vet inte vad jag ska ta mig till...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Loranga, helt ärligt, har du verkligen läst igenom din tråd :?:

Åter igen, rundgång vännen.
Din fråga här om hur och när du skall mata och när, har redan besvarats.
Se sid. 4, 6, 7, 9 (och säkert på fler ställen) här i din tråd .

Jag poängterar igen - du har redan fått alla svar som kan uppbringas. Läs läs läs och anteckna.

Jag undrar, vad mer för svar vill du ha?
Det är för dig att göra jobbet, hur mycket du än frågar eller omformulerar frågorna.

Du har alla svar i din tråd!

:heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

marialoranga skrev:Ska jag låta honom vänta på maten :?: Kan man va säker på att överlevnadsångesten är borta så kan jag ju låta honom vänta en halvtimme på maten. :?:
Är han lugn och nöjd när han vaknar så går det utmärkt att vänta en stund på maten. Låt aptiten infinna sig och så fort du märker att han börjar bli hungrig så har du flaskan redo.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Fast jag ser nu att du redan kommit på det själv några sidor längre bak i tråden.

Kan bara instämma med andra talare, lita på dig själv betydligt mer än du gör. Ni samarbetar bebisen och du. Ni kan :heart:
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack :)

förlåt att jag tjatar.
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
KMI

Inlägg av KMI »

Hej!

Följer er tråd och ville bara kolla hur det går för er?
Som du sa i min tråd en gång, vi har lite lika problem. Jag var så himla stressad över att allt skulle bli lika bra, och helst ännu bättre än det var med storasyster att jag panikade direkt när lillebror inte ville göra precis som jag förväntade mig. Jag har vagnat och vagnat och det kändes inte som om det funkade alls.
För mig vände det lite (ska inte ropa hej ännu dock :wink: ) när lillebror blev sjuk i RS och jag inte kunde göra så mycket mer än att mata precis när han var hungrig och hjälpa honom att sova när han verkade trött, var liksom tvungen att släppa alla tider. Och det gick bra, bättre än vanligt. Och när jag tänker på det så är det ju ungefär så SM ska funka tror jag? Att man matar när de är hungriga, ca var 3-4 timma och hjälper dem att sova så gott det går när de är trötta. Och sedan när de blir lite större, kanske 5 månader eller så (tänker jag!) så kan man kanske styra upp det lite mer strikt om det inte flyter helt friktionsfritt ännu. Så tror i alla fall jag att det kan fungera. Jag för min del glömmer liksom bort att lillebror är så himla liten. 15 veckor som han är nu är faktiskt fortfarande litet och det är ju inte så konstigt att han faller igenom ibland. Och när jag tycker det känns lite hopplöst så brukar jag tänka att det kan ju inte pågå för all framtid, jag menar, jag kommer ju inte att stå och vagna honom fram till han tar studenten...
Äsch, ville bara säga att jag förstår hur du har det och att det för mig vände lite när jag var tvungen att lugna ner mig och släppa all press. Lättare sagt än gjort, men det vände i alla fall.
Detta är alltså tänkt som pepp! :D och jag hoppas verkligen att ni kommer mer och mer på banan!

Kram KMI
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack vilket fint inlägg :heart:

jag följer din tråd med:D

jo nu börjar lilleman vakna BARA när han är hungrig iaf nattetid. Och han är mer nöjd på dagarna. Men med 4 uppvak minst per natt:S
Men som du skriver så försöker jag ta det lugnare med och det går bättre, men sakta. jag känner väl att jag skulle behöva sova en hel natt för att orka med dagarna och då vet jag ju att lilleman verkligen skulle behöva det med (med endast ett nattmål) men vi kämpar vidare:)

tack som sagt och kram
mamma till L född 030112
KMI

Inlägg av KMI »

min son vaknar fortfarande 3 gånger per natt. igår natt dock bara två gånger. ska försöka förekomma honom i natt...
efter att ha matat honom med flaska idag under dagen ser jag att han inte äter så värst mycket så han är kanske helt enkelt utsvulten på natten. tänker att jag ska jobba på med maten på dagen och se vad som händer med nätterna. annars så ger jag honom ett par veckor till och sedan är det dags att aktivt ta bort hans nattätande. men, vi får se!
lycka till i natt och känn sällskapet från en annan nattuggla som säkert är uppe och ammar samtidigt som du! :D :?

god natt!
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack:) känns skönt att veta att vi är fler. men min son får bara flaska och lite gröt nu med.

han har blivit mycket gladare och pratar massor och idag vände han sig från mage till rygg för första gången:D

kramar från oss
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

Lite uppdatering!

Har en pojk som ofta ligger på mage och pratar och pratar (eller snarare skriker nått slags vårskrik) :P riktigt mysigt är det. Och om han blir ledsen är det ju bara för att han är hungrig eller trött.

Tycker det går bättre på dagarna nu men jag har ju inte heller hållt tiderna sådär jättebra :oops: Nätterna blir sakta bättre, men jag matar honom minst tre gånger.

Nu till min fråga, är det dags att börja ramsa? Och kan man ramsa lite som man känner för eller ska det va fyra på raken som det står? skulle vilja slänga iväg en ramsa till han lägger sig på natten som jag gör med stora pojken;D Han somnar oftast själv för natten och jag har börjat märka att kan han inte somna så är det för att han vill ha mer mat:D

:D
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

Hittade i barnaboken om ramsan som jag förstod att jag skulle använda vid 4 månader. Så det börjar jag med då!
Och så tar vi vällingen då med!

Läste i bb att man ska ge ungefär en halv burk pure för att dom ska få i sig välling...är det en halv liten burk som menas?
När kan jag börja ge honom mat i burk istället för bara en smak ?

Jag tycker det är svårt att veta när man kan vagna på natten och oftast vill han komma upp och äta, men natten som var bara skrek han när jag tog upp och stoppade flaskan i munnen på honom så jag antar att han var trött istället...har lite svårt att veta det där, svårt att veta om han blir mätt på dagarna. Han äter två gånger under varje pass ungefär, med ganska lång tid imellan minst en halvtimme.
Han har ju lärt sig vänta på maten, men inte varje pass tyvär.

Det var nog allt för nu :D
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej igen! fyller på här då...

det är nämligen så att han blir ledsen när han ska bada :( han åkte under vattnet en gång för längesen och nu blir han ledsen bara han ser badkaret med vatten. jag försöker doppa fötterna lite men han blir ledsen direkt.
Han kan till och med bli ledsen bara av att stå på skötbordet naken och titta på badkaret:( vad ska jag göra åt detta?

kram
mamma till L född 030112
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det är inte så lätt alla gånger. Man får lyssna sig fram. Man får försöka förstå att små barn behöver hjälp och ledning. Det är inte mycket de kan ordna själva, om man säger :roll:

Så ge stöd och enkel vägledning, i en Attityd av Sjävklarhet. Det kan du :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack :D

det går sakta bättre här :D Han är en underbar liten glad kille och hans storebror är minst lika härlig och duktig!!

Men hur ska jag få honom att tycka om badet igen?

kram
mamma till L född 030112
ElinN

Inlägg av ElinN »

marialoranga skrev: Men hur ska jag få honom att tycka om badet igen?
Hoppa i själv och visa hur härligt det är! :D
annica72

Inlägg av annica72 »

Vår stora tjej blev rädd för badbaljan under en period när hon var 5-6 månader. Då backade jag. Tvättade henne med tvättlapp några veckor samtidigt som jag införde lek i tvättbaljan! Jag ställde baljan i köket utan vatten i och satte henne fullt klädd i baljan. Inget läskigt alls!

När jag sen skulle börja bada henne igen, så satte jag henne naken i tom balja och sedan fyllde jag på vatten. Tanken var att det inte skulle bli någon läskig temperaturskillnad helt plötsligt. Och det är ju kul med vatten som fylls på! :D

Kanske rekommenderas det att man ska genomföra badet med en självklar attityd - men med en panikskrikande bebis kände jag att det var lugnare att backa rejält och låta henne få tillbaka säkerheten.
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"