Sigges röda tråd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
kiki

Inlägg av kiki »

SusanD skrev:Ett litet trist mörkt moln finns det på Sigges himmel och det är torr, narig och kliig hud. Usch vad det är trist :!: Begriper inte varför det ska vara på detta viset :?: Med goda råd från Ewa så försöker vi få kliandet och det röda under kontroll. Vissa dagar är det bättre, andra sämre men långt ifrån katastrof. Vilket jag hoppas och tror vi ska klara oss ifrån.

Tack SusanD för att du delar med dig, det är ljuvligt att läsa om era dagar.

Jag är nu ingen expert på torra bebis hudar, men jag tänker högt här. Han kanske behöver smörjas :lol: från insidan oxå tänker jag. Det senaste mirakelmedlet här hos oss är kokosfett/olja finns som helt smaklös och som smakar kokos, här smörjs både insidan och utsidan. Mio blir väldigt torr när hon badar med bubblor, då smörjs det in på blöt kropp medans hon äter och smörjen insidan med glad aptit.

kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:heart:
Å vad det gör mig varm att få läsa om er. Jag behöver det så sluta inte :lol:

Kram T
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Skönt att du har Ewa att bolla Siggehuden med :heart:

Hojta om ni behöver input från fler..

Snöig Kram! :D
/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Åh Tessan, du är för rar du. :heart: Jag som trodde att ingen läste vår tråd längre. Kan ju vara tjatigt att ta del av vår vardag, hur härlig jag än tycker att den är. :)

Jo du Kiki jag fyller på med smörjmedel inifrån men det tycks för tillfället krävas viss yttre smörjning också. :wink:

Förra veckan var jag en sväng på Apoteket, kanske mest för att jag var på ett sånt otroligt argumentationshumör. Behövde träna upp min retorik lite och ville skona familjen. Jag berättade för Apoteksdamen om Sigges röda och fnasiga hud och klådan. Hon tog då fram olika salvor som, enligt henne rekomenderades av Sveriges ledande hudläkare. Innehållsdeklarationerna visade att ALLA innehöll mineralolja! Bad henne förklara varför jag ska använda krämer med mineralolja på lilla Siggebuset. Hon sa att det var inte så farligt, bättre med lite mineralolja än röd hud :shock: och så upprepade hon ramsan om Sveriges ledande hudläkare. Då frågade jag vad hudläkarna hette :?: Men då blev hon tyst, inte kunde hon veta det heller. Hur kan man då rekomendera något som någon okänd ej namngiven läkarkår rekomenderat om man inte ens vet vilka de är :?: :!: Jag bara undrar.

Apoteksdamen framhärdade att dagens föräldrar missade det viktiga i att smörja in bebisen från början, huden behöver det. :shock: Jag kontrade med att det bästa är väl ändå om kroppens största organ, huden, får vara ifred och att man smörjer inifrån. Om det inte räcker kan det väl vara aktuellt med smörja utifrån. Ånej sa Apoteksdamen så var det ju inte, smörja bör man göra från första dagen. :roll: Undrar vad hon gått för utbildning. Någon Galcto Base hade apoteket inte längre, hon trodde att de haft den men sa att de inte ville sälja den då den inte var godkänd av..... ja ni vet vilka :wink: . När jag sa att den inte innehöll mineralolja sa hon bara att hellre mineralolja än en salva som inte..... ja ni vet vilka, har rekomenderat.

Sen bad jag få förslag på badolja. Hon sa att Natusan hade bra produkter och Apotekets olja också fungerade bra. Själv började jag misstänka att hon inte en var utbildad :!: När jag sa att våra barn badade i kallpressad Rapsolja sa hon: -stackars barn, det som svider så. :shock: När jag inte längre hade lust att argumentera och jag tyckte att Apotekstanten fått tillräckligt så köpte jag Sempers magdroppar och önskade henne en bra dag. :)

Sen åkte Emil och jag på gymnastik där vi hade jättekul som vanligt. Sån är jag. 8)

Inatt har jag sovit gott om man bortser från en gång då Sigge väckte mig genom att ropa: MAMMA, MAAAAAAAMMA JAG HAR GÅTT VILSE :!: Ja nu kan han ju inte prata med ord men en rak översättning ger detta meddelande. Tyst smög jag in till honom, jag trevade runt i spjälsängen innan jag hittade honom på rygg med huvudet i fotändan och täcket över hela lilla kroppen. :) Tror jag det att han gått vilse. La honom tillrätta, solfjädrarde och så gick jag och la mig, somnade som en stock. Det gjorde nog Sigge med för jag hörde ingenting.

I morse vaknade jag av ljud från grabbarnas rum. Det lät som om Sigge slog huvudet i spjälorna gång på gång. Aj, vad ont det måste göra tänkte jag. Sigge höll låda och avhandlade flera viktiga ämnen samtidigt som han dunkade huvudet taktfast i spjälorna. Kvart före sju stod jag inte ut längre, satte på klockradion och stormade in till killarna och gjorde morgon. Emil sov som en gris :sleep: och Sigge låg på rygg med huvudet i ett hörn och så sparkade han med sina goa söta fötter på spjälorna i takt med talet han höll för Zebran Siv som han bollade runt i sina händer. :heart: Så cool var jag. :oops:

Efter lunchen fick Sigge vansinnig klåda i nacken. Göta Petter vad han kliade och jag hade fullt upp att avleda och få honom att sluta. Smörjde in en extra gång och sen fick han ligga på golvet medans Emil underhöll honom. Stackars lilla kliiga Sigge. Benen och knävecken såg jättefina ut idag men han vill fortfarande klia där med. Måtte detta vara något övergående för han kan ju inte ha det så här mitt lilla hjärtegryn.

Nu sover grabbarna, jag sak hämta posten och kissa alla hundarna. Sen ska vi gå till grannen och köpa ägg. Emil har plockat fram en tom förpackning ägg och sin plånbok. Han har kollat att han har sex kronor genom att lägga en krona i varje äggfack. Pengarna räckte så vi kommer kunna betala för våra sex ägg. Emil är mycket engagerad i detta äggköpande, det är nämligen hans uppgift att det finns ägg i huset. Viktigt tycker han då det är en av ingredienserna i pannkaka som han älskar.

Kära Fjällan - Ewa är helt fantastisk på det här med kliiga och röda barnhudar men har du några tankar kring detta så tar jag emot det med öppna armar. Sigge har varit lite torr ända sen han kom till världen men nu har det eskalerat och vi känner att vi måste agera på flera fronter. Jösses detta låter som ett krigsupplägg, men det känns lite så faktiskt. Vi mot kliandet.

Nej nu måste jag sätta fart innan hundarna kissar på sig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

SusanD skrev: Kära Fjällan - Ewa är helt fantastisk på det här med kliiga och röda barnhudar men har du några tankar kring detta så tar jag emot det med öppna armar. Sigge har varit lite torr ända sen han kom till världen men nu har det eskalerat och vi känner att vi måste agera på flera fronter. Jösses detta låter som ett krigsupplägg, men det känns lite så faktiskt. Vi mot kliandet.
Jag tror Ewa och jag har rätt så lika kunskaper i ryggsäcken... :wink:

Och jo, det KÄNNS som ett krig ibland :!:
Min stora atopiker har nästan inga problem längre - jämförelsevis alltså :roll: Bara på händer, och i böjvecken numer.. och inte alltid. Den lilla, Lotass, har ett jätteskov just nu. Vilket var riktigt länge sen..

Den viktigaste erfarenhetan jag har är att allas hud är olika. Så fortsätt prova tills ni hittar det soim funkar bäst på just Sigge :!:

Här ska vi börja med kallpressad kokosolja tillsammans med magdropparna på lillprins Lo, får se om det hjälper honom ännu lite till...

Kram! :heart:
/Fjällmor
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej Susan!

Vill bara säga att jag också läser och blir lika glad varje gång av att höra om era härliga dagar! Du är en verkligen en inspiration som alltid! :D

Kramar :P
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Och jag läser troget så klart det hoppas jag att du vet! :D

Här kommer mina "små" erfarenheter av torr hud. Vi hade i knäveck och armveck i korta perioder. Det jag faktiskt använde som "akut" smörj var Inotyol salva. Funkade faktiskt. När det hela lade sig och mest bara var torrt kvar så körde jag med "galacto base" från hälsokosten.

Galacto base kör jag även med på kinderna som mest som oftast i den blåsiga skärgården är torra och fnasiga. Men smörjer jag direkt efter badet på kvällen är det oftast bra på ca. 1 vecka.

Weleda har mineraloljefri olja, MEN kan faktiskt orsaka mer bekymmer på extremt känslig hud.

Är det mera blöjvecksexem (inte jättetorrt) ja då är jag för inotyolsalvan till natten. Och är det mera fnasigt och så ja då rekommenderar jag Galacto Basen.

Jag funderar på din "borago" salva som du hade på skorven... :-k Har den mineral olja? Har du vågat testa den på? Har själv aldig testat den, men om du ändå har kvar, vad har du då att förlora?

Det enda jag ALDRIG skulle använda kan jag säga direkt är typ miniderm salva från apoteket. Hellre dör jag. Och att rapsolja skulle svida! VILKET D-VLA SKITSNACK!! :x

Massa kramar och många är vi som vill hjälpa, men som du redan vet. INGEN kan detta bättre än Ewa! :heart:

Ps. har du kollat tvättmedel och sköljmedel? Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tänk vilket fantastiskt forum detta är, fyllt av entusiastiska, kunniga och hjälpsamma forumister. :heart:

F´lippas mamma - gulle dig :heart: du är en hjältinna i mina ögon. Går det bra med nykomlingen i familjen, tänk att det blev en lillebror. Häftigt.

TorsMamma - tack för att jag får dela din kunskap. Vad det gäller sköljmedel så använder vi inte sånt och tvättmedlet är detsamma som alltid, borde inte vara boven i dramat. Borago salvan borde inte innehålla mineralolja, måste kolla innehållsförteckningen nogsamt. Knävecken har varit lite fuktigt röda och då har jag använt Inotyolsalvan över natten för att sätta stopp och sen gått på med Galacto Base efteråt.

Misstänker att det hela har med matintaget att göra, nu när lilltrollet äntligen äter vanlig mat. Har kastat mig över Ewa för att suga åt mig så mycket kunskap som möjligt. Måste gå till botten med detta elände för så här kan han ju inte ha det.

Kvällen var lite turbulent här hemma. Sigge var så ledsen så ledsen när han kom upp ur badet. FIck torka och smörja en ledsen kille och det är tungt. Emil var inte heller riktigt i fas med livet, ratade kvällsvällingen och var riktigt trött. Ammade Sigge som sedan kräktes över hela mig som fick byta kläder och peppa sonen för att han inte skulle bryta samman. Ammar från andra bröstet och då bajsar Sigge, det luktar riktigt illa men han blir som helt lugn, äter med långa goa drag och hela ansiktet blir lugnt och tillfreds. Läggningen tar max 30 sekunder, jag bara lägger ner grabbarna, bäddar om och ramsar ut. Har inte hört ett ljud sen dess om man bortser från söta små snarkningar. :)

Nu väntar jag på att Pappan ska komma hem från huvudstaden, tåget är försenat så det lär väl dröja ett tag.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Här kommer en till med dina erfarenheter SusanD. Som du vet var

Edvard en riktig skorvunge, och den typen av eksem kallas ju seborroiskt eksem. Mot det hjälper ju, precis som Torsmamma redan fnulat ut, Borago. Böjvecken blir jättefina, och kliställena också oftast. MEN det eksemet ställer dessutom till det lite extra genom att gärne kombinera sig med en :evil: liten svamprackare. Den i sig kan göra huden kliig och inflammerad, också. (Och om man låter sin lilla bebbe vara i solen ser det ut som man slagit den gul och blå, men det är en parentes. Doktorerna ser skillnaden :wink: )

Just att de har böjveckseksem trots att de är så små är ett tecken på att det är seborroiskt och inte atopiskt, även om de ju ofta kommer samtidigt.

Så man behöver inte bara tillsätta GLA i form av Borago, utan man ska få kål på kantarellerna också.

Så, så här har jag gjort, men så är ju jag inte lindrigt knäpp i bland:

:arrow: För bad: Sheaolja, den fetaste jäkla olja som finns. Men en droppe lavendel och en droppe Tea Tree-olja för svampen. Det är det ENDA som inte gett minus i huden här, inget annat är fett nog.

:arrow: För smörj: Galactobase, i fina perioder. Den räcker inte för det mesta utan då smöjer jag de värst utsatta ställena med en blandning av lanolin (PureLan har jag köpt) som jag blandat med 1/4 gurkörtsolja och 1/4 sesamolja (Weledas). Och i det en droppe eller två lavendel.
I perioder använder jag den mest lukfria av Bodyshops bodybutter, vilket tåls bra här som jag rör ut med gurkörtsolja. Och svampen har fått sig en dust med köpt svampmedel två gånger, men det är nog dags igen.

Oj, jag låter ju som värsta häxan, men jag är bara snål och lat... 8-[
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Stackars liten Sigge :(
Kan tipsa om Biwelens E-vitaminsalva och lotion. Flera av "mina" föräldrar har använt dem med gott resultat på sina eksem-barn. E-vitamin är ett fettlösligt vitamin som skyddar huden mot sk "fria radikaler" och gör den starkare, samtidigt som salvan i sig gör den smidigare. Ren naturprodukt, brukar gå att köpa på hälsokost. Tyvärr har de ingen hemsida, men det går att ringa dem och höra var produkterna finns.
Föllingeprodukter har en babysalva som också skulle kunna vara något. För övrigt innehåller deras produkter INGA mineraloljor eller syntetiska doftämnen. Kan tex varmt rekommendera deras "sensuell massageolja" som är helt underbar 8)
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Slår också ett slag för Biwelens e-vitaminsalva :wink: Den hjälpte storsonen, och min pappas sprickiga fötter (den första salva som hjälpt honom!) Väl värd att prova :thumbsup:
Nackdelen med den är att den är så kladdig, men vad gör det om det hjälper...?
lillprinsen blev dock varken sämre eller bättre av den..

Ikväll sover Lotass med sin första Dermasilk-outfit
Håll tummarna [-o< för att den hjälper..

BusPussa pojkarna på magarna från mig!

/Fjällmor
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

SusanD skrev: Misstänker att det hela har med matintaget att göra, nu när lilltrollet äntligen äter vanlig mat. Har kastat mig över Ewa för att suga åt mig så mycket kunskap som möjligt. Måste gå till botten med detta elände för så här kan han ju inte ha det.
Jag bollar gärna vidare lite på detta. Jag fann att Tor är fortfarande känslig mot "paprika" pulver, chili, chilipulver osv...
Det finns en "färdigburk" från semper som just innehåller paprika och det är när han har ätit den som det mesta utslagen har kommit och tagit oss gott och väl en dryg vecka innan det försvunnit. Så det KAN vara värt att verkligen vara uppmärksam på maten!

Får du några utslag runt munnen också eller så? Är det något som Sigge verkligen inte verkar gilla eller ratar är det oftast också sådna saker som de faktiskt är känsliga mot. Tor visade egentligen ganska tydligt att han inte gillade saker med paprika, men jag lyssnade inte tillräckligt noga. Men nu vet jag bättre. :wink:

Mjölk kan de ju vara "känsliga" mot. Tor tål fint ost, grädde, smör. Men dricker i princip INTE vanlig mjölk, och då låter jag honom vara med det. Lägger inte så stora växlar på det hela utan det tar den tid det tar helt enkelt.
Du kommer att klura ut det! :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo lite OT, men kul onödigt vetandes... :roll: :lol:

I USA när man har brännskade offer, så på vissa ställen vet man, att smörjer man de brända områdena med "rent E-vitamin" (i de fall jag känner till köpte man kapslar som man punkterade och smetade på) flera gånger dagligen så får dessa människor nästan inga ÄRR-bildningar på de läkta såren.
Hur gillar du den då? :wink:
Tor 2006

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

TorsMamma skrev:Jo lite OT, men kul onödigt vetandes... :roll: :lol:

I USA när man har brännskade offer, så på vissa ställen vet man, att smörjer man de brända områdena med "rent E-vitamin" (i de fall jag känner till köpte man kapslar som man punkterade och smetade på) flera gånger dagligen så får dessa människor nästan inga ÄRR-bildningar på de läkta såren.
Hur gillar du den då? :wink:
Så gör man här med. Det är otroligt fräckt! :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Coolt! 8) :lol:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"