Nomi 7 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Dumlekolan

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Och kram till dej mamaA!

Nån em har vi tagit vagnen o så har jag gått, hon har somnat ibland...sen har jag väl tänkt att det är dumt att låta henne somna till rullande vagn, orolig som jag är :oops: , tänkt att det kanske "förstör" för de andra lurarna...hm :roll: urk!
Jag föredrar "stora" barn som leker o är igång hela dagarna, äter själva och så!!! Det är mer min melodi! Jag bebistok - no no! :lol:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Så länge du har en attityd av självklarhet att så här gör vi på den här luren så är det nog inga problem. Annars får du väl gå över till två lurar redan. Har vi inte diskuterat det innan? Minnet #-o ...

Här är en som äälskar bebisar och har ett sådant gräsligt bebissug nu när J börjar bli en stor kille :lol:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Ha ha, ler stort mamaA - visst har vi diskuterat detta, ett antal gånger, jag säger ju det, jag kommer ingenvart, och tycker att denna lur är blä och usch, och vem läser av det - HON!
Så klockrent, att inta den attityden vid em-luren, att den luren, ja men DÅ tar vi vagnen, och så slappnar väl mamman av kanske, lite mer iaf, och somnar hon inte så har vi fått lite luft. :D

Bebisar ja, när jag fick C blev jag gravid så snabbt igen, så jag mådde pyton, när J kom var det fullt ös medvetslös, så då tänkte jag, att nu ska jag äntligen få ro och njuta, och då mår jag urk på burk med panikångest och depression. Det blir inte riktigt som man tänkt sig alla gånger. Men till slut, så landar jag väl!

Nä, nu ska stänga av datorn!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

:lol: Just det, på med attitydmössan! Det är helt ok att skådespela hej vilt om så behövs :mrgreen: .

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Idag la jag en trött tös på eftermiddagen. Hon blir ledsen så fort hon får syn på sängen :roll: hm...hon blir arg i sängen, jag låter henne få vara lite arg en stund, sen blir hon ledsen, ramsar, nähä, avvaktar, går in till henne o lägger mina händer på hennes rygg och solfjädrar henne, det känns som healing nästan, jag känner hur hela hon slappnar av och pustar ut, så mkt frustration, jag står så en bra stund tills jag känner att hon verkligen är LUGN. Sen går jag ut. Hon frustrar lite men somnar sen. Jag blir lite häpen men glad i hjärtat för hennes skull.
Idag har hon varit ganska trött mest hela dagen. Det här med all övning på att krypa tar nog på krafterna. Hon övar o övar, det är en fröjd att se henne :D häromdagen sa jag högt;
När ska Nomi krypa då? Caesar snart 7 år säger - när du minst anar det mamma. Kloka unge!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Dumlekolan skrev:Hon blir ledsen så fort hon får syn på sängen
Hur har ni det med skrattet till gonattet? Ju mer krångel vid läggning, desto mer skratt behövs! Satsa på 10 minuters superskoj innan det är dags och då är allt tillåtet för att locka fram skratt... :wink:
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Har nog bara "skrattat" vid kvällsläggningen o den brukar inte vara problematisk, lite gnäll ibland men inte så mkt skrik.
Så jag ska busa mer vid ALLA läggningar :lol: :lol:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jaaa, mer skratt åt småfolket! :D

Hemma hos oss har vi skrattat efter behov, dvs i perioder med krångliga läggningar har vi skrattat massor men oftast behövs det inte alls.

Folk tittar konstigt när de är på besök men det bjuder vi på! :mrgreen:

:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Hemma hos oss har vi som rutin att säga BUUU innan sonen ska sova. Det började med att han satt i min famn och vi sa bu till pappa som var utanför dörren till hans rum. Mycket roligt att öppna dörren och säga bu :lol: och om man sen spelar överdrivet rädd,chockad eller skrattar som en galning :mrgreen: så är det ännu roligare. Numera är sonen så stor att han själv står inanför dörren ( i det kolmörka rummet) och öppnar vi dörren och skriker BUUU. Sedan fångar vi in monstret , säger godnatt och pussas och så vips ner i sängen.

Tänkte att du kanske kan utnyttja storebröderna till en liknande rutin, skoj för hela familjen :D

När sonen var en så liten skrutt som din tjej busade vi i mammas och pappas säng,vi kittlade och han fick "flyga på benen". Kittla och pussas är för övrigt toppen för alla läggningar, lite lättare att hinna med på dagtid :wink: .

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

I natt var Nomi rabiat. Helt och hållet. Lilla hjärtat. Vaknade vid 04.45 och höll låda en halvtimma, skrek och skrek, mamman ramsade men det är ju hopplöst vid en sån arg unge, men hon skrek upp sig, så till slut gick jag in o buffade henne lugn, ramsade utanför o då kunde hon somna. Jag sover alltid med öronproppar, så jag hör ju inte småläten men det här var storskriket. I bland blir det väl så, lite bakslag eller ont i magen eller mardröm eller gud vet vad. Jag kan inte överanalysera för jag har verkligen inte en aning. Kanske hon var övertrött, för hon somnar ju inte på eftermiddagarna...men jag har en supertröttis idag. :wink:

Ha en fin dag!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, :)

just det INTE överanalysera för man kan faktiskt inte få svar på allt som händer hur gärna man än vill. Så slösa inte någon energi på det!

Gå vidare, njut av dagen, lägg som vanlig och så kommer hon säkert sova gott igen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

det märks att N blir större o orkar mer. Tror att en justering på schemat behövs och funderar högt, tror att det får bli så här (för visst är det väl så att en kortare lur är att föredra på fm?)

sova 9.30 - 10.15 (lades kl 09 förut men är inte riktigt trött då)

sova 12.30 - 14.00 (förr; 12.00-13.30)

Åker till Karlstad i morgon så då får vi freestyla lite på båten o i bil men tänker att jag kör det här på måndag.

På em somnar tösen INTE, men orkar vara vaken till 19. Märker jag att hon är trött får hon naturligtvis möjlighet att sova.

Önskar en trevlig helg!
Kram från ön :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Så nu är det äntligen dags för de diskuterade två lurarna :D . Tiderna ser bra ut tycker jag, eventuellt kan du t.om lägga långluren en halvtimme senare, men det beror ju på vad som funkar för er. Kortlur på förmiddagen är bäst tycker jag så sitter långluren rätt bra tidsmässigt sen, man justerar en halvtimme/timme sen bara när det är dags för en lur.

Trevlig helg!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Tack för input mamaA. Ja, det låter kanske bättre att långluren ligger 13.00 - 14.30, då får jag nog flörta med dagispersonalen :D

vill att hon ska bli riktigt trött o känna njutningen av att få lägga sig mot kudden...

Jag kör detta under sportlovet o ser hur det fungerar.

Trevlig helg du mä!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

får jag komma med förmodligen gammal skåpmat, men för den som vill höra igen kommer här en repetition.

6 mån barnet! Läs extra i BB och bland "vanliga frågor" där står mycket. T.ex om Herr Vällingson rekommenderas. :wink:

På en 6 mån finns liksom ingen botten så att ge lite extra banan innan en långlur eller em lur kan vara värt besväret. Det innehåller tryptofan som är ett förstadie till Melatonin.

Motionen, alltså dessa 6 mån är i en enorm motorisk utveckling. De bör helst flera timmar/dag ligga på magen och ÅLA KORSVIS massor, de måste verkligen trötta ut sig rent fysiskt för att sen sova sina lurar skönt och gott. Öva korsvis ålning, massor!! Lägg ut små belöningar på vägen, kan vara kort, speglar andra skoj saker. Inga mattor på golvet och inga strumpor på fötterna. Sen glidvänliga kläder som velour. Öva vändningar m.m.

Utevistelse, VAKEN, upptäcka skog och natur. 1 timme fm och 1 timme em. Plocka saker, löv, pinnar m.m. som man kan kolla på.

Sen, som en klok kvinna säger....Man måste inte sova varje sekund som schemat säger, men förutsättningarna skall man ha. Bara att ligga och snacka med sig själv i 20 min kan räcka för att hitta lite ny kraft.

När min son var 8 mån hade vi fortfarande 3 lurar med en 20 min på em, då mitt i all utveckling tyckte både han och jag att en paus på 20 min var skönt. Han fick sitta i vagnen och vila, sova ibland 5 min, ibland hela luren. Men vila och paus det behövdes, för båda. Så man kan tills man går över till 2 lurar bjuda på en uteprommenad lur på 20 min vilket kan göra all skillnad i denna åldern.

Jag brukar säga att det behöver gå i alla fall 2 veckor gärna 3 med någon form av strul innan man ser över sitt schema (om det inte är den tiden så klart). Min son är idag 6,5 år han sover absolut inte 12 timmars nätter, snarare 10,5-11. Men han har förutsättningarna för att få 12. Ibland läggs han t.o.m för 12,5 timmars natt om det är trött. Han har fortfarande inte fått vara uppe extra sent på helgen eller nyårsafton, av den enkla anledningen att han sover inte längre på morgonen för det. Om han visar att han kan sova längre på morgonen skulle han så klart få vara uppe senare. Men inte än, så han läggs max 30 min senare på helgen.

Bara lite tankar från mig om sömn och scheman. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"