Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lua

Inlägg av Lua »

Hej alla! Läääänge sen, ju!

ÅsaB: önskar dig all fortsatt lycka på nya jobbet :D :!:

KingMary: önskar dig allt gott, hemmavid med lilleman :P :!:

Här har vi det gott. Isak sover ledigt 12 timmar natt och 2 timmar lunch. Han är en god och glad skit, nära till alla känslor. Skrattar och gråter högt! Älskar mat (kolla in senaste matbilderna på familjeliv!) Har ett högst personligt vokabulär: Mamma. Städa. Alva. Brum-brum. Snopp. Hejdå.

Kram Lua, som njuter. :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Oj vad roligt att höra från dig Lua :heart:

De har ju blivit så stora, våra små :shock: :heart:

Malte är för tillfället sjuk :cry: hög feber och hängig. Sover mest. :sleep:

Annars låter det som att Isak och Malte är ungefär på samma vågländ. Känslorna utanpå kroppen. Skratt och gråt så det hörs. För det mesta är det dock glatt. Helt orädd, klättrar, hoppar, springer och utforskar. :heart: Älskar mat, i ALLA former 8)

Sover 1.5 timme på dagen, 12 h natt. Brukar vakna strax före klockan ringer på morgonen, men ligger för det mesta nöjd och väntar.

Ensamlek 1h 15 min ( lyssnar på en skiva som är så lång)

Min sambo är hemma på heltid nu, men jag försöker komma hem i vettig tid på eftermiddagen så jag hinner träffa trollen innan läggdags( har flexibla arbetstider så det funkar rätt bra)

Kram alla Godbitar :heart:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
fjällström
Kontakt:

magsjuka

Inlägg av fjällström »

Hej!
Nu har Elin magsjuka för andra gången på en vecka :? Men hon är så duktig på natten! Hör hur hon kräks, varpå jag går in, snabbt byter lakan och ger en klunk vatten. Sen lägger jag tillrätta och ramsar mig ut ur rummet. Hon somnar på stört och vaknar sen vid nästa kräkning.
Lilla magen är helt ur balans... Har tvångsmatat med proviva (hon avskyr det) och övergått till risvälling. Hoppas att det snart vänder. Storasyster och pappan har också varit sjuka i omgångar. Menn jag har klarat mig än så länge :wink: Tur att någon är på benen och kan ta hand om de övriga :roll:

Må gott!
Maria
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej alla
Här har vi haft en kämpig period. Theo hostar lite fortfarande men vi tog bort både penicillinet och Molipecten i fredags. Halsflussen är antagligen borta men tror ni inte att han inte hann bli frisk innan han började få kindtänder. Vi märkte knappt på honom när de andra tänderna kom men nu har han haft rejält ont vilket även lett till¨försämrad nattsömn. Vi är ganska slut allihop men som tur är verkar tänderna lite bättre idag. (Fick smärtlindrande senast kl 5 i morse). Jag hoppas att de två i överläken dröjer ett tag. Vi måste in i gamla goda vanor med sammanhängande nattsömn och fulla lunchlurar.

Ananrs känner jag igen mig i Luas och LindaVegas beskrivning. Gråt och skratt ligger precis under ytan. Han har iofs varit osedvanligt gnällig (pga tänderna måntro?) samtidigt visar han tydligt att han VILL en massa och VILL ha hjälp att undersöka allt och alla. Har precis gått hem på min andra föräldraledighetsperiod och vi har underbara dagar tillsammans. Han förstår så himla mycket och utevecklingen går i racerfart.

Fjällström: Hoppas lillan kryar på sig och att ni andra slipper att drabbas. Vi har klarat oss från magsjuka 'n så länge. Peppar, peppar...
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

KING MARY: Malte håller också på att få kindtänder + hörntänder. Än så länge bara nere. Hoppas också att tänderna i överkäken kan dröja lite, det är svullet och ömt och ganska gnälligt. Kindtänderna är också de enda tänder som vi verkligen märker av. Jobbigast är ju precis innan de spruckit igenom.

Storasyster Vega fick alla kindtänder på en gång :shock: Det var INTE roligt, men fördelen var ju att det var relativt snabbt avklarat i alla fall. Hon levde på välling i säkert två veckor, tandköttet var alldeles blått och svullet, att borsta tänderna var bara att glömma i en period.

Hoppas att Theo kryar på sig och GRATTIS i efterskott :D :!:

Nu har väl alla i tråden passerat ettårsdagen :?:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej

Hur ser era scheman ut? Vi har fortfarande strul med nattsömnen trots att hostan är bättre och tänderna inte verkar vara så jobbiga längre. Theo vaknar någon gång mellan 23 och 02 och håller igång i 1-2 timmar och har varit svår att lägga för lunchsömnen 2 dagar i rad. Fundrar över om vi behöver justera lite.

Vårt schema ser ut så här:
06.45 vakna och välling
10.00 Gröt
11.30-13.30 Sova
13.45 lunch
16.00 Frukt
17.30 Middag
19.15 Sova

Funderar på att skjuta fram lunchsömnen en halvtimme. Tycker ni att vi skall korta den också. Han sover gärna 2 timmar och mer därtill (om han fått :wink: ). Kan det störa nattsömnen? Jag tror dock att hans nattsömn varit orolig så länge nu att han "vant" sig vid att vakna och vara vaken. Vi behöver komma på rätt spår igen känns det som. Förr sov han hela nätter utan problem men nu har det strulat sedan början av januari.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Vårt schema:

8 Godmorgon!
11.30 Gröt - massor!
13-14.30 Sova 90 minuter (klockas efter när han somnar)
15 Mat - kan vara lite småstökigt, är inte så hungrig
18 Middag
20 Godnatt.

Vi har lite stök med tidiga uppvak. I söndags var det rekord, med uppvak 06.30. Då hade han kissat igenom, var hungrig och så nös han - och snoret vara rann. Ny förkylning hade gjort entré.
Han vaknar allt ifrån sju och framåt, lite varannan dag sådär. Det är riktigt mörkt hemma, men jag väntar på nya mörkläggningsgardiner för att förbättra ändå. Tror inte att det är ljuset som strular, men vet inte. Han har visserligen haft perioder med lite uppvak, men nu har det varit länge.
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

King Mary - jag tror definitivt att ni skall korta långluren! Han är ju en stor kille nu! 90 minuter borde räcka och kanske räcker det för att få ordning på nätterna?

Lycka till!
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Så har det hänt igen. Det här forumet är fantastiskt. Det räcker att beklaga sig här så rättar saker och ting till sig :wink:

Ändrade sovrutinerna igår. 1,5 timme på lunchen och 12 timmars natt ledde till ostörd nattsömn. Theo vaknade iofs en kvart för tidigt. Han brukar ju gå upp då så det är väl förståligt men han låg och snackade för sig själv tills klockan ringde. Fantastiskt. Hoppas att det håller i sig.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Grattis King Mary! Jag har tänkt på er, så det var jättekul att höra att det började bra. Det fortsätter säkert lika bra, men kan ju svaja lite. Vi brukar behöva 7-10 dagar när vi ändrar rutiner, innan det sitter. Men det har vi äntligen lärt oss! :) Så himla skönt. Annars målar jag lätt :twisted: på väggen med en gång, men nu lutar jag mig avspänt tillbaka och ger det lite tid.

Vi har varit sjuuuuka hela familjen. Walle är förkyld och var jättedålig i magen i måndags. I tisdags blev jag dunderförkyld jag med och under kvällen hoppade den dåliga magen över på pappa H. Så onsdagen tillbringades hemma för hela familjen. Pappa H var otroligt dålig, så det var ju bara att slita hund ändå, trots förkylning. Har varit hemma idag också och vi har varit lite piggare. Minns en tid när man kunde ligga i sängen hela dagen när man var sjuk... Så blir det inte med ettåringar i närheten! :wink: Då skall man ju ändå ut! Plus att vi haft strålande sol. Jag har dragit på mig massor av kläder och tagit med mig Walle till kyrkogården, där han har fått upptäcka världen till fots, utan att vi riskerat att smitta någon.

Ett plus i kråksången har ändå varit att jag har sett att det INTE ALLS är mörkt i sovrummet när morgonen kommer. Jag har försökt mörklägga ännu mer, men det blir sådär. Väntar på mörkläggningsgardiner köpta via nätet, så här skall det minsann fixas! Men det tar ju sådan tid! Nåväl, han får väl vakna lite tidigt ett tag...

Imorgon bär det av till jobbet igen! Kram alla!!!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Nu har vi problem. :(

Walle vaknar för tidigt. Det har han gjort av och till sedan jag började jobba (för ca sex veckor sedan). Vissa dagar sover han till åtta, andra kan han vakna efter sju. Nu har han i två dagar vaknat halv sju...
Jag misstänker tyvärr att han ibland vaknar av min klocka. Jag gör det knappt själv, för jag har öronproppar, och då hinner väl killarna att vakna. Henrik har skakat mig ett par dagar när signalen har gått igång. Visst, det får jag lösa. Kanske lära mig sova utan ö-proppar på veckorna? Så att jag blir snabbare när det ringer.
Sedan tassar jag runt och försöker göra så absolut lite ljud som möljligt. Men hårtorken hörs, duschen hörs, ibland tappar man något mm. Han vaknar lätt av minsta ljud och det är svårt med "På natten händer ingenting". Hm.

Jag har mörklagt massor och visserligen syns det pyttepyttepyttelite ljus vid en gardinskarv, men inte något han vaknar av. Men jag har också sex meter mörkläggningstyg som jag skall fixa med i helgen. Då jävlars... Men jag tror inte att boven ligger i ljusare morgonar, även om det HAR bidragit. För vi har fått mer tidiga uppvak efter att det blivit ljusare.

Skall jag gå upp ännu tidigare och ta med mig gubben, som får sova sista timmarna på soffan?? Han ligger säkert och vrider sig till tusen när Walle vaknar och det funkar INTE. Sedan tror jag inte att han väntar tills klockan ringer heller. Jag väntar inte alltid till åtta, men jag ställer om klockan i smyg, så att den ringer när jag tar upp. Luras lite.

Vi har ju 20-08-nätter. Om vi byter till 19-07 - kan det bli bättre? Bortsett från att jag får pyttelite kväll med min lille gosekille... :(

Jag är skeptisk till ramsandet, för det känns som om man bara visar att man är vaken och då lyssnar han efter det. Å andra sidan är det hopplöst för mig, som är uppe, att ramsa, för jag kan omöjligt ramsa vid första pip. Jag trodde inte att han var vaken idag förrän sju - då hade han varit vaken och grötat runt i en halvtimme!!!

Suck. Tips? Jag skall läsa diverse trådar, men är på jobbet :wink: . Tycker att det är viktigt att det inte blir en för stor grej! Inte för mycket åtgärder, för då händer det så mycket, fattar ni???

Annars är allt kanon. Som pappan sade igår: Vad lite problem vi har! Och han förespråkar SHN till sina pappa-kompisar där ute och börjar äntligen fatta att mitt jobb var BRA och BEFOGAT!!!

Kram// Åsa
emb

Inlägg av emb »

Hej alla.

Länge sen får också jag säga. Vi har de bra. Dagarna rullar och snabbt tycker jag att det går. Våren börjar smått göra entré här och de e så skönt med lite värme i luften.
Våra sovtider är 19.30-7.15 och 12.30-14.30. Jag vet att sovtimmarna är lite i överkant, men gossen tar tacksamt emot...

ÅsaB. Jag tror inte att det är något problem att du stiger upp tidigare. Men jag tror att du sviktar i attityd. Det att det inte händer något på natten behöver ju inte betyda att det kan finnas ljud i huset. Lika självklart som det är att det är ljud på kvällen då barnen lägger sig kan det vara självklart att det är ljud på morgonen innan barnen tas upp. Så jag tror att det bara behövs lite mera självklar attityd. Jag skulle säkert ramsa direkt jag hör "vakna ljud" i 3-4 dagar sen skulle jag inte göra något alls. Jag skulle ha mina vanliga ljud och jag tror inte att det behöver ta så länge innan Walle fattar att hans morgon börjar inte enbart för att de är ljud i stugan. Lycka till
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej emb och tack!

Vi har lagt upp en taktik:
De senaste dagarna har jag gått upp lite senare och då har han vaknat. Det var samma sak när hans pappa jobbade och tog sovmorgon. Så under en vecka eller två skall jag kliva upp lite extra tidigt och ta med mig hans pappa, som får bädda för sig på soffan. Om sonen vaknar får han hållas. Ramsa, men inget mer. Så kör vi så ett tag.

Han hade somnat om imorse. Pappa H lade sig på soffan och gick sedan in och fick väcka. Tror att det är väldigt bra att låta honom vara lite själv på morgonen (inte för tid och evighet, men ett tag), så att han får ordning på morgonen igen. Jag vet så väl att pappa H vrider och vänder sig surt när sonen vaknar tidigt och vem kan sova då??? Irritation känns SÅ väl!

Vi har snackat ihop oss och attityden börjar få stort A igen. Och så måste det ju vara, det vet vi ju alla!

Det var för övrigt en väldigt glad kille som väcktes strax efter åtta imorse. När jag pratade med pappa H pladdrades det oavbrutet i bakgrunden. Walle är vansinnigt pratglad! Munnen går i ett - men vi förstår ingenting... Fast det kommer ju. Och det är så roligt ändå. :D

Oj, vilket längtningsanfall jag fick nu! Bäst att jobba på lite extra nu! :wink:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Vi har kurat :o

Nätterna spårade ut totalt när vi var uppe hos svärisarna på semester över påsken. Farmor och farfar höll gärna Theo sällskap hela nätterna om han så ville och eftersom vi själva varit väldigt "förlåtande" med det mesta eftersom han i princip varit sjuk sedan i julas har han vant sig vid ett väldigt trafikerande som ju såklart stört honom. Första natten hemma fick jag nog. Tog över natten från F och började ramsa. Jag som aldrig fått ramsan att fungera tidigare och som framförallt inte riktigt trott på den. 2 timmar tog det första natten innan han köpte bekräftelsen om somnade utan ytterligare pip. När han sedan vaknade en timme för tidigt fick han en pangramsa, tystnade direkt och somnade om och gissa om jag var stolt. Stolt över honom och stolt över mig själv som äntiligen har hittat attityden och framförallt motivationen. Andra natten tog det 1 timme + ett uppvak som där jag ramsade en gång = tyst. Andra natten var dessutom mycket lugnare, Han sov nog emellanåt för det kunde vara tyst i en kvart. I natt skall F få ta över.

Theo har också de senaste veckorna fått ett hemskt humör. Tror att det är förtrots blandat med sömnbrist. Är man vaken flera timmar varje natt är man inte glad på dagarna + att han kommit på att han kan påverka oss. Och när vi då inte alltid gör som han vill blir han tvärarg. Går inte att lugna och jag står faktiskt ganska handfallen. Vad göra? Han kan var arg i en timme. Och då menar jag rejält arg. Skrik, gråt, går och dra i oss etc. Ibland tror jag att det är något han vill men som han inte lyckas kommunicera och visst är det frustrerande men ibland tror jag faktiskt att han bara är på ett dj..la humör. Ingenting hjälper. Han vill helst bli buren vilket min rygg inte fixar + att jag inte vill gå och kånka på honom men även om han blir buren så blir han upprörd igen efter ett litet tag. Får se om det blir bättre när nätterna blir lugnare. Annars kanske det är någon mer erfaren mamma här inne som känner igen sig och har tips.

Hoppas det annars är bra med er andra.
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

I natt sov Theo hela natten utan några uppvak som behövde ramsas. Vaknade 20 min för tidigt på morgonen, fick en ramsa och nöjde sig med den fram till klockan ringde. Hela morogonen har han varit på ett strålande humör. Vi har diskat och laglat tomatsoppa. Nu skall jag iväg på en anställningsintervju.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"