Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjälp m

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamawayne

Re: Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjä

Inlägg av mamawayne »

Det är till stöd och hjälp att veta att man inte är ensam i en situation, så tack för dina ord! :heart:

Det som jag inte kan sluta tänka på nu är att vi ska resa bort över påsk, precis när han blir åtta månader, vilket säkert inte gör saken bättre för honom (ja vet, dåligt planerat av mig :oops:) Jag tänker förstås HUR ska det GÅ?? :shock: #-o Hur och kommer han att kunna somna på hotellet tillexempel? Hur blir det med dagslurarna i vagnen? osv osv....
Måste försöka hålla mig cool, men det är lite svårt det måste jag erkänna :oops: I hemmets trygga vrå är man mer självsäker på det man gör...

Har en vän men fina sytalanger :D Kanske kan anlita henne på megaspjälskydds-uppdrag! :lol:

Kram!
Mamma till Wayne född 10-08-28
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Hold your horses! :lol:
Barn har flytt genom Sahara mitt i åttamånadersålder och blivit bra vuxna!
(Det Anna talar om är väl att inte ex byta ansvarig förälder mitt i den perioden eller skola in på dagis :shock: Om man överhuvudtaget kan välja)

Ditt lilla hjärta ska göra en påskresa med sin(a) ansvariga vårdare, sånt är kul! DU måste signalera - det här är Toppen! Då kommer han tycka det också.

På hotel sover man gott i ex egen vagn med ett extra mörkt tyg med som skärmar av om föräldrarna vill göra annat än stirra i en mörk vägg :D Man kan också sova gott i en medhavd resesäng med ett stycke gulligt tryggt gosedjur i och ett stort mörkt tyg över huvudänden som skärmar av. (Tar ni med egna lakan så ta med dom som ligger i sängen och luktar invant :lol: )
Hotel har ju ofta också härligt effektiva mörkläggningsgardiner, om det är mer stuga, ta med några mörka lakan och klämmor så ni kan mörklägga.
När ni installerar er så är det bra att busa runt och kolla in allt i rummet - med tillropet: här ska vi sova i natt! Kolla in resesäng, provsov, lek i hela rummet tillsammans etc

I övrigt kör du samma rutin som alltid. Mat, bad?, gos, slurk, ramsa god natt!

Det skadar inte att ha lite extra utevistelse med kryp, smak, klapp på allt spännande.
Och vaknar han till på natten så ramsar du betryggande.

Och skulle allt allt gå helt fel, han tillbringar påsken i er säng ätandes välling hela natten samtidigt som han lyssnar på disco så tar ni tag i det när ni kommer hem.

(Kan vara en lärdom för livet hur som helst - Goa är Goa, hemma är hemma, fest är fest och vardag är vardag :D )

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

:lol: :lol: Härligt inlägg kära Clara och precis vad jag behövde höra!!! :heart: Nu har jag bestämt mig för att sluta oroa mig och faktiskt se fram emot resan istället 8) Stor kram till dig!
Clara Cecilia

:thumbsup: !

Det är ju för att jag vet att du vet och kan raring! :heart:
Tvivlar gör vi alla stundtals - jaga vargar kommer vi alla göra många år framöver :D

Clara
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej hej! Tillbaka efter påskresan som gick bra :D :lol:

En fråga om ensamleken såhär i 8 mån ångest tiden. Han vill nämligen inte alls ligga där och leka längre :( Han börjar gråta innan jag ens lagt ner honom. Hur göra? #-o

Kram kram!
Clara Cecilia

Hej,
härligt att resan gick bra! :D

Under åttamåndersångesten är det många som tar en liten paus i ensamleken i spjälis.
Jag ordnade "ensamlek" på golvet med ett gäng bra leksaker och mig själv som en vänligt ointresserad hög med en Bra bok en bit bort. Kan funka?

Clara
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

:lol: Okej, det låter bra. Ska testa det imorgon! :) Tack för svar! Kram! :heart:
Clara Cecilia

:thumbsup:

Clara
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej allihop! :heart:

Undrar vad ni kloka brukar göra när småttingarna vaknar under långa middagsluren och inte somnar om. Jag ramsar... men det verkar inte ta 8-[ Det händer iof inte varje dag men det kan vara bra att veta vad man ska göra när det inträffar... Så tråkigt när han bara grinar resten av luren :cry:

Hans schema ser ut såhär för övrigt (han är snart 9 mån)
07.00 godmorgon! välling.
09.00 sova 45 min
10.00 gröt. utevistelse.
12.00 sova 1,5 h
14.00 lunch. utevistelse.
16.00 20 min lur.
17.00 middag.
18.00 bad, nattslurk 18.30
19.00 godnatt!

Verkar som han fortfarande behöver sova 20 min på eftermiddagen, men man ska väl ta bort den snart va? Tänkte om det va det som spökade först, fast som sagt det är ju inte varje dag han vaknar under dagsluren...

Kram!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mamawayne :D

9 mânader - redan?? :lol:

Jag undrar om det inte kan vara lite hunger som spökar? Unge herrn äter klockan tio (och jag tycker att han borde fâ Riktig Mat, inte bara gröt :wink: ) och sen ska han stâ sig pâ det hela lânga roliga intensiva vakenpasset PLUS hela lângluren. Jag tror att han vaknar av att magen kurrar. :D Du kan även testa att ge honom banan alldeles innan luren, det mättar bra och innehâller sömnbefrämjande ämnen.

När (om :D ) han vaknar sâ ge honom en glad och tydlig upplysningsramsa.

Jag tycker inte att du ska ta bort sista luren bara för att man "ska". Barnet talar om när det är för mycket sömn pâ schemat. OM han skulle fortsätta skarva pâ lângluren trots Mycket Mera Mat efter en dryg vecka sâ är det kanske nästa alternativ. (Han börjar ju faktiskt bli riktigt stor :shock: :lol: ) Det kan ju ocksâ vara sâ att han behöver den luren dâ han, i praktiken, ofta är vaken frân klockan ett eller nâgot sâdant. Isâfall kommer tredje luren att falla bort av sig själv när han väl börjar sova sina tvâ timmar pâ mätt mage. :wink:

mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej Sarisparis :D Tack för svaret!
Ja det är sjukt va tiden flyger :shock: :lol:
Jag ska defenitivt prova MER mat och se om det bli bättring :)
Sen behåller jag 20 minutarn ett tag till då så får vi se!

Sen det här med 8 mån ångesten som jag inte riktigt vet om den är över eller inte :-k För han sover bra på natten och är oftast glad under dagarna. Det enda jag kan märka är att han kan bli orolig och ibland ledsen när jag går ifrån honom för att hämta något tillexempel. Är det ett tecken på att det fortfarande spökar? Jag har även gjort ett uppehåll i ensamleken och undrar när det kan vara läge att starta upp den igen?

Kram kram!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

8mânadersângesten upplevde jag gick i vâgor under en ganska lâng period, men det är säkert otroligt individuellt. Att inte ifrâgasätta rutinerna och att behâlla sin egen trygga attityd är A och O.

Jag tror att det var Clara Cecilia som flyttade ensamleken in till vardagsrummet under en period och satt och höll sig otroligt ointressant (men närvarande). Det kanske kan vara ett sätt att ha kvar konceptet även nu? Och den dag du bestämmer dig för att âtergâ till ursprungsplatsen sâ sker det förstâs i en attityd av total självklarhet frân din sida: Wow, vilken lyx, idag ska du fâ ensamleka i SÄNGEN! :D

Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Jag tycker precis som Sarisparis att du skulle byta plats på målen och ge gröten till mellis vid 14 och lunch vid tio. Är ni ute ngt innan långluren? Det brukar också göra sitt. Gunga, leka med sand, blad och sånt kul, "jogga" på gräsmattor. Åka rutschkana är också väldigt poppis här :) . Har man dessutom väl hemma igen, fått stå på en stol bredvid när det ska diskas är lyckan fullbordad och hjärnan och kroppen redo för vila :) .

bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

:D Tack för alla fina tips!
Hittils har jag provat banan före sovdags, men jag tror jag ska ge riktig mat vid 10 istället för gröt eftersom jag tyckte inte han verkade så hugrig sen vid 14 målet efter bananen :-k . Idag vaknade han i 45 min skarven trots bananen. Men den här gången tog ramsan :D Han somnade om!
Normalt går ut varje dag före långsovningen och det är ju betydligt roligare nu när det är sommarväder :wink:

Jag har en annan fråga som gäller lurar i vagnen. Lille mannen här sover nästan jämt alla lurar hemma i sängen. Det har blivit så naturligt eftersom vi inte åker omkring så mycket. Men det är ju bra om han kan sova i vagnen också såklart om man är ute på utflykt. Hur gamla var era barn när dom slutade sova lurar i vagn?

Trevlig söndag! kram :heart:
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

:D Tack för alla fina tips!
Hittils har jag provat banan före sovdags, men jag tror jag ska ge riktig mat vid 10 istället för gröt eftersom jag tyckte inte han verkade så hugrig sen vid 14 målet efter bananen :-k . Idag vaknade han i 45 min skarven trots bananen. Men den här gången tog ramsan :D Han somnade om!
Normalt går ut varje dag före långsovningen och det är ju betydligt roligare nu när det är sommarväder :wink:

Jag har en annan fråga som gäller lurar i vagnen. Lille mannen här sover nästan jämt alla lurar hemma i sängen. Det har blivit så naturligt eftersom vi inte åker omkring så mycket. Men det är ju bra om han kan sova i vagnen också såklart om man är ute på utflykt. Hur gamla var era barn när dom slutade sova lurar i vagn?

Trevlig söndag! kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"