SM med Samuel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med Samuel

Inlägg av SaraMilana »

Jag tänker att det är dumt att skära ner på sömnen när han verkar ha svårt att hålla sig vaken som det är...?

Femminuterslurar ska ju inte störa sömnen, men jag undrar ibland om de inte gör det ändå? Och om det snuttsovs en massa tänker jag att det är lätt att de riktiga lurarna störs. Men jag vet faktiskt inte.

Ibland tycker jag att tröttheten går i vågor. Är han frisk? Har det hänt nåt speciellt senaste veckan?

Här har vi gjort så att det är en som lägger, ramsar etc, vi har nog inte stött på några frågor där. Men båda kan ju vara med vid skrattet till gonattet! :D

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Samuel

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack snälla för svar!

Ja, jag känner i lilltån att det bästa är att behålla det gamla schemat och långa lurar ett tag till. Det kan vara lite sjukdom i luften för vi föräldrar har båda varit lite magsjuka...så jag bara går och väntar på kaskadspyor för lillgubben men kanske han sover så bra att han slipper?! Men visst kan det vara därför han är hängig, jag har misstänkt det också.

I natt: 12 h utan åtgärd!!! =D> :D Jag är så stolt över honom :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: , enda pipet jag hörde var 06.15 men även då fortsatte han att sova tills vi väckte 06.30! \:D/ :thumbsup: :sleep:

Här är det idag -28 grader och det känns lagom roligt att gå ut. Har ni någon smärtgräns för utevistelse för såna här små? Jag låter honom inte sova ute nu men har varit ute med honom nerbäddad på rygg i vagnen i -23 som mest utan problem, men då kollar jag de små kinderna ofta ofta så de inte ska förfrysas. Men nu ska det vara snuskallt hela veckan, hur ska jag göra tycker ni?

Kram på er alla och trevlig helg! :heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: SM med Samuel

Inlägg av mumintrollet »

Hej!!

Så underbart att följ er resa! :) och beröm för så fina nätter!!!!

Lillebror hos oss fyller 4mån om en vecka och jag planerar en kur inom en månad ifall intr bitarna faller på plats av sig själva. Jag är själv så urtrött om nätterna så jag har hittills inte orkat verktyga på natten vilket har resulterat i att han fortfatande har 2-3 nattmål :oops: men mosen är inteoducerad o snart får det lov att vara slut på den nattliga serverngen :)

Angående kylan skulle jag hålla utevistelserna kortare vid så kallt. Lite frisk luft skadar inte men håll honom inbäddad i vagnen - blåst gör ju det ännu värre..
Kanske han får lov att sova inne den här veckan?
Vi har glasad balkong så där är lite varmare, men jag har min smärtgräns vid -15 ungefär...

Njuut av din återfunna sömn :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med Samuel

Inlägg av lgh140 »

Fantastiskt!!! Vilken underbar mor som ger sin lilla skrutt detta fina förtroende!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Samuel

Inlägg av Ylvispylvis »

Natten till i förrgår hade vi 12 h utan minsta pip!! =D> :D :mrgreen:

Natten till igår blev det pannkaka med tidiga uppvak från 04 och fram till 06.10 då jag gav upp och började dagen. Jag hade lite ångest eftersom jag använt mig av nynnande/sång som husljud...(har ingen tillgång till Mozart i närheten av sovrummet). Är det ett stort misstag? Jag vill ju inte att han ska vara beroende av min underbara sångröst för att kunna somna om?! Det är ju såklart bättre att slå på en skiva, det kan ju även framtida barnvakter göra. Hur göra?

På dagarna har Samuel verkat ovanligt trött (grinig) och lite hängig, kanske fick lite av vår sjuka iaf :( . Förväntade mig därför en smärre katastrof i natt så döm om min förvåning när jag hör mysigt joller vid 06, som pågår ända till väckningen! Jag gjorde ingenting, borde jag gett en pangramsa? Jag tänkte att jag skulle nog inte ha hört något om jag inte sov så nära hans dörr (till vår klädkammare... :oops: ). Betyder det att han var utvilad? Sedan var jag tvungen att lägga tidigare efter morgonpasset men nu har han kommit ikapp schemat igen.

Jaja, vi får se om det fortsätter jollras på morgnarna eller om det bara var en engångsföreteelse.

Kram på er!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med Samuel

Inlägg av lgh140 »

Blir riktigt avis! :roll: :D Morgonjoller/-prat är ju det finaste som finns att vakna till tycker jag! Ingen ramsa - låt honom bara sjunga sin morgonsändningar i fred :)

Ang nynnandet så tänker jag att man ju knappast vill göra barnet van vid musik heller - det är ju bara ett sätt att avleda gnölet och tas ju bort när det inte behövs. Jag har inte alltid orkat gå upp och sätta på musik och ofta lugnar sig liten ändå.

Kram!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med Samuel

Inlägg av lgh140 »

Haha! Morgonsånger ska det ju vara ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Samuel

Inlägg av Ylvispylvis »

Ja, det var underbart vackert!!! :heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med Samuel

Inlägg av SaraMilana »

Fantastiskt fint jobbat!!!! =D> =D> =D> Härligt med långa sköna nätter!

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Samuel

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen och tack så mycket! :D

Nu har jag idag kortat em-luren trots allt. Det får visa sig om det är rätt eller fel men jag tycker han verkar mycket piggare och gladare nu än för en vecka sen och håller sig vaken längre på passen. Har inte varit övertrött så mycket den här veckan, snarare babblat och jollrat vid uppvaken på morgonen och idag också på långluren... :roll: Och nu när han ändå inte somnade förrän 15.35 (brukar somna 15.15 och sova till 16) så tänkte jag att det var lämpligt att testa! :wink:

Hoppas det inte spårar ur nu... 8)

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med Samuel

Inlägg av SaraMilana »

Visst är det härligt med småfolk kring halvåret? :D Bland den bästa tiden tycker jag!

Hur gick det med nya em-luren?

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Samuel

Inlägg av Ylvispylvis »

Hm, ja det får vi se... 8) Inte utvärdera för tidigt, vet du ju!! :wink: :lol:

Somnade fint efter lite babbel igår kväll, verkade inte tröttare än vanligt. I natt sov han så sött till 06.20 då han pep till en gång och sedan var det tyst igen till väckningen 06.30, så det var bra. Och idag har han inte skarvat på lunchluren men verkade ganska trött nyss före den korta luren. Luren blev dock 30 min pga min tröga hjärna... #-o så nu får vi se igen... :D

Visst är han alldeles särskilt go och glad nu, det stämmer! Skrattar högt men har ärvt sin mors berg- och dalbanehumör så blir vrålarg så fort han t.ex. tappar leksaken han nyss höll i osv... :roll: Vrålar högt om han inte får som han vill, och är känslig för mattiderna också! Ajaj, varför ärver han mina dåliga sidor?! Fast har ju förstås också min goda sömn! Och är oemotståndligt charmig... 8) :lol:

En fråga har jag dock: Han KAN leka själv med någon grej eller hålla på och snurra runt på golvet på mage men jag tycker att han är mycket mer beroende av oss än tidigare? Han vill vara med heeela tiden och se vad vi gör, fick han ha passiv social delaktighet hela dagarna så skulle han gärna ha det. Då är han hur nöjd som helst och kan ligga på mage i evigheter och titta på när man lagar mat eller nåt. Men ska vi försöka få honom att ha mer "ensamlek"? Eller är det normalt? Han vill liksom att man ska vara i närheten...Bör jag oroa mig?? Jag vill ju att han ska trivas själv, men får väl skylla mig själv som inte infört ensamleken ordentligt i tid... #-o

Han har ju inte börjat åla än, och har inte vänt sig ens mage-rygg på jättelänge, senast var väl vid jul, typ! Jag tänker väl att när han inte kan ta sig så långt på mage (bara runt! :lol: ) ökar det nog hans frustration? Han har mitt usla tålamod också... :roll:

Tacksam för input!

Men charmig är han, han ligger och skrattar mot mig när jag tar mig ner på golvet ibland och favoriten som han ÄLSKAR är att lägga bestick i besticklådan, det skrattar han högt åt! Undrar om det är klirret? Han blir väl slagverkare... :shock: :-({|= :-$

Men ibland tycker jag att han är lite folkskygg. Jaja, man kan ju inte vara på topp jämt! :D

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med Samuel

Inlägg av lgh140 »

Folkskygg skriver jag under på, här är tom farmor och mormor urläskiga :shock: Och med färdigheterna går det upp och ner här med. Ibland rullas det friskt, sen är det kanske tårna som gäller ett bra tag och därefter är det roligast att prata. Sen helt plötsligt rullas det igen men med några extra finesser ;) Med delaktigheten tänker jag att det kanske är dags för lite aktiv social delaktighet? Får Lova tex hjälpa till att slå på kranen och skölja händerna är hon betydligt nöjdare efter det ;) Ensamleken har vi nu direkt efter lunchluren. Jag tar upp, ammar och busar en stund, sen är de helnöjda en halvtimme :) Just buset har jag märkt är avgörande för hur länge mina hjärtan orkar underhålla sig. Och så har jag fyra leksakspåsar som jag byter mellan var 3-4:e dag så det blir lite nya grejor att undersöka. Ibland blir det dock gnäll tidigare men då brukar det räcka att snabbt gå in och vända från rygg till mage :)

Så härligt att läsa om din goa bebis!! Keep up the good work Samuel!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med Samuel

Inlägg av SaraMilana »

Med Stella upplevde jag lite samma som du, att hon krävde insats från mig för att vara nöjd kring halvåret nånstans. Så jag satt bredvid och var väldigt upptagen med mitt ganska ofta, så fick hon sköta sitt. Typ läste, surfade eller nåt. Lite gnälligt till en början, men efter det var hon nöjd själv på golvet. Nummer två behöver inte denna behandling tydligen, jag undrar varför.. ;)

Det finns några bra trådar om frustration vid 6 månader under favoriter! Skriver på telefonen och kan inte länka!

Folkskygg är bara förnsmnet på Sigrid.. Livrädd och skriker i högan sky när någon okänd närmar sig är en bättre beskrivning! :lol: Det går över!

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Samuel

Inlägg av Ylvispylvis »

SaraMilana skrev: Folkskygg är bara förnsmnet på Sigrid.. Livrädd och skriker i högan sky när någon okänd närmar sig är en bättre beskrivning!
Haha! OJ, det var mycket värre än Samuel det! :lol:

TACK snälla ni för tips och uppmuntran!! :D

Sätta på kranen (med handen om handen) har han faktiskt fått göra och det älskar han förvisso. Men ska försöka tänka ut lite fler aktiva grejer. Hjälpa till att tända/släcka lyset har jag provat ibland, samt trycka på tvättmaskinsknappen. Och kanske känner han att han hjälper till när han ligger och kontrollerar matlagningen, för då är han verkligen såå nöjd på mage i 20 min eller mer!!

När det gäller ensamleken trivs han också nästan bättre på mage än rygg :shock: , för då kan han se det han håller på med och riskerar inte att tappa det i sin iver... :lol: så då begränsas ju tiden han orkar av det förstås. Men NU ikväll ska han få flytta in i sin spjälsäng i sitt eget rum, så nu blir det upplevelser vill jag lova!! :D Äntligen, säger han nog...mamma skäms att det tagit sån tid :oops:.

I natt pep han två gånger men somnade om själv direkt på första (skrik i drömmen?) och andra ggn fick jag ramsa men kände snabbt att jag behövde gå in och kolla hur han låg (vagnen såå trång!) och då hade han mycket riktigt "fastnat" med handen under madrassen så han inte nådde sin vänstra tumme och så fort jag hjälpte honom med det somnade han om. Sedan väckte klockan oss alla! Så kanske ska jag försöka lite till med kort em-lur och låta spjälisen göra sitt för den goda sömnen. Stackars barn...men tänk vilken hjälte som sovit 12h i VAGN så länge!! =D>

En fråga till: tips på bra resesäng? Hur hittar jag resetråden som ska finnas här? Mörkläggning på främmande plats?

Kram, nu ska vi "inreda" hans rum!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"