Åh Tessan, du är för rar du.

Jag som trodde att ingen läste vår tråd längre. Kan ju vara tjatigt att ta del av vår vardag, hur härlig jag än tycker att den är.
Jo du Kiki jag fyller på med smörjmedel inifrån men det tycks för tillfället krävas viss yttre smörjning också.
Förra veckan var jag en sväng på Apoteket, kanske mest för att jag var på ett sånt otroligt argumentationshumör. Behövde träna upp min retorik lite och ville skona familjen. Jag berättade för Apoteksdamen om Sigges röda och fnasiga hud och klådan. Hon tog då fram olika salvor som, enligt henne rekomenderades av Sveriges ledande hudläkare. Innehållsdeklarationerna visade att ALLA innehöll mineralolja! Bad henne förklara varför jag ska använda krämer med mineralolja på lilla Siggebuset. Hon sa att det var inte så farligt, bättre med lite mineralolja än röd hud

och så upprepade hon ramsan om Sveriges ledande hudläkare. Då frågade jag vad hudläkarna hette

Men då blev hon tyst, inte kunde hon veta det heller. Hur kan man då rekomendera något som någon okänd ej namngiven läkarkår rekomenderat om man inte ens vet vilka de är

Jag bara undrar.
Apoteksdamen framhärdade att dagens föräldrar missade det viktiga i att smörja in bebisen från början, huden behöver det.

Jag kontrade med att det bästa är väl ändå om kroppens största organ, huden, får vara ifred och att man smörjer inifrån. Om det inte räcker kan det väl vara aktuellt med smörja utifrån. Ånej sa Apoteksdamen så var det ju inte, smörja bör man göra från första dagen.

Undrar vad hon gått för utbildning. Någon Galcto Base hade apoteket inte längre, hon trodde att de haft den men sa att de inte ville sälja den då den inte var godkänd av..... ja ni vet vilka

. När jag sa att den inte innehöll mineralolja sa hon bara att hellre mineralolja än en salva som inte..... ja ni vet vilka, har rekomenderat.
Sen bad jag få förslag på badolja. Hon sa att Natusan hade bra produkter och Apotekets olja också fungerade bra. Själv började jag misstänka att hon inte en var utbildad

När jag sa att våra barn badade i kallpressad Rapsolja sa hon: -stackars barn, det som svider så.

När jag inte längre hade lust att argumentera och jag tyckte att Apotekstanten fått tillräckligt så köpte jag Sempers magdroppar och önskade henne en bra dag.
Sen åkte Emil och jag på gymnastik där vi hade jättekul som vanligt. Sån är jag. 8)
Inatt har jag sovit gott om man bortser från en gång då Sigge väckte mig genom att ropa: MAMMA, MAAAAAAAMMA JAG HAR GÅTT VILSE

Ja nu kan han ju inte prata med ord men en rak översättning ger detta meddelande. Tyst smög jag in till honom, jag trevade runt i spjälsängen innan jag hittade honom på rygg med huvudet i fotändan och täcket över hela lilla kroppen.

Tror jag det att han gått vilse. La honom tillrätta, solfjädrarde och så gick jag och la mig, somnade som en stock. Det gjorde nog Sigge med för jag hörde ingenting.
I morse vaknade jag av ljud från grabbarnas rum. Det lät som om Sigge slog huvudet i spjälorna gång på gång. Aj, vad ont det måste göra tänkte jag. Sigge höll låda och avhandlade flera viktiga ämnen samtidigt som han dunkade huvudet taktfast i spjälorna. Kvart före sju stod jag inte ut längre, satte på klockradion och stormade in till killarna och gjorde morgon. Emil sov som en gris

och Sigge låg på rygg med huvudet i ett hörn och så sparkade han med sina goa söta fötter på spjälorna i takt med talet han höll för Zebran Siv som han bollade runt i sina händer.

Så cool var jag.
Efter lunchen fick Sigge vansinnig klåda i nacken. Göta Petter vad han kliade och jag hade fullt upp att avleda och få honom att sluta. Smörjde in en extra gång och sen fick han ligga på golvet medans Emil underhöll honom. Stackars lilla kliiga Sigge. Benen och knävecken såg jättefina ut idag men han vill fortfarande klia där med. Måtte detta vara något övergående för han kan ju inte ha det så här mitt lilla hjärtegryn.
Nu sover grabbarna, jag sak hämta posten och kissa alla hundarna. Sen ska vi gå till grannen och köpa ägg. Emil har plockat fram en tom förpackning ägg och sin plånbok. Han har kollat att han har sex kronor genom att lägga en krona i varje äggfack. Pengarna räckte så vi kommer kunna betala för våra sex ägg. Emil är mycket engagerad i detta äggköpande, det är nämligen hans uppgift att det finns ägg i huset. Viktigt tycker han då det är en av ingredienserna i pannkaka som han älskar.
Kära Fjällan - Ewa är helt fantastisk på det här med kliiga och röda barnhudar men har du några tankar kring detta så tar jag emot det med öppna armar. Sigge har varit lite torr ända sen han kom till världen men nu har det eskalerat och vi känner att vi måste agera på flera fronter. Jösses detta låter som ett krigsupplägg, men det känns lite så faktiskt. Vi mot kliandet.
Nej nu måste jag sätta fart innan hundarna kissar på sig.
Kram Susan