Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Marisch65
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Hej alla!

Isac har varit på BVC och fått sina första vaccinationer. Jösses vad fel det blev. :( Han fick den mot polio, difteri och stelkramp mm. Och så skulle han ha fått den här nya sprutan mot pneumokocker, men BVC-sköterskan blandade ihop kartongerna så han fick istället MBR, den mot barnsjukdomarna. :shock: Man undrar ju vad hon hade i tankarna, MBR brukar de ju få vid 1½ års ålder ungefär. Nu har alltså Isac missat en vaccination och fått en för mycket... :? Han kommer att få gå och ta en extra spruta om fyra veckor igen, den han missade sist. Plus att han ändå kommer att få ta MBR-sprutan vid 18 mån. Vad rörigt detta blev, hoppas ni förstår ändå. :lol:

BVC har bedyrat att det inte ska vara någon fara för Isac utan det endä är att han blir tvungen att bli stucken en extra gång. Men jag tycker ändå det var oerhört klantigt gjort av henne. Måste säga att jag blev ganska så arg... :x Dumt att behöva göra illa de små älsklingarna mer än nödvändigt. Så nu är det bara att vänta 7-12 dagar och se om han reagerar med feber och sjukdomssymptom. Det kunde jag varit utan just nu.

Han har vuxit på sig ordentligt iaf. Vide tre månader väger han nu 7620 g och är 67,5 cm lång. En stadig grabb! :heart: :heart: :heart:

Kramar

//Mari
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Så otroligt irriterande och onödigt med fel vaccination! :evil: Klantigt!

Stor kille! :D :heart: Min "lilla" tjej ska mätas och vägas i morrn! Gissar på att hon väger ungefär som Isac men är lite kortare (snart 4 mån).
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Mari - fel vaccination.... har de ingen koll alls på BVC??!! Hoppas att ni slipper efterverkningar av sprutan.

Här har vi det ljuvligt på nätterna :D . Kuren påbörjades i fredags och den första natten blev det 3 uppvak och väckning en kvart för tidigt för att se till att han var glad. Efter det har vi haft en HEL natt och därefter ett uppvak per natt antingen på kvällskvisten eller morgonkulan. Och ramsan den funkar :D . Han skriker fortfarande ungefär 5 minuter vid läggning, men det kommer nog att bli bättre snart.

Vilken skillnad det är att kura en standardmodellad bebis och en som inte är det. Min treåring kurade jag när han var 11 månader och då var det kämpigt ett långt tag. Men Benjamin vet att jag har koll, så han litar på att jag vet vad jag gör när nya rutiner införs.

Nästa vecka flyttar vi ihop barnen i samma rum (just nu sover Benjamin i arbetsrummet). Ska bli kul att se hur det funkar. Storebror har läääänge haft svårt att komma till ro på kvällen, men förra veckan fick han en avslappningsskiva av mormor som verkligen hjälper honom att komma till ro och somna. Så numera går han glatt och lägger sig och han stannar i sängen tills han sover. Underbart - framför allt för honom. Magiska lådan heter skivan, om någon undrar. Och när barnen flyttar ihop kommer väl även Benjamin att få lyssna på den.....
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
ElinN

Inlägg av ElinN »

Väcker liv i tråden som gått i ide! :!:

Liten uppdatering...
Elvira är snart 5 månader. Vi har slutat med napp och det har gått jättebra! \:D/ Hon slutade självmant äta på natten, men nu har vi infört nattmål igen för hon är så sjuk. Hon hostar nätterna igenom och framåt morgontimmarna måste vi suga snor och ge näsdroppar, och då ammar jag också så blir den jobbiga proceduren mysigare. Nätterna har varit KAOS ett tag men nu har det vänt tror jag. Hon får bli riktigt frisk (om hon nu nånsin blir det -känns tröstlöst ibland... hon har varit sjuk i 4 månader nu... :cry: ) innan vi slutar med nattmat, och förhoppningsvis går det av sig själv igen. Hon har flyttat in till oss i vagnen igen tillsvidare...

Hon äter grönsakspuré blandat med HiPPs risgröt till lunch, och havregröt till middag. I övrigt amning och lite BabyPlus/majsvälling som kvällsslurk. Mat är gott, men hon äter inga jättemängder. Att suga på en mandarinklyfta är smaskens och glutenfria smörgåsrån med! Hon fick 2 tänder för en månad sen, och tycker om att gnaga!

Hon är väldigt rörlig och ålar bakåt, men aldrig framåt än så länge.

Hur är det med era små? Skulle vara roligt med uppdateringar! :D
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Kul att vår tråd gör sig påmind :D ! Elias är snart 5 månader och familjens lilla solsken. Två små tänder i underkäken och har så smått börjat åla sig framåt. Ett nattmål har vi kvar, men jag ska nog ta bort det snart. Lite svårare på något sätt, att kura vet jag ju hur man gör. Men med en sån här liten sak som somnar själv och inte har några problem med sömnen? Vet inte riktigt hur jag ska göra :oops: .

Äter gör han, ibland mer men oftast mindre. Men så länge han är nöjd så får det vara så. Ammar till varje mål men intresset är som tidigare svalt. Gröt & plommon till första målet, grönsakspuré till andra, bröst bara till tredje, gröt och ersättning till fjärde. Banan är favoriten än så länge. Jordärtskockor äter vi en del, så lätt att göra puré av. Och sötpotatis. Mums med osaltat smör i!

Hoppas ni andra mår bra! Vi har envis hosta här, men lite rödlök och höjt huvud gör det i alla fall möjligt att sova.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Emma: Jag botaniserade bland huskurerna här på forumet och hittade recept på "hostmedecin" för såna här små. Man kokar anis, fänkål, timjan (torkade) -typ en nypa av varje till nån dl vatten, låter dra 10 min och ger sen några ml till bebisen. Det FUNKAR!!! Jag ger med en spruta innan sovpassen och vid nattmålet. Prova -det funkar verkligen! :D

Och löken, så klart, som du tipsade mig om! Bäst blir det tydligen om man lägger löken i kokande vatten med timjan och lavendel och ställer intill sängen. Men i natt behövdes ingen lök här tack vare "hostmedicinen"! tack för det säger jag -usch vad det stinker! :wink: Hon bor ju inne hos oss igen!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Tack! Färska kryddor eller? Timjan är ju lätt, men lavendel?! Hur får man tag på det?
ElinN

Inlägg av ElinN »

Torkad timjan på burk och anis- och fänkålsfrön (brödkryddor) på påse. Lavendel finns tydligen på hälsokostbutik -har inte provat det själv, bara läst om det här. Finns torkade blommor och även som eterisk olja.
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Benjamin har hunnit bli dryga 7 månader. Han ålar omkring för glatta livet och jag blir varje dag påmind om att barnsäkringen av hemmet har förfallit ganska rejält sedan första barnet var bebis. Vi har sladdar överallt och Benjamin gnager gärna på dem med sina två små tänder, så det är ständig passning och avledning som gäller. Innan han började åla ordentligt (för två veckor sen) hade vi en period med mycket gnäll - han ville, men kunde inte. Samma dag som han började åla infann sig harmonin igen.

Jag kurade honom för en månad sedan och det har funkat jättebra. Det tog emot att göra det, men efter vår julresa var allt uppochner, så det var bara att bita i det sura äpplet. Och det var det värt - nappen är borta, ramsan sitter, han sover 12 timmar utan uppvak (som jag behöver engagera mig i). Så Emma - tveka inte!!! Det är enkelt att kura en SM-bebis :D .

Numera sover bröderna i samma rum och trivs väldigt bra med det. Första natten de sov tillsammans var det magiskt att gå in till dem och lyssna på två pojkars andetag som fyllde hela rummet :heart: .

Jag ammar morgon och kväll och fyller upp lite på mål 2 och 3, för övrigt är det mat som gäller. Burk eller hemlagat till lunch och middag, gröt eller frukt och yoghurt till mellis. Men han är lite kräsen (fruktpuré är det enda som går ner utan knot) och vi håller nog på att komma in i kan själv-stadiet. Och plockmat är inte helt enkelt innan pincettgreppet är på plats :wink: . Det lustiga är att amningen äntligen funkar bra - nu när den egentligen inte behövs längre. Min mammas teori är att det blev mer intressant när nappen försvann....

Jag har förresten provat lök, timjan och lavendel och det tar bort en hel del av lökstanken. Men hostmedicinvarianten lät ännu bättre, så det ska jag pröva nästa gång det är dags.
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej!

Vad roligt att det blev liv i luckan igen :D

Vi har en liten sol här hemma också, men en ständigt sjuk sådan :( Senast inatt fick vi åka in och inhalera och vi har nu två remisser till barnkliniken här i Bromma så jag hoppas det går undan. Våra nätter balla ur totalt såklart när hon inte kan andas och man måste vara på sjukhuset till 5 på morgonen, det ska stickas och andas och kollas... stackars liten. Jag är väldigt generös med vagningen när hon är såhär, jag inte vill att hon ska anstränga sig eftersom andningen är ansträngd nog som den är. Så tyvärr blir magträningen också lite drabbad just nu :?

Nåja. HON är en glad tjej med röda ögon av hostande. Och hon älskar mat. Väger nästan 8kg eller 7760 för att vara exakt och endast 62 cm. Mina barn växer nästan bara på bredden, liksom vi andra i familjen :lol:

Vi var ute för förtsa gången på flera dagar idag. H passade på att ta sig en liten tupplur i solskenet och K la sig raklång i en vattenpöl och ropade glädjande- Mamma, Tikki kan simma 8)
Jag längtar såååå till våren och sommaren!!!!

Jag har också kvar nattmålet, det ska kuras bort när H blivit frisk och K:s inskolning är helt klar, eftersom hon flyttas ut från sitt rum under kuren så vill jag inte att det ska bli för mycket för vår ända SS :wink:
Jag har tänkt att det blir som en minikur från natt 2 i SHN, ungefär. Så jag måste läsa på lite innan också för minnet är kort.

Jag ska absolut testa hostmedicinen EliN. Det låter ju super!

Jennymaria: Härligt med en ålis :D Det är så underbart att se de små utforska världen!
LO: Hur går det för Ivar? Han är en stadig kille som sitter vet jag ju!

Kram till er alla
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Kul att tråden är igång igen. Ja har inte varit aktiv här alls känner jag...

Ivar ålar inte än, men skjuter sig bakåt med händerna, står i krypställning och VILL komma framåt. Torsmamma lärde mig ett litet trick här. Istället för att hålla emot uner hela foten så tryck tummarna mot stortårna. SKa köra hemma ett tag, så kanske ålningen kommer igång.

Sitter gör han inte riktigt heller. Eller han tippar bakåt, så det går inte att lämna honom.

Stadig är han i annan bemärkelse. 9,5 kg skulle jag tippa (9,2 vid 6,5 månad) och drygt 70 cm.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

/LO skrev: Stadig är han i annan bemärkelse. 9,5 kg skulle jag tippa (9,2 vid 6,5 månad) och drygt 70 cm.
/LO

Det var det jag syftade på :lol:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej igen! Hur gör ni med dricka till maten :wink: ? Vi ger Elias gröt på första målet, grönsaks- och fruktpuré till andra målet, bröst tredje, gröt fjärde och ersättning som nattslurk. Erbjuder bröst till varje mål. Intresset har varit lite halvdant ibland för puré och gröt så jag har givit puré först så han ska äta mycket. Problemet är att han sen knappt vill amma efter det och inte dricka ur flaskan heller. Blöjorna är ganska lätta dessutom. Efter 12 h på natten är den knappt blöt :shock: ! Så har det varit länge och han är ju nöjd och så, men jag undrar om jag borde vara orolig och vad jag i sådana fall ska göra istället? Har provat att ge bröstet först men då vill han inte ha puré :roll: . Så hur hade ni gjort?

Kram Emma
ElinN

Inlägg av ElinN »

Vi ger vatten i pipmugg till maten. Ammar före lunchen (gissar att det är därför hon äter så lite). Mål 4 är bara gröt + vatten men ibland fyller jag på på amning eller flaska. Vissa dagar går det liksom inte att mata.. hon är för trött eller för hungrig...
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Ni som tagit bort nattmålet, lite mer exakt hur har ni gjort? Tänkt som en kur att ni går in vid första pip första natten och låter ramsan ta ver andra natten eller hur har ni gjort?

Jag kanske kör redan i natt men jag är inte helt säker på hur jag ska göra, vet inte om jag ska vagna eller buffa. Han börjar bli för liten för vagnen tycker jag.
Tacksam för era funderingar.
Kram Emma
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"