alltid krispåfyllning? och rapar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt!!! :D

Då är jag med! :wink: Undrar när vi ska våga oss på spjälis igen!?? :roll: Snart tror jag... Vi följer er hack i häl! :lol:

KRAM :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej hej!

egentligen borde jag väl låta det gå ett par dagar och se hur det utvecklar sig men det är så drygt när daglurarna inte funkar! bakslag?
har ju minikurat över i spjälsäng och varit noga med att väcka lillskruttan på daglurarna här under uppföljningsveckan som nu gått. tog väldigt ofta upp ett skrikande barn förut....

7 godmorgon
8.45 lur 1, 45 min
11.30 lur 2, 2 tim
15.30 lur 3, 45 min
19.00 gonatt!

morgonluren funkar toppen! hon somnar inom ett par minuter och det är inga problem att ge henne en timme här. hon sover till jag väcker!
det första vakenpasset är det som går bäst att hålla henne vaken.

till lur 2 är det också ett par minuters skrik innan hon somnar. :cry: dessutom har hon senaste dagarna vaknat kl 13. alltså efter 1,5 timme. hon har ibland somnat om för att vakna igen efter 5-10 minuter eller så har hon skrikit upp sig hysteriskt och efter 15-20 minuter då jag försökt lugna henne med både buff, solfjäder och ramsa har jag gett upp.

svårast är att hålla henne vaken sen mellan 13.30 och 15.30. får hon somnar hon gärna redan kl 15. hon har ibland fått en 5 minutare då men jag tycker inte det är helt lämpligt eftersom hon ska sova sen 30 minuter senare. dessutom har hon jättesvårt att somna på lur 3 oavsett 5 minutaren eller inte. 10-15 minuter är inte ovanligt, övertrött? dessutom sover hon inte passet ut utan vaknar efter 30 minuter.... vet att sista passet brukar krångla. och att det då ska va ok och låta det var så. problemet är att vaknar hon före 16.30 så behöver hon en 5 minutare för att orka till 19.... eller det kanske inte är nått problem.... :roll:

kanske en 20 minutare kl 15 och sen en till kl 16.15? istället för 45 minutaren?

eller sova från 15.30 och så länge det blir och sen ha en stående 5 minutare till hon orkrar 3 timmar vaken.

kramar!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
ElinN

Inlägg av ElinN »

Hej,
Kan inte låta bli att fundera på om inte din lilla sessa skulle uppskatta min stora flickas 5-månaders schema 12+1,5+1,5+20!? Kanske inte är att rekommendera att byta schema så fort det strular, men personligen så låter jag min lilla visa vägen lite mer än "SM by the book" om man säger så. Själv försökte jag under ett par veckor att gå över till det klassiska 12+45+2+45, som alla ni andra här kör, men min tjej visade tydligt att hon är en förmiddagströttis som inte fixar att bara sova en 45 min lur på fm helt enkelt. Så nu kör vi 12+2+45+45, men funderar lite på schemat jag föreslog dig ovan. Har lite svårt för att bestämma mig för vad som passar min sessa bäst. Jag vill att dagarna ska vara njutbara och med så lite friktion som möjligt. Jag blir stressad om sömnpassen strular, jag vill att det ska flyta på helt enkelt.

Hoppas ni hittar er väg. KRAM :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

det där verkar toppen! ska sätta mig och fundera på det. tror faktist det skulle passa min lilla flicka bättre.

TACK! hörs!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

så var det dax igen.... hade tänkt försöka klara upp detta på egen hand men...

snälla ge mig energi, hopp, ork jag är inte mitt vanliga jag! :x jag trivs inte med mig själv. det bor nog en liten perfektionist i mig och kankse är det den som ställer till mina problem. eller så är jag bara en supertrött tvåbarnsmor....

jag är arg och irriterad hela dagarna. min stackars linnea får mycket skit för jag inte kan hantera mina känslor.... kanske borde jag skriva i klagomuren men jag har ju för avsikt att vända detta så jag fortsätter här.

ett exempel från denna morgon: båda tjejerna är lite småförkylda. lilla tjejen vaknar 05.50! varpå jag blir arg direkt. arg på att det fortfarande sipprar in ljus från fönstret. har provat tejpat och fixat med extra filtar i en veckas tid men får inte till det. hon gnyr och gnäller men när hon inte får någon respons så börjar hon prata för sig själv. 20 minuter går och sen ropar storasyster från rummet intill. då blir jag om möjligt ännu argare. ropar att det är inte morgon än godnatt och sov så gott. varpå hon illvrålar och selma förståss reagerar på min röst och även hon sätter igång. jag går upp och frågar argt linnea vad det är.
- jag är snorig och har ont i ögat....
- jaha, men det spelar ingen roll. du måste va tyst nu och sova. hör du inte hur selma skriker. slår igen dörren och går in till selma igen. hon sover i vårat sovrum fortfarande. ramsar argt och kryper ner i sängen. hon gallskriker i 15 minuter. jag går till slut upp och buffar henne lugn. avslutar med solfjäder och ramsa. hon skriker upp sig igen och jag låter henne hållas ett tag. ny buufning varpå hon inte lugnar sig. sätter igång väckarklockan 06.50 och hon tystnar. gör morgon- men inte glad! :x jag kör alltså på strategi 1 vad gäller tidiga uppvak men kanske borde övergå till husljud och lämna henne ensam i rummet iistället. :roll: :oops:

ska ringa maken och be att han köper med svarta sopsäckar hem så jag kan täppa till där ljuset sipprar in på morgonen. säkert är det därför stora tjejen vaknar för tidigt också. ska även engaera mig i hennes rum.

hade selma sovit och lillasyster vaknat skulle jag lugn och "snäll" gått in och hjälpt min stora dotter snyta sig, klappat henne på kinden och sagt med mjuk röst att hon ska sova en stund till. det var så jag var innan selma kom till världen! det är en sådan mamma jag vill vara!

varje kväll när barnen somnat sitter jag med dåligt samvete för att linnea fått så mycket skit för jag inte orkar. hela dagarna är det så här.

selmas schema ser nu ut så här:

07 godmorgon
08.30-10.00 sova 1,5 timme
12-13.30 sova 1,5 timme
16-16.20 sova 20 minuter. Fast här lägger jag 15.45 och ger möjlighet till en 45 minutere.
19.00 Godnatt
04. nattmål

hon är fortfarande en tröttis och jag har snuddat vaid tanken att lägga in ännu mer sömn eftersom hon altid blir trött efter 1,5 timmes vakentid och sista halvtimmmen är ett evigt kånkande. hon är således väldigt sällan glad när jag lägger henne även om jag oftast lyckas få henne att skratta lite åt våran spegelbild precis innan jag stoppar ner henne i spjälsängen. men med tanke på de tidigare och tidigare mornarna känns det ju inte aktuellt....

den första 1,5 timmen är hon heller inte nöjd. jag "måste" vara nära henne hela tiden. 5 minuter max roar hon sig själv. annars ligger hon med mig vad jag än gör. diskar, tvättar, lagar mat, går på toa... ibland struntar jag i henne så får hon ligga på golvet och skrika till diskmaskinen är urplockad. vi är långt ifrån dem där 5 minutrarna skrik per dygn! även om det inte längre är magontskrik så går detta mig på nerverna!!!!! :evil: när hon fått sova och fått mat så borde hon ju vara nöjd kan jag tycka. iaf i 10 minuter.

vart tog filosofin "barn ska njutas och njuta själva" vägen??? vad håller jag på med???? hur ska jag komma till rätta med det här? eller iaf få det att bli bättre...

så, nu känns det lite bättre när jag skrivit av mig.

chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mia,
jag förstår att det känns tungt! :cry: Det är ju alltid jobbigt att vara själv med hela ansvaret också, så jag tror att du kommer att må bättre bara din man kommer hem. Kan han ta morgonen ibland så att du får sova ikapp lite?

Du har ju hängt med i min tråd och vet att jag är rätt lost och inte har så mycket konstruktivt att komma med, men några förslag kan jag alltid försöka uppbåda (man är ju i grunden optimist :D ):

:arrow: Ensamlek: båda mina barn har fungerat enl Barnaboken, dvs om de får mat, ett par pussar och en ren blöja är de rätt nöjda med att stjälpas tillbaka i sängen för en stunds ensamlek sedan. Bebbo har en "aktivitetsbräda" (med grejer att dra i, trycka på och snurra med) i plast som han har ärvt av en kusin, några skallror och bitleksaker i tyg och plast och en bok i tyg med prassliga sidor och grejer att ta på i olika material. Eftersom det kliar i hans tänder är han väldigt på för allt som går att bita i... Ett bra tips som jag läste på forumet var att de ska vara barfota, tårna är ju kul sällskap. Sedan brukar jag helt kallt lämna honom och hoppa in i duschen, så är han missnöjd så märker inte jag det... :shock: Men jag tar alltid upp honom när han är lugn och/eller glad, och så brukar han få följa med in i köket och titta på när jag äter frukost. Någon gång har det hänt att han har somnat under ensamleken om morgonen har varit katastrofig, då har jag bara lagt över en liten filt och sett till att väcka honom efter 20 min.

Nu har jag sällan båda barnen själv på morgonen, men storasyster kan äta sin frukost själv om det kniper, men oftast vaknar hon senare så att hon äter med mig. Sedan har jag några leksaker (ett pussel, play-doh och några böcker) som jag lägger fram på hennes lilla bord i hennes rum ifall det behövs, men oftast ensamleker hon hellre spontant med sina "vanliga" grejer i vardagsrummet.

:arrow: Storasyster: försök prioritera henne! Vad som än händer så är det ju inte hennes fel! Om du känner att Lillasyster är gnällig oavsett vad du gör så skulle jag nog låta henne stå tillbaka lite till förmån för Storasyster. Som vanligt gäller social delaktighet, även för Lillasyster, dvs, det är OK att sätta henne i babysitter eller lägga henne så hon kan titta på medan du gör saker med Storasyster, eller medan du och Storasyster arbetar tillsammans.

:arrow: Jag har ingen erfarenhet alls av tröttis men jag undrar om jag inte skulle låta Lillasyster sova mer om hon nu är trött. Varför bråka när ni alla lever på sammanbrottets rand, liksom?

:arrow: För mig känns de flesta dagar lättare sedan jag tog bort nattmålet. Som i natt när jag bara ramsade ett par gånger men inte behövde gå upp, utan sov hyfsat ostört från 23 till 6 - då orkar man ju mer på dagen. Så jag skulle kanske ändå försöka prioritera att ta bort nattmålet om hon inte verkar jättehungrig. (Då blir hon kanske mindre trött på dagen också?) Kan du tubba maken till att göra det till helgen? För Bebbo tror jag ändå att det hela är tydligare när man inte äter alls på natten än när man inte får äta kl 2, eller kl 3, men kl 4 är det minsann OK... :roll:

Jag återkommer med ifall välling verkar bra - men jag tror att välling i flaska är mer mättande än gröt med sked, och så kan man ge den det sista man gör på kvällen.

Hoppas något av detta är användbart. Jag skickar en kram också: :heart: och en extra till stackars Linnea :heart: !
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nu är ju din "lilla" Inte så liten längre, hon fyllder ju 5 mån! Normalt sett betyder det 30 min mindre sovtid. Det är inte ovanligt att de strular med sömnen och man tror sig ha en tröttis just för ATT de strular och inte sover de timmar som schemat säger och ibland kan det hjälpa att strama upp tiderna lite extra för att komma på bana.

:?: Vad äter hon på dagarna. En 5 mån behöver oftast mer mat och vid 6 mån KOPIÖSA mängder mat för att sova som folk. Och då syftar jag på dagen, inte på natten, för på natten sover folk som grisar. 8) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

jaja tors mamma. jag fattar vinken. du tycker också det är dax att skippa nattmålet. och jag håller med.
fick förslag om att sätta igång när sommartid införs så blir ju första natten en timme kortare! praktiskt. fast jag skulle helst börja kuren en fredagkväll eftersom maken då kan hjälpa till sen över helgen.... två veckor dit...

ang maten så äter hon nu:

tutte kl 07. och ev påfyllning vid 08- som hon väldigt sällan tar emot.
10.15 grönsakspure typ en halv liten barnmatsburk och lite katrinplommon på det. amning efter nån halvtimme.
13.30 amning under en timme fram till 14.30. det blir i princip 5 min i två omgångar.
16.30 amning
17.15 gröt med dessert.
18.45 kvällsslurk i form av amning

jag funderar nu kring om jag ska utöka genom att servera henne lite gröt med mig och storasyster runt 7.30. kanske faktist provar riktig havregrynsgröt. med liite mjölk?
och typ banan eller annan frukt vid mellis 14.00
sedan prova om hon tar emot välling till kvällslurk istället för amning.

vad tror ni?

kram

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kanske lägga in ett mål mat till också? Gröt i all ära... MAT är livet hälsar Tor, och NÄRING! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det jag vet några som gjort LÄNGE är att ha amning morgon, sen frukost efter det. Sen amning som en liten mellis och amning som slurk. Men detta förutsätter att man har 2 mål mat och 1-2 mål välling/gröt. Magen måste vara proppmätt för att de skall stå sig. Genom att du har amning på fasta tider typ 3 ggr/dag så brukar amningen bli lite mera njutfull för alla parter har jag hört. Jag hade en krånglare av rang, så jag fick amma halvsovandes och innan målen jag. Sen åt han som en häst efter det. Så det är lite olika för alla, det viktiga är att man är proppmätt. 4 ggr/dag och en slurk som fyller på det sista man missat för dygnet. :D
Tor 2006

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

ooooiiiiiiiiiiiiiiiii! hon svepte 60 ml majsvälling utan minsta protest! och flaskan som hon totalvägrade för en månad sedan!!!! :lol: :lol:

jag hade nog kunnat ge mer men eftersom det var första gången ville jag ta det lite lugnt. hon tog lite bm efter istället.

1, hur mycket välling dricker en 5 månaders- förstår att det är individuellt men ungefär? 150-200 ml?
2, jag köpte nu färdiga tetror både nestles majsvälling som skulle vara bra för känsliga magar och sempers mild välling. båda från 6 månader.
vilken är att rekomendera? majsvällingen gillade hon ju iaf får se om den andra går i lika smidigt....

reviderat förslag på matschema:

07.00 [b]amma[/b]
07.30 gröt med storasyster och mig. är det ok att ge lite mjölk- eller ska jag avvakta med det? kanske bättre att fortsätta med barnmatsgröten som man köper- kör på havregröt nu!? här kan man ju i förlängningen tänka sig smörgåsbitar också.
10.00 grönsakspuré och efterrätt. påfyllning med bm ett tag till
13.30 [b]amning[/b] och banan eller annan frukt
16.30 [b]amning[/b]
17.15 middag med resten av familjen. byter ut gröten här mot "vanlig mat".
18.45 nattslurk- välling!

då blir det 3 amningstillfällen per dygn ja 4 till nattmålet tas bort.

känner mig så mycket gladare nu. tänk vad lite en nappflaska kan göra! :D funkar det här så ryker nattmålet inom kort!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, kör på detta en tid!

:idea: Det du kanske sen vill tänka på är att amma=mat och alltså ges inom mattiden som nu är 45 min. Så ammar man innan så skall maten i innan 45 min är slut om man säger. Du vill att hon hinner bli hungrig mellan målen. Vila magen MINST 3-4 timmar.
Tor 2006

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

oki. ska tänka på det. ska försöka skjuta lite på matningstillfällena för att få mer vila mellan målen. men 3-4 timmar från avslutat mål till nästa känns mycket svårt. men 2,5- 3 ska jag nog få till. (fast man räknar väl från påbörjat mål till nästa har jag för mig.) men i vilket fall blir det ju inte mer än 3 timmar i mitt fall. 7,10,13.30,17,30 och nattslurk. hon kommer storkna av all mat imorgon!

hoppas på att dem svarta sopsäckarna har effekt inatt!

kramis!

ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt att du redan låter lite gladare! :D Brukar vara skönt att få skriva av sig och få lite feed back!

Elvira har fått Sempers majsvälling sen 4 månader (blandade med ersättning först) och har druckit 100-150 ml efter amning. Nu vägrar hon flaskan totalt som du vet, men det lossnar väl... :roll: Sempers milda välling skulle jag personligen vänta med tills efter 6 månader, eftersom jag vet flera barn vars magar inte har tålt den när dom fått den vid 5 månader. Den är inte lika mild mot magen som majsvälling. Men det man ska komma ihåg med majsvälling är att den är stoppande!

Om du vill göra egen havregröt kan du mixa havregryn med ersättning (tetra eller egenblandad). Jag skulle undvika mjölk hela första året!

KRAM
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

solen skiner! vad fantastiskt snabbt humöret kan vända bara tack vare denna guldklimp!

och stora tjejen är hos dagmamma idag så slipper hon sin jobbiga mamma ett par timmar iaf!

jag precis som chokladkaninen- (passande nu i påsktider!) hade hoppats på att vällingen igår skulle göra underverk för natten. men icke. hon verkar vara helt inprogrammerad på 03.30 och 06! ammade då vid halv fyra, hade iaf hoppats på att få väcka henne för amningen. :x somnade om på direkten- vilket var en förbättring. hon har de senaste nätterna legat och pratat ett bra tag innan hon somnat om efter amning.
så kl 06 tyckte hon åter igen att det var morgon. jag pangramsade. glad och nöjd låg hon och pratade i en kvart. jag lät henne hållas. när hon blev arg pangramsade jag igen därefter följde 20 minuters klagan jättehögt, lite mindre högt, lite tyst och sen jättehögt igen. jag valde då att byta strategi till husljud så jag gav en solfjäder och pangramsade mig ut från rummet. hoppade in i duschen. då tystnade hon faktist- men bara till jag slutade duscha. 06.50 gjorde jag glad moorgon! för jag var faktiskt glad. trots att mörkläggningen inte fungerade helt superperfekt så tycker jag den ändå är så perfekt som det går nu.

upp ur sängen lyfte jag en liten prinsessa med snor under och runt hela näsan och restan av ansiktet.

morgonen fortlöpte med 7 minuters ensamlek :D och en halv protion gröt. sen var hon faktist i princip glad hela morgonpasset! har övat röstresursen hela morgonen. har låtit som en liten underlat!

08.30 sovdax. 10 sekunders protest. efter 40 sekunder sov hon!

det känns så mycket bättre nu igen. så skönt att fokusera på mera mat istället för på hennes gnäll.

tack alla ni som stöttar!!! :heart:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"