vet inte vad jag ska ta mig till...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Loranga; nu tar du fram papper och penna.
Så läser du igenom din tråd, antecknar huvudpunkterna, felsöker och justerar.

Eftersom ingen utav oss är där på plats, inte hör hur han låter, inte ser hur du vagnar, inte ser när du börjar eller sluta vagna så ÄR det upp till dig.
Jag säger så för att jag HAR varit där du är. Det var för mig att felsöka, justera oavsett hur mkt pepp och klokheter som hamnade i min tråd.

Som jag ser det så finns alla svar i din tråd och nu börjar vi nästa snurra till det hela med en del rundgång. Förstår du hur jag menar?

Så, ta fram papper och penna, anteckna ner huvudpunkterna och utvärdera.
Ingen annan kan göra det åt dig. Det är piss och gegga att vara trött pga. sömnbrist, jag VET.

Sen ÄR gossen förkyld nu, han har inte helt lärt sig att somna själv - HELT utan hjälp, och inte heller har han lärt sig att somna om själv. Jag säger det INTE som pikar, jag talar om fakta. Precis som att himlen är blå och att vatten är genomskinlig. Då är det inte konstigt att han efterfrågar hjälp.

Kram!
:heart:
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack för ditt svar!!

jo jag ska läsa igenom tråden igen och igen!!

och jag vet ju att det är upp till mig! Jag kommer på nya saker som funkar bättre för oss med! och han har ju blivit gladare (bara att detaldrig kommer upp här).

Tror bara att jag blir desperat pga tröttheten :?

Fick väcka honom ett pass igår och ett idag:D å igår var han nöjd när han vaknade! (fast han vaknade ju under passet så jag fick söva om honom). Men jag är glad för framstegen:D

Jag tycker själv att jagär duktig med vagningen, men sämre på nätterna eftersom jag är såååå trött!

jobbar vidare!

kramar!!!
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

har fått väcka några gånger till men då har han blivit ledsen, fattar inte varför.

Sen på vakenpassen, när han sovit dåligt, kan han va riktigt gnällig i hela vakenpasset om man inte går omkring med honom och typ tittar på grejer hela tiden. Och vi är helt slut här av att stå upp med lillen :cry:
Vi funderar på att lägga honom en stund, men då kanske han nätterna blir galna...

en bra grej är att i natt vaknade han dom klassiska tidern 22, 01 och ca 03.30 !! (sen vaknade han vid fem och gick inte att söva om nån längre stund innan vi tog upp honom vid sju).

Nu gick vi ut med honom i vagnen (han låg på mage) till 45 min sovpasset, han sov i 30 min sen fick jag vagna men han somnade aldrig ordentligt och vi fick ta upp honom efter 45 min, men då han bara sovit 30 som sagt:(
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

har lite frågor igen...

tänkte på om man kan börja med gröt och välling redan nu? han blir ju tre månader i morgon :?:

nån särskild sort av välling och gröt som är bättre?

när är det inget måste att koka flaaskorna längre?

kram
mamma till L född 030112
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Oj oj oj vad bra du/ni kämpat på :thumbsup:

Fortsätt så. =D>

Ofta blir de ledsna/kinkiga när man väcker dem efter "fel" tid, dvs inte efetr anturliga sömnrytmen, tex 45 min eller 1,5 h

Hipps gröt vet jag många som börjat med vid 3 mån.

Tänka att lillkillen redan är 3 MÅN!!! Grattis :)
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack tack! ja grattis till lilla pojken i morgon!

Ska ge honom gröt i morgon istället för tårta:P

Tänkte på det med tiderna för jag har funderat precis som du skriver att dom blir ledsna om man väcker "fel" tid. men man har ju marginalkvart..måste det va exakt på minuten? kan inte en marginalkvart va marginasjuminuter?
mamma till L född 030112
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

jodå jodå, maginalminuter är nu myntat \:D/ MEN om du utnyttjat marinalkvart mer sömn och han sovit i 1 h och 45 min tex är det inte helt osannolikt att han är lite gnällig eller hur :wink:

Jag använde mig rätt mycket av kvartar både innan och efter så ist för 1,5 h sömn blev det 2 h ibland efetr kvart både innan och efter= gald kille vid väckning.

GOTT JOBB :thumbsup:
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

okej då är jag med. :D tack så mycket för hjälpen.

tycker det går sakta framåt här med. Han sover fint i vagnen, ute på promenad, i tvåtimmars-passet, vaknar alltid lite men är lätt att söva om.

det är kvällspasset som har en tendens att bli 30 min istället för 45 oavsett om jag lägger en kvart tidigare eller senare...

kram
mamma till L född 030112
ElinN

Inlägg av ElinN »

Ett litet inpass bara :arrow: Man måste inte väcka Liten om det känns som det blir tokigt då. :wink: Allt passar inte alla. :!: Väckning i stor stil har aldrig passat min lillfia -däremot en strykning över kinden eller en försiktig klapp över ryggen. :heart: Fast helst sover hon tills hon vaknar själv -sån är hon. :wink:

Och bry dig inte om kvällspasset -vet flera gosungar som hellre sovit en halvtimma där -min lillfia hade en 32-min-period ett tag! :lol: Se till helheten och allt som verkligen funkar nu!

Tycker ni verkar vara på rätt köl nu! Toppenfint jobbat! =D>

:thumbsup: :heart:
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack för ditt svar:)

ska försöka att inte väcka honom men han är oftast grinig om han vaknar av sig själv med. En gång väckte syrran honom och då var han så nöjd och glad. å nu kan jag låta honom sova en halvtimme då:D Då bråkar jag inte med honom, känns bara dumt att stå och vagna i en kvart.

För övrigt så har jag börjat ge mat direkt när han vaknar igen, för det som gick en stund funkar inte nu utan han vill ha mat direkt, Kanske ökningsperioden tänker jag.

jag har börjat lite med gröt och smakportioner. Tänkte börja med riktig välling med till kvällen. nått att tänka på där?

kramar
mamma till L född 030112
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag skulle nog vänta till 4 mån i alla fall med vällingen - det är rätt mycket fibrer och kan vara lite tungt för lilla magen i början. :D Ta det lite vackert så här i början och ge varje födoämne 2-3 dagar innan du går på nästa. Så att han hinner vänja sig lite och ifall han skulle reagera på något är det mycket lättare att ta reda på vad det är. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack! ska göra som du skriver!
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej igen, lite uppdatering...

Förmiddagspasset fungerar fortfarande sådär ofta vaknar han efter en timma och sen får jag springa där inne titt som tätt.

två-timmarspasset fungerar fortfarande fint, idag sov han halva passet inne och halva ute, det gick jättebra, men efter exakt två timmar vaknar han och ska upp på direkten, inte nått nöjd. Men jag är glad att han kan sova/somna om själv när jag går med vagnen:D

Sista passet är fortfarande lite struligt, idag blev det inte ens en halvtimme utan snarare en kvart.

Sen får vi inte till fyra måltider, för han är sån som andra (som ammar) skriver här att barnet äter ut ett bröst sen är det bra. Fast han är så att han äter ur flaskan en gång, sen vill han inte ha mer, kanske en svälj efter en timme typ. Vi har ju lagt ner mattider igen för han vill ha mat så fort han kommer upp och jag är rädd för att "koliken" ska komma tillbaka.

Det tråkigaste nu är att det är väldigt mycket skrik fortfarande, men det kanske har med sömnen att göra. vet inte vad det skulle va annars :?: , för det kommer lite när som helst och kan hålla i rätt länge om man inte "roar" honom hela tiden.
mamma till L född 030112
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du :heart: Du är tvungen att lugna ner dig :roll:

Det är en väldigt liten herre vi har att göra med, som inte fanns för tre månader sedan. Han fanns faktiskt inte. Han har kommit till en komplett ny värld där han inte begriper ett smack. Han är ( som vi alla) intresserad först och främst av att överleva till nästa minut, helst nästa dag, och gärna dagen därpå också.

Sedan är vi ju alla lika intresserade av att LEVA också, om möjligheter gives - inte bara överleva och klara livhanken.

:heart: Små barn ska njutas - och njuta själva :heart:

Han behöver mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat. Mycket mer än du tror, om jag så får säga. Se till att han får sina fyra "rätter" vid varje mål, fyra gånger om dagen plus nattslurk som knock-out inför läggningen till natten. Det är liksom ingenting att tjafsa med. Det måste göras :!:

På mätt mage kommer han att sova gott, och det enda lilla finliret som behövs för maximalt välbefinnande är då glädje, ömhet, bus, skoj och tydliga skratt i mammas ögon.

Gå gärna efter klockan, dvs Standardmodellen, enligt principen 2-2 (och 6 tim nattsömn sammanhängande plus 3 tim till efter nattmålet) så har du alldeles snart - allting med små barn tar tre dagar - ett nöjt och belåtet litet barn, även om han också, av och till, liksom vi alla, kan ha dåliga dagar ibland.

Förlora dig inte i detaljer :!: Sköt honom bara, lugnt och fint med ett leende i ögonen, ta ledningen (efter klockan) och bekymra dig inte. Du har trots allt sjutton andra bebisar att ta hand om i rummet bredvid, och de vrålar som kanonkulor och håller akut på att svälta ihjäl :shock: När du hjälpligen räddat DERAS liv, har du arton kor att mjölka - NU, för de vrålar också som kanonkulor.

Du har fått all hjälp du kan önska här. Ta till dig den :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack för ditt svar:D

jo lugnare har jag blivit, men inte helt det vet jag ju. Försöker dock alltid få honom att skratta och jag vill verkligen njuta, är bara sååå himla trött jämt.

Tror ändå som du skriver att han skulle behöva få i sig mer mat, men jag vet inte hur jag ska göra. Ska jag låta honom vänta på maten :?: Kan man va säker på att överlevnadsångesten är borta så kan jag ju låta honom vänta en halvtimme på maten. :?:

han har blivit mycket bättre på att ligga själv också, han ligger naken på mage, det gillars 8)

kram
mamma till L född 030112
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"