Hej!
Jag tänkte klistra in min kurtråd här med tanke på diskussioner som förts angående sömnmedicin, kurning mm.
Jag står inte bakom ALLT AW skriver på forum och i böcker mm, men hon förmedlar så mycket bra tips och så mycket välvilja och barnakärlek. Det är upp till var och ens eget ansvar hur man tolkar det som skrivs och vad man använder sig av. Vi är innerligt tacksamma för den hjälp vi fick.
Först en kort sammanfattning.
Vår prins hade problem med kaskadkräkningar. Det var enligt BVC ingenting man gjorde någonting åt så länge viktkurvan följdes (vilket var fallet).
Exta jobbigt var det på nätterna då han efter amning skulle sova. Jag fick sitta med honom i ca 30 min efteråt om inte allt skulle komma upp igen.
Eftersom han kräktes mycket blev han fort hungrig och behövde mer mat. Dessutom kom mjölken långsamt så amningen tog oftast upp mot 60 min.
Så det var mest amma, torka spyor, byta lakan/kläder 5ggr per amning och sedan sitta upp med prinsen så inte magen direkt blev tom.
Så höll vi på i 6 mån. Inte konstigt att det blev bekymmer med sömnen.
När kräkningarna sedan avtog hade prinsen aldrig fått ett "normalt" sömnmönster (och inte jag heller längre).
På BVC träffade jag vår rara doktor som förstod hur trötta vi var och hon skrev ut allergimedicin (Atarax) till prinsen som han skulle bli lite sömnig av.
Hon gjode det inte lättvindigt utan betonade att det var kortsiktigt och att vi skulle försöka trappa ner inom kort.
Eftersom problemen fortsatte så fort vi trappade ner gick det flera månader. Även om vi gav en betydligt lägre dos än den som var anvisad, så kändes det INTE alls bra.
Men av en slump hittade jag hit och efter 4 dygn med SHN sov han timvis i sträck och ganska snart hela nätter. Vi kunde sluta med Atarax utan att problemen kom tillbaka.
Vi såg ganska direkt hur bra SHN fungerade. Hade vi inte sett någon förbättring inom kort hade vi inte fortsatt kuren.
Kuren var dessutom en "metod" vi kunde tänka oss eftersom man hela tiden ska hålla kontakten med barnet och lugna det (till skillnad från 5mm).
Nu är det drygt två år sedan vi "kurade". Prinsen vill fortfarande gärna vakna lite tidigt, men han sover i princip alltid hela nätter fram till mellan 05.30 och 06.30. Om han upptäcker att maken är nere i köket och gör sig i ording till jobbet går han upp och gör maken sällskap till frukosten.
Här är tråden för den som vill läsa om vår resa.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=