Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...
-
lilltjejen
Sov- och mattider
Hej och grattis till alla (snart) 2-åringar!
Tänk vad tiden går och tänk att alla ni har sett tiden och utvecklingen av våra jämnåriga gå så fort.
En fundering till er. Vad har ni för mat- och sovtider för era små älsklingar? Har lite somnastrul och måste nog lägga om schemat, minska dagsluren.
Har kämpat hårt för att få en sång på band för att kunna utmana Frida och Isak. Men vår lille gosse sjunger INTE när kameran är på. :^o
Kram
Tänk vad tiden går och tänk att alla ni har sett tiden och utvecklingen av våra jämnåriga gå så fort.
En fundering till er. Vad har ni för mat- och sovtider för era små älsklingar? Har lite somnastrul och måste nog lägga om schemat, minska dagsluren.
Har kämpat hårt för att få en sång på band för att kunna utmana Frida och Isak. Men vår lille gosse sjunger INTE när kameran är på. :^o
Kram
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Hej
Liws schema ser ut så här nuförtiden:
6.30morgon,välling
7.30 frukost. skjutsar jacob till skolan
11.30lunch
12.13.30 sova
13.30 mellis
16.30 middag
18 välling
18.30 sova natt
Schemat fungerar toppen såhär långt.Har inte sett av något strul än,fast hon hadde en liten ifrågasättning på en 3dagar/nätter.Antar att det var förtrotsen som spökade.
Kram från ulrika
Liws schema ser ut så här nuförtiden:
6.30morgon,välling
7.30 frukost. skjutsar jacob till skolan
11.30lunch
12.13.30 sova
13.30 mellis
16.30 middag
18 välling
18.30 sova natt
Schemat fungerar toppen såhär långt.Har inte sett av något strul än,fast hon hadde en liten ifrågasättning på en 3dagar/nätter.Antar att det var förtrotsen som spökade.
Kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
(en hälsning till Oline oxå på hennes 6-årsdag önskar Liw)
Dagen började med paket på sängen.Hon fick sin aldeles första docka som hon gång på gång återkommit till när hon bläddrat i Leksakstidningarna man fått hem i brevlådan inför jul.Lyckan var total.En docka som kan gå på pottan,dricka,och äta.
Så nu på förmiddagen har dockan och Liw suttit på toa tillsammans.Dert var väldigt roligt tyckte hon som för övrigt ligger och sover middag med henne med blöja och allt.(risk för läckage annars
Efter midadgen blir det tårta med besök av farmor och farfar,mormor och morfar.
När vi var och handlade den här dockan till Liw i måndags så var det helt urplockat på hyllorna i leksaksaffärerna.Vissa hyllor stod helt tomma och det var enormt dåligt urval av leksaker,så från nästa år sa vi att vi ska handla till henne när vi köper julklappar.Det blir bara jobbigt att ut och leta pressenter imellandagarna.
Hur gör ni Mia,ni som är lite av veterander att fira på 1januari,för det är ändå en lite speciell dag.Dom flesta är ganska mosiga och inte pigga på kalas.
Bjuder ni hem någon idag eller är det bara familjen.
Liws kusiner kommer nästa helg sa vi.Då fyller jag år.Men det är mindre viktigt.Jag firar sällan min egen fördelsedag med något speciellt förutom med lite tårta då.Det är inte så viktigt som när man var liten menar jag.
Kram från Ulrika och Liw
-
Lua
Tack Lua för grattishälsningen till Liw. 
Hon hälsar aldeles säkert tillbaka imorn när hon vaknat.
Just nu ligger hon och sussar såååå skönt efter en händelserik dag.Dockan är med i sängen som hon döpt till "mämmä"
.
Av farmor och farfar fick hon en jättefin dockvagn som hon kört omkring med "mämmä" hela eftermiddagen.I skötvätskan som hörde till har hon lagt duploklossar och några småbilar i fall det skulle behövas.
Av mormor och morfar fick hon en damsugare, så nu går det lite lättare att hjälpa mamma och pappa att damsuga. 8) Den stora som vi använder är lite för stor och tung än så länge.
Visst är det roligt att tråden lever fortfarande.Det är en speciell tråd som känns extra .Vi har ju skrivit i den här i två år nu.Och tiden vet jag inte vart den har tagit vägen.Våra bebisar är numera 2år !!!
Många kramar från Ulrika.
Hon hälsar aldeles säkert tillbaka imorn när hon vaknat.
Av farmor och farfar fick hon en jättefin dockvagn som hon kört omkring med "mämmä" hela eftermiddagen.I skötvätskan som hörde till har hon lagt duploklossar och några småbilar i fall det skulle behövas.
Av mormor och morfar fick hon en damsugare, så nu går det lite lättare att hjälpa mamma och pappa att damsuga. 8) Den stora som vi använder är lite för stor och tung än så länge.
Visst är det roligt att tråden lever fortfarande.Det är en speciell tråd som känns extra .Vi har ju skrivit i den här i två år nu.Och tiden vet jag inte vart den har tagit vägen.Våra bebisar är numera 2år !!!
Många kramar från Ulrika.
Jo, nog är det lite mosigt nyårsdanulrikaj skrev:Hur gör ni Mia,ni som är lite av veterander att fira på 1januari,för det är ändå en lite speciell dag.Dom flesta är ganska mosiga och inte pigga på kalas.
Bjuder ni hem någon idag eller är det bara familjen.
I år bjöd vi på lunch och sen kalasade barnen i ett par timmar med marängswish som avslutning. Alldeles lagom!
Nu har jag samma fråga som lilltjejen hadde frö ett tag sedan angående sömnen.Har märkt tydligt nu efter jul att det blir svårare och svårare för Liw att somna på dagen.
Dags att ändra?Hur har ni det?
Hon sover nu 12timmar natt+1.5timme på dagen.
Hur löser ni det när det är dags att minska ner antalet sömntimmar.tar ni av natten eller dagsluren?
Tänk,vad man glömmer för jag har ingen som helst aning hur jag gjorde med Jacob och när vi minskade ner.
Det känns kanske mest naturligt att minska 1/2timme på natten och spara 1,5timmen på dagen.
Kram från ulrika
Hej Ulrika!
Ja, tänk, de små är så stora att de snart inte behöver dagvilan
...
Frida har tydligt signalerat att hon INTE vill sova när det är dags! Så efter en veckas skrik och ilska hela sovpasset igenom har Frida nu fått sin dagvila i soffan till film. Hon somnar nästan alltid och får då sova max 45 minuter.
En del dagar tar vi luren i vagnen under en promenad.
Så gör vi
Kram!
Ja, tänk, de små är så stora att de snart inte behöver dagvilan
Frida har tydligt signalerat att hon INTE vill sova när det är dags! Så efter en veckas skrik och ilska hela sovpasset igenom har Frida nu fått sin dagvila i soffan till film. Hon somnar nästan alltid och får då sova max 45 minuter.
En del dagar tar vi luren i vagnen under en promenad.
Så gör vi
Kram!
-
Lua
Malte trasslade lite med dagluren i julas. Svårt att somna in ibland, uppvak efter 45 min osv. Han höll på i ca en vecka, och vi var precis på väg att flytta luren 30 min samt ev korta ned, men sedan så återgick allt till det vanliga igen, dvs han sover till väckning efter 1.5 h (natt 19-07)
Vi fortsätter så till det börjar krångla i någon ända (hos oss är tidiga morgnar ett tydligt tecken på att ändra sömnen)
Kommer ihåg att Vega började dra ned på dagsömnen strax före 2.5 år. Gissar att Malte kommer göra det lite tidigare.
Linda
Vi fortsätter så till det börjar krångla i någon ända (hos oss är tidiga morgnar ett tydligt tecken på att ändra sömnen)
Kommer ihåg att Vega började dra ned på dagsömnen strax före 2.5 år. Gissar att Malte kommer göra det lite tidigare.
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923