Hjälp, min två månaders bara skriker!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja. Precis så. Och du säger bara hur mycket du vill att han ska äta. Äter han ersättning nu?
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Precis så jag tänkte!

Japp, enbart ersättning.. Så inget krångel med maten för syrran där.
Hon har delvis flaskmatat en av sina dessutom.. :)
Har en liten liten W född 25 Februari 2007.
Standardmodellerad sedan 29 April 2007.

http://loviset.bilddagboken.se <--- Massa bilder på oss!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Perfekt!
:thumbsup:
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Nu har jag lite mer funderingar igen.

Inatt glömde jag ställa klockan till nattamålet och lilleman sov till klockan 06.40.
Han fick mat, men det kanske är på tiden att ta bort det målet?
Eller ska jag vänta och se, sluta ställa klockan?
Och bara buffa över målet om han vaknar väldigt sent (som i morse)?

Sen tänkte jag på det där med att backa.
Jag har ju inte ramsat eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska göra.
Och buffa funkar men solfjädringen kan vara ett gissel, oftast början han böka redan då.
Måste man backa så fort? Det går frammåt just nu, även om det går långsamt, men spelar det någon roll?
Jag buffar honom 2/3 gånger när han ska läggas.
Han vaknar kanske ett pass varannan dag.
Och det är en väldig förbättring på kanske 2 veckor.
Vill inte ta bort buffningen helt om jag ska börja ramsa sen också.
Han är van vid att höra min röst när jag går ut, men det är ingen ramsa utan jag säger bara "Nattinatt" innan jag stänger dörren.
Så ramsan kommer förhoppningsvis sitta ganska fort eftersom han som sagt är van vid att jag pratar på vägen ut. (taktik av mig ;P)
Är det bättre att vänta med att backa ordentligt tills ramsan sitter?
Det är ju den som ska ta över helt sen, menar jag...

Hoppas ni förstår mina funderingar, jag är lite virrig just nu..

Kram

Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Nu är jag REJÄLT förvirrad!

Som sagt, nattmålet blev väldigt tätt inpå morgonen idag.

Han åt kanske 90 ml nattmål och sen fick jag i honom iaf 180 ml på morgonen.
Vilket ju är hyffsat enligt mig. Det blir 270 ml mellan 6:40 och 10:00.

Han fick sin 45-minutare och väcktes och började äta, men åt i stort sätt ingentnig och verkade föga intresserad, annars äter han ganska bra direkt när han vaknat oavsett hur tätt inpå det tidigare målet varit.

Sista gångerna han äter det passet får jag söva honom för att få i honom något över huvud taget. Håller på och trixar i honom mat i 1:15 och det blir ungefär 170-80 ml. Inget bra men jag får vekligen itne i honom mer. Han tar nappen men har den bara i munnen. :C
Och jag kan ju inte tvinga honom att suga.

Lägger honom för långpasset iaf och det tar väl 10 minuter eller så.
Han somnar och vaknar efter 45. Säkerligen hungrig men jag har ju buffat bort hunger förr så in i sängkammaren och börja!
Men han blir helt hysterisk när jag börjar.
Men jag tänker att buffar jag (eller försöker buffa iaf) en stund kanske han lugnar ner sig lite.
Det gör han inte. Han ålar sig och tråcklar så jag knappt träffar lilla baken på honom.
Sen efter några min. blir han tvärtyst. Och jamnen se där, han blev ju lugn.
Men ack efter bara nån minut börjar det hysteriska skriket igen.
Tar upp honom för att lugna iaf och lägger ner igen. Denna gång skriker han lite men inte alls i samma kaliber.
Blir tyst, börjar igen.. dock låter han mer trött denna gång, men skriket ökar i styrka och är snart uppe i hysteri igen.
Jag buffar honom ganska lugn, kör klart proceduren och går ut i vanlig ordning. Men innan jag hunnit utanför dörren är han hysterisk igen.
Jag väntar ändå med att gå in och tänker att jag nog hinner göra en flaska ersätting om han nu är SÅ hungrig.
Men innan jag hunnit ut i köket blir hans skrik så pass att jag inte står ut.
Så jag går in och tar upp honom. Vad mer kan jag har gjort?
Tar honom i famnen och gör en flaska ersättning, han total vägrar den.
Jaha? Ingen hunger där, tydligen.. Vad tusan var det då?

Påpekas kan att han blev sån en annan gång när jag skulle lägga honom i liften i spjälisen eftersom vi skulle ut under hans långlur. Inte heller då blev han lugn av annat än att få komma upp.
Är det överlevnadsångest som kommer tillbaka? Varför tar han då inte flaskan?
Varför skriker han inte vidare när jag tar upp honom?

Helt enkelt VAD är det och VAD ska jag göra åt det?
För det var inte jag som vacklade denna gång.
Senaste dagarna har gått jäkligt bra även om idag blev lite skevt.
Gick in med attityden i högsta hugg kan jag lova!

cissii

Inlägg av cissii »

hej

jag vågar inte komma med råd, för jag är defintitvt inte den som ska göra det känns det som.
men jag ville bara skriva att där mellan 3 - 4 mån så hade jag några buffgånger där det bara inte gick, och det kändes som att min lilla tjej inte alls ville buffas men jag gjorde ju det ändå eftersom jag inte hade någon ramsa. kanske behövde han inte lugnas från början utan var arg eller nått liknande,(fast jag vet inte vad du skulle gjort istället) annars hade nog buff funkat om det har gjort det innan, om du hajjar vad jag menar?
det här hjälper ju inte så mycket iofs.. :oops:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

hoho jag får skriva om tror jag....
min tanke när jag läser det du har skrivit är (och jag kan mycket väl ha fel, så om någon kunnigare vill rätta mig så kör hårt..) att hans skrik vid 45:an kanske var av annan natur än ledsen, vilket är svårare att buffa. jag tänker att han börjar bli stor nu och snart är i ramsåldern, vilket ger mer spelrum för andra skrik. kanske blev han först arg för att du kom in och buffade och sen ledsen av det eller förvirrad, därför som det inte funkade.
om han slutar skrika när du tar upp honom så betyder väl det att han får svaret på sina skrik genom upptagandet. då kan man väl utesluta att det var ev ont, hunger osv som orsakde det hela tror jag...men som sagt hoppas någon annan svarar för jag har ju inga råd att komma med direkt.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Äh, cissii... Jag tycker du är inne på helt rätt spår. :heart: :wink:

Jag förstår Loviset att det känns lite läskigt att ge sig ut på "okänd mark" om man säger med ramsan och ALLA andra verktyg. Du måste ju ta det i din takt för annars ställer du ju fler frågor än du svarar på, om man säger. :wink:

MEN TA UPP?!?! En gång ingen gång är det som gäller här, visst? :lol:

Måste han buffas varje gång du lägger honom? MÅste man buffa ALLA svaren? Har du använt HELA verktygslistan (även om du nu inte ramsar?) För att han skall göra framsteg, måste du göra baksteg. :idea: Det finns fler verktyg än buff och ramsa :wink:

:?: Hur ser schemat ut nu för tiden? När de börjar "hoppa" nattmålen märkte jag att Tor var nästan ALDRIG hungrig på morgonen. Snart är det ju dags för 3 mån schema. Kommer du att införa 12-45-2-45 då?

Om du glider på schemat så vet han ju liksom varken ut eller in, han vill ju veta att du har LEDNINGEN. Det kan du, nya tag och peka med hela handen. 8)

När Tor var runt 3 mån hade jag gjort tillrätta lägg och solfjäder kort när jag la honom så pass mycket, att han typ gjorde det på sig själv i "luften" på väg ner i sängen :lol: Om jag sen hade buffat honom på det :twisted: . Så känn dig utslängd säger jag :oops:

Verktygslista:
1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Nu tar vi det från början här va.. ;P

Först med buffningen, jag buffar aldrig först, jag lägger tillrätta, ger puss, går ut och säger "nattinatt" på vägen.. Börjar han protestera avvaktar jag beroende på hur han låter.. Låter han arg/ledsen buffar jag en kortstund gör allt igen och går ut.. oftast behövs det två gånger om han är på det humöret.. ;P
De gångerna jag pratr om i det sista inlägget har det varit olika varje gång.
Första gången skulle han läggas i liften och det gick inte alls, andra gången vaknade han som sagt mitt i en långlur och jag avvaktade men han klarade tydligen inte av att somna om själv.. Har hänt en gång till och jag vet nte vad jag ska göra istället eftersom han inte vill bli lämnad ifred (skriker högre och högre och det håller på ett tag), inte bli buffad, solfjädra funkar itne alls och jag ahr ingen ramsa.. vad ska jag göra?

Verktygslistan vet jag inte riktigt vad jag ska göra med..

Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Ojoj, råkade skicka lite för tidigt..

Verktygslådan var det..

1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal (uhm, ska jag prata med mig själv då i brist på annat?)
4. Ramsa (har jag ingen)
5. Mozart (den här förstår jag inte riktigt?)
6. Ramsa igen (som sagt : P)
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder (funkar aldrig)
9. Buff/vagning

Det blir liksom inte så mycket över.. och dessutom funkar det oftast att buffa en liten stund.. det går ju som sagt frammåt och idag har jag buffat EN gång i typ 30 sek..

Sen undrar jag, idag sov han från 20.00-07.30, ska jag ta bort nattmålet helt?
Han åt över en liter idag bara på dagen så.. det känns som om han klarar det..
Sen vill jag införa 3-månaders-schema på måndag (han blir ju 3 månader enligt BB den 13:e) för jag har märkt att han är piggare nu för tiden...'
Hur det schemat ska se ut vet jag itne än.. ska klura på den...[/i]

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag buffar honom 2/3 gånger när han ska läggas.
Jag är ledsen Loviset om jag missförstod detta. Jag tolkade det som att du gör detta för att typ "markera" att nu är det sovdags. :oops:

Alla kör sin väg och du hittar din och lille Ws väg. Alla vägar bär till Rom, hälsar Tor. :wink: :heart:

Tor tipsar om sitt 3 mån schema som är poppis. Går självklart att förskjuta till lämplig start och slut. :wink:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 7&start=30
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Torsmamma>> Ja det var nåt sånt jag hade tänkt eftersom långluren är 2:30 nu så kapar jag den med 30 min bara.. (:

Tror du det funkar att ta bort nattmålet ungefär 2 veckor efter det?
Det verkar ju vara dags snart nämligen..

Tack för länken, den var ju perfekt!

Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Flyttar mina andra trådar hit så hamnar allt på samma..
Gör jag rätt då? :S

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12048
Buff- och gnällfrågor..

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12176
Ramsfrågor..

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12428
Mer gnällfrågor..

Fortsätter svara och fråga på inläggen från sista tråden här då..

1 - Det är inte en ny tand eller ens samma (som inte kommit upp än).. Visst den krånglar, men det är inte huvudproblemet..

2 - Vill gärna komma ut mer, men för det första har jag i stort sätt inga vänner.. De som finns är mitt ex, min lillasyster och hennes kompis samt ett fåtal ytliga bekanta.. Ingen är det minsta barnintresserad förutom syrran..
För det andra så bor ingen i närheten och ingen har bil eller så jobbar de om dagarna.. Och ta sig in till stan varje dag har jag helt enkelt inte råd med.. Men jag har tänkt att införa en daglig promenad.. eller iaf några dagar i veckan.. kruxet är att han somnar efter en stund och det vet jag inte hur jag ska undvika.. tips?

3 - Jag har läst tråden om Mamma J otaliga gånger men det handlar förvisso om ungefär samma problem, med undantag att hon har problem med sig själv och sitt mående och det går ut över hela deras vardag.. Och att det är jag som gör fel vet jag redan, jag vet som sagt bara inte vad..

Jag har några hum, men inte mer..

:arrow: Mer socialdelaktighet, saker som inte kostar pengar.. Stora projekt som kräver mycket materiall räknas alltså bort.. Material = pengar..
Tips?
Och det där med att ta upp INNAN gnället förstår jag inte.. hur vet jag att han ska börja gnälla? :oops:
Han kan vara hur nöjd som helst och sen POFF så gnäller han.. Ska jag avsluta det vi håller på med även om vi nte är helt klara?
Eller ska jag göra klart först och sen glatt säga att vi är klara och bryta då?

:arrow: Mer utevistelse, så ofta det går..

:arrow: Ensamlek direkt efter frukostvällingen.. Anledningen till att jag lagt den precis innan läggningen är för att jag då inte behöver ta upp honom om han gnäller/skriker utan bara vända honom på mage och släcka ner..
Hur gör jag om han gnäller/skriker sista 5 minuterna, väntar jag tills han slutat innan jag tar upp honom?

Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Jag lever på existensminimum, därav pengabristen..

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Bra med daglig promenad tycker jag, det gör vi också.
Eller en daglig utflykt av något slag. Vi har det alltid EFTER middagssömnen, vi, medans andra har det på förmiddagen.

Social delaktighet i den här åldern behövs inte så stora arrangemang runt i kring. Man avvaktar och lägger märke till om och när den lilla vill vara med, då möjliggör man det för honom. Jag sitter kanske och läser på golvet, då han ligger på mage, jag märker att han vill upp, så tar jag upp honom håller lilla handen i min och bläddrar demonstrativt sidorna. Knycklar han och sliter sönder, så stryker vi till bladet, utan förmaningar. Eventuellt ger jag hnom en egen bok som han kan pyssla med pararellt. En bok som han får knyckla sönder om så är fallet. Men då får man ha hökögon, och se till att inget hamnar i munnen...
Eller vika i hop tvätt på golvet, då kan han på eget initiativ slita åt sig ett plagg och dregla på, och låtsas delta i kampen för överlevnad...

Det behöver inte vara så märkvärdigt. Och arbetar man på golvet så, går det utmärkt för honom att göra andra saker som kanske intresserar mer...

Om mamma J:s tråd: jag tycker att speciellt AWs svar, var så jättebra...

Vad tråkigt att du har så dåligt med pengar, har själv varit där ett tag då storpojken var liten, men man blir i alla fall påhittig och kreativ när man har det skralt :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"