Hej,
får jag komma med förmodligen gammal skåpmat, men för den som vill höra igen kommer här en repetition.
6 mån barnet! Läs extra i BB och bland "vanliga frågor" där står mycket. T.ex om Herr Vällingson rekommenderas.
På en 6 mån finns liksom ingen botten så att ge lite extra banan innan en långlur eller em lur kan vara värt besväret. Det innehåller tryptofan som är ett förstadie till Melatonin.
Motionen, alltså dessa 6 mån är i en enorm motorisk utveckling. De bör helst flera timmar/dag ligga på magen och ÅLA KORSVIS massor, de måste verkligen trötta ut sig rent fysiskt för att sen sova sina lurar skönt och gott. Öva korsvis ålning, massor!! Lägg ut små belöningar på vägen, kan vara kort, speglar andra skoj saker. Inga mattor på golvet och inga strumpor på fötterna. Sen glidvänliga kläder som velour. Öva vändningar m.m.
Utevistelse, VAKEN, upptäcka skog och natur. 1 timme fm och 1 timme em. Plocka saker, löv, pinnar m.m. som man kan kolla på.
Sen, som en klok kvinna säger....Man måste inte sova varje sekund som schemat säger, men förutsättningarna skall man ha. Bara att ligga och snacka med sig själv i 20 min kan räcka för att hitta lite ny kraft.
När min son var 8 mån hade vi fortfarande 3 lurar med en 20 min på em, då mitt i all utveckling tyckte både han och jag att en paus på 20 min var skönt. Han fick sitta i vagnen och vila, sova ibland 5 min, ibland hela luren. Men vila och paus det behövdes, för båda. Så man kan tills man går över till 2 lurar bjuda på en uteprommenad lur på 20 min vilket kan göra all skillnad i denna åldern.
Jag brukar säga att det behöver gå i alla fall 2 veckor gärna 3 med någon form av strul innan man ser över sitt schema (om det inte är den tiden så klart). Min son är idag 6,5 år han sover absolut inte 12 timmars nätter, snarare 10,5-11. Men han har förutsättningarna för att få 12. Ibland läggs han t.o.m för 12,5 timmars natt om det är trött. Han har fortfarande inte fått vara uppe extra sent på helgen eller nyårsafton, av den enkla anledningen att han sover inte längre på morgonen för det. Om han visar att han kan sova längre på morgonen skulle han så klart få vara uppe senare. Men inte än, så han läggs max 30 min senare på helgen.
Bara lite tankar från mig om sömn och scheman.