så var det dax igen.... hade tänkt försöka klara upp detta på egen hand men...
snälla ge mig energi, hopp, ork jag är inte mitt vanliga jag!

jag trivs inte med mig själv. det bor nog en liten perfektionist i mig och kankse är det den som ställer till mina problem. eller så är jag bara en supertrött tvåbarnsmor....
jag är arg och irriterad hela dagarna. min stackars linnea får mycket skit för jag inte kan hantera mina känslor.... kanske borde jag skriva i klagomuren men jag har ju för avsikt att vända detta så jag fortsätter här.
ett exempel från denna morgon: båda tjejerna är lite småförkylda. lilla tjejen vaknar 05.50! varpå jag blir arg direkt. arg på att det fortfarande sipprar in ljus från fönstret. har provat tejpat och fixat med extra filtar i en veckas tid men får inte till det. hon gnyr och gnäller men när hon inte får någon respons så börjar hon prata för sig själv. 20 minuter går och sen ropar storasyster från rummet intill. då blir jag om möjligt ännu argare. ropar att det är inte morgon än godnatt och sov så gott. varpå hon illvrålar och selma förståss reagerar på min röst och även hon sätter igång. jag går upp och frågar argt linnea vad det är.
- jag är snorig och har ont i ögat....
- jaha, men det spelar ingen roll. du måste va tyst nu och sova. hör du inte hur selma skriker. slår igen dörren och går in till selma igen. hon sover i vårat sovrum fortfarande. ramsar argt och kryper ner i sängen. hon gallskriker i 15 minuter. jag går till slut upp och buffar henne lugn. avslutar med solfjäder och ramsa. hon skriker upp sig igen och jag låter henne hållas ett tag. ny buufning varpå hon inte lugnar sig. sätter igång väckarklockan 06.50 och hon tystnar. gör morgon- men inte glad!

jag kör alltså på strategi 1 vad gäller tidiga uppvak men kanske borde övergå till husljud och lämna henne ensam i rummet iistället.
ska ringa maken och be att han köper med svarta sopsäckar hem så jag kan täppa till där ljuset sipprar in på morgonen. säkert är det därför stora tjejen vaknar för tidigt också. ska även engaera mig i hennes rum.
hade selma sovit och lillasyster vaknat skulle jag lugn och "snäll" gått in och hjälpt min stora dotter snyta sig, klappat henne på kinden och sagt med mjuk röst att hon ska sova en stund till. det var så jag var innan selma kom till världen! det är en sådan mamma jag vill vara!
varje kväll när barnen somnat sitter jag med dåligt samvete för att linnea fått så mycket skit för jag inte orkar. hela dagarna är det så här.
selmas schema ser nu ut så här:
07 godmorgon
08.30-10.00 sova 1,5 timme
12-13.30 sova 1,5 timme
16-16.20 sova 20 minuter. Fast här lägger jag 15.45 och ger möjlighet till en 45 minutere.
19.00 Godnatt
04. nattmål
hon är fortfarande en tröttis och jag har snuddat vaid tanken att lägga in ännu mer sömn eftersom hon altid blir trött efter 1,5 timmes vakentid och sista halvtimmmen är ett evigt kånkande. hon är således väldigt sällan glad när jag lägger henne även om jag oftast lyckas få henne att skratta lite åt våran spegelbild precis innan jag stoppar ner henne i spjälsängen. men med tanke på de tidigare och tidigare mornarna känns det ju inte aktuellt....
den första 1,5 timmen är hon heller inte nöjd. jag "måste" vara nära henne hela tiden. 5 minuter max roar hon sig själv. annars ligger hon med mig vad jag än gör. diskar, tvättar, lagar mat, går på toa... ibland struntar jag i henne så får hon ligga på golvet och skrika till diskmaskinen är urplockad. vi är långt ifrån dem där 5 minutrarna skrik per dygn! även om det inte längre är magontskrik så går detta mig på nerverna!!!!!

när hon fått sova och fått mat så borde hon ju vara nöjd kan jag tycka. iaf i 10 minuter.
vart tog filosofin "barn ska njutas och njuta själva" vägen??? vad håller jag på med???? hur ska jag komma till rätta med det här? eller iaf få det att bli bättre...
så, nu känns det lite bättre när jag skrivit av mig.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -