Skriket till godnatten - och det lyckliga slutet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Bästa medmammor!
Vilken tur att ni finns, kändes så bra att få läsa era svar igår. Tyvärr orkade jag inte svara för jag kände mig manad att gå och lägga mig just in case det skulle bli en lång natt/mycket tidig morgon.

Han skrek på ett tag till men somnade till slut. Vaknade klockan fem och skrek, men somnade om direkt vid lite buff. Tog en minut. Sov sen till sju. Puh!

Så till själva problemlösningen. (Jag fattar fortfarande inte hur man citerar flera saker och flera personer så nu blir det old school style här)

Chokladkaninen:
:arrow: Jag skulle säga att det är de tidiga morgnarna som är själva ägget. Kom ju vid införandet av vintertid. De leder till trötthet på morgonen, men jag skulle inte säga att Charlie är extra gnällig faktiskt.

:arrow: Skrik vid läggningarna KAN ju vara övertrötthet, men vi har inte märkt någon skillnad om han läggs klockan sju. Däremot har läggningarna inte tagit en halvtimme de senaste kvällarna, utan mer tio minuter. Helt okej. Men sen vaknar han ju igen efter en timme Och skriker.

:arrow: Ramsan då. Nej jag tror ju inte på min egen ramsa, och det är ju minst sagt ett problem. Vet inte vilket tonläge jag ska använda vid förtvivlat skrik och hur ofta jag ska ramsa. Är med på att man inte ska tjata och drämma till när skriket ändrar karaktär, men det här känns inte som sådana skrik. Han skriker inte för att han helt plötsligt ska lära sig att sova själv och undrar vad fan som händer. Om jag ska vara helt ärlig ser jag inte hur hans skrik skulle vara frågor alls. De låter som skrik av obehag, rädsla, smärta eller liknande. Det JAG vill förmedla är förstås lugn, att allt är bra. Men de ramsorna lyssnar han inte på, han skriker ju! Och försöker jag låta bestämd, ramsa med pondus låter jag enligt Johan "psyksjuk". (Haha!)

:arrow: Jag har frågat detta förut, men jag tycker forfarande att det finns vissa oklarheter kring hur mycket man ska ramsa. Jag läser dels tips om att vara mycket sparsam, och dels tips om att ramsa tills han lyssnar, tills ramsan går igenom.

:arrow: Vi pangramsar direkt, men det är svårt att hinna innan han skriker upp sig eftersom han brukar typ vakna med ett jätteskrik direkt.

:arrow: Så: Är ramsan något man ens kan lyckas med i sådana här lägen? Skriker han förtvivlat i en halvtimme och till slut tystnar KAN det ju lika gärna vara att han ger upp som att han faktiskt blivit lugnad av min ramsa. Vill absolut inte riskera att det blir så. Jag kan ta att Charlie skriker av frustration och ilska och trötthet och allt sånt, men står inte ut med tanken på att han skriker av förtvivlan och inte får hjälp för att mamma och pappa inte vill "skämma bort" honom med buffning. Förstår ni mig på det här?

Tack för länkarna! Jag ska läsa igen, för femtioelfte gången. Man kan aldrig läsa på för mycket! :D Och även om det känns rätt hopplöst med att lösa tidig morgonproblematiken har jag ju inte så mycket val, eller hur? Bara satsa!

ElinN:
:arrow: Det känns väldigt tidigt med 8-ångest nu med tanke på att han knappt är sju och en månad för tidigt född, men det kanske inte har någon betydelse. Ska ändå läsa på ordenligt! För den kan ju komma extra tidigt.
:arrow: Helt klart händer det något med hans utveckling just nu. Han har precis lärt sig att rulla från mage till rygg och gör detta hela dagen lång. Fram och tillbaka. Kan inte åla än. Är säkert frustrerad.
:arrow: Men på det stora hela är hans humör strålande och han är inte ledsen eller orolig i övrigt. Har inte märkt någon som helst klängighet eller liknande, han klarar sig bäst utan mig. :D (Tro mig, jag försöker gosa varje dag, men det är astråkigt tycker Charlie)

Ja, det här blev ju tidernas längsta inlägg. Det får vi leva med. På det stora hela är jag en klippa, lugn och fin Ann-Christin. Ska bara fixa till Attityd vid skrikfesterna kvällstid. Och jag VET att det går över, snart är allt bra igen!

Tusen tusen tack för ert stöd!
:heart:
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej Fanny!

Jag är av åsikten att man inte ska vara sparsam med någonting när man har att göra med en ledsen/förtvivlad Liten älskling. Då skulle jag hellre buffa/solfjädra mig ned mig rakt ned i vilket träsk som helst faktiskt. Backa kan man göra sen. Alla håller inte med mig, men så fungerar jag. Ett favvo-verktyg här är en dynamisk masserande betryggande solfjäder, ist för den vanliga statiska. Men jag vill eg inte förvirra dig med en massa nya saker :oops: bara belysa att det finns olika sätt och vägar. :idea:

Grattis till lyckad morgon!

KRAM :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Fanny! :D

Jag tycker att du är duktig, målmedveten och fast besluten att få till det allra bästa för din pojk! :D Go Fanny! =D> Jag ställer mig också helhjärtat bakom Elins inlägg!

Anledningen till att jag så starkt förordar ramsa hellre än buff, är helt enkelt att det i min erfarenhet funkar bättre. :shock: Men så behöver det ju givetvis inte vara hos alla. Bebbo lugnar ned sig snabbt av buff och/eller solfjäder, men börjar ofelbart skrika när jag går ut - men tar sedan ramsan! Så om han strular någon gång kan man behöva buffa för att liksom etablera kontakten om man upplever att ramsan "inte tar", men det slutar alltid med att det är ramsan som får sista ordet. Det är helt enkelt, för Bebbo, den som säger att allt är lugnt och tryggt och "som vanligt". :wink:

Jag ramsar i princip aldrig mera än 1x4 - dels brukar det inte behövas och dels har jag mitt tonfall som liksom funkar så. 8) Jag har eg inte ändrat på hur jag ramsar sedan jag smög in ramsan bakvägen när han var liten: De första 2,5-3 verserna talar jag högt och lite uppfordrande, och de sista 1,5-1 verserna övergår jag i bekräftelse och bromsar liksom in, talar fortfarande högt men mjukare och lugnare. Det är också då han tystnar. Så jag antar att jag har nånsorts "one size fits all"-ramsa som funkar som pangramsa, påminnelseramsa och bekräftelse, allt i ett.

Så för att lite mer exakt försöka svara på ramsningsfrågan så tänker jag så här: :idea:
:?: Varför skarvar Charlie?
:!: Förmodligen pga en viss övertrötthet.
:?: Varför är Charlie så ledsen när han vaknar?
:!: Kanske för att han har kommit på att han har fötts till ett jag och tycker att det känns obehagligt och ovant. Alltså borde rätt svar vid kvällsskarv vara en omedelbar (one size fits all) ramsa som bekräftar att allt är som det ska, gärna med lite TV och andra vanliga kvällsljud i bakgrunden. (Detta skriver jag för att pappa Chokladkanin har en tendens att stänga av ljudet på TV:n, stänga dörren till köket där diskmaskinen bullrar, etc om barnen sover oroligt. Själv gör jag tvärtom - om jag är ensam hemma sätter jag på TV:n när jag har lagt barnen, oavsett om jag tänker titta på den eller ej, för att jag tänker att det är lugnare för dem än om jag sitter helt tyst som en liten mus vid min dator... :lol:)
Med ramsan upprättar man kontakten, det är därför det skrivs att man inte ska ge sig, och att man kan ramsa x8, x12, x16 etc. Om barnet tar emot ramsan (genom att ändra karaktär på skrikandet eller tystna) skulle jag avvakta några minuter och se vad som händer, börjar han skrika igen, eller fortsätter skrika? I så fall är det läge att ramsa igen. Men om man inte FÅR nån kontakt genom ramsan, ens när man ramsar xmånga och insisterar, DÅ skulle jag gå in och buffa. Men som sagt, här leder det inte till att barnet somnar utan bara till att han blir mottaglig för ramsan.

Hoppas att det blev något klarare nu. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Å vilka fantastiskt bra svar, båda två!

Jag ska vara så generös med verktyg som jag vill. Det värsta som kan hända är att jag får backa sen.

Bra om ramsan också. Att ibland kan man faktiskt inte få kontakt med den. Då får man buffa. Och teven står alltid på om kvällen. Johan brukar också sänka när Charlie vaknar, som om att det var teven som väckte honom. Men det är det ju inte. Igår hade vi klassisk musik på i bakgrunden. Ibland blir det dock lite skräckfilmsvarning.. :D

Och ElinN, jag tycker din solfjädersvariant låter himla spännande. Igår körde jag till slut buff buff solfjäder, buff buff solfjäder, mest för att inte fastna helt i buffandet. Ibland kan det också räcka att liksom bara klappa på rumpan utanför täcket, alltså att buffa extremt svagt, bara man har lite kontakt.

Jag ska inte få panik. Charlie tycker om att sova på natten och bara för att han vaknar nu och blir lugnad så att han kan somna om betyder inte det att han kommer glömma bort hur man sover på natten. Så. Lugn och fin.

Tack tack för att ni finns och hjälper, ni är typ världens bästa människor!
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Från rygg till mage menar jag förstås. Från mage rullade han när han var sex veckor. (Fast sen glömde han bort det efter nån månad och upptog den aktiviteten igen när han var runt fem månader).

Bara så ni vet. Charlie är bäst. :wink:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Kikar bara in för att berätta om kvällens uppvak, som inträffade klockan 20. Charlie vaknade ledsen, vi pangramsade för upplysning och då inga tecken på insomning skedde tog jag mig snabbt som en gasell fram till sängen och buffade mjukt och förebyggande. Allt för att förhindra att han skrek upp sig. Detta skedde inte heller, jag hade äkta Attityd (till skillnad från då jag ibland får fejka) och Charlie somnade sött om.

När det är tydligt att det är någon slags period han går igenom känns det som att det enda rätta för just oss är att göra det så smärtfritt som möjligt för alla inblandade.

:arrow: Igår var vi överraskade, stressade och villrådiga. Vi la en massa energi på att grubbla över varför han vaknade (igen), varför han var ledsen och på att vela kring hur vi skulle agera. Samtidigt kände vi en massa press på oss att verkligen göra rätt.
:arrow: Ikväll var vi redo, vi räknade med att han skulle vakna, vi var lugna och vi visste vad vi skulle göra och vi trodde på att vi gjorde rätt.

Det var därför det gick så bra. Ni gav oss lugnet! Och nästa gång plockar jag fram det själv. Tänk vad man lär sig av att vara förälder. Jag blir klokare och klokare för var dag som går.

Trevlig helg!
Anna-Helene

Inlägg av Anna-Helene »

Underbart Fanny! :heart: :thumbsup:

Vi gör, tydligen, parallellt ungefär samma lärdomar! :wink: :D Visst är det en skön känsla när man ser att det faller på plats?! Vi tog också beslut här om att detta skulle vara smärtfritt, så jag har bara gått in och solfjädrat lugnt och bestämt några dagar och nätter. Och nu verkar det helt plötsligt som om Plutten löser detta helt själv igen (nåja, i stort sätt i alla fall :roll: ) ! Ingen ledsen pojke = ingen ledsen mamma! :thumbsup:

Jag lovar att fortsätta påminna dig om detta (om det nu mot förmodan skulle försvinna vid tillfällig sinnesfövirring, eller nåt?! :shock: ), om du gör det samma med mig?! :wink: :D Deal?

Kramar på er från oss! :heart:
:heart: Storebror född i februari 2007 :heart:
:heart: Lillebror född 22 maj 2009 :heart:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Det är en deal!

:D :D
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag hakade upp mig på meningen ang- "för tidigt men 8-månadersångesten för att han är 7 månader och för tidigt född".

[-( duuu FannyPannyPäronPung, Klimp och Smulan entrade sina då de var 6.5 (sexochenhalvmånad) gamla båda två och kom ut på andra sidan 5v senare.
Så.. läs på iaf!
Den måste inte alls komma på prick 8-mån'dagen, den kan komma tidigare liksom den kan komma senare. Och den KAN ställa till med mucho.

Som sagt, jag hakade upp mig där och har inte hunnit läsa efterkommande svar. Ville bara flika in :D

Nu ska jag läsa vidare.
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Kalasis, jag VÄT. Men tack för att du påminner, för jag har sannerligen svårt för att koppla saker ibland. (Fast jag tror nog fortfarande inte på 8-ångest nu efter att ha läst på.)

Nu när vi ändå är här inne på tråden kan jag komma med en liten uppdatering.

:arrow: Ledsna läggningar: De senaste kvällarna har Charlie somnat utan större protester. :thumbsup:
:arrow: Kvällsliga ledsna uppvak: De senaste kvällarna har Charlie sovit sött till morgonen (den alldeles för tidiga, ni vet). :thumbsup:
:arrow: Tidiga morgnar: Same same. Charlie vaknar runt sex. ](*,)

Sen tar vi upp en gammal favorit:
:arrow: Långluren. Idag funderade jag på allvar på att släppa schemat (*svär en hel harang mitt i kyrkan*). För som det har sett ut praktiskt taget sedan schemat infördes så är långluren ingen paus, utan mer en kamp för att försöka få Charlie att sova tiden ut. Det händer så otroligt sällan så att när det händer så blir det karnevalstämning här hemma. Oftast vaknar han efter 45 eller 1,5. ](*,)

:arrow: Han får så mycket mat han bara kan äta. Det går inte i honom mer och det är ärligt talat trist att se varje måltid som en kamp för att få i honom så mycket som möjligt så han kan sova. Den extra maten hjälpte i några dagar då jag skrev sist, sen blev det som vanligt igen med sömnen. (Men jag kan ju inte komma och gnälla här på forumet hela tiden...) Han får mycket motion på golvet. Han är ute minst två gånger om dagen.

Jag vet inte hur mycket jag ska behöva vrida och vända på mig själv och på Charlie för att han ska sova sin långa lur. Om det nu är så att alla barn i hela världen så gärna tar emot ett schema så är det ju jag som gör något fel, men jag kan för mitt liv inte komma på vad det är. :-k :-k :-k

Eller är det så här det är för er andra också? Att det ser lite olika ut från dag till dag?

Jag vill ju inte att schemat ska vara något jobbigt, jag vill att det ska hjälpa oss. Men vad alternativet är vet jag inte, förstås.

Nu låter jag kanske butter igen, men det är jag INTE!
\:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt med så mycket positivt! :thumbsup:

:idea: Kort fundering. Vi har bytt ganska tidigt till 2 dagslurar. Stora E var faktiskt bara 6 månader då hon sov 1,5 + 1,5 på dagen. Lilla E var 7 månader då vi gick över till 11+2+1,5. När sovpassen började krångla för mycket så tog vi helt enkelt bort ett (men många behåller tre dagslurar till 9 månader).

För oss är schemat verkligen en hjälp. Men jag förhåller mig (numera :wink: ) ödmjuk till att man faktiskt inte kan planera för allt. Och jag har slutat skuldbelägga mig själv om det nån gång fnurrar till sig. Vi har sen Lilla E var 3 månader alltid haft fast schema, men lämnat öppet för flexibilitet. Vi har alltid haft 2 långlurar, tex. Om Lillan nån gång inte sov 2 timmar på förmiddagen så fick eftermiddagsluren istället bli 2 timmar lång den dagen. För oss passar den typen av schema och flexibilitet. Nu har Lilla E oftast sovit precis som hon "ska" (och lite till :wink: ), men det var en viktig lärdom för mig att jag inte kan styra över allt... :roll: Vissa dagar blir det för lite sömn, andra inte, och det är ingen big deal. Punkt. Den insikten satt långt inne för mig.

KRAM :heart:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Tack ElinN!
Jag har funderat mycket på om två lurar vore mer Charlies melodi. Man vill ju inte bara "prova" ett schema utan verkligen genomföra det, så jag får fnula lite mer på hur ett sådant skulle se ut. Med tanke på att han brukar vakna efter 45 minuter på alla sömnpass (utom det som bara är 20) känns det dock mindre lockande att ha FLER pass som riskerar bli för korta än som nu, bara ett...

Jag tycker också att det är viktigt att kunna vara flexibel med tiderna, och det är jag verkligen! Jag har liksom blivit tvungen. Men har långluren blivit för kort så blir eftermiddagsluren inte längre för det. Det blir alltså bara stora feta minus på sovkontot när det inte krigas på långluren.

Han sover helt enkelt alldeles för lite. Å vilken jobbig tanke det är. Att jag inte lyckas styra upp det. Det som verkar så enkelt. Att det ska vara så svårt!

God natt! Nu laddar jag cd:n med klassiskt inför morgonen.
:-({|= :-({|= :-({|=

Ps. Förlåt för att den här tråden bjuder på så lite underhållning och så mycket bekymmer just nu. Men jag kan meddela att med allt det andra icke sömnrelaterade så går det himla bra! :lol:
ElinN

Inlägg av ElinN »

En sista kort kommentar innan jag lämnar dig till ditt fnulande Fanny! 8) :wink: Det skulle ju kunna vara så att skarvarna faktiskt försvinner om Charlie får lite glesare mellan sovpassen... Men du känner Charlie -det gör inte jag. Långlur i sängen i mörkt rum kör ni kanske redan?

Fnula på nu! :heart:
maiyah

Inlägg av maiyah »

Gillar ju också att följa din tråd så jag vill ju också gärna bidra lite. Vet inte om jag har några direkta tips förutom att säga att här har vi och flexibilitet, men lilltjejen gillar verkligen när det är lika, så alltför stor flex fungerar inte.

Sen när det gäller lurar och somnstrul så har Kaspian alltid börjat strula när det är dags att ändra något, typ en halvtimme kortare eller så. Men att flytta lurarna har alltid fungerat bra också, alltså ge mer vakentid mellan trots att man har lika mycket sömn. Framför allt första luren fick jag flytta några gånger innan den försvann, för han hade för kort tid innan dem när han blev större.

Men han var ju inte SM från början, utan "kurad" light. Lilltjejen som är SM från början är jag inte ett dugg rädd för att gå in till om hon låter eller grejar för det händer nästan aldrig, hon vill alltid sova.

Så, inte så mycket tips men mycket hejja hejja Fanny!! För det blir bättre!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Å tack söta ni för pepp, stöd och råd!

Ja, det kanske är glesare mellan lurarna som krävs.
Nu tänker jag högt.
Natt: 19.30-07.00 = 11,5 h.
Dag: 1,5 + 1,5.

07.00 Frukost
09.30 Mellis (lite välling eller banan)
10.00 Sova 1,5
12.00 Lunch
14.30 Sova 1,5
16.00 Mellis
18.30 Middag följt av bad
19.00 Välling
19.30 God natt!

Det är schemat känns ju helt galet, men det kan man säkert vänja sig vid. Det blir ett helt nytt liv! Mina funderingar är följande:
:arrow: Maten hamnar här EFTER lurarna och det känns som en riskfaktor. Någon med bättre förslag?
:arrow: Det blir lite tajt med maten efter sista luren, något förslag? Skulle det passa bättre att köra middag klockan 16 och sen välling klockan 19? Det blir ju också fler måltider än idag. Känns inte hundra. Hur har ni gjort?
:arrow: Jag hör röster i huvudet som säger att man ska ha en lång lur mitt på dagen för att det är den som kommer hänga kvar sen. Nu känns det som att jag går helt emot hela samhället med denna sömnfördelning. :) Hur lägger man om sen när ungen blir stor?

Och sist men absolut inte minst
:arrow: Det här schemat bygger ju på att han verkligen sover till 07. Vaknar han klockan sex blir det tortyr att hålla honom vaken till 10. Ja, vad vill jag fråga här? Det vet jag inte.

Nu blir jag så otålig att jag vill prova detta redan idag. Så skynda med kommentarer!

Puss puss
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"