Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Duggan, jag har också gått ned till 2 lurar och tycker också det är lite svårt med mattiderna. Sofia är inte en frukosttjej heller verkar det som. Hon vill bara ammas morgon o kväll och jag misstänkter att hon snart ratar det på morgonen också (såå mycket skoj o titta på). Försöker med välling varje dag, men det går trögt.

Schemat jag har nu:
7.15 ammas. Sedan sitter hon med då jag äter frukost o erbjuds välling, rån eller fruktpure.
9.45 1 port gröt + fruktmos
10.15-12.15 sova (ofast ca 1.5 h)
13.30 Pure + fruktmos +amning (vill oftast inte ha)
15-16 sova
17.15 1 port gröt + fruktmos
19 amma

Jag har också funderat på att ändra mattiderna till lunch efter första vilan och lägga in ett litet mellanmål innan middagen.. Klurigt :?
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

hejsan tjejjer.
Jag skulle vilja ha en utförlig beskrivning om hur man gör när man vagnar, eller inte själv vagningen..men vid uppvak.(han har förut sovit inne och har då använt ramsa+buff) När min kille vaknar i skarvet ska jag gå dit och vagna vid första pip och då högst i 2-3 min och avsluta med ett skak. Ingen ramsa!? eller ska jag bara ramsa och inte vagna eller hur ska jag förhålla mig, nu vid uppvak har jag gått och vagnat vid först pip men igår och idag har han blivit arg så fort jag slutat, han vill ha mer och nu är jag rädd vi är på väg mot vagningsträsket. idag höll jag på till och från i nästan en timme, UTAN omsomning..tidigare i veckan har han lätt somnat om med 1-2vagningar och sovit tills jag väckt han vid lurens slut (2H) Hur ska man göra, jag känner att attityden sviktar lite gällande detta eftersom jag inte är 100 på hur jag ska göra...
Så jag uppskattar lite hjälp! :roll:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
indra

Inlägg av indra »

Hej Duggan!
Jag låter Teo sköta uppvaken själv, ngn gång har jag gått in med en ramsa, men det är sällan han vaknar nuförtiden på lurarna. Kanske du skulle testa att bara ramsa. Hur gör du på nätterna om han vaknar upp ligger han i spjälsäng eller vagn? Om du ramsar natt , testa ramsa dagtid med. Dom andra tjejerna kan nog detta bättre än jag./indra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
duggan

Inlägg av duggan »

På natten sover han i eget rum i spjälsäng, jag gör inga som hellst ingripanden på natten. Han vaknar aldrig och behöver någon hjälp det där sköter han helt själv. Men det är ju så att han tidigar nästan aldrig sovit mer än 30-45 min på lurarna, och därför tror jag inte att ahn klarar att sköta omsomnandena själv och än så länge..eller?!
Han har ju som inte fått in hur länge han ska sova än så...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

duggan skrev:hejsan tjejjer.
Jag skulle vilja ha en utförlig beskrivning om hur man gör när man vagnar, eller inte själv vagningen..men vid uppvak.(han har förut sovit inne och har då använt ramsa+buff) När min kille vaknar i skarvet ska jag gå dit och vagna vid första pip och då högst i 2-3 min och avsluta med ett skak. Ingen ramsa!? eller ska jag bara ramsa och inte vagna eller hur ska jag förhålla mig, nu vid uppvak har jag gått och vagnat vid först pip men igår och idag har han blivit arg så fort jag slutat, han vill ha mer och nu är jag rädd vi är på väg mot vagningsträsket. idag höll jag på till och från i nästan en timme, UTAN omsomning..tidigare i veckan har han lätt somnat om med 1-2vagningar och sovit tills jag väckt han vid lurens slut (2H) Hur ska man göra, jag känner att attityden sviktar lite gällande detta eftersom jag inte är 100 på hur jag ska göra...
Så jag uppskattar lite hjälp! :roll:
Ramsa! Använd vagnen som buffet, bara till ro. Sen ramsa därifrån. Tar han ramsan tycker jag att du kan lägga vagninen helt på hyllan nu. Ev. bara dunka lite i handtaget i takt med ramsan.

Vagnar du innan han somnar? När jag slutade med det helt så slutade han också att vakna...
Skitkonstigt men det funkade så... :shock:

När du vagnar ska det vara med ett knyck. Ett litet slag på handtaget när du drar den till dig och en hård putt iväg, förstår du? Knyckigt och ryckigt, men taktfast.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. Själva vagningstekniken har jag kläm på (tror jag) ok så jag gör helt enkel som jag altid gjort, inomhus alltså vid uppvak ramsar jag vid första pip för att sedan låta han sköta det själv.
Jag hade det nästan på känn men jag hade läst nån stans att man skulle vagna för att avsluta med 3 skak, och sedan vid uppvak bara ge 3skak som besked, att du kan lugt sova vidare..
Men alltså nu vaganr jag typ 1-2 min, ger 3 skak och ramsar mig in (han sover ute) och vid uppvak har jag gått och vagnat vid första pip, men jag ska alltså ge en ramsa vid först pip?!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att du ska sluta vagna. Ge bara ramsan, han vet vad den betyder. Även när han ska somna! Sen ramsar du vid uppvak, men jag tror att han fixar dem själv när han inte får hjälp att somna.
duggan

Inlägg av duggan »

Du har såå rätt TorpSara, jag har hela tiden kännt att det har vart fel när jag stått och vagnat och det är säkert därför han har bänglat på mig idag. imorgon ska vi lägga vagningen på hyllan, för ramsan förstår han, jag har ju bara använt den inomhus tidigare, nästan adrig buff, endast vid kriiiiis...
Thank you very much! :thumbsup:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Duggan: Här kom TorpSara in precis som jag ville :wink: Hon är ju vårt VAGNINGS expert :!:

Jag håller med, HAN är ju STORA pojken nu. Han skall inte behöva mer underhållning om man säger :lol:
Jag har märkt en sak på Tor dock, han behöver böka lite för att kunna sova och somna om själv, och detta är svårt att göra i en vagn...

Läs gärna mitt svar till TorpSara i slutet på denna sidan också :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Go ramsan, go ramsan, go ramsan =D> \:D/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hej hopp, idag tycker min kille att jag är dum! Varför vagnar du mig inte nu lilla mamma det haaar ju vart så skööönt i veckan! :roll:
Som väntat kom det lite protester idag, vid läggning gick det bra, jag gav 3 skak i handtaget (det blir väl som ersättning för solfjäderna skulle jag tro) och ramsade mig in, såklart vart det ju lite protester, varför vagnar du inte?! men efetr typ 3-4 min sov han..vaknade efter 30 min och tyckte att: men NU ska du väl ändå vagna mig! Nej nej sa lilla mamma här serveras ramsar..protester och frågor, men efetr 20 min somna han om men bara ramsa..vaknade redan efetr 10 min och frågade och frågade, mamma serverade endast ramsor (även om det var lockande att vagna) och han somnade om efter ytterligare 20 min, luren är ju inte slut än men hittils nöjd jag har ju fått till två omsomningar med endast ramsa! :D
Så jag räknar ju med att han frågar mindre och mindre för var dag som går!

en lite snabbis, jag har ju som sagt nyss ändrat i schemat, fick man använda marginalkvartarna då eller var det bara under själv riktiga kurningen det var så hårt att man inte ska nyttja dom? kommer ni ihåg?

Tackar för hjälpen, nu vet jag hur jag ska förhålla mig så nu ska vi få orning på detta!
duggan

Inlägg av duggan »

oj då jag ser att jag inte stavar så bra.. efetr= efter :lol:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har använt mig av kvartar, men bara i absoluta nödfall, och bara vid insomning. Jag har väckt på "nya" schematiden. Jag tror att det blir bäst. Man kan ju vid extrem trötthet bjuda på en 5 minuter frammåt kvällen istället.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

... och så klart! Bra jobbat! Nu ska du se att han inte tycker att det är lönt att säga till när han är vaken längre!
duggan

Inlägg av duggan »

gossen sover då än, jag ska gå och väcka han om 5 min så jag är ju såklart hel nöjd med dagens lur! Det blev ju iaf en 30 min+10-+min+45min=1h &25min alltså 35 min minus på denna lur men i långa loppet kommer det att bli så braaa :D

Nu ska jag sluta tjata om denna lur jag har ju halv om halvt kapad denna tråd till detta så nu får vi ta upp nått nytt!

Såg ni let´s dance igår? :wink:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup: Detta ÄR ju en kap-tråd!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"