Ny liten flicka

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Men vad skönt för dig att du kan fortsätta amma som du gärna vill :D

Spännande med ihop flytt :heart:
Det finns inget härligare än att se sina små ligga och snusa i samma rum innan de ska väckas för en ny dag.
Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
maiyah

Inlägg av maiyah »

Nu har vi haft inflyttningskalas med glass! Och två nätter har de sovit ihop! Helt underbart är det, i morse vaknade vi av att de låg och tjattrade med varandra, helt nöjda båda två :-)

De har sovit middagsluren ihop också trots att Cera sover 2 timmar och Kaspian bara 1,5, har inte varit några problems alls..

Igår hade Cera lite svårt att komma tillro i nya sängen så jag fick ramsa en del när hon var lite upprörd, känns väl stort och lite läskigt. Men Kaspian tog det hela med ro när hon ropade, han somnade nog när han la huvudet på kudden..

Love Love Love, det är så underbart med barn!!

Testade Nancys syskontrick idag också när Kaspian satt och lekte med klossar och Cera fick tag på en...han tog snabbt tillbaka den och då frågade jag vilken kloss hon skulle ha..han funderade ett tag och bestämde sig sen för att ge henne alla röda klossar..de var ganska många kan jag säga, hon blev helt dränkt..så himla go!!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad härlig läsning, jag riktigt njuuuuuuter och blir glad ända in i hjärteroten.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

maiyah skrev: Love Love Love, det är så underbart med barn!!
:D :heart: :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ElinN

Inlägg av ElinN »

UNDERBART! :heart: :thumbsup:
maiyah

Inlägg av maiyah »

tack alla underbaringar! Det går fortfarande fint med båda barnen tillsammans, fast morgnarna blir lite tidiga...Cera verkar ha bestämt sig för att det är morgon 06.49 istället för 07.30..och när hon börjar snacka så vaknar Kaspian, sen håller de på och väcker varandra fram till halv åtta..

Det är ju inget större problem egentligen, förutom att lilltröttisen får vääldigt svårt att orka med dan när hon vaknar då så det blir lite gnälligt..

Funderar på om hon faktiskt kommit ikapp sin ålder sovmässigt, blir 5 månader idag..och jag alltså ska försöka få till 30 min mindre på schemat..fnular bara på hur.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

grattis till 5mån, klart dags att dra ner på en lur. 2 bra alternativ brukar vara 12-45-1,5-45 eller 12-45-2-20 se vad som passar er och ändra bara rakt av.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
maiyah

Inlägg av maiyah »

Tackar, ska fnula lite och fråga lilla damen vad hon säger, Lutar nog åt 45, 1,5 45 men har inte helt bestämt mig än.

kram på er!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Det blir 12-45-2-20 då sover lillisen som en liten stock alla pass! Och väcks halv åtta på morgonen.

Sen måste jag bara göra lite reklam för syskon och samma rum! Det är ju så fantastiskt underbart så att man blir helt knäsvag (vilket ja i ju och för sig redan är varje dag, himla reumatism..)

Kaspian har haft en period när han inte velat gå och lägga sig, han har haft svårt att komma till ro och ofta vaknat och varit ledsen på nätterna sedan vi kom till USA. Sen flyttade Cera in till honom, och vad händer! Somnar som en sten efter 5 min, älskar sin säng igen, har vaknat en gång på natten sen hon flyttade in och då ropade han till och tystnade sen direkt igen. Och vaknar någon av dem tidigare så pratar de med varandra och Kaspian ramsar henne.

Och när man kommer in så har ju lilla tröttisdamen lite svårt att vakna allt som oftast, så då får Kaspian påminna om att hon också ska upp :-)

Igår skulle jag iväg så då fick Cera sova i vagnen på långa dagsluren istället för med Kappis i deras rum. Han frågade genast var Cera var och ville väldigt gärna att hon skulle sova med honom.

Inatt gör hon det sa jag, och då var han nöjd och pekade och förklarade att det är Ceras säng som står här och där ska hon sova tillsammans med PasPas (som han kallar sig själv) Vi ska sova samtidigt mamma, Cera ska sova där i natt!

Helt fantastiskt underbart osv osv..!!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jag instämmer :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
maiyah

Inlägg av maiyah »

När ska man ha sin sista lilla 20 minutare för att det ska bli bra egentligen? Jag har en massa problem med att få till den luren, känns som att hon antingen är för trött eller för pigg eller för hungrig för att somna bra och då blir det ju kvällstrassel AB resten av kvällen. LIka trist för samtliga inblandade..

Så här ser våra dagar ut för tillfället:

7.30 godmorgon, ammning strular en del, hon verkar helt enkelt inte så intresserad av att amma...brukar gå ner ett bröst efter en hel del trugning, sen är det tvärstopp..

9.30-10.15 sova 45
11.00 äta lunch riktig mat, vil inte ha bröst som påfyllning men äter mat+fruktpuré med väldigt god aptit..
12.30-14.30 sova 2
15.00 mellis, ammning, blir oftast inte förre bortåt 15.30, innan dess vägrar hon ta bröstet
16.40 sova 20 min (fungerar sällan, hon är arg eller glad men somnar inte, oftast inte förren efter fem, dock är hon ofta trött tidigare, men blir arg när hon läggs)
17.00 äta gröt (blir ju 17.30 eftersom hon inte somnar förren efter fem)
19.00 kvällsslurk (måste trugas, trugas, trugas för att äta ett bröst, tvärvägrar B2)
19.30 sova natt, oftast väldigt trött och lite gnällig här..

Hon sover som en stock på alla pass utom sista 20 minutare, och äter gröt som en hel karl höll jag på att säga :-)

Så vad göra med mat? Sluta amma och bara ha fast föda? Känns tråkigt och väldigt tidigt? Försöka med flaska igen? Vägras nämligen fortfarande..

När jag ammar så håller hon på och biter mig när hon är klar så jag har ont! Och om hon inte är sugen så tar hon också bara tag och drar superhårt, har tom fått ett sår på ena bröstet! Hon har inga tänder än dock..ser inte fram emot det.

Och när ska man egentligen ha den där sista luren för att det ska bli bra med kvällen och morgonen, hon vill nämligen gärna vakna lite tidigt, men är inte arg eller hungrig då..
ElinN

Inlägg av ElinN »

Kort svar: Svårt att råda angående 20-minutaren. Sista luren brukar vara den som kan krångla lite. Du känner Liten bäst och kan säkert matcha in den där det passar. Men det är som sagt vanligt att det tar längre tid för Liten att somna på den. Jag la lite tidigare och gav min lilla extra tid för insomningen.

Över amningen kan bara du och Liten råda, men mitt tips är att, om du vill fortsätta amma, ta upp sovande bebis på morgon och efter lurar och amma mer eller mindre i sömnen. Ta bort från bröstet vid bit och lek.

:heart:
maiyah

Inlägg av maiyah »

Tänkte passa på att önska gott nytt år från ett soligt Florida och samtidigt komma med en liten uppdatering från en solig sexmånadersbebis :-)

Som inte alls känns så bebisaktig längre, men ett stort solsken hela hon. Cera är en berest liten bebis som redan gjort flera flygresor, ett antal lååånga bilresor (USA är ett stort land) och sovit i diverse olika sängar..och alltid har hon ett leende till övers och sover som den ubertröttis hon alltid varit.

Fortfarande ligger hon nog mer på runt 16 timmar sömn/dygn än de förskrivna 15,5 men vad gör det när hon i princip aldrig är ledsen, aldrig skulle drömma om att skarva och oftast ligger glad och pigg, men knäpptyst på rygg när man hämtar henne på morgonen.

För tillfället sover hon i sin resesäng, som är ett slags tält som står på golvet med en madrass under, hon undrade lite första natten vi kom till Florida och presenterade nyheten, då hade vi ju dessutom väckt skönheten 4.00 iställlet för 7.30, gjort en tretimmars flygresa från 10 minusgrader till 20 plus, hyrt en ny bil och åkt ner till Marco Island på Floridas västkust. Men sen sovdes det preics som vanligt, dvs 12 timmar, eller 12,5 ibland :-)

Annars övar hon krypning för fullt, eller slår leksaker mot varandra, eller leker med storebror om man kan övertala honom att hålla sig i närheten några minuter. Det är lite meckligt med heltäckningsmattor överallt för det är ju så svårt att åla! Hon fastnar liksom i de tjocka mattorna och blir tvärarg! Själv sjunker man ju ner ett par cm i dem så det är ju inga tunna små saker. Vill inte tänka på allt som hittar sin väg ner i dem heller, men förhoppningsvis utvecklar hon ett bra immunförsvar på kuppen :-)

Kram på er! Och gott nytt år!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Sen måste jag ju bara tillägga att jag glömt att sexmånadersbebisar äter ju som hästar! Fattar inte att allt får plats! Fast för Ceras del verkar det inte spela någon som helst roll om hon äter massor eller knappt alls, hon sover lika bra ändå.

Igår var vi ute och åkte svävare på Everglades och kollade in alligatorer, fast inte Cera då, hon satt i sin pappas knä och sov hela vägen den rackaren..nästan en timme var vi ute och hon var väl vaken 5 min, och alla gånger kaptenen stängde av motorn, fart och fläkt och massa ljud skulle det vara för att passa lilla damen..
ElinN

Inlägg av ElinN »

Underbar läsning! :D Jag blir så glad! :heart: :thumbsup:

Gott nytt år på er! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"