Hjälp mig att förstå...

Samtalsforum med barnen i fokus
Therese

Inlägg av Therese »

Ja jag fortsätter väl lite till.

Lillsprudlis: Vet inte om det var samma föreläsning som min syster gått på (hon är lärare), men det handlade i a f om samma ämne.
Barn i Sverige har ganska gott självförtroende överlag, men det är värre med självkänslan. Vi fick lite tips av henne som vi kör med nu.

Tex
Vilka starka BEN du har som kan gå så långt!
Vilka fina tankar du har?
Vilken säker hand du har som kan skriva så fint!
Etc.Etc

Anna: Vilket bra tips, det ska jag ta o testa redan imorron, kan redan höra 4-åringen, som den svamp hon är, fråga vad det betyder o använda ordet själv så ofta hon kan :lol: .
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D PRAKTISKT är också ett oerhört intressant ord. Som gjort för fyraåringar :wink:

Det är ganska obetalbart sedan att höra just en fyraåring förklara för en annan unge (stor eller liten) att någonting är PJAKTIST (eller PRRRATTIST, för all del, för den som odlar sina stiliga r) :wink: För där kommer hela samarbetstanken. Konkret som klippt och skuren ur sociala-delaktighets-manualen :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kissemjao

Inlägg av kissemjao »

Vilken praktisk tråd detta var (8) :lol:) .
Verkligen en uppfriskning av social delaktighet och samvaro.

Vi är emellanåt lite i samma sits också. Alltid bra att fräscha upp det man redan vet. Det är så lätt att det trillar av lite då och då.
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
nilam

Inlägg av nilam »

Håller med kissemjao, helt fantastisk tråd, jag följer den hela tiden och mannen fick en utskrift med sig på flygresan, ifall han inte hade något annat att göra :shock:

Vill bara berätta hur min 4-åring hanterade situationen när vi ställde klockan och plockade ur diskmaskinen "på tid", klockan ringde tyvärr efter 3 min, men storasyster sade bara ställ om den så hinner vi nog :lol: :lol: :lol:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
JC

Inlägg av JC »

Det där med föreläsningen var jättebra. Det klargjorde ju skillnaden. Vi har varit så noga just med att försöka stärka barnen, så att de ska bli starka i sig själva (särskilt vi som har två tjejer) och våga ta för sig. Men det blev nog lite felriktad förstår jag nu. Det är ju självkänslan som vi vill åt.

Vi har kört hårt med barnen hela helgen, praktiskt och bra. Nyttigt, nödvändigt och viktigt för alla. Och visst försöker Moa fortfarande att styra upp någon om hon kan, men de här hemska utbrotten som jag pratade om i början av tråden har vi inte sett skymten av. Istället kommer hon med egna initiativ på andra viktiga saker som också behöver göras, torka bord och annat.

Men jag måste tänka mig för och påminna mig om syftet. Men man märker så på barnen när det blir rätt. Härligt!!

Jessika

Mamma till två tjejer, f 02 och 04
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"