Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh kära Tinis, vi är visst lite lika, du och jag! :D Jag håller ju på att sy byxor till Walle och letade efter ett par bra byxor att jämföra var midjeresåren sitter, för att måtta till paret jag syr. Walle har ju lite bebismage och byxorna skall faktiskt inte behöva bli för bylsiga, tycker jag.

Hur som helst, så hittar jag ett par PoP-mysbyxor, som vi har fått av Walles mormor, men som är rätt stora. Drog ändå på dem för att se om jag kunde kolla linning på dem och wow - så snygga de var! :D Jag syr så gott som alltid pösiga brallor, men de här var alldeles raka och Walle blev så fin. Han har blivit så lång och smäcker, så han passade jättebra i modellen.

Så jag går och lägger mig och börjar planera Projekt: Smalbyxa... Ritar i huvudet om de mönster jag har och funderar: Tyg? Färg? Fickor? Matchande t-shirt?
Inser mitt i planerandet att mannen kryper närmare och närmare. Låt gå, tänker jag och planerar vidare en god stund, innan jag låter tankarna fara och flyga för att koncentrera mig på lite annat... :wink:

Till killar kan man sy massor faktiskt: byxor, både mys och mer "vanliga", shorts, tröjor/t-shirts, huvtröja att ha utomhus, fleecejacka, badrock, shorts, pyjamas, förkläde, mössor....

I vårt fall hägrar dagis om hörnet, så det är det jag skyller på, att vi skall ha en massa kläder där.

Nästan allt jag syr hävdar jag skall användas som slit och släng... Men så blir man nöjd och plötsligt är kläderna lite för fina för att slita i! :wink: Då får man göra ett par till! Dessutom tycker jag att man vill sy nästan allt två gånger, för första gången blir det som ett demo-ex och nästa gång gör man bättre och kanske mer rätt! :)

Igår tog jag syledigt. Idag blir det nog dags igen! Har ju så lite kvar på byxorna att jag lika gärna kan sy klart dem. :D
Undrar om jag skall beställa fler namnband :?: :?: :?:

Tänk om vi hade kunnat ha en lite intern blogg, typ, där vi tillsammans lägger ut bilder på det vi syr/stickar/virkar/knypplar/makramé-ar ihop... Så att vi hade kunnat se allas vackra alster! Man blir ju så nyfiken!

Kramar från ett kontor som av någon mystiskt anledning idag luktar avlopp...
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jodå, ÅsaB, jag skrattar igenkännande.

Även åt det där att det blir för fint (fast det blir det ju inte, bara att man lagt ner massa jobb kanske...). Jag har överhuvudet taget svårt med det där att verkligen ANVÄNDA fina kläder, även själv. Barnen växer ju så fort, så varför inte BARA använda det fina, roliga man har och strunta i resten?

Jo, jag tycker också att raka byxor är mycket snyggare, även om det är mjukt tyg och resår.

Ska bli bättre på att tänka till storkillen. Nu fick jag massa nya idéer.

Blogg med bilder låter som en toppenidé. Jag blir jätteinspirerad bara av det vi skriver här. Bilder vore ännu roligare!

Kram till dig, stackare, som jobbar i värmen!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag har fått en beställning! Min syster, som är superkräsen, har beställt dregglisar till Astrid (3 mån). Så jag ägnade evigheter åt att leta efter ett mönster som jag hade sett på någon blogg igår, naturligtvis utan framgång. Men hemma hade jag mönster på en haklapp, så jag tänkte att man kunde utgå från den. Ett annat alternativ är ju att sy som en trekant, med knappar längst ut i de smalaste kanterna (som en schalett/scarf som man knyter i nacken). Får nog göra några demo-ex och testa på. Kan ju komma till använding även i vårt lilla hem på sikt.

Sydde inte igår heller, men jag ritade mönster. Jag har köpt riktigt mönsterpapper på rulle - vilken fröjd! Har tidigare ritat på smörpapper, men då måste man skarva ibland, plus att ytan kan ju vara lite fet, så man kan inte ha vilken penna som helst. Så nu ritade jag en t-shirt till storkusinen och ett par shorts till sonen, som han kan sova i. Och en haklapp! T-shirten skall få ett strykmärke på: en folka. Han kommer att bli överlycklig!

Köpte också Ottobre, senaste numret (och flera tvillingnålar faktiskt!). Där finns världens goaste heldress! Pyjamas till Walle kanske? Och mysis till syskonet? Eller bara utgå från modellen och göra en sovpåse till pyttisen i magen?

Hur skall jag hinna??? På lördag är mannen nog borta mest hela dagen, men då skall Walle och jag antingen segla med mormor och morfar eller resa med dem till kusinerna på Tjörn. Trevligt - men då hinner jag ju inte sy!!! :D

Men ikväll kanske... (Är man löjlig, eller??? :wink: )
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

å ja bara återanvänder... :D

Kanske det är min grej, typ always...? :-k

/Fjällmor
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Nej Fjällis - du gör ju helt rätt! :thumbsup: Jag blir arg på mig själv när jag står där i affären och får för mig att jag inte kan leva utan det mönstret, den mudden, det tyget... För det kan jag ju! Igår letade jag upp gamla t-shirtar som jag tänkte ha till dregglisarna, så jag kanske närmar mig? Jag är ju rätt duktig på att gallra i garderober och byrålådor, men sedan skickas ju sakerna till återvinning. Inte fel egentligen, men kanske onödigt. Jag har väl alltid varit svag för nytt och det blir ju inte bättre av att jag tjänar pengar för första gången på flera år...

Men jag köper faktiskt inte mycket till sonen! Vi ärver mängder av storkusinen, vilket jag tycker är kanon! Så kanske jämnar det ut sig??? :wink:

Det var inte meningen att det skulle bli ett försvarstal. Ujujuj... Vågar jag ens fråga då om ni har tittat på den här hemsidan? http://www.e-slojd.se/
Jag beställde tygprover och de är så himla läckra!!! Har faktiskt beställt... :roll:

Ja, jag erkänner. Jag är en hamster. :oops:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :heart: va du e söööt! :lol:

Jag vart mest grubblig på om det är min grej... för jag köper typ inget (!) Inte ens mönster än så länge :shock: :roll: :lol: Jag har inte sett det så tidigare!

Ganska skoj vore det ju, om "märket" Fjällmor på kläderna skulle innebära att det är återanvänt material...

Tråkigt?
Eller eget..?

*grubblar vidare*

Jag har förresten fått nyfikna frågor om bilder...hur gör man med sånt?

8-[ :-k

/Fjällmor
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Fjällfolket skrev::lol: :heart: va du e söööt! :lol:
Nej, det är DU som är sööööt!!! :D :heart:
Fjällfolket skrev:Jag vart mest grubblig på om det är min grej... för jag köper typ inget (!) Inte ens mönster än så länge :shock: :roll: :lol: Jag har inte sett det så tidigare!

Ganska skoj vore det ju, om "märket" Fjällmor på kläderna skulle innebära att det är återanvänt material...

Tråkigt?
Eller eget..?
Nej, svaret är UNDERBART! Det ligger ju helt i tiden. Det är miljövänligt, kreativt, innovativt och något bra att föra vidare till sina barn. Slit och släng, vad är det? Och det där med att inte använda mönster är jag superavis på! Så jobbade jag i min "ungdoms glada dagar", när jag sydde kjolar och konstiga toppar av gamla gardiner och lakan... Då handlade det om för dåligt klirr i kassan, men jag var nog också modigare då. :roll:

Fjällfolket skrev: Jag har förresten fått nyfikna frågor om bilder...hur gör man med sånt?
Menar du foton på vad du gjort, typ på en blogg? Eller menar du att trycka på kläderna eller så?
Jag tänker inte själv sätta igång en blogg, men tänkte att man kanske faktiskt skulle ha en "Annas pysselflickor"-blogg eller så? Som de som vill kan ha tillgång till och lägga in alster? Eller blir det då 20 personer som river och sliter i sidan och bara skapar kaos och oreda?

Hm... Jag kan bara prata för mig, men jag är vaaaaansinnigt nyfiken på vad ni andra gör! :D Satt och pysslade själv igår och körde lite löpande-band-princip. Har klippt ut delar till flera plagg i samma eller liknande tyg, som har samma färg på tråden. Så körde jag på för fullt - alla "raksträckor", allt som gick fort. Fast det gick för fort, för jag fick sprätta en timme... Men det var kul ändå! Hinner nog klart med det planerade innan vi åker till Norrland i allafall! :D
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej alla!

Nu är det jag som skrattar när jag läser igenom de senaste inläggen! :D Anar jag att ett beroende har smugit sig på ÅsaB :wink: Då är vi två! Jag kan heller inte låta bli att beställa de där fantastiska trikåtygerna från E-Slöjd (världens bästa kvalitet!).

Gällande återanvändning så kör jag hälften-hälften. Jag syr om gamla kläder till barnkläder och det är ingen som klagat på det hittills - tvärtom. För som ÅsaB säger, det ligger ju helt rätt i tiden. Många gånger blir det en kombination av nytt och gammalt. Dessutom är tygerna skönt mjuka och inga kemikalier finns kvar så det känns helt rätt att sy till de minsta i dessa tyger. Go for it Fjällmor :thumbsup:

Igårkväll ägnade jag en stund åt att sortera garner och tyger. Det är som att sitta med en stor skatt. Urban tittade in och kommenterade det hela med: "Ja, det är bara framför smågodishyllan som dina ögon lyser starkare..."

Gällande blogg så uppmuntrar jag er alla att starta en! Det tar precis så mycket tid i anspråk som man vill. Vill man bara lägga upp lite bilder så gör man det (så gör jag), andra skriver detaljerade beskrivningar av hur de gjort osv. Men jag skulle älska att få se era alster! Jag är också jättenyfiken!

:arrow: Mönsterpapper, jag vill tipsa om att köpa det lite dyrare som känns som vlieseline. Det håller mycket bättrer och går inte sönder när man nålar/markerar på det. Ca 100 kr för en rulle. De brukar finnas i butikerna och har då ett gult papper runt rullen. Mitt tips om ni inte redan hittat dit!

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Beroende??? Förstår inte alls!!! :roll: :roll: :roll:

Jag är en fanatisk själ... Kreativ till tusen och kan inte göra något till 50%. I flera år har det varit keramik dag och natt, förra sommaren var det SHN (höll på att knäcka ALLA) och nu symaskinen. Den har i alla får åkt fram under perioder, men nu har den perioden varat rätt länge. Kan bero på att jag inte har nog att göra på jobbet också. Måste få utlopp på något sätt! :D

Tygerna från E-slöjd kom igår! Och jag hann inte hämta på Posten, men idag har jag avin med till jobbet. Såååå roligt! Skall bli pyjamas och tröja till Walle, samt sovpåse till ny-bebisen! Fast det får nog bli efter Norrland...

Kanske skulle man starta en blogg ändå... Man behöver ju inte programmera hela spektaklet, som jag gör mer hemsidan (lite fanatisk där också :wink:). Fast det är ju trist om man inte hinner med. Illa nog med hemsidan - semesterprojekt nummer ett!

Ottilia - såg att du hade uppdaterat din blogg. Man hänger ju med! :D Roligt att du stickar också, för det är en annan passion - dock liggande på is just nu. Och hur sjutton har du gjort den finfina väskan, den som är "längst ner" typ? Den är ju så skitsnygg! Avis!!!
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

ÅsaB: Äsch... Den gamla "trasan"... :oops: Jag ritade av en gammal väska som jag har. Men jag tror att det är tyget som gör det, eller hur? Det är verkligen ett klatshigt tyg!

Inom kort finns de till försäljning så vem vet, den kanske kan bli din snart...? :wink:

Lycka till med det superfina tyget från E-slöjd!
/Ottilia
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

ÅsaB! Såg ditt inlägg alldeles nyss på min blogg - tack :D men nu till min undran... Stämmer det att jag såg en syblogg under uppbyggnad??!! :thumbsup: Åh vad spännande!

Idag måste jag hålla mig inomhus eftersom jag måste undvika solen pga av min pågående strålning, så gissa vad jag ska göra..? :wink: Dagens projekt får bli en tröja till mig själv, som går högt upp i halsen. Låter ju "skönt" nu i värmen. men som sagt, solstrålarna får inte komma åt mig på bröstkorgen. Så höghalsat är vad som gäller i sommar.

Hur går det för er andra? Misstänker att ni alla solar och badar som bäst just nu. :)

/Ottilia
Gäst

Inlägg av Gäst »

ÅsaB skrev:Jag är en fanatisk själ... Kreativ till tusen och kan inte göra något till 50%. I flera år har det varit keramik dag och natt, förra sommaren var det SHN (höll på att knäcka ALLA) och nu symaskinen.

:lol: Tvillingsjäl där! Knäcka alla... haha! Låter PRECIS som jag! :lol:

Ottilia: Skulle vilja säga något glatt och stöttande, typ "vad duktig du är..." Men det hör man ju hur löjligt och klämkäckt det låter... :roll: Kram i alla fall! Men du.... ska du SÄLJA dina alster? Det vill jag också göra! (sa hon ödmjukt :oops: 8) )

Fjällmor: Jag har precis alldeles nyss fattat det underbara i att återvända gammalt till nytt. Så nu är jag helt fanatiskt fast vid det och gråter just nu krokodiltårar över alla gamla lammullströjor och tröjor överhuvudtaget som jag kasserat, skänkt osv. Fattar ni vad mycket man kan göra av en tröja!!!???

Nu på Öland hittade jag för 10 spänn på ett loppis ett jättebra ICA-kuriren-häfte från 70-talet någonting som hette: "Spara - ta tillvara". Många riktigt bra tips! Bla hur man virkar en kant runt ett platt som avslutning, hur man syr fast knappöglor snyggt (och sliper hatjobbet nr 1: Knapphål!!).

E-slöjd, måste kolla! Jag tycker det är svårt att hitta fina trikåtyger.

Och så namnlappen då... Jag funderar fortfarande!

Kram på er!
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Åh Tinis, tack! Visst låter det lite klämkäckt, men jag är ganska klämkäck :wink: :heart: Jag blir glad av din omtanke! Hur går det med namnlapparna? Har du bestämt dig än?

Ikväll ska jag försöka avsluta ett av mina stickprojekt och kombinera nytta med nöje framför morden i Midsomer. Det kan tom tänkas bli ett glas gott rosé... Stickning, morden i Midsomer och ett glas vin, vad mer kan man begära?

/Ottilia
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nä, inga namnlappar ännu. Svår vånda...

och sur som citron just nu. Jag har försökt kanta in ett sprund med snedslå i en halsringning. Ville göra en skjorta till pojken utan knappar och krage, med bara ett djupare sprund och en enda knapp överst som drar ihop sprundet. Blev hur dåligt som helst! :( :evil:. Hur sjutton får man ett kantband att komma på plats snyggt i rundade hörn och djupa ringningar????? Går det överhuvudtaget? Eller måste tyget vara elastiskt? Jag hade ett fint bomullstyg (helt statiskt).

Bläääää!
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Tinis, sprund... När jag gör sprund så väljer jag mellan två varianter:

:arrow: 1) Kantband/snedslå: Klipper jag "ur" sprundet lite, ca 0,5-1cm. Då får jag plats med snedslå att kanta med. Hänger du med?

:arrow: 2) Vändsyr med infodring: Lättast enligt min mening. Markera sprundet på både infodring och t ex halskant. Lägg infodring och plagg räta mot räta, så att markeringarna stämmer. Sy sen med ca 3 mm sömsmån utanför markeringarna. Sen klipper du upp mellan markeringarna (själva sprundet) och klipper "jack" i hörnen så att det inte blir knöligt när du vänder ut och in. Vänd alltså ut och in och peta in hörnen i sprundet, pressa och sy en stickning längs med hela sprundet. T ex raksöm på bomullstyg eller med tvillingnål på mjuka jerseytyger.

Lycka till kompis! :D

/Ottilia
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"