och öppnar samtliga garderober, vad vi har där, och hur det ser ut. Vilket också var ett slags intrång.
:arrow: Vi lämnade bort vårat barn i några timmar, vid 6 veckor, hon var barnvakt. Jag fick senare veta att hon ammat honom :twisted: för att få honom att sluta skrika. (jag hade, skickat med urpumpade mjölk...)

Det var droppen, och jag blev nog väldigt avigt inställd, efter det.

Jag och pappan flyttade i sär, och nu förtiden så är vi i alla fall försonade på ett icke uttalat vis.
I dag respekterar jag, och är snarare tacksam för att hon tagt hand om mitt barn, varje gång han skulle ha tillbringat tid hos sin pappa. Det är egentligen jag och hon som haft den gemensamma vårdnaden, när pappa inte ville vara pappa, så har det varit hon...
Så en slags outtalade respekt är det jag känner för henne nu.

Min nuvarande svärmor, ja, vad ska man säga, jag skulle i alla fall önska att hon var lite mer avslappnad, att hon kanske hade mer förtroende för mig och sin son, att jag kände att jag kunde få vara mig själv i hennes närvaro, utan att behöva undra vad hon tycker och tänker och om hon nedvärderar oss i sina tankar, om hon tycker att jag inte är bra nog, varken som mor eller sambo. En lite mer avslappnad attityd, är vägen till mitt hjärta.
Hon är som så granskande och värderande.

Hur man själv kommer att bli som svärmor :?: Kanske kommer man med förslag om standardmodellen, och social delaktighet, och ska visa hur man vagnar, och ramsar, medans svärdottern antagligen tycker att man är :twisted: och snör ut en ur hemmet :lol:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

sonica: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
GOSH! Vilken människa??? Jag hade nog typ polisanmält henne för de saker du berättar om....
Men hur ska man själv bli? Jag tycker att Amelia Adamo brukar tala om sitt förållande till barn, svärdöttrar och barnbarn på ett sympatiskt vis. Hon brukar säga att man måste göra sig attraktiv att vara tillsammans med, så att man inte bara blir barnvakt, där barnbarnen dumpas. Det tror jag på. Man jobbar nog lite ur underläge och måste se till att de unga ser någon poäng med att tillbringa ledig tid hos/med gamla farmor. Inte kräva, eller köra med "jag som minsann alltid..." "det kan du väl göra för din gamla svärmor/mamma/farmor..." odyl.
Det blir spännande!

Och spännande var det även idag, då vi var på ultraljud och kollade in pjatten i magen. Eventuellt försa barnmorskan sig, när hon skulle mäta lårbenet; "ska vi se om han vill, det är inte alltid de vill..."
Eller uttrycker man sig automatiskt så, med manlighet som norm, liksom?

Hugo fick fö vara hos farmor, som valde att komma försent till jobbet för vår skull! Apropå svärmödrar. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nya mamman: Så avis jag blir, vill också på ultraljud NU :roll:
Det stora Ul:et är min slutgiltiga bekräftelse, efter det ska vi börja planera ny bil, ny bostad osv.

När vi var på UL med sonen, så uttryckte de sig märkligt nog också som du beskriver.
Så här sa dom:
Oj vad han sparkar, det kommer nog att bli en riktig fotbollsspelar det här.

Jaha :shock: så var den överaskningen förstörd tänkte jag då.
Och mycket riktigt en liten pojke tittade då ut senare.

Grunnade mycket på om de bara uttryckte sig så för att det är normen. Men jag undrar om de kanske försa sig en aning där..att det kanske inte var meningen.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Svärmödrar ja... har haft tur med min.
Men hon är psykolog och av en annan klass än mig och min familj. Och det märks.
Jag var svinnervös första gångerna jag var hemma hos dom. Konst, matsalsmöbler, outtalade regle, lite stelare.
Hon pratar annorlunda i telefon oxå.
Fyller inte ut tystnader med dravel eller nervösa fnitterm, är tyst, väntar ut...gosh, innan jag vande mig vid det! :lol:

Prick vecka 17 kom min bebismage. Nu känner jag små pickar inifrån. På måndag har vi vårt UL. Kanske tar vi reda på kön den här gången, om dom ser det.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kattklo: Oj, vill också på UL, typ NU.
Men det är väl några veckor kvar :?

Har gått 13 hela veckor nu, och illamåendet är nu värre än någonsin. Visst ska det gå över snart :roll:
Jag vet hur jag ska göra föra att mota bort illamåendet. Och det är genom att äta. Helst äta, innan jag blivit hungrig. Och hungrig det är jag nästan hela tiden.
Inte blir det bättre av all matleda. Jag vill inget äta. Allt smakar illa. I bland går jag och handlar och försöker verkligen tänka ut vad för något jag skulle kunna äta. Köper det, men väl hemma, fastnar det bara i halsen :(

Min sambo har snart inte tålamod med mig längre :lol: Han kan för sitt liv inte förstå varför jag inte gillar någon mat längre. Allt han föreslår, tackar jag nej till...

Förvisso finns det 2 rätter jag kan äta, köttbullar med mos, (fast det måste vara gjort på resturang, hemmagjort smakar inte gott)
Och pita kebab, fast där duger inte vad som helst heller. Kebaben måste komma från en speciell grill, här i stan, med en aldeles särskild dressing :roll:

Hur ska detta gå :?:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

sonica skrev: Förvisso finns det 2 rätter jag kan äta, köttbullar med mos, (fast det måste vara gjort på resturang, hemmagjort smakar inte gott)
Och pita kebab, fast där duger inte vad som helst heller. Kebaben måste komma från en speciell grill, här i stan, med en aldeles särskild dressing :roll:

Hur ska detta gå :?:
Vilken tur att du inte bor som mig! :shock: :lol: :lol: :lol:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vet inte riktigt vart du bor, men jag gissar på en fjällby, långt från någon kebabgrill :lol: :lol:

Kanske skulle man börja kräva torkat renkött, eller nått sånt om man bodde i fjällen :roll:

Jag hoppas att jag snart kan äta allt igen. För jag är ju så vansinnigt hungrig.
ela
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 11:05
Ort: göteborg

Inlägg av ela »

ja usch för att må illa...

denna gången satt mitt illamående i lääänge
o d spelade ingen roll vad jag gjorde för lika illa mådde jag endå.
kunde inte äta något annat förutom smörgåsar o naturligtvis
så kände ju jag för salami o bire :? .
lät dock bli att äta d.

så en dag va illamåendet borta o d kändes inte skönt utan konstigt.
e dock väldigt kräsen i vad jag vill stoppa i min mun,
så för närvarande e d korv (hellst falukorv i ugnen m potmos/pasta)
o flingor m fil som bara e så underbart gott (ätes minst 1 gång/dag
hellst på kvällen).
men d ständiga suget e så svårt att ta tycker jag,
vill äta hela tiden :shock: .
har börjat dricka mkt vatten för att få ner suget.

måste bara få lägga in en parantes som jag e mäkta stolt över :lol:
har inte rökt en enda pinne sedan 25 april!
slutade inte för att jag väntade utan för att jag skulle byta jobb
(blev fast anställd) o tyckte d va ett ypperligt tillfälle att sluta då.
iaf så kom ett fruktansvärt söt sug i samband m detta o jag
kompenserade d m o vräka i mej godis :oops: .
men men, jag har iof inte rökt nått mer heller.

min sambo har skaffat sig tålamod med mej,
innan hade han inte d alls!
tyckte d va jobbigt att jag "gnällde" över lukt o maträtter osv.
men nu så döljer han d väl. :o
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jamen hej alla väntande!
Det är lite dumt, men jag börjar redan bli otålig. Och jag har 3,5 månad kvar... :roll:

Hur har ni andra det?

Kram
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag mår illa idag... :? Och så glömde jag frukten hemma, så jag är lite svag nu här på jobbet.
Fast oftast mår jag bra!

Jag har inte hunnit bli otålig än, har bara precis fattat att det kanske går vägen :shock: :!: Och när jag säger maj till folk dom undrar när bebisen kommer, så känns det som MER än 9 månader dit. Vilket folk också verkar tycka, har fått höra det hemska ordet "nattagammalt" flera gånger. Bl a från min far :evil: . Egentligen är det ju bara drygt 6 månader till början av maj.

I em ska jag ta mod till mig och ringa bm och be att få höra på hjärtljuden. Hon lovade att jag skulle få komma in och göra det när jag ville :heart: .
ela
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 11:05
Ort: göteborg

Inlägg av ela »

Otålig, förväntansfull, pirr i kroppen d finns säkert många fler ord att sätta på denna spännande resa som e så lååååång. :D
Men snart så sitter vi m d små krabbaterna i knät o bara myser o d e ju värt väntan o längtan.

Kliver idag in i vecka 27, 3 veckor kvar till min magiska vecka då min stora grabb föddes. Har liksom blivit en vecka som jag väntar otåligt på m både glädje o oro. :?

Dagarna d går framåt iaf, vissa mer långsamma andra svichar förbi.
Lider ju av foglossning o sammandragningar som känns bättre nu när jag e sjukskriven på heltid. Så nu ska jag passa på o njuta av mina två pojkar extra mkt när jag e hemma o har all tid i världen (så som jag vill att d ska vara)
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Wow :!: Nu har jag varit på UL och sett båda små liven.
Jag var i vecka 18+2 nu.
De gissar på tvåäggstvillingar, så vi får väl se. försökte verkligen spana i könen, men kunde inte urskilja ett enda dugg. Det spelar ju inte någon roll, men ville ju veta om det kanske var två olika sorter.
Men här i våran kommun får man inte tjuvkika innnan själva dagen.

Jag har drabbats av en förfärlig hosta, jag blir bara inte av med den. dricker c-vitamin brus, apelsinjuice, äter mandariner, clemnetiner...
och det brukar ju göra så att förkylningen försvinner, men inte nu.
Jag hostar så jag får ont i musklerna i magen.
Tips någon :cry: :?:
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej! Har sett att flera har tipsat om hackad rödlök med kokhett vatten på till hostande barn, kanske det funkar även på hostande havande kvinnor :) ?

Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

hostan har blivit bättre nu,
tack och lov.
Men när den väl kommer är den grym.
Jag hostar tills jag kräks bokstavligen,
den är så kraftig att blodkärl spruckit i ansiktet på mig :shock: jag ser inte klok ut :roll:
Men här behövdes riktig hostmedicin, har fått coccilliana utskriviet...
som jag i alla fall tar på natten.

Hur är det med er alla andra blivande 08 mammor :?:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"